LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dmr

Kan det vara så att Rev 1 inte skickade med någon? Den verkar vara skriven den 10e Juli 2007.

Det låter otroligt. Oavsett revision så borde HDMI/DVI kabeln finnas med men det är möjligt det är som du fråga. Jag har ingen aning.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Beställde precis en. Var ser man vad det är för revision?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Beställde precis en. Var ser man vad det är för revision?

Revision 1 är innan June 2007 och revision 2 är efter June 2007 fast jag börjar bli osäker för endel har skrivit att efter July 2007 är rev 2 som gäller. Det skulle då innebära att jag har Rev 1.

Manhog, är du säker på att det står July på din och inte June? Varifrån kommer din skärm? Min står det Poland.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Yep nästan samma, lite extra tweakad bara för att få mera svarta samt vita färger och passa mina ögon bättre.

Har tittat på lite filmer osv. Verkligen en bra bild denna skärm ger och grymma färger!!! Slår min tv med färgerna hur långt som helst.

fusion_500 jag förstår vad du menar nu och varför du skulle vilja kunna ändra till 50Hz. Lade igång video så att jag såg på både TV och LG:N "panoreringar" liksom hackar eller hoppar sig fram på LG:n på 60hz men de går mjukt och finnt på tv:n.

Ska ta en titt imorgon om det går ställa in

Sedan svar till dmr, ja man får med en dvi -> hdmi sladd. funkar perfect med den. Kopplade in den direkt och kört med det nu hela tiden.

Oki låter riktigt bra det. Jo jag tycker att det är väldigt viktigt att man kan få mjuka panoreringar.

Permalänk
Medlem

A.N. doja

Jag kontrollerade och det står manufactured: July 2007 och assembeled in Poland

Model No: L245WPQ
Product code : L245WP-BNQ.AEUUEF

fusion_200 ska lada ner powerstrip nu och testa om man kan ställa in 50hz och om det går se om panoreringar går mjukt. Återkommer snart.

EDIT:
Installerade powerstrip och sedan från förgående sida så gick jag efter dina instruktioner om hur man ställde in till 48Hz och 50Hz.

De gick att ställa in i powerstrip men när jag tog och spelade up några filmer etc så var det absolut ingen skillnad mot tidigare då det var 60Hz.

har fortfarande tv:n inkopplad så kan se tv samt datorskärmen spela filmen samtidigt. Gick mjukt och finnt på tv:n men fortfarande lite stelt på datorskärmen. Verkar som den fastän man valde 50Hz inte ställde in till det.

EDIT2:
Ka vara så att powerstrip ändrar på tv:n inte på datorskärmen... Står Allmän tv överallt >_>;
Hur ändrar jag vilken skärm den ändrar på?

EDIT2:

I CCC kan man välja 50Hz om man väljer 1920x1080 om upplösning. Fick fram det med att trycka på Force knappen.

Men måste säga jag ser ingen skillnad med att köra 50hz eller 60hz när jag jämnförde olika filmer etc.

Men det är möjligt att ställa in 50Hz enklast genom CCC.

Permalänk
Citat:

A.N. doja

Hm, okej.

Mina uppgifter stämmer överrens med dina förutom att min står det June istället för July.

Men när jag läser om de problem som de har med Rev 1 så känner jag inte igen mig och antar att jag har Rev 2. Men andra sidan så var det snack om July och inte June. Jag har mailat LG och hoppas få svar inom kort.

Ah, stör jag mig inte på det så struntar jag i det iofs.

Jag återkommer.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

A.N. doja

fusion_200 ska lada ner powerstrip nu och testa om man kan ställa in 50hz och om det går se om panoreringar går mjukt. Återkommer snart.

EDIT:
Installerade powerstrip och sedan från förgående sida så gick jag efter dina instruktioner om hur man ställde in till 48Hz och 50Hz.

De gick att ställa in i powerstrip men när jag tog och spelade up några filmer etc så var det absolut ingen skillnad mot tidigare då det var 60Hz.

har fortfarande tv:n inkopplad så kan se tv samt datorskärmen spela filmen samtidigt. Gick mjukt och finnt på tv:n men fortfarande lite stelt på datorskärmen. Verkar som den fastän man valde 50Hz inte ställde in till det.

EDIT2:
Ka vara så att powerstrip ändrar på tv:n inte på datorskärmen... Står Allmän tv överallt >_>;
Hur ändrar jag vilken skärm den ändrar på?

EDIT2:

I CCC kan man välja 50Hz om man väljer 1920x1080 om upplösning. Fick fram det med att trycka på Force knappen.

Men måste säga jag ser ingen skillnad med att köra 50hz eller 60hz när jag jämnförde olika filmer etc.

Men det är möjligt att ställa in 50Hz enklast genom CCC.

Oki när den växlar till 50hz kommer det fram nått meddelande från skärmen att den gått över till 50hz eller att det på nått sätt syns i inställningsmenyn på skärmen ?

När du körde powerstrip och ändrade till typ 48hz eller 50hz blev det svart på skärmen en kort stund innan bilden kom tillbaka ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Oki när den växlar till 50hz kommer det fram nått meddelande från skärmen att den gått över till 50hz eller att det på nått sätt syns i inställningsmenyn på skärmen ?

När du körde powerstrip och ändrade till typ 48hz eller 50hz blev det svart på skärmen en kort stund innan bilden kom tillbaka ?

1.
När jag ändrade i CCC så kom den vanliga rutan att om man vill behålla de nya inställningarna fram och sedan står det i Displays Manager att det är 50hz..

Sedan i Egenskaper för bildskärm när man går in i avancerat (1920x1080 upplösning) och trycker i fliken bildskärm så är den på 50hz där också.

Märkte att man kan välja 25hz interlazed samt 30Hz interlazed här i egenskaper för bildskärm -> avancerat. (ska testa dessa och återkommer/uppdaterar posten då jag testat dessa 25hz och 30hz)

2.
Yep det blev som du sa, det blev svart skärm och sedan tillbaka när man ändrade hz i powerstrip.

EDIT:
Testade 25hz och 30hz... bilden blir helt cp med konstiga ränder eller pixlarna är i osynk mot varandra eller kanske varanan rad är förskjuten en pixel eller något kosntigt som sådant... Men måste säga att panoreringarna i filmer etc flöt på mjukt Fast den där konstiga förskjutningen som kom gör 25hz interlaced och 30Hz interlaced inte riktigt är användbara.

Permalänk
Citat:

1.
När jag ändrade i CCC så kom den vanliga rutan att om man vill behålla de nya inställningarna fram och sedan står det i Displays Manager att det är 50hz..

Sedan i Egenskaper för bildskärm när man går in i avancerat (1920x1080 upplösning) och trycker i fliken bildskärm så är den på 50hz där också.

Märkte att man kan välja 25hz interlazed samt 30Hz interlazed här i egenskaper för bildskärm -> avancerat. (ska testa dessa och återkommer/uppdaterar posten då jag testat dessa 25hz och 30hz)

2.
Yep det blev som du sa, det blev svart skärm och sedan tillbaka när man ändrade hz i powerstrip.

EDIT:
Testade 25hz och 30hz... bilden blir helt cp med konstiga ränder eller pixlarna är i osynk mot varandra eller kanske varanan rad är förskjuten en pixel eller något kosntigt som sådant... Men måste säga att panoreringarna i filmer etc flöt på mjukt Fast den där konstiga förskjutningen som kom gör 25hz interlaced och 30Hz interlaced inte riktigt är användbara.

Oki men du kan inte se att det ändrats i själva skärmen tex jag kan trycka på menu knappen på min skärm och då ser jag både upplösning och vilken hertz skärmen kör med.

Funkar det o köra powerstrip och ställa in uppdateringsfrekvensen till 24hz eller kanske till och med 23.976hz som är den exakta hastigheten för filmbaserat material.

När man har 50hz så ska ju allt PAL (25fps) baserat material ha bra panoreringar iaf.

Permalänk
Medlem

I själva menyerna på skärmen går det ej att se aktuell resolution eller Hz.

Sedan angående powerstrip... Den ändrar inställningar till tv:n på min tv-out och inte på min monitor.

Måste veta hur jag ändrar så att den ska ändra på monitorn och inte tv:n.

EDIT: fick den ändrar till dator skärmen nu. testa igen.

När jag ändrade hz till 24.974 så blev skärmen helt svart. Skärmen gick in på viloläge och av men inget händer och fortsätte av och viloläge med svart ruta... fick starta om datorn.

Permalänk
Citat:

I själva menyerna på skärmen går det ej att se aktuell resolution eller Hz.

Sedan angående powerstrip... Den ändrar inställningar till tv:n på min tv-out och inte på min monitor.

Måste veta hur jag ändrar så att den ska ändra på monitorn och inte tv:n.

EDIT: fick den ändrar till dator skärmen nu. testa igen.

När jag ändrade hz till 24.974 så blev skärmen helt svart. Skärmen gick in på viloläge och av men inget händer och fortsätte av och viloläge med svart ruta... fick starta om datorn.

oki men det funkar med 48hz och 50hz i powerstrip iaf ?

Permalänk
Medlem

Yep 48Hz och 50Hz verkar fungera i Powerstrip. Får inga problem med att ställa in dem iallfall men vet inte om de verkligen är igång dock.

Det raporteras 60Hz sedan i CCC och egenskaper för bildskärm -> avancerat. Oberoende vad jag väljer i powerstrip

Permalänk
Citat:

Yep 48Hz och 50Hz verkar fungera i Powerstrip. Får inga problem med att ställa in dem iallfall men vet inte om de verkligen är igång dock.

Det raporteras 60Hz sedan i CCC och egenskaper för bildskärm -> avancerat. Oberoende vad jag väljer i powerstrip

oki ja man ska ju kunna skapa custom resolutions i Powerstrip så att man sen kan använda dem i vanliga display manager. Tror dock att man kanske måste starta om datorn efteråt för att få tillgång till de nya inställningarna.

EDIT:
En sak till genom att trycka CTRL+ALT+S så får man tillbaka grundinställningarna för skärmen i powerstrip. Så man slipper starta om datorn när det blir svart.

Köper webhallen in skärmarna från LG Nordic så att Zero bright pixel policyn gäller ?

Permalänk
Medlem

Webbhallen är en av LGs återförsäljare enligt LG själva.

Titta in på deras sida och sökt upp själv:
http://www.lgenordic.com/reseller/sv/se

Edit. LG on Tour, de visar upp sig.
http://nordic.lge.com/sv/ext/Roadshow/roadshow.html

/Saint25.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Webbhallen är en av LGs återförsäljare enligt LG själva.

Titta in på deras sida och sökt upp själv:
http://www.lgenordic.com/reseller/sv/se

Edit. LG on Tour, de visar upp sig.
http://nordic.lge.com/sv/ext/Roadshow/roadshow.html

/Saint25.

Oki låter bra det.

Permalänk
Medlem

Fin recension!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Fin recension!

Ja det är precis såna här mer ingående recensioner man vill se.

Permalänk
Medlem

Populariteten av skärmen har ökat ganska kraftigt på sistone om man ser på hos prisjakt.

Permalänk
Citat:

Populariteten av skärmen har ökat ganska kraftigt på sistone om man ser på hos prisjakt.

Jo har märkt det också kan nog vara för att det har varit en hel del snack om den här på forumet. Får man revision 2 så verkar det ju vara en riktigt bra skärm.

Har du testat o göra någon custom resolution i powerstrip så att man typ kan välja 50hz direkt i vanliga display manager ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo har märkt det också kan nog vara för att det har varit en hel del snack om den här på forumet. Får man revision 2 så verkar det ju vara en riktigt bra skärm.

Har du testat o göra någon custom resolution i powerstrip så att man typ kan välja 50hz direkt i vanliga display manager ?

mm 50hz @ 1920x1080 finns som standard i CCC och egenskaper för bildskärm, så den behövs inte skapas. kanske kan skapa en 1920x1200 @ 50hz

för 1920x1200 finns endast som standard 60hz inget annat. (med dvi-hdmi kabeln)

Jag har inte testat något med vga-kabeln. Då ska man kunna på 1920x1200 med 75hz. Men inget jag testat än dock. hdmi duger bra för mig och tror ej jag kommer testa med vga något alls.

Permalänk
Citat:

mm 50hz @ 1920x1080 finns som standard i CCC och egenskaper för bildskärm, så den behövs inte skapas. kanske kan skapa en 1920x1200 @ 50hz

för 1920x1200 finns endast som standard 60hz inget annat. (med dvi-hdmi kabeln)

Jag har inte testat något med vga-kabeln. Då ska man kunna på 1920x1200 med 75hz. Men inget jag testat än dock. hdmi duger bra för mig och tror ej jag kommer testa med vga något alls.

Ja precis hur ser upplösningar som tex 800x600,1024x768 och 1280x1024 ut på skärmen blir de väldigt blurriga eller ?

Permalänk
Medlem

Bugar och bockar för denna fina recension!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Lägre upplösningar som 1024x768 etc visst blir de lite blurriga, men jag kommer direkt från en 10+ år gammal 16" crt och tyckte bilden var superb när jag först bara kopplat in monitorn med gamla monitorns egenskaper. Hade upplösning av 1280x1024 och det var väll ok.

Jag har inget emot att eventuellt ha lägre upplösning i spel osv. men full storlek är ju ändå bäst om man kan få det.

Jag testa och körde lite Quake 3 Arena. Det har inte stöd för widescreen märkte jag och kunde inte ha större upplösning än 1024x768 och var inte helt optimalt samt att bilden skalades om till hela skärmen, så kraftigt utbreddad etc. Kunde inte heller få det 1:1 eller korrekt aspect på det hela heller, kunde endast få "Full" i monitor egenskaperna vilket jag inte var helt förtjust i.

Permalänk
Citat:

Lägre upplösningar som 1024x768 etc visst blir de lite blurriga, men jag kommer direkt från en 10+ år gammal 16" crt och tyckte bilden var superb när jag först bara kopplat in monitorn med gamla monitorns egenskaper. Hade upplösning av 1280x1024 och det var väll ok.

Jag har inget emot att eventuellt ha lägre upplösning i spel osv. men full storlek är ju ändå bäst om man kan få det.

Jag testa och körde lite Quake 3 Arena. Det har inte stöd för widescreen märkte jag och kunde inte ha större upplösning än 1024x768 och var inte helt optimalt samt att bilden skalades om till hela skärmen, så kraftigt utbreddad etc. Kunde inte heller få det 1:1 eller korrekt aspect på det hela heller, kunde endast få "Full" i monitor egenskaperna vilket jag inte var helt förtjust i.

Har du testat att ändra inställningarna i skärmen från PC till VIDEO ska finnas en sån inställning har jag läst och den ska möjligen göra så att man kan välja 1:1 läge.

Permalänk
Medlem

ok ska testa och se om det gör någon nytta

Har vid sidan kopplat in vga kabeln också. så kan bytta mellan hdmi och vga signal. Hitta inget extra än det man redan fick med hdmi. Bilden såg ganska likvärdig ut annars med vga.

Kan notera att CCC detekterar monitorn som DTV när den är kopplad in med hdmi (DigitalTV) och bara när man kopplar in med vga som den visas som en faktisk vanlig monitor.

Permalänk
Citat:

ok ska testa och se om det gör någon nytta

Har vid sidan kopplat in vga kabeln också. så kan bytta mellan hdmi och vga signal. Hitta inget extra än det man redan fick med hdmi. Bilden såg ganska likvärdig ut annars med vga.

Kan notera att CCC detekterar monitorn som DTV när den är kopplad in med hdmi (DigitalTV) och bara när man kopplar in med vga som den visas som en faktisk vanlig monitor.

oki ska bli intressant o se om det funkar.

Permalänk
Medlem

För att få 1:1 i Quake 3 så var jag tvungen att byta över till vga signalen. Annars får jag bara full att välja på. Hade vga som main och hdmi som klon av main.

Permalänk
Citat:

För att få 1:1 i Quake 3 så var jag tvungen att byta över till vga signalen. Annars får jag bara full att välja på. Hade vga som main och hdmi som klon av main.

oki så PC eller VIDEO läget gjorde ingen skillnad då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

oki så PC eller VIDEO läget gjorde ingen skillnad då ?

Nope gjorde ingen skillnad alls för mig.

Permalänk
Medlem

Hur hög är den här skärmen?
Tänker då på totalhöjden när den är monterad på foten