Installationsplacering standard

Permalänk
Medlem

Installationsplacering standard

någon som vet hur man ändrar så att ens installationer automatiskt läggs på en annan hårddisk eller partition än standard (C:\). nu måste ju man alltid ändra själv för varje installation vart man vill lägga filerna.

jag har även ett annat problem. vid varje uppstart av datorn måste jag välja att jag vill starta med tidigare versioner av windows, istället för vista. detta beror på att jag installerade vista på en annan hårddisk, men när jag märkte hur uselt det var så formaterade jag partitionen det låg på i hopp om att allt skulle vara frid och fröjd. men vista spökar fortfarande på datorn datorn tror altså att vista fortfarande är installerat och att jag antagligen vill starta det. (om man väljer att starta med vista så står det bara att det inte går)

tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Är det svårt att bläddra till vald destination av det du vill installera?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Är det svårt att bläddra till vald destination av det du vill installera?

jag tänkte testa köra endast windows på C:/ så ja detär ju ganska omständigt att ändra varje gång. iaf ganska onödigt om det är lätt att fixa till.
tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kan lösa det första av dina problem genom att starta registereditorn(start->kör->regedit) och klicka dig vidare till:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
Där letar du upp "ProgramFilesDir" och ändrar värdet till den mapp du vill ha. T.ex D:\Program istället för C:\Program.

Problem två kan nog lösas genom att du öppnar systemegenskaper, klickar på fliken Avancerat och sedan knappen redigera. Där tar du bort raden med Vista och lämnar endast kvar XP.

Min ser ut så här:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Hoppas att det hjälper
Fredrik