windows hänger sig, hårddisk försvinner (ibland t.o.m. ifrån bios)

Permalänk
Medlem

windows hänger sig, hårddisk försvinner (ibland t.o.m. ifrån bios)

Hej,

Jag har ett litet underligt problem som har uppstått utan att någon hårdvara har ändrats på i min dator.

Har tre hårddiskar installerade (1 IDE, 2 SATA). Själva OS'et (Windows XP sp2) ligger på min raptor hdd (150gb). Jag har även två andra western digital hdd, en på 500gb (SATA) och en på 200 gb (IDE). Om jag t.ex. laddar hem till min SATA (500gb) disk eller flyttar en fil till eller ifrån den hårddisken hänger sig pekaren och fönstret 9/10 gånger vilket resulterar i att jag måste boota om datorn, på knappen - inte kul. Det har hänt en längre tid nu men det sker med olika intervaller.

Jag hade en annan hdd i datorn tidigare och hade samma problem, trodde först att det var den som strulade (den försvann t.o.m. ifrån bios emellanåt).
Men efter att ha köpt en helt ny hdd (min SATA 500gb) kan vi förmodligen utesluta att det är hårddiskarna som strular eftersom problemet fortfarande uppstår. Fick precis felet vid omstart att datorn ville "error checka" hårddisken, efter att detta var gjort fick jag en bluescreen... sen startades datorn om igen,
skärmen blev svart efter det att windows laddats, startade om datorn igen och då kom jag in i windows. Dock börjar lagget och frysningen direkt vid t.ex. uppackning, flyttning av filer eller kopiering av filer... mäkta irriterande.

Vad jag har provat:

*bytt SATA sladd och SATA port på moderkortet
*stängt av write caching
*bytt nätagg
*uppdaterat bios till den senaste versionen
*har senaste nvidia drivrutinerna till mitt grafikkort
*ominstallerat hårddiskarna i OS'et
*installerat om windows
*omformatterat samtliga hårddiskar

"börjar" bli lite smådesperat, någon som har några tips? hade varit mkt tacksam!

specs:

processor: AMD Athlon 64 4000+
moderkort: Asus A8N-sli premium
ram: 2 gb corsair ddr
hårddiskar: wd raptor 150gb (10000rpm), wd caviar 500gb (7200rpm), wd ? ide (200gb)
grafikkort: asus geforce 7800gtx top

Permalänk
Medlem

Testat datorn utan hårddisken?

Låter VERKLIGEN som hårddisk problem.

Jag hade en gång en SATA disk som försvann lite som den ville tills den försvann helt en dag.

Fick en ny på garanti. Det var själva interfacet till disken som gett upp.

Ett annat fel kan vara om du försöker köra SATA1 som SATA2.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

borde inte vara hårddisken eftersom jag köpte en splitterny och problemet kvarstod.

utan just den hårddisken verkar det fungera bra.

var kollar jag det du tänkte gällande sata1 och 2?

tack på förhand

EDIT:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=1b28...

tillsammans med

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_win2k_6.86.html

verkar har gjort susen

EDIT2:

PROBLEMET ÄR TILLBAKA... jag blir galen, kan det vara moderkortet?
please help