Permalänk
Robot

Prototyp CPU Vattenblock

Tänkte jag skulle visa upp mitt vattenblock som jag konstruerat.

Jag har designat, konstruerat och tillverkat allt själv, utom nipplarna som är köpta.

Botten är 5x50x50mm ren koppar.
Toppen är 6x50x50mm polycarbonat plexiglas.
Plåten är vanlig ss2333 (rostfri) som ska passa till de flesta
moderkort och cpuer på marknaden idag.

Prestanda (AMD X2 Dualcore 5000+ 2600MHz OC till 3042MHz):

Temps enligt Everest:
IDLE
CPU: 36

100%
CPU: 51

Rumstemeratur: 26

Besök albumet: Prototyp CPU Vattenblock av luno

Permalänk
Medlem

Nice!! men hur bra är det jämfört med ett "vanligt" cpu block?

Permalänk
Medlem

Tror dina temperaturer på kärnorna är riktigt felaktiga, är rumpstemperaturen 26C och du kyler vattnet med det, då kan du ej ha lägre temperatur på övriga komponenter.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Var fan e radiatorn?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Tror dina temperaturer på kärnorna är riktigt felaktiga, är rumpstemperaturen 26C och du kyler vattnet med det, då kan du ej ha lägre temperatur på övriga komponenter.

Kan inte så mycket om vattenkylning men...

Det kan väll bli kallare än rumstempen ??
Han har ju en fläkt som kyler (radiator?) vattnet, så det är väl inte helt omöjligt?

Snyggt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

stefanswe; lägg ner.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StefanSwe
Kan inte så mycket om vattenkylning men...

Det kan väll bli kallare än rumstempen ??
Han har ju en fläkt som kyler (radiator?) vattnet, så det är väl inte helt omöjligt?

Snyggt!

... *säg inget * .... gnnnnnnnn....

Hallå! Det är ju i grund och botten helt vanlig luftkylning, bara med vatten som värmebärare och radiatorer som har bra mycket mer kylyta än vad en vanlig fläns har. Det finns inget magiskt med vatten som gör att det blir kallare! Gör en liknelse med ett glas vatten som stått framme över natten. Om du sätter en fläkt som blåser på glaset/vattnet, inte blir det kallare då? Har man kallvatten från kranen, eller radiatorn utomhus så kan man komma under rumstemp, i övrigt så kan man ALDRIG komma under rumstemperaturen (extremkylning undantaget som TEC och kompressor och kväve).

I övrigt tror jag att dina temperaturer visar 20 grader fel, på core då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
I övrigt tror jag att dina temperaturer visar 20 grader fel, på core då.

Jag vet inte hur AMD överför värmen från kärnorna till "toppen" på CPUn men i andra trådar om AMD CPUs ligger de flesta under 10° på sina kärnor och det vore konstigt om allas moderkort, CPUer ger fel temps. Någon annan som kan det mer tekniska kanske kan förklara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Var fan e radiatorn?

Sitter i fronten i en "lucka" framför 5½' facken som består av galler så de tre 120mm fläktarna kyler radiatorn och blåser in 'kall' luft i datorn. Ska ta bild ikväll när jag kommer hem från jobb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosen
Nice!! men hur bra är det jämfört med ett "vanligt" cpu block?

Jag fick ungefär 1-2 grader kallare än då jag hade Thermaltakes CL-W0010 CPU-Waterblock. (kan vara inom feltoleransen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Tror dina temperaturer på kärnorna är riktigt felaktiga, är rumpstemperaturen 26C och du kyler vattnet med det, då kan du ej ha lägre temperatur på övriga komponenter.

Det är inte samma sak med temperaturer på kärnor som på hela CPUn, har mätt med flera olika program och i BIOS core-temp visar 0° på kärna1 ibland och ner till 3°-4° på kärna2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luno
Det är inte samma sak med temperaturer på kärnor som på hela CPUn, har mätt med flera olika program och i BIOS core-temp visar 0° på kärna1 ibland och ner till 3°-4° på kärna2

Det spelar ingen roll, det finns inte EN CHANS att du har under rumstemperatur, såvida inte processorn har en inbyggd TEC-kylare. Vilket jag inte tror eftersom den då hade dragit 150W + processor förbrukning vilket är knappt 250 W. Inte särskilt troligt eller hur?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur många gånger jag svarat inom detta ämne, men jag sammanfattar det lite kort:

Har man ingen kylning i form av kompressor eller liknande (som i kylskåp, frysar etc) så är det Fysikaliskt omöjligt att få lägre temperatur än rumstemperaturen under normala förhållanden.

Vattnet i kylsystemet blir som Absolut bäst rumstempererat, och värmeenergi övergår alltid från ett varmare medie till ett kallare (CPU-->Vatten), dock olika effektivt, det är därför viss metall, kylpastor, gaser, vatten etc används i olika system för att "transportera" energin.

Det är mätfel när det gäller temperaturerna i det här fallet och det är odiskutabelt. Fysikens grundlagar gäller.

MVH fog

EDIT: För att göra det ännu tydligare; Värmeenergi övergår alltid från ett varmare medium till ett kallare. OM processorn skulle ha varit under rumstemperaturen skulle det rumstempererade vattnet VÄRMA processorn till rumstemperatur. Glasklart?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
För att göra det ännu tydligare; Värmeenergi övergår alltid från ett varmare medium till ett kallare. OM processorn skulle ha varit under rumstemperaturen skulle det rumstempererade vattnet VÄRMA processorn till rumstemperatur. Glasklart?

Precis, följer termodynamikens andra huvudsats.

Om vi går ifrån termodynamik och de missuppfattningar som verka gälla så nämnde du luno att du eventuellt skulle kunna ha dessa block till försäljning. Vilket pris skulle du uppskatta då?

Permalänk
Medlem

Angående temperaturerna så kan jag säga att vissa amd processorer har fel på sina temp-sensorer. Det har inte med vilket moderkort man har. och nej det går inte att få kallare temp än rumstemp om man inte kör med kompressor/bong/tec eller annan form av extremykylning.

Permalänk

inte för jag vet om han temp e rimlig men men.. du få ju upp tempen till -57 om du ha flytandekväve eller va det hu heter

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Medlem

Får ner tempen.
Det beror på att flytande kväve ligger på -196C, tillskillnad från vatten i en vattenkylningsanläggning som har minst rumstemp. Vi har ju gått igenom detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Precis, följer termodynamikens andra huvudsats.

Om vi går ifrån termodynamik och de missuppfattningar som verka gälla så nämnde du luno att du eventuellt skulle kunna ha dessa block till försäljning. Vilket pris skulle du uppskatta då?

Jag har räknat på att de skulle kosta runt 200kr + frakt
Men jag vet inte riktigt vad man behöver för monterings detaljer till intels CPUer.
Jag ska se om jag kan fixa elpolering på montage plåten, men jag har ingen aning
om vad det skulle kosta annars är ett alternativ att blästra den och lacka i nån snygg färg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
Angående temperaturerna så kan jag säga att vissa amd processorer har fel på sina temp-sensorer.

Okej, jag tyckte faktiskt att det var lite mysko med 0° på ena kärnan.
Förklarar ju varför det är så många som får under 10° på sina kärnor.
Kan däremot temperatur skillnaden i så fall stämma mellan kärnorna?

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt du

+22,3 i mitt rum när jag tog det kortet, satte i en ny kylare ( Thermalright XP 120 extreme ) och detta blev resultat vid påstarten av datorn. Dock nu är den varmare men.. ändå.

Samma temperaturer visades i coretemp, bios och diverse program

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
http://www.c-andersson.se/Bilder/BIOStemp.JPG

Väldigt konstigt du

+22,3 i mitt rum när jag tog det kortet, satte i en ny kylare ( Thermalright XP 120 extreme ) och detta blev resultat vid påstarten av datorn. Dock nu är den varmare men.. ändå.

Samma temperaturer visades i coretemp, bios och diverse program

Men snälla är du trög på riktigt eller vill du bara visa världen att du inte är läskunnig?

Det är mätFEL!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Håller med fog, termodynamikens lagar gäller även din kylare...

Permalänk

Bara en totalt oberoende fråga som dök upp, vatten skulle ju frysa vid minusgrader (celsius skalan) men blir isen hårdare om den är kallare? eller blir den bara skörare?

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Förresten, hur kan CPU vara 51*c medans kärnorna är 23 och 25.. säger inte bara DET dig någonting?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Förresten, hur kan CPU vara 51*c medans kärnorna är 23 och 25.. säger inte bara DET dig någonting?

Skit i felmätningen på kärnorna nu. Det är endå skillnaden mellan det köpta
och mitt block som är det vesentliga.

Jag tar gärna imot kommentarer på designen och förslag på hur ni skulle vilja ha det om det är något ni tror skulle vara bättre.

Permalänk
Medlem

Fan va coolt!

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk
Medlem

Har precis börjat på en prototyp till.
Ett GPU block till 8500GT som ska kyla både GPUn och ramen.

http://www.sweclockers.com/album/?id=1610

En första bild ska komma upp ikväll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Förresten, hur kan CPU vara 51*c medans kärnorna är 23 och 25.. säger inte bara DET dig någonting?

jag har CPU på 27 medans kärnorna är på 34 - 35 enligt everest....

//korven

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt, du funderar inte på att börja sälja sånna?
gillar när det kommer upp riktiga moddar/arbeten som detta.
10p

//Poucette

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poucette
riktigt snyggt, du funderar inte på att börja sälja sånna?
gillar när det kommer upp riktiga moddar/arbeten som detta.
10p

//Poucette

Jo det är tänkt så, det är därför jag ville ha in lite kommentarer och synpunkter och intresse för att se om det var lönt att göra ett par stycken

Permalänk
Medlem

Vad kul att lyssna på vissa geniers ide om hur vatten kyler alltså. Om cpun skulle kylas ner till under rumstemperatur tack vare vattnets magiska funktion så skulle man alltså slippa att använda AC i bilen. Det skulle räcka med en vattenpump en radiator och fläkt Lika med kylen, ingen kompressor behövs

LOL, ja jag fattar då inte hur vissa tänker.

Ontoppic:
Snygg lösning med radiatorn mellan chassit och fronten. Så skulle jag också vilja ha det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Roliga posts här inne. Lägg ner de där med att man får temperaturer långt under rumstemp. Håll fönstret/balkongdörren stängt så förhåller sig vattnet inom samma tempområde som rummet. Öppna fönstret/balkong-dörren så blir rummet kallt å blir rummet kallt så får fläktarna genast frisk och kall luft och radiator-lammelerna känner av en förändring som skulle visa sig direkt med hjälp av en sensor.

Väldigt snyggt placerad radiator också, stilrent och fint

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det är dags för en del att börja läsa grundläggande fysik tror jag...

För övrigt riktigt snyggt jobbat!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Grymt fin kyling!