Crossfire får SLI att stelna och HD3870 i CF utpresterar 8800GT i SLI

Permalänk
Medlem

Crossfire får SLI att stelna och HD3870 i CF utpresterar 8800GT i SLI

http://en.expreview.com/?p=53

På sida 2 och 3 ser man hur mycket mer effektivt Crossfire är jämfört med SLI, något som inte är oväntat. I testerna så är för det mesta HD3870 ett bättre val än 8800GT i SLI.

Man vet även att HD3870 korten är billigare och riktigt tysta/svala och har väldigt god pris/prestanda. Intel processorerna ligger bra till idag där alla Intel moderkort har fullt stöd för Crossfire/CrossfireX så det är bara att hänga på HD38xx kort efter behov

Sist men inte minst så ser man hur HD3870 i Crossfire drar mindre ström också jämfört med 8800GT SLI.

Snart kommer ett jättelass av HD38xx kort och det kommer därför bli mycket bättre tillgänglighet på korten i datorbutiker

Eftersom dom flesta Intel kort har två PCI-E och inte fler, så kan man köpa dubbla kommande HD3870X2 (December/Januari) kort och på så vis köra quadfire

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

låter najs

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att crossfire skalar över 100% i 3dmark06 i de högsta upplösningar med 4xAA och 16xAF.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Fan va coolt, undra då hur en dator med 4 st 3870 presterar ;D

Permalänk

Det står ju ganska jämt upp i många tester vilket ändå ger fördel till ati då de har mer att erbjuda för pengarna, m.m.

Undra hur effektivt det är med ett cf-mobo utan pci-e 2.0?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Lite märkligt att crossfire skalar över 100% i 3dmark06 i de högsta upplösningar med 4xAA och 16xAF.

512 MB minne blir en flaskhals iom att den måste swappa så när den kör CF och har 1GB minne slipper den detta.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Inaktiv

MYCKET bra, fortsätt såhär. Hoppas testerna är sanna!
Nu finns det ingen anledning längre att införskaffa 8800gt i sli, och med hd3870 @ cf får man tillgång till p35/x38 mobon som smiskar 680i mycket hårt.

Permalänk
Medlem

Enligt ett annat test på HD3870 i Crossfire så funkar det piss i Crysis, så jag är inte helt övertygad om kortets förträfflighet.

http://www.overclockersclub.com/reviews/diamond_viper_hd3850_...

"After testing three sets of drivers, including the newest Catalyst suite, running the cards in Crossfire mode would crash to the desktop without even making it into the game."

Visa signatur

AMD 64 3500+ Socket 939 | ASUS A8N-SLI-PREMIUM| 2x512 Mb PC4000 Kingmax Hardcore | ASUS GeForce 7800 GT | 2x120 Gb S-ATA RAID 0 + 160 Gb IDE | Telia ADSL 24/1

Permalänk
Medlem

Säger bara....

Vem betalde och hur mycket kostade detta?
Jag ställer gärna upp och gör ett par likadana "tester".

Anledning: Samma som att man inte ska tro på hälften av sweclockers medlemar, de jobbar för tex dustihome, komplett osv. Ibland med en officiel användare, vilket är snyggt.

Ska ni då tro på mig? Upp till er.

Lite dj vla bitter just nu...ber om ursäkt för det och att forum och tester dra åt fanders.....

Så nu blev det bättre!

Visa signatur

Kunskap är makt, vem styr din kunskap?

J.Johansson

Permalänk
Medlem

Jojs, vad snackar du om?

Visa signatur

AMD 64 3500+ Socket 939 | ASUS A8N-SLI-PREMIUM| 2x512 Mb PC4000 Kingmax Hardcore | ASUS GeForce 7800 GT | 2x120 Gb S-ATA RAID 0 + 160 Gb IDE | Telia ADSL 24/1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrBosa
Jojs, vad snackar du om?

Han tror att dAAMit har pröjsat/mutat expreview för att ge generösa resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
512 MB minne blir en flaskhals iom att den måste swappa så när den kör CF och har 1GB minne slipper den detta.

512MB på varsitt kort i crossfire blir inte 1GB och jag tror inte att texturer:na kan delas upp på varsitt kort.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

512MB på varsitt kort i crossfire blir inte 1GB och jag tror inte att texturer:na kan delas upp på varsitt kort.

Inte? Du har väl fel då antar jag för så är det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Inaktiv

Ja, bara för att nVs ineffektiva teknik "SLI" inte gör det möjligt att dela upp texturerna betyder det inte att CF funkar på samma sätt. Vad jag vet så delar CF upp scenen i 2 olika delar, som gör att varje frame renderas dubbelt så snabbt (om allt fungerar perfekt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Jojs, vad snackar du om?

Ursprungliga blufftesten, inte din länk.

del 2: Antonsson:
Crossfire / SLI dubblar inte det _effektiva_ grafikminnet. Om inte det finns en Kinesisk hemsida med ett test som visar detta.

EDIT: Nukeer
del 3: Vad står SLI för?

finns en länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface

Precis vad du säger att Crossfire gör. Delar upp bilden i två delar eller renderar varannan bild.

Hit me!

Visa signatur

J.Johansson

Permalänk
Medlem

1. Jag kollar aldrig elräkningen och de flesta datorer har ändå för starka agg så ström e typ inte ett överdrivet bra argument tykker jag i allmänhet..
hellre mer prestanda än strömsål..

2. Utpresterar e väl lite o ta i med tanke på att de faktiskt enligt sida 4 verkar ha det rätt jämnt! Det finns ett spel COJ som de utpresterar på.. däremot finns d oxå lost planet för SLI korten...

3. Orka ha en sån vinklad topicnamn.. Vill du posta ett intressant test gör det! Men nu känns d bara som du vill läga ved på ett krig mellan ati o nvidia fans... trisst...

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Har för mig att sli /cf inte dubblar minnet.
Kan ha fel och får i sånna fall ta tillbaka mina ord men jag vet att jag har
läst detta nånstans nångång, fråga inte mig vart, för jag vet inte. Men läst det har jag gjort.
Fast det kanske bara gällde Sli.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Säger allt om detta. Behövs det verkligen mer?

Till Antonsson:

http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=650

Läs och gilla läget. Sluta med dina antaganden och läs min sign.

Visa signatur

J.Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

Jag rätt säker på att det inte räknas som 1GB, samma med dual core processorer, cache minnen blir inte dubbelt, klocken blir inte dubbelt osv. Det är två olika fysiska kort som sitter samman men det blir inte dubbelt på något i prestanda vägen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

AFR kallas prestandadelen för Crossfire, alltså Alternate frame rendering, för er som inte läste mina länkar.

Funkar som följer:
Kort 1 ritar udda frames, kort 2 ritar jämna.

Visa signatur

J.Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta _kan_ även inträffa med SLI och kan ha flera orsaker till varför. Jag har sett det ske en gång med SLI för några år sedan med NV4x.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
Undra hur effektivt det är med ett cf-mobo utan pci-e 2.0?

PCI-E 1.x 16x matar på såpass bra så skillnaden är inte så stor, men X38 har ju ändå PCI-E 2.0 dual 16x medan tidigare Intel kort inte ens har dual 16x, utan 16x+4x. Med dubbla 2900XT i Crossfire har jag sett över 70% boost i ett spel mellan P35 och X38, och det är en del

Citat:

Enligt ett annat test på HD3870 i Crossfire så funkar det piss i Crysis, så jag är inte helt övertygad om kortets förträfflighet.

http://www.overclockersclub.com/reviews/diamond_viper_hd3850_...

* Det där testet var inte trovärdigt alls jämfört med många gamla och tillförlitliga test vem du en frågar om man tittar på resultaten. Gamla nVidia kort är med där och finns en hel drös av tester mellan dom och 2900XT som är med i detta test också.

* Det där testet hade varken 3870 Crossfire eller SLI.

* Det står inte i test setup vad för drivrutiner eller dess inställningar är

* Syftar du på Crysis så är varken nVidia's SLI eller AMD's Crossfire teknologi väl optimerad för det spelet än.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Ja, bara för att nVs ineffektiva teknik "SLI" inte gör det möjligt att dela upp texturerna betyder det inte att CF funkar på samma sätt. Vad jag vet så delar CF upp scenen i 2 olika delar, som gör att varje frame renderas dubbelt så snabbt (om allt fungerar perfekt).

Crossfire har faktiskt hela 4 olika renderingslägen vad jag vet där det mest effektiva väljs. Hur hanteringen av VRAM är vet jag inte. Som du skriver så stämmer det att SLI inte erbjuder en dubbla mängden minne.

Förövrigt, förvånad över att nVidia fan-boys'en inte kommit och förstört tråden än Men det är väl bara en tidsfråga

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
1. Jag kollar aldrig elräkningen och de flesta datorer har ändå för starka agg så ström e typ inte ett överdrivet bra argument tykker jag i allmänhet..
hellre mer prestanda än strömsål..

Miljöskäl?

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

PCI-E 1.x 16x matar på såpass bra så skillnaden är inte så stor, men X38 har ju ändå PCI-E 2.0 dual 16x medan tidigare Intel kort inte ens har dual 16x, utan 16x+4x. Med dubbla 2900XT i Crossfire har jag sett över 70% boost i ett spel mellan P35 och X38, och det är en del

Hmm.. Jo kan tänka mig att det drar ner en del pga att 4x porten
Synd däremot då man måste införskaffa ett x38 då endast för att få ur denna skilnad, då tänkt att man ska införskaffa 2st hd38** bara för att de är prisvärda.

Tänkte främst på att eftersom man har ett cf-mobo utan pci-e 2.0 och det hade varit perfa att ha möjlighet till så fin prestanda redan innan jul..

Synd att det finns så få tester baserade på mobon utan pci-e 2.0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
Hmm.. Jo kan tänka mig att det drar ner en del pga att 4x porten
Synd däremot då man måste införskaffa ett x38 då endast för att få ur denna skilnad, då tänkt att man ska införskaffa 2st hd38** bara för att de är prisvärda.

Tänkte främst på att eftersom man har ett cf-mobo utan pci-e 2.0 och det hade varit perfa att ha möjlighet till så fin prestanda redan innan jul..

Synd att det finns så få tester baserade på mobon utan pci-e 2.0.

Som sagt så skall PCI-E 1.x inte ha några problem att mata korten fullt ut om du sitter på ett kort som ger dig 16x+16x men P35 kan inte göra detta. ASUS P35 kort kan ge dig 8x+8x, men det är ändå snålt... Du skall dock veta att du får en enorm prestandaförbättring i vilket fall, men vissa applikationer kommer prestandan att strypas, mer eller mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även om 2x512MB crossfire/sli skulle innebära 1GB så delar grafikprocessorerna samma minne och därför blir det 512MB för varje grafikprocessor hur du än gör. Du skulle bara få 1GB om ena grafikprocessorn slutade arbeta och om grafikprocessorn hade tillgång till det andra grafikkortets minne.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Som sagt så skall PCI-E 1.x inte ha några problem att mata korten fullt ut om du sitter på ett kort som ger dig 16x+16x men P35 kan inte göra detta. ASUS P35 kort kan ge dig 8x+8x, men det är ändå snålt... Du skall dock veta att du får en enorm prestandaförbättring i vilket fall, men vissa applikationer kommer prestandan att strypas, mer eller mindre.

Naturligtvis, men förlusterna är ändå så pass stora skulle jag tro att det knappast är värt det bara för att man inte orkar vänta på ett gt eller nya gts g92
Har ett p965 f.ö. (sign)

Permalänk

2good4you, hur mycket betalar AMD dig för att du med jämna mellanrum skall slänga in trådar om hur jäkla bra AMD(ATI) är, eller hur mycket nvidia fuskar eller hur kassa de är?
Någon värre fanboy än dig lär det väll knappast existera.

Permalänk
Medlem

Funderade kring CF, men tycker inte det känns så värt när man har ett P35-kort med 16x/4x-förhållande på PCI-E portarna. Kanske ett alternativ när man har dubbla PCI-E 2.0 och något ännu fetare släppts ur ATI-stallet. Tills dess får det bli ett 8800GT då det ger mer prestanda när man kör med "bara" ett kort.. För övrigt förstår jag inte riktigt varför trådskaparen ständigt ska skapa trådar där AMD/ATI hyllas och nVidia sågas, än så länge har jag inte sett några konkreta täckningar för alla anklagelser? Och snälla, börja inte kalla mig fanboy nu för att jag ifrågasätter din ständiga hyllningskör.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

En av snubbarna som kommenterat skriver:

Citat:

"- The 3870’s are cheaper than the 88gt, draw less power and have a higher IQ, and once more stock is available price gouging will stop and the 38’s making them even more attractive.

I’m selling my 88GT to get two of these…"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter ju lite som TV-shop... "It's so amazing, no more brooms or vacuum cleaners, the Swivelsweeper does it all! And my back doesn't hurt anymore!"

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me