Permalänk
Medlem

Ja, det är tråkigt att dom höjer skatten, mest för att jag älskar smaken och det känns som att jag knappt kommer klara av dom långa arbetsdagarna utan det

Det ända som man har nöje av på vardagarna blir man nästa tvingad till att sluta med, *suck*

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Läste inte igenom tråden.

Jag tycker det är väldigt bra att dom höjer skatterna för tobak.
Var i Thailand för någon vecka sedan och där köpte jag två stycken cigarettpaket:
http://static.pici.se/pictures/DcglYVXhA.jpg
Känsliga tittare varnas.... kanske?

Så borde cigarettpaketen se ut här också.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Läste inte igenom tråden.

Jag tycker det är väldigt bra att dom höjer skatterna för tobak.
Var i Thailand för någon vecka sedan och där köpte jag två stycken cigarettpaket:
http://static.pici.se/pictures/DcglYVXhA.jpg
Känsliga tittare varnas.... kanske?

Så borde cigarettpaketen se ut här också.

Folk skulle sluta röka i alla fall

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]

Det räcker med att någon går förbi med och andas ut sin rök för att mina lungor skall dra ihop sig.

Låter otroligt extremfall. Att bara lite rök (som skingrar sig med en gång?) skulle orsaka sån vånda utomhus. Inte för att vara elak, men återigen så vill jag nog inte helt släppa att det är väldigt mycket psykiskt inblandat så jag avstår från att göra en bedömning tills jag fått se det med egna ögon.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Låter otroligt extremfall. Att bara lite rök (som skingrar sig med en gång?) skulle orsaka sån vånda utomhus. Inte för att vara elak, men återigen så vill jag nog inte helt släppa att det är väldigt mycket psykiskt inblandat så jag avstår från att göra en bedömning tills jag fått se det med egna ögon.

Nu får du väl ändå ge dig?

Läs denna tråd så kanske du förstår varför [-Pale-] har bekymmer med rök (och därmed rökare): http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

EvilNed, Den här meningen "Snus är 10x vidrigare än ciggaretter. Cigg är iallafall gott." fick mig att skratta högt, det låter som att du tror att det är fakta ^^

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Lever man i röken lägger man inte märke till den. Jag har själv inget större problem med just cigarettrök, men nog luktar det starkt om mina arbetskamrater efter deras rökpauser. Så att säga att röken och lukten försvinner direkt kan jag inte hålla med dig om.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

OSkar000: Den är 45 sidor lång, du får nog sammanfatta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
EvilNed, Den här meningen "Snus är 10x vidrigare än ciggaretter. Cigg är iallafall gott." fick mig att skratta högt, det låter som att du tror att det är fakta ^^

Där ser man!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Lever man i röken lägger man inte märke till den. Jag har själv inget större problem med just cigarettrök, men nog luktar det starkt om mina arbetskamrater efter deras rökpauser. Så att säga att röken och lukten försvinner direkt kan jag inte hålla med dig om.

MVH laggarbacken

Nä, lukten har jag inte sagt någonting om. Det är röken jag syftar på. Alltså de själva hälsomässiga effekterna av röken. För att få bli utsatt för passivrökning måste man i princip umgås ganska ofta med en rökare, eller hänga i lokaler där det röks jämt. Utomshus skingrar sig röken direkt och om rökarna efteråt luktar skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

OSkar000: Den är 45 sidor lång, du får nog sammanfatta.

Det räcker ju med att läsa första inlägget?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jag är kluven i frågan faktiskt, det är både bra men endå fjantigt på ett sätt.
Ska vi inte införa köplimit på systembolaget? Så slipper folk kröka sönder sig på helgerna, vill folk ha spriten så får dom köpa den dyrt på krogen. Sen folk som har en rattfylla på nacken ska inte få handla och köper någon sprit åt personen så åker man för langning!
Jag kommer iaf lägga ner snuset, har kört på 1dosa ala 3-4dagar nu så suger försvinner sakta men säkert!

Permalänk
Avstängd

Att förbjuda rökning helt på allmän plats kan jag gå med på.
När vi i samma veva förjuder alkoholförtäring/vistas alkoholpåverkad på allmän plats med.

Permalänk

Mitt nyårs löfte blir o sluta snusa ;;)

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Det räcker ju med att läsa första inlägget?

Inte för mig. En person är sjuk. I vilket sammanhang blir han det?

Permalänk
Medlem

Drygt för oss beroende som inte bara kan sluta på en kväll. Jag som student kommer väl mer eller mindre måsta sluta, vilekt för visso är bra, men det känns drygt att mer eller mindre bli tvingad.

Men sure, det är klart att det är bra att få ner tobaksanvändandet. Men för mig personligen är det bara drygt.

Men att göra det genom prishöjning vettefan om jag gillar. Mer eller mindre betyder väl det att rika får snusa och röka, men inte fattiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv vill jag skylla på borgarna, snobbar som ser det ofräsht att snusa, så "upp med den skatten och ner med Vin skatten, hurra!

Belgas argument är det dummaste jag har hört på länge.

Tycker väl inte att ditt argument var någon höjdare heller. I övrigt håller jag med om det mesta du säger speciellt detta:

Citat:

Tycker dom kan ta "krog-steget" där dom förbjöd rökning på krogar ett steg längre.
Inför rökning i enbart speciella zoner när det gäller allmän plats.
Så slipper vi sjuka må dåligt för annans begär. [/B]

Kan tillägga att jag inte har någon sjukdom men tycker också det är extremt irriterande med folk som röker ute på gatan. Det är en obehaglig lukt.

Permalänk
Medlem

Ah... sköna argument...

Jag har snusat i... alldeles för länge iaf... och visst, jag ser väl ingen större mening med det egentligen förutom att jag blir lugn av det och att snuset har blivit som en vän som aldrig sviker (snacka om att vara beroende).

Rökning har egentligen aldrig stört mig. Mina föräldrar har rökt hela mitt liv, samma med mina morföräldrar, släktingar, you name it. Jag är egentligen den förste i vår släkt sen min gammelmorfar som snusar.

Visst, en del människor stinker verkligen rök. Av någon anledning gör inte min tjej det, och jag fattar verkligen inte hur det kan komma sig, men det är ju bara att tacka och ta emot.

Angående att det är störande när man får rök på sig. Visst, klart det är det, men det är ju över på två sekunder. Förutom för er astmatiker osv såklart. Men kan en minoritetsgrupp verkligen förvänta sig att den stora massan ska ha förståelse för det? Enskilda individer, visst och naturligtvis i en sluten grupp, men på stan är det nog att sätta ribban lite väl högt.

Och Belga, du måste vara väldigt känslig för det där med snusdoften. För mig tar det kanske 20 sekunder att öppna dosan, trycka ihop snusen, stänga locket. Och det är ju det som luktar. Om du har såna problem med det kanske du inte ska vistas på offentliga platser alls? Spillt vin och fjärtar luktar ju inte heller mumma.

Sen kan jag såklart hålla med om att en del borde skärpa sig. Själv slänger jag alltid min snus antingen i en soppåse eller i toaletten. Tvättar av mina fingrar när jag har tillgång till rinnande vatten och sköljer munnen efteråt. Jag slänger aldrig snusen i en flaska eller askkopp, jag spottar inte på golvet, etc...

Permalänk
Medlem

Varför kan vi inte bara förbjuda alla cancerogena ämnen i dagligvaruhandeln? Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Inte för mig. En person är sjuk. I vilket sammanhang blir han det?

Du har rätt i att jag antagligen är ett extremfall.
Men här får du en summering.

2003. Blir sjuk i cancer. Dock inte i lungor, men ligger man stilla väldigt länge så försämras lungorna oxå.
Blir frisk, blir sjuk, blir frisk, blir sjuk... går fram och tillbaka.
Får återfall med väldigt många cystor i lungorna.
+ väldigt många infektioner i lungorna.
Vilket ger mig en lungkapasitet som inte riktigt räcker till om man vill leva ett normalt liv.
Blir frisk från cancern igen, men har fortfarande en annan lungsjukdom som kommer att ta många år att bli kvitt, som medför att jag väldigt lätt får lunginflamation. Har har haft dubbelsidig lunginflamation 4 gånger under 2007.

För fuktig luft retar mina lungor, för torr luft retar mina lungor.
Så du kan säker räkna ut vad tobaksrök gör med mina lungor.

På alla sjukhusområden (iaf som jag vart på) finns det speciella zoner där folk får röka. Med tak över huvet.
Dock finns det ju idioter som står utanför huvudingången till Onkologen och röker iaf.

Där av mina åsikter om rökning

Vad jag vet är det inte olagligt att släppa en fjärt som stinker så man man vill vända ut och in på magen.
Så vad skulle du tycka om folk så fort du gick ner på stan släppte rediga äggmökar i ansiktet på dig?
(:D)

Tror att sådana zoner skulle kunna upprättas i centrala områden av städer oxå.

edit: rökszoner, inte fjärtzoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror att sådana zoner skulle kunna upprättas i centrala områden av städer oxå.

edit: rökszoner, inte fjärtzoner.

Haha Tack för ett gott skratt

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Pale, jag förstår ditt argument och jag håller helt klart med att i ditt fall skulle det vara jobbigt att behöva gå förbi folk som röker. Dock tror jag aldrig Sverige kommer sänka sig till sådan "polisstatnivå" att man får endast röka på vissa platser. Jag säger inte Polisstatnivå som något negativt, utan kanske snarare som ett "necessary evil".

En bättre lösning är nog att säga till folk att snälla, ställ dig fem meter bort från ingången, det gör dig ingen skada. T.ex. på vår Folkhögskola. Efter maten går alla ut och röker. Men ingen står vid ingången, för lite längre bort står lite mysiga bänkar och bredvid ingången finns en liten paviljong man kan sitta i.

Däremot tror jag nog inte alla sjukhus har rökområden. Har själv varit inlagd på sjukhus ett par gånger för lungproblem (har ej med rökningen att göra, då detta var innan) men på ingen av avdelningarna fanns det rökrum. Så det är nog varierande.

Permalänk
Citat:

Nä, lukten har jag inte sagt någonting om. Det är röken jag syftar på. Alltså de själva hälsomässiga effekterna av röken. För att få bli utsatt för passivrökning måste man i princip umgås ganska ofta med en rökare, eller hänga i lokaler där det röks jämt. Utomshus skingrar sig röken direkt och om rökarna efteråt luktar skit.

Ja jag utryckte mig lite dumt kanske, för det var lukten jag menade. Och vad jag vet finner vissa röklukten obehaglig eller äcklig. Men i den frågan är ju smaken som baken.

För att återknyta till topic så ska jag nämna att jag idag köpte på mig 4 stockar lössnus. Vi får se hur länge dom räcker

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

I finland betalar vi 450-500 kronor stocken, vilket jag tycker är dyrt. Men fan heller att någon under detta tak skulle sluta för det. Farsan och jag snusar, morsan och syrran röker. Och då har vi ändå en väldigt knapp inkomst, och trots detta går det lätt en 2000 kronor eller mer till nikotin i månaden här.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Rätt fin necro där du Finlandssvensken

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Visst är det segt med dawn of the dead angående trådar men nog fan bättre än folk som inte söker.

För lite ontopic tycker jag att skatten ska höjas mer. Många jag känner försöker sluta när priserna höjs, om priserna är för höga kommer många lyckas.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
I finland betalar vi 450-500 kronor stocken, vilket jag tycker är dyrt. Men fan heller att någon under detta tak skulle sluta för det. Farsan och jag snusar, morsan och syrran röker. Och då har vi ändå en väldigt knapp inkomst, och trots detta går det lätt en 2000 kronor eller mer till nikotin i månaden här.

Det lät ju vettigt...

BTW, g-g-grave digger.

Permalänk
Medlem

fyfan.... blev livrädd när jag såg denna tråd. Tur att det bara var ett klantigt trådlyft.

Permalänk

haha jag me fy fan skräms inte sådär!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

vart som lite fundersam på om dom skulle höja skatten igen... tills jag ser datumet på det första inlägget

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lagt till året i rubriken så vi slipper detta misstag igen.

Man kan givetvis ta upp en gammal tråd om man vill diskutera resultat av ett skatteökning som denna

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Bra att dom höjer skatten på tobak.

Kanske kan få fler att sluta med denna vidriga och snuskiga företelse som att snusa och röka.

Plus att det är ohälsosamt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.