Nvidia förbjuder OC-modeller av Geforce 8800 GTS 512?

Permalänk
Melding Plague

Nvidia förbjuder OC-modeller av Geforce 8800 GTS 512?

Enligt rykten som går på Internet just nu verkar det som om Nvidia har förbjudit sina partners att sälja så kallade OC-modeller där grafikkorten är överklockade från fabrik. De nuvarande OC-modellerna ska få säljas, men nya kort som dyker upp efter februari nästa år skall endast komma med standardfrekvenser.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan ju klocka själv...

Permalänk

Vad fult!
Och nästa generation kommer vara max 10% bättre än 8800GTX?
Kan de inte bara släppa ett riktigt grymt kort så AMD får jobba ännu hårdare

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Vad fult!

AMD är inte ute efter high-end konsumenterna för tillfället då de är för få.. så tror inte de får arbeta mycket hårdare än vad de gör.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Vad fult!

släpper de en riktigt grymmt kort så kommer de konka själva. Tänk dig om de släper ultimata kortet som håller 5-10 år framöver vem fan kommer då att köpa nya grafikkort =). Istället släpper de halv bra kort som 8800 gt för att sedan släppa en lite bättre variant så att alla idioter hoppar på tåget och köper.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
släpper de en riktigt grymmt kort så kommer de konka själva. Tänk dig om de släper ultimata kortet som håller 5-10 år framöver vem fan kommer då att köpa nya grafikkort =). Istället släpper de halv bra kort som 8800 gt för att sedan släppa en lite bättre variant så att alla idioter hoppar på tåget och köper.

Så man är en idiot om man köper ett 8800GT? Vad ska man då köpa?=/

OnT:
Happ, måste ju betyda att kommande familj från nVidia inte kommer att imponera?

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiiKe

OnT:

Den kommer kanske imponera, men bara inte tillräckligt!

Permalänk
Medlem

"Nvidia förbjuder OC-modeller av Geforce 8800 GTS 512?" står det ju faktiskt så det är ju inget påstående att det stämmer. Det är en fråga och inget annat. Så här står det ju i var och varannan nyhet här nu och det är lite störande när ett påstående hela tiden ska följas av ett frågetecken. Varför inte skriva nyhetens toppic som en fråga istället också då. Det blir ju rena rama skvallerblaska-nyheterna på det här sättet. Påstående = !, Fråga = ?

Sen vad som egentligen händer och vad som har sagts är ju svårt att veta. Jag tvivlar på att de nya korten som kommer endast är 10% bättre än dagens highendkort. Men å andra sidan är det bara vad jag tror med tanke på andra rykten som florerar lite här och där, så det är ju egentligen inte många som vet än hur det blir. Några få på nVidia kanske har en aning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vilka fuuulingar håhåhooj...

/OnT

Affärer är affärer...De storsäljande bolagen vill oftast tjäna så mkt pengar som möjligt och släpper därefter inte TOPP kort rakt av utan går stegvis m.m

Permalänk
Medlem

Det är väl det minsta problemet här på sweclockers.
Men för andra kan det ju vara trist.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt OC modeller och kommer förmodligen aldrig göra det heller, vill man klocka kan man lika gärna göra det själv kostnadsfritt!

Permalänk

Skillnaden mellan 8800Gt och 8800Gts är så minimal att ett överklockat Gt helt enkel skulle köra över ett Gts. Då får du bättre prestanda för mindre pengar och dödar på så vis Gts.

Klumpigt av Nvidia. Mycket möjligt att vi inte ser mer än 10% bättre prestanda och istället energisnåla kort som fungerar som highend via sli. Tripple sli kom inte till av en slump misstänker jag. Själv gillar jag inte sli, inte det minsta. Det är en kass genväg till prestanda utan att förbättra grundtekniken.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

De förbjuder OC-modeller kanske av den anledningen att de annars blir för likadan kommande modeller. Som ni är inne på i diskussionen släpper de inte snabbast tänkbara då de som Sergei Bubka vill bara höja ribban en cm åt gången för att få ut så mycket pengar som möjligt. För oss blir höjningen några 100 eller 1000 3dmark poäng, tillräckligt för att få människor att handla.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk

Sorry men vad är detta och vad baseras detta på?

Citat:

Ett logiskt antagande är även att de kommande grafikkorten inte kommer vara så värst mycket snabbare än dagens Geforce 8800-serie grafikprocessorer.

Det mer logiska antagandet till varför man inte får sälja överklockade 8800GTS 512 är att kortet inte ska prestera mycket bättre än GTX och Ultra då de ska kastas ut. Så klart vill Nvidia att GTX och Ultra ska säljas så pass mycket som möjligt innan det är slut med de grafikkorten. Förmodligen kommer priserna att sjunka på GTX och Ultra lite grann nu vid och efter jul tror jag.

EDIT:
Jag hade superrätt angående 8800GTX. GTX är nere vid 3500kr som man även hittar 8800GTS 512 för:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=138443

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hopp, det här är resultatet av att AMD tycker att det där med high-end kort är ute..
Nvidia kan göra lite som de vill som ensam herre på täppan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

OnT:

Det är just det man inte är, varför köpa ett kort för 1500 :- mer och bara få 10% prestanda ökning som är lika kasst om ca 1-2 år?, då man endå behöver köpa helt nytt

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
Det är just det man inte är, varför köpa ett kort för 1500 :- mer och bara få 10% prestanda ökning som är lika kasst om ca 1-2 år?, då man endå behöver köpa helt nytt

Syftade väl mest på herr RoleX sarkasm. Själv väntar jag bara på att få lägga en beställning på ett 8800GT kort.
När grafikkorten börjar närma sig 3000:-strecket vänder jag hellre om

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mitt MSI 8800GTS OC.
Har bytt kylare till en Zalman VF-1000 + Enzotech ramsinks.
Jag har än så länge bara börjat klockningen

GPU: 790Mhz @ 61c Load
MEM: 1000Mhz (2000Mhz DDR)
Shader: 1950Mhz

Funderar på om MSI kör högre vcore på GPU än andra tillverkare. Tempen verkar relativt hög tycker jag...

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
"Nvidia förbjuder OC-modeller av Geforce 8800 GTS 512?" står det ju faktiskt så det är ju inget påstående att det stämmer. Det är en fråga och inget annat. Så här står det ju i var och varannan nyhet här nu och det är lite störande när ett påstående hela tiden ska följas av ett frågetecken. Varför inte skriva nyhetens toppic som en fråga istället också då. Det blir ju rena rama skvallerblaska-nyheterna på det här sättet. Påstående = !, Fråga = ?

Håller verkligen med, jag stör mej på alla frågetecken i nyhetsrubrikerna. Antingen får ni väl stå för vad ni skriver eller inte skriva det. Det räcker med att ni skriver i nyheten att det är ett ryckte och behöver alltså inte dubbelgardera er genom att sätta frågetecken på varannan nyhetsrubrik, det ser otroligt tafatt och oproffsigt ut.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Självklart ger dom oss bara lite mer prestanda åt gången.

Vad tror ni själva? 8800GTX kom för snart ett år sedan, och först nu lanseras kort med liknande prestanda (nya GTS) till ett något reducerat pris.
(3000.- är fortfarande mycket kulor.)
Det här är genomtänkt marknadsföring på väldigt hög nivå. Allt för att få oss att shoppa mer.

Naturligtvis sitter nvidia på teknik, egna testkort som utklassar exempelvis ett 8800GTX (eller gts), men dom kommer ge oss lite i taget, och när dom tjänat tillräckligt på 8800-serien smaskar dom till med 9800GTX (etc) som åter igen får oss att öppna plånboken.

Det finns egentligen bara ett skäl idag till att köpa ett 8800GT eller GTS, Crysis.
Gillar man det inte, eller inte spelar det så är en uppgradering (förutsatt att man har ett hyfsat kort innan naturligtvis) helt meningslös. Lägg pengarna på något bättre.

9800GTX kommer komma ungefär samtidigt som 8800GTX släpptes förra året (mars?). Efterföljande 9800GT (eller motsvarande) lär dyka upp någon gång runt nästa årsskifte.

Då kanske det har dykt upp lite fler spel som verkligen kräver bättre hårdvara, och som utnyttjar dx10 på rätt sätt.

Jag vetifaan vad jag ville få sagt med det här...
Förmodligen min ilska över att nvidia släpper ett 8800GTS som är marginellt bättre än ett GT och dessutom har mage att ta ut 3000.- för det!
....och att dessutom uppenbarligen lyckas med sitt trick eftersom 95% av alla köpare verkar vara i eld & lågor över "nya" GTS.... Bah! Jävla försäljningsknep.

God jul

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Fjolligt... Varför inte ha fetemodeller så de kan kicka ATIs ass ännu mer?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av natashero
Självklart ger dom oss bara lite mer prestanda åt gången.

Vad tror ni själva? 8800GTX kom för snart ett år sedan, och först nu lanseras kort med liknande prestanda (nya GTS) till ett något reducerat pris.
(3000.- är fortfarande mycket kulor.)
Det här är genomtänkt marknadsföring på väldigt hög nivå. Allt för att få oss att shoppa mer.

Naturligtvis sitter nvidia på teknik, egna testkort som utklassar exempelvis ett 8800GTX (eller gts), men dom kommer ge oss lite i taget, och när dom tjänat tillräckligt på 8800-serien smaskar dom till med 9800GTX (etc) som åter igen får oss att öppna plånboken.

Det finns egentligen bara ett skäl idag till att köpa ett 8800GT eller GTS, Crysis.
Gillar man det inte, eller inte spelar det så är en uppgradering (förutsatt att man har ett hyfsat kort innan naturligtvis) helt meningslös. Lägg pengarna på något bättre.

9800GTX kommer komma ungefär samtidigt som 8800GTX släpptes förra året (mars?). Efterföljande 9800GT (eller motsvarande) lär dyka upp någon gång runt nästa årsskifte.

Då kanske det har dykt upp lite fler spel som verkligen kräver bättre hårdvara, och som utnyttjar dx10 på rätt sätt.

Din teori tror jag inte alls stämmer. Lite i taget? Varför? Så klart för att mjölka konsumenterna på pengar. Det är jag med på.

Nvidia lanserade G80 (inkl GTX) November förra året och det har gått mer än ett år sedan G80 lanserades. I Februari lanseras G100. Ni tror väl för bövelen inte att G100 kommer att prestera lite bättre än 8800GTX när de har lagt ca 3 år på utveckling och så ska kortet endast prestera lite bättre? Knappast!

Tänk efter, tänk tillbaka i tiden. Ny generation har nästan alltid presterat ca dubblerat så bra som föregående generation. Visst, det går riktigt riktigt bra för Nvidia men det har det gjort tidigare och ändå har vi sett lanseringar som har dubblerat prestandan, mer, mycket mer till och med.

Jämför dubbla 7900GTX mot ett 8800GTX. 7900GTX@SLI har inte en chans. Ta 7950GX2 och kör två sådana (4 gpuer), inte en chans de heller.

G80 är en riktigt lyckad arkitektur och jag tror helt klart Nvidia vet hur de ska framföra grafikprocessorerna nästa år för att släppa ett mycket bättre än ett 8800GTX och sedan svara på ATis kommande R700 som enligt rykten inte dyker upp förns i slutet på 08, början på 09.

Det räcker att Nvidia lanserar riktigt bra low och mid end kort så är det Game over för ATi. Att Nvidia är herren på täppan skadar dem inte precis, tvärtom.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

En försmak av vad intel har att erbjuda oss i framtiden. Jäkla tur att Ati lyckades med nya serien. Fast mest av allt var väl Gt löjligt mycket för pengarna. Troligen till 100% beroende av ovan, annars hade vi fått betala 3500 för ett Gt.

Vem vill ha ett Gtx för 3500 spänn? Ingen vettig skulle betala ens 2000 spänn för det. Möjligen om det samtidigt kunde användas som stekpanna.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Inaktiv

det kommer inte vara ett problem på sweclockers. Borde vara obligatoriskt att man ska klocka för att vara medlem på denna sida IMO.

Sen heter det D9E, inte G100!

Själv längtar man till larrabee...

Permalänk
Medlem
Citat:

OnT:

citerar mig själv, för att sedan släppa en lite bättre variant så att alla idioter hoppar på tåget och köper.

Jag menade altsså att de släpper först tex 8800 GT för att sedan släppa en lite snabbare variant så att folk köper även den.

Är själv ägare av en 8800 GT numera, men det blev en rejält lyft från mitt gammla ati 9800 pro, så för mig var det dax att handla.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Fjolligt... Varför inte ha fetemodeller så de kan kicka ATIs ass ännu mer?

Vill du att highend korten ska börja kosta runt 10k så håll fast vid den tanken du.
Konkurens är bra för oss

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Hjälpsam

Jag skulle inte vilja kalla 8800GT för ett "halvbra" kort.
Jag tror att dom försöker för fullt, jag kan inte minnas när korten blev dubbelt så snabba för samma pris på ett år senast.
Och det är vad dom blivit, för ett år sedan fick man ett X1950Pro för 2000kr.
En orsak till förbudet kan vara att dom är oroliga för att en del kort inte tål att överklockas, se vad som hände med 7900GT.
Att öveklocka kort i den här prestandaklassen är lite som att trimma en Ferrari.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja nvidia är dumma i huvudet ibland, vadå bara en idiot skulle köpa ett ultra nu för över 5 tusen. klart det inte kan matcha ett kort 1 år senare som kostar nästan hälften så lite.

Permalänk
Medlem

berör inte mig det minsta. För det första så känner jag inte att jag behöver nytt grafikkort och för det andra betalar jag inte 300:- för något jag kann göra gratis själv

Permalänk
Avstängd

oväntat!

Nvidia som är ett så "respektabelt" företag (som de fick pris för tom) borde inte hålla på med sånt här. Oh well, har aldrig gillar dem och kommer knappast ändra min åsikt efter detta.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"