Datorbutiken.com vill ha DINA synpunkter. Hjälp oss bli ditt förstahandsval!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jätteviktigt med mycket och bra information om produkterna ni säljer, ibland står det ingenting och har därför ibland inte beställt av er. Mer info och alltid på svenska, det tycker jag är jätteviktigt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Svar till ampariii: Att göra hela "fältet" i huvudmenyerna klickbart borde gå att lösa ganska enkelt, skall nämna detta för våra utvecklare.. Vad gäller död-utrymmet så visst - helt rätt. När vi började "bygga" krävdes stöd för 800x600, känns inte riktigt så motiverat idag. Avseende data på produkter köper vi denna externt, dock uppdateras det lite för sällan vilket skall åtgärdas. Maila mig med referens till kundnummer/tråd!

Du har ett långt email i din epostlåda. Trevlig läsning

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte ute efter att köpa grafikkortet, men tittade till på eran kampanj av PNY 8800GTX. På bilden på förstasidan så visas det där "kampanj så länge lagret räcker!". Men så klickar man på det och kommer till produktsidan där det säger att den är slutsåld.
Oerhört dåligt! Ni får fixa något script som automatiskt plockar bort kampanjerna när det blir slut. För kunder tror jag inte det är roligt att se sådana där lockelser och sedan visas det som slut.

Obs! Kortet visas bara ibland på framsidan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

ShootgeaR - Jag har meddelat produktansvarig för tangentbord, så får vi hoppas det finns med svensk layout..

Aqualize - Fixat, tack!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Fråga ang datorbutiken.com, har ni fortfarande kvar koder för att få fraktfritt? Har inte sett någon på väldigt länge...Många ggr faller köp på just frakten, man är ju prismedveten så man gnetar igenom varenda större butik.

För övrigt, datorbutiken.com, ni är enligt mig mycket bra, har handlat många ggr där och det lär bli flera ggr. Bra jobbat!

Permalänk

Uppdatering efter mitt köp och efter att jag har fått prylarna:

Jag tycker att texten på förstasidan är lite missvisande:
"Leveransgaranti Beställning av lagervaror senast 14:00 packas samma dag! (gäller vardagar)"

Det är ju ingen "Leveransgaranti" alls, det är en "Packgaranti" och har inget som helst med leveransen att göra.
Leveransen blev dagen efter.

Jag beställde på en lördag och hade prylarna på onsdagen, det är väl helt ok leveranstid.
Men... samma lördag beställde jag lite prylar från USA som DHL levererade hem till dörren på tisdag förmiddag (fraktkostnad 93:- plus moms och tull), matcha det Svenska Posten!

Men alltså, ändra texten till Packgaranti eller något, för leveransgaranti är det icke!

Däremot är jag skitnöjd med prylarna och priset även om jag också kunde räkna godiset på ena handens fingrar och ändå ha två fingrar kvar

Permalänk
Medlem

Vad händer med den garantin om det man beställer inte är i lager? eller annat som förhindrar leveransen.

Permalänk

Svar till PippiRull - Vi har ingen sådan kod aktiv nu, men väl koden "extragodis" som ger en extra hög godis vid beställning.

Svar till JudasPriest - Använde du koden som nämns ovan? BTW - det finns en annan tråd i vilken våra leveranstider diskuteras, svara gärna i den.. En uppmärksam admin kanske kan flytta ditt inlägg?

Svar till XaaR - Vår hemsida visar lagersaldo i realtid och vi har ytterst få felplock/lagerfel, men visst - klarar vi inte garantin av något skäl så bjuder vi på frakten nästa gång man beställer.

Allmänt hoppas jag vi framöver kan hålla denna tråd inom ämnet "förslag och förbättringar" och posta övrigt under "Konsumenträtt, tack!

Visa signatur

Permalänk

Nej, jag visste inte om koden då. Men det spelar faktiskt ingen roll, godiset var liksom inte prio 1 när jag fick paketet
För mig får det lika gärna vara godistomt, hehe.

Jag kanske var lite otydlig också, jag är inte missnöjd med leveranstiden. Däremot tycker jag att "Leveransgaranti" är fel ord på förstasidan.

Permalänk
Medlem

Snabba upp slösurfningen lite mer genom att när man byter kategori så visas fortfarande samma sida (inte gå till första sidan för den kategorin). Detta skulle man kunna välja genom t.ex att klicka på själva pilen innan texten för kategorin eller texten.
(klickar man på andra alternativet så kommer man självklart till första sidan för kategorin)
Då slipper man onödig laddnings tid (några ms, men det är störande ibland).

Permalänk
Avstängd

Vänner,

För några veckor sedan köpte jag en TFT-monitor hos db.com. I dag damp det ner ett "erbjudande" på en drulleförsäkring utformat som en faktura hos mig. När jag först såg kuvertet blev jag förvånad, då det var från SOLID försäkring (har jag för mig). Ett företag som jag har för mig ägs av SIBA, vilket är ett företag jag bojkottar.

Jag vill inte ha sådan här reklam hemskickad till mig. Om db.com vill sälja försäkringar får man göra det i samband med köpet på nätet och ge fan i att sälja min jävla adress och vad jag köpt till ett försäkringsbolag.

Dessutom var uppgiften om vad jag köpt för monitor felaktig, vilket förmodligen skulle göra försäkringen ogiltig om jag skulle välja att köpa försäkringen och sedan använda mig av den. I försäkringsbrevet stod att jag köpt en Samsung CRT, när jag i själva verket köpt en Samsung TFT.

Mitt råd är således att om db.com vill sälja försäkringar, så gör man det i samband med köpet på nätet. Alternativt kan man få klicka i någon ruta om att man vill ha reklam för drulleförsäkringar hemskickad till sig.

Tack!

Permalänk

Jag älskar er Datorbutiken!!!

Jag såg idag att ni delat in nätaggregaten i olika i olika kategorier beroende på hur många watt dom har, det var mycket bättre då man slipper slippa att leta igenom hela drösen med agg för att hitta det man vill ha.

Keep up the good work
MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

För några veckor sedan köpte jag en TFT-monitor hos db.com. I dag damp det ner ett "erbjudande" på en drulleförsäkring utformat som en faktura hos mig. När jag först såg kuvertet blev jag förvånad, då det var från SOLID försäkring (har jag för mig). Ett företag som jag har för mig ägs av SIBA, vilket är ett företag jag bojkottar.

Jag vill inte ha sådan här reklam hemskickad till mig. Om db.com vill sälja försäkringar får man göra det i samband med köpet på nätet och ge fan i att sälja min jävla adress och vad jag köpt till ett försäkringsbolag.

Dessutom var uppgiften om vad jag köpt för monitor felaktig, vilket förmodligen skulle göra försäkringen ogiltig om jag skulle välja att köpa försäkringen och sedan använda mig av den. I försäkringsbrevet stod att jag köpt en Samsung CRT, när jag i själva verket köpt en Samsung TFT.

Mitt råd är således att om db.com vill sälja försäkringar, så gör man det i samband med köpet på nätet. Alternativt kan man få klicka i någon ruta om att man vill ha reklam för drulleförsäkringar hemskickad till sig.

Tack!

Jag råkade också ut för detta för ett år sedan eller så, letade efter de på deras hemsida för att kunna säga till deras kundtjänst att så kunde man inte göra.

Efter mycke letande hittade jag de här:

"Vi samarbetar för närvarande med marknadsledande aktörer såsom Resurs Finans, Wasa Kredit och Solid Försäkringar för att kunna erbjuda dig som kund förstklassiga finansierings- och försäkringstjänster."

Ett bättre sätt att hantera det på hade självklart varit att uppskata...

Permalänk

TANDEMCYKELN, kontro - Baserat på svarsfrekvensen på dessa utskick ser vi tjänsten som uppskattad, men jag förstår synpunkten.. Det är dock helt frivilligt att tacka ja till försäkringen. kontro - Vad menar du med "Ett bättre sätt att hantera det på hade självklart varit att uppskata..."?

laggarbacken - Tack och bock! Detta är faktiskt på förslag i denna tråd, så det är helt i linje med att lyssna på vad kunderna vill ha och följa detta. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej hej datorbutiken

Jag ska köpa lite olika saker, bl a ett XD minneskort (till en kamera). Som vanligt använder jag prisjakt och försöker kolla vilken butik som ger totalt lägst pris (blir ju ofta dyrare att köpa från flera olika butiker och få frakt flera gånger). Resultat för lägsta Pris/GB på XD-kort: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=167&o=egenskap_3&rev=1

Klickar man vidare på de 1 eller 2 GB med lägst Pris/GB finns inte datorbutiken.com med över huvud taget!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=24364
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=28282
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=126980
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=24363
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=91255

Så jag skippade nästan planen att handla från er. Men det verkade så konstigt att ni inte fanns med alls att jag dubbelkollade er hemsida. Och där finns ju flera XD-kort till ok priser:
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/ListingFrame.asp...
Det här kortet som jag lutar åt
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SANXD1...
borde ju ge er en mittenplacering här
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=91255
men ni finns som sagt inte med på listan alls!

Är det något som blivit fel? Eller måste ni och andra butiker pröjsa prisjakt per kategori ni ska synas i och så valde ni bort att synas för XD?

Ett stort plus till er är förresten att om man bara lägger minneskortet i varukorgen så blir frakten 9:- (Brevförsändelse). En del andra butiker tar löjligt nog 100kr standardfraktavgift för ett litet minneskort. Jag ska iofs beställa lite andra saker från er så det blir väl vanligt postpaket i slutändan men ändå.

Permalänk

Nej, vi pröjsar inte per kategori och borde synas på dessa produkter. Produktansvarig för minne kollar upp snarast, återkommer i detta..

Visa signatur

Permalänk

Hej, tänkte bara tipsa om att det finns en svensk site som sammanställer experttester som ni kanske skulle kunna samarbeta med för att få in recensions delen i listorna (som komplement till användar recensioner som inte alltid är så värst välgrundade)

Edit: bra om man har med adressen också :www.konsumentguiden.se

Permalänk
Avstängd

Herrejisses, 2kg karameller till..
Men man får väl tacka så mycket iaf.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig köpt någon monitor från er. Men att skicka vidare info till 3:e part om man köpt en skärm och de vill försöka få sälja försäkring. Nej jag gillar inte sånna påhitt. Även om det är angivet att ni sammarbetar med dem... Skulle hellst vilja kunna avböja sånt på hemsidan om jag skulle köpt skärm. Fast det är inte aktuellt då jag redan införskaffat ett gäng LCD från annan butik. Men jag kommer vara vaksam för om de gjort samma sak (alltså om jag får hem något om försäkring), då ska jag fräsa till dem lite.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Justja, en sak till. Det är jättebra att kunna se dom senast tillagda produkterna i högerspalten men jag skulle vilja att man ska kunna klicka på typ texten "nya produkter i sortimentet" för att se en längre lista på nya produkter (i nytt fönster kanske?) istället för bara dom 7 senaste.

Permalänk
Inaktiv

kundvagnen är buggig. kanske är det bara jag, men fyi så brukar jag oftast använda opera, iblanf firefox, men ibland så kan det stå att jag har 4 varor i kundvagnen när jag går dit så visas dom icke osv, och när jag har tagit bort varor från kundvagnen så finns dom fortfarande där och etc etc.

Permalänk
Medlem

Om jag vill ha något riktigt snabbt så skulle jag vilja ha möjligheten att välja DHL express som leverans. Och så vill jag kunna sortera tftskärmar på matta och blanka.

Visa signatur

XEED Lanbox / Gigabyte GA-K8NMF-9 / AMD 64 3000+ venice / 2gb Twinmos ddr400 / Gainward geforce 7800 GT / SB Audigy 2 ZS !

Permalänk

jag tycker det borde finnas inköpslistor som det gör på komplett

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk

Svar till Eriku-Kun - Detta är på gång, men vi började med högerspalten då vi hade bråttom att bli av med Dreamhack-bannern för några veckor sedan. Planen är att man skall kunna visa senaste vecka och/eller månads nya produkter.

Svar till Nuukeer - Man kan också se det så att Opera är buggig då det är Opera som ställer till det.. Opera är super på mobila enheter som telefoner etc, men högst begränsad under Windows.. Opera saknar stöd för stora delar av senaste W3C-specifikationen och är inte längre med i global statistik över Browser-användning. Det blir helt enkelt begränsande för vårt utvecklingsteam att stödja Opera, och än mer så blir det i vår nästa plattform. Vi brukar internt skoja om att Opera förmodligen portat sin mobila Browser till Windows med tanke på feature-listan

Svar till Quinx - Detta får du gärna förtydliga.. På vilket sätt skulle DHL vara snabbare än Posten, samma dag menar du? Om du bor i Trelleborg (som din profil anger) kan du ju alltid komma och hämta i Staffanstorp, alternativt skicka ett Taxibud, det borde inte kosta mer än DHL..
Vi har på gång att stödja viss parametrisk sökning även i våra listningar, men egenskapen du eftersöker är jag inte säker på om den finns i den underliggande datan. Har du testat vår parametriska sökmotor? (Detaljerad sökning)

Svar till Nvidia_for_life - Vi har även inköpslistor/spara kundvagnar på gång, men det ligger lite på framtiden då vi för närvarande arbetar med en integration mellan våra och JMEs system. Någon gång sensommar/höst borde vi ha en sådan i drift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som en fattig student så är man väldigt noga med att spara på varenda slant när man köper datorkomponenter. Jag måste då säga att datorbutiken är ett helt suveränt ställe på det området. Efter att ha surfat runt på de flesta stora onlinebutiker här i Sverige så inser man att ni har billigast som helhet och oftast även artikel-för-artikel! Bra jobbat!

En av de få saker på min lista som sticker ut från den regeln är moderkortet Asus P5B-Plus Vista Edition. Ni verkar ha c:a 50 till 150 kr dyrare än t.ex. komplett, inwarehouse, tbh. Jaja! Smådetaljer!

Något jag tycker att ni borde ändra är hur teknisk information presenteras för moderkort. Ta det föregående exemplet igen: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ECS945P...

Just nu använder ni "pipe"-tecknet för som avgränsare medan ny-rad skulle starkt vara att föredra! Kanske ett litet script som fixar det? Jämför skillnaden mellan:

1 x ljud - linjeingång - 4 pin MPC ¦ 1 x lagring - diskettgränssnitt - 34 pin IDC ¦ 1 x tangentbord - allmän - 6 pin mini-DIN (PS/2-typ) ¦ 1 x mus - allmän - 6 pin mini-DIN (PS/2-typ) ¦ 4 x Hi-Speed USB - 4 pin USB typ A ¦ 1 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 ¦ 1 x seriell - RS-232 - 9 pin D-Sub (DB-9) ¦ 1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25 pin D-Sub (DB-25) ¦ 1 x ljud - linjeingång - minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm ¦ 4 x ljud - linjeutgång - minitelefon 3,5 mm ¦ 1 x ljud - SPDIF-utgång

... och ...

1 x ljud - linjeingång - 4 pin MPC
1 x lagring - diskettgränssnitt - 34 pin IDC
1 x tangentbord - allmän - 6 pin mini-DIN (PS/2-typ)
1 x mus - allmän - 6 pin mini-DIN (PS/2-typ)
4 x Hi-Speed USB - 4 pin USB typ A
1 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
1 x seriell - RS-232 - 9 pin D-Sub (DB-9)
1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25 pin D-Sub (DB-25)
1 x ljud - linjeingång - minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm
4 x ljud - linjeutgång - minitelefon 3,5 mm
1 x ljud - SPDIF-utgång

Jag tror nog att du måste hålla med om att det första (nuvarande) är nästan hopplöst att läsa medan den sistnämnda inte kan klagas på.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Betalning via Internetbank

Hejsan.
Finns det några planer på att lägga till alternativet att betala via Internetbank?
Ja, jag vet att man kan göra en förskottbetalning...men allvarligt, vem har ork att vänta ett par extra dagar?
Ja, jag vet att man kan betala via kort. Men om det är ett stort köp så kan man slå i taket som banken har satt (15k för Handelsbanken tex) och då godkänns inte köpet. Jag råkade ut för det nu när jag skulle köpa ny pc och blev då tvungen att köpa vissa delar från Webhallen istället.

Annars har jag bara gott att säga om Db....keep up the good work.

/Magnus

Permalänk

Svar till magnusp - Vi har övervägt detta alternativ, men problemet för oss är att det är betungande administrativt då man måste ha ett konto i varje bank som man vill kunna ta emot direktbetalningar från. Alternativet "förskottsbetalning" är generellt och fungerar för alla banker.. Vi håller på att se över ett alternativ att ta emot direktbetalningar via någon annan som erbjuder detta som en "plugin", exempelvis Samport (som även hanterar våra kortbetalningar).. Vi får se vad detta ger!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även jag köpte ett xD-kort idag. Kollade på prisjakt först, men hittade inget bra alternativ. Tur att jag gick in på er sida för att dubbelkolla.

Som sagt, ett stort plus för att ni erbjuder brev för 9kr som fraktalternativ!

En grej som jag tänkte på dock - Det skulle inte vara helt fel att under alla steg i betalningen kunna se det totala beloppet och tex "Steg 2/5".
Jag tycker det är lite "obehagligt" att trycka på "fortsätt" efter jag knappat in mitt kortnummer utan att exakt veta vad som händer.

Permalänk

Dom enda butikerna jag handlat på på nätet är datorbutiken och komplett.. jag kommer nu fortsätta handla på datorbutiken istället för komplett då jag finner godiset ni skickade med förra lådan mycket gott.

Det enda problem jag har med db.nu (jag anser det vara ett problem..) är att den normala sökmotorn inte hittar te.x. geforce korten ifall jag skriver ge force respektive geforce (vet inte just nu vilken som hittar vad). Hade varit bättre om man hittade alla geforce korten vare sig man skrev geforce / ge force eller gf.

Jag har sett att ni har detaljerad sökning för dessa ändamål men det hade varit bra ifall "standard"-sökningen fungerade lika bra då jag inte orkar klicka på detaljerad sökning varje gång jag ska söka något (besöker db.nu ca. 6-10 ggr per dag och varje gång söker jag något och det kan bli lite jobbigt när jag måste gissa mig till vad ni namnger en produkt).

Detta problem uppstår väldigt ofta som du förstår när jag är en sån aktiv kund.

En annan sak är att det finns lite beskrivningar på budget saker och billiga grejer - vet inte varför ni har valt att göra så här men det vore kul om man kunde se ännu mer detaljerad specifikation.

Sidan fungerar bra som den är, dessa är de enda funktionerna jag känner behöver ändras för att eran sida ska vara perfekt för mig.

Och jag håller med om det xphaze säger i början, en varukorg funktion hade varit perfekt när man ska tipsa någon annan om ett system. Som du förstår så är det mycket sådant som pågår på sweclockers, de flesta säger att folka ska köpa från datorbutiken pga. eran service och de billiga priserna - men folk lockas ändå till komplett då dom har en kundvagn som är lätt att spara ner och visa för andra i webform för folk på te.x. sweclockers.

Vore schysst med en sån där gratis frakt nu också.. när man tipsat.
Ska inhandla quadcore, gpu och mobo nu till nästa vecka från er.

Permalänk

Svar till FredPeace - Vår sökmotor fiungerar baserat på en ordlista som byggs upp utifrån produktens beskrivning, ArtikelID och sökväg på sajten. Detta ger en oöverträffad möjlighet att söka även på ord som inte finns i själva beskrivningen. Att fritextsöka är dock prestandakrävande varför vi valt att wildcard-söka på slutet av de ord du anger i motorn. Du kan alltså inte skriva "orce" och hitta "Geforce", men du kan skriva "Ge" och hitta allt som börjar på detta och fortsätter med annat. Vi skall använda samma namnkonvention i fallet GeForce - ett ord utan mellanslag. Är det inte så - maila mig. Maila mig ändå så får du en fraktfri leverans att nyttja i samband med din beställning!

Visa signatur