Muskampen 2025: Segraren korad!

Ljudsystem för hemmabruk, max 3k

Permalänk
Medlem

Ljudsystem för hemmabruk, max 3k

Jag skulle vilja ha råd om vilket ljudkort och högtalare som är lämpligt för mina behov, vilka främst kommer att innefatta passivt lyssnande på musik, film och spel. Jag är ingen audiofil och behöver inget särskilt extremt. Baserat på recensioner har jag sett att logitechs z2300 verkar vara ett par hyggliga 2.1-högtalare och creatives xfi xtreme music ett dito ljudkort. Dock har detta 7.1-stöd, och det kanske är bortkastad prestanda med en sådan diskrepans mellan högtalare och ljudkort. Hur pass bra är min kombination, borde jag istället välja 5.1 till både högtalare och kort, eller är det overkill för någon som varken är audiofil eller har för avsikt att bygga en HTPC? Som sagt uppskattas även förslag på passande kombinationer, helst inte över 3000kr.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Begagnat Logitech z-680 eller z-5500 samt ett billigt X-Fi eller valfritt Dolby Live-kompatibelt ljudkort skulle jag köpa, hamnar strax under 3000kr och låter helt otroligt för pengarna.

Permalänk
Medlem

Hur långa kablar är det på z-5500? Har nämligen problemet med z-2300 att kablarna är lite korta. Och när det är 5.1 behöver man ju ännu längre kablar när man ska dra kors och tvärs i rummet.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hur långa kablar är det på z-5500? Har nämligen problemet med z-2300 att kablarna är lite korta. Och när det är 5.1 behöver man ju ännu längre kablar när man ska dra kors och tvärs i rummet.

Dom är säkert 5-6m till de bakre högtalarna.

Permalänk
Medlem

Det går ju att köpa kabel för mindre än 10 kr per meter om det skulle vara ett problem. Jag skulle inte köpa Z-5500 eller Z-680. Jag skulle nog faktiskt inte köpa något från Logitech. Altec Lansing är ett klart bra alternativ!

2.1: http://se.pricerunner.com/pl/267-222164/PC-hoegtalare/Altec-L...

5.1:
http://se.pricerunner.com/pl/267-739370/PC-hoegtalare/Altec-L...

Jag hade tidigare Z-680 och maken till dominerande bas får man leta efter. Diskant och mellanregister är helt ok men basen är riktigt slö och passar inte musiklyssnande. Filmljudet kan jag dock inte klaga på. ALLA högtalare jag har hört från Logitech har slö bas, även Z-2300.

Jag sålde mitt system efter drygt ett år sedan för 1500 och mer än så ska du abolut inte ge för Z-680 eller Z-5500.