Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

Antec Performance P18x P19x-tråden

Sett liknande trådar på andra forum, och tycker att sweclockers borde ha en dedikarad till den här magnifika chassiserien från Antec.

Tråden är gjord för att diskutera och visa upp sina Antec Performance One chassin (P180,P180b,P182,P182SE,P190).

Beställer ett P180b eller P182 från datorbutiken i veckan, tycker att P180b är snyggare med sin svarta lack, och vad jag hört så har den samma möjlighet för kabeldragning som P182.

TriCool-fläktarna lär vara tysta på lägsta inställningen, så det är väl knappt värt att köpa noctuafläktar o fläktkontroller för att justera dem?

Permalänk
Medlem

Har Antec P182 och är riktigt nöjd med det. Snyggt och bra med utrymme. Får plats med 8800GTX i SLI, fast då lär jag köra med chassisidan öppen eftersom det blir för varmt annars, men det skyller jag inte på Antec utan på Nvidia som gör för varma kort

Även kabeldragningen är bra (tar dock lång tid). Går att få det fint om man inte har allt för många fläktar. Som ni ser om man har 2 grafikkort och väldigt många fläktar så blir det svårt med kabeldragningen.

Fläktarna som följer med är mycket tysta på lägsta hastighet. Låter en del på mellan och högsta. Fungerar bra för mig (är även kräsen när det gäller ljudnivå).

Lite bilder (Har gjort om kabeldragingen nu så det ser snyggare ut än på bilderna. Har tyvärr ingen bild på det):

Som ni ser så är det inte snyggt med många fläktar och många saker
Är dock snyggare nu än på bilderna efter att ha gjort om kabeldragningen.

Permalänk
Medlem

Chassit ska ändå inte vara öppet
Om man stänger chassisidan, finns då dålig kabeldragning inuti?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Har Antec P182 och är riktigt nöjd med det. Snyggt och bra med utrymme. Får plats med 8800GTX i SLI, fast då lär jag köra med chassisidan öppen eftersom det blir för varmt annars, men det skyller jag inte på Antec utan på Nvidia som gör för varma kort

Även kabeldragningen är bra (tar dock lång tid). Går att få det fint om man inte har allt för många fläktar. Som ni ser om man har 2 grafikkort och väldigt många fläktar så blir det svårt med kabeldragningen.

Fläktarna som följer med är mycket tysta på lägsta hastighet. Låter en del på mellan och högsta. Fungerar bra för mig (är även kräsen när det gäller ljudnivå).

Lite bilder (Har gjort om kabeldragingen nu så det ser snyggare ut än på bilderna. Har tyvärr ingen bild på det):

http://i211.photobucket.com/albums/bb307/Bambam108/6.jpg

http://i211.photobucket.com/albums/bb307/Bambam108/5.jpg

http://photolinko.net/out.php/i19492_IMGP4850.JPG

http://photolinko.net/out.php/i19493_IMGP4851.JPG

http://photolinko.net/out.php/i19497_IMGP4857.JPG

http://photolinko.net/out.php/i19496_IMGP4856.JPG

http://i211.photobucket.com/albums/bb307/Bambam108/1.jpg

http://i211.photobucket.com/albums/bb307/Bambam108/3.jpg

Som ni ser så är det inte snyggt med många fläktar och många saker
Är dock snyggare nu än på bilderna efter att ha gjort om kabeldragningen.

Du har inte tänkt på att tjacka Thermalright HR-03 Ultra till dina gfx? Sänkte graderna 10-15 på polarns med en 92mm Adda fläkt @ 16db.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en P182, finns det gott om plats i dessa burkar? De ser stora ut, men känns trånga när man får se insidan! Inga problem med att installera in ett stort grafik-kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
Jag funderar på en P182, finns det gott om plats i dessa burkar? De ser stora ut, men känns trånga när man får se insidan! Inga problem med att installera in ett stort grafik-kort?

Du får in vilket grafikkort du vill x2 i ett p182. Visserligen behöver du ta bort den övre hårddiskburen för 8800 serien men du har fortfarande en bur som rymmer 4 diskar kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Du har inte tänkt på att tjacka Thermalright HR-03 Ultra till dina gfx? Sänkte graderna 10-15 på polarns med en 92mm Adda fläkt @ 16db.

Får inte plats då tillsammans med ljudkortet, (och har inte råd). Får va som det är nu tills 9800 serien kommer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Du får in vilket grafikkort du vill x2 i ett p182. Visserligen behöver du ta bort den övre hårddiskburen för 8800 serien men du har fortfarande en bur som rymmer 4 diskar kvar.

Igen.. man behöver inte ta bort övre hårddisk buren.. allt snack om att man måste det är en myt. Kolla bild ovan om du missat det.

Permalänk
Medlem

JackeShan: Ser att du stoppat in Zalman ZM-MFC1 fläktstyrning.
Får detta plats så fronten går stänga helt?

Visa signatur

GA-X38-DQ6 | E8400 | 4850 | Intel 320 - 120GB | HX520 | 7GB Corsair XSM2 | P182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jolken
JackeShan: Ser att du stoppat in Zalman ZM-MFC1 fläktstyrning.
Får detta plats så fronten går stänga helt?

Japp fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Ser mycket fint ut! Har själv ett P180 hemma, men fick ett måndas ex som dom första var. Skev i dörren och saknades 2 "ploppar" som man fäster sidan med så den glipar en bit.

Men nu när jag får min första lön den 25:e då blir det ny dator med ett P182!

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Har haft min i lite över 1 månad och jag är nöjd. Men ska man flytta på den är den ett rent helvete. Tung som en bautasten*. Den ska stå där den står.
Så ska du lana, tänk om. Om det skulle bli en sån period för mig med mycket lanande, så köper jag mig nog en antec 900 för det ändamålet.

Fronten känns väldigt skör. Knäckte plasten längst ner när jag skulle lyfta den första gången. Sprack nästan mitt i tu. Phew.
Jag brukar ta tag där nere vanligtvis, så jag tänkte inte på det.
Men går ej nu.

Det är den vita modellen jag har. Påminner om ett kylskåp, men ett fantastiskt läckert sådant.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk

Köpte P180 i mars tror jag det var och är nöjd med det. Gediget, tyst och snyggt. Efter det läste jag att P182 hade kommit och det lät smidigt med kabeldragningen bakom moderkortet. Tipsade två kompisar om detta chassi
som de också köpte. Eftersom de inte är hade byggt ihop en dator förr så fick jag göra det. Och milde fader, vad förbannat smidigt det var med kabeldragningen bakom! Lägger man lite kraft på kabeldragningen går det att få det kabelfritt över moderkortet. Helt enkelt Klockrent! Så mitt tips är att köra på P182. Dock går det att få till det bra i P180 men då måste man ta fram borren.

Permalänk
Medlem

Har ett P190.
Helt underbart. Dock om man har en större CPU kylare får man gott ta bort den stora 200mm fläkten som sitter i sidan, så det får ni tänka på.

Har den uppe på bordet just nu men ja den passar att stå överallt.

Kabeldragningsmöjligheterna är stora i chassit.

PS. för att få in 8800GTX behövs inte göras några ändringar alls. får plats med diskarna (om jag haft några i övre behållaren). DS

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har en fråga angående P182.

Det ser ut som att det finns plats för två stycken 120mm fläktar i fronten, innebär det att man måste ha dörren öppen om man har fläktar där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matkol
Hej
Det ser ut som att det finns plats för två stycken 120mm fläktar i fronten, innebär det att man måste ha dörren öppen om man har fläktar där?

Nej då, det är luftintag på båda sidorna och under:)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

@RobbaZ91

Perfekt, ett P182 är beställt.

Permalänk
Medlem

Hej!
Ni som har Antec Performance 180/182 borde veta. Är det bra luftflöde och bra kylningsegenskaper i det chassit eller?

Har en Antec Ninehundred nu och men tror ärligt inte att Antec P182 har bättre kylningsegenskaper. Men vill funderar lite på en P182 just för kabeldragningen. Just den biten är inte Antec Ninehundred så bra på.

Tack!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

Ninehundred har säkerligen bättre kylning än P180/182

Men P180 är snyggare (IMHO) och tystare.

Med snygg kabeldragning kan man med fördel sätta plexi i sidan på ett P180/192 med.

Permalänk

ska bli ny burk snart och hade tänkt mig ett p182. men hur mycket låter det på lägsta, skulle vilja kunna sova med datorn igång. den står 150 cm från sängen.

vad finns det för bra och tysta nätagg på 500-600W som inte har för korta sladdar eller måste man köpa till sånt?

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
ska bli ny burk snart och hade tänkt mig ett p182. men hur mycket låter det på lägsta, skulle vilja kunna sova med datorn igång. den står 150 cm från sängen.

vad finns det för bra och tysta nätagg på 500-600W som inte har för korta sladdar eller måste man köpa till sånt?

Jag har min burk igång under natten med alla orginalfläktar på låg hastighet och jag störs inte. Ska kanske dock tillägga att jag har en gammal frys som lätt överröstar datorn. Om du skulle ströras utav orginalfläktarna så kan man alltid byta ut dem eller helt enkelt vara nöjd med det lilla sus som blir. Jag kan inte direkt säga att de låter mycket men med datorn 150 cm från sängen så kanske du kan störas.

Tysta nätagg finns det gott om tester om på silentpcreview. Corsair HX-serien är annars populär och tyst.

När jag ändå skriver så tänkte jag ställa en noob-fråga. Hur lägger jag in en bild i mitt inlägg? Jag tänkte jag skulle dela med mig av min kabeldragning...

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fogy
När jag ändå skriver så tänkte jag ställa en noob-fråga. Hur lägger jag in en bild i mitt inlägg? Jag tänkte jag skulle dela med mig av min kabeldragning...

Lägg upp den på någon server, t.ex. http://imageshack.us/

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk
Medlem

Hur kan fläktarna suga in luft i fronten med en stängd lucka och filter framför?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Hur kan fläktarna suga in luft i fronten med en stängd lucka och filter framför?

Som det står lite längre upp så är det ett plast "galler" på båda sidorna och öppet i botten, sen är ju damfiltret utformat/designat för att släppa igenom luft. Så det gör det nog:P

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Som det står lite längre upp så är det ett plast "galler" på båda sidorna och öppet i botten, sen är ju damfiltret utformat/designat för att släppa igenom luft. Så det gör det nog:P

På sidorna? Det hjälper ju inte om luckan i fronten stryper lufttillförseln

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
På sidorna? Det hjälper ju inte om luckan i fronten stryper lufttillförseln

Det finns ett sorts "plastgaller" eller vad man ska säga som sitter på sidorna i fronten och det fungerar. Detta galler vid fronten: http://i211.photobucket.com/albums/bb307/Bambam108/1.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Det finns ett sorts "plastgaller" eller vad man ska säga som sitter på sidorna i fronten och det fungerar.. du ser det här "gallret": http://i211.photobucket.com/albums/bb307/Bambam108/1.jpg

Aha okej, nu förstod jag.

Sorry Robba

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Har idag cooler master stacker som är onödigt stor och klumpig
(har bara 2 diskar och 1 dvdbrännare o 1 dvdrom)

Funderar på Antec P182 eller 900

Har nedanstående setup i datorn och kommer nog inte byta annat än minnen o grafikkort det närmsta året

Räcker det med P182ans kylning då måntro?

Och hur stort är chassiet, höjd,bredd o djup?

Permalänk
Medlem

p180/2 har i mina ögon sett väldigt bra kylning, på low låter dom inbyggda fläktarna inte mycket heller:)

Bredd 21 cm
Djup 51 cm
Höjd 52 cm

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

okej tackar!
Blir ett sådant chassie när jag får in pengar

Vart köper man den billigast med snabb leverans?
Dustinhome är ju snabba men kanske inte billigast?