Permalänk

Ny data, fel på processorfläkten?

Hej. Köpt en ny data, Acer aspire M5100 som går hur bra som hellst förutom att datan börjar låta lite mer lite då å då lr om man råkar stöta till datan lite lätt. Det räcker att man slår till lite lätt på vänster sida av chassiet så börjar den låta något mer men blir normalt när man slår på höger sida av chassiet, även ibland när man startar den kan den låta lite mer än vanligt men de löser man genom att slå till lite lätt på den.. vad kan detta vara? Nått fel på processorfläkten tro? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Min mor hade nyligen samma (tror jag att det låter som)problem med en burk som jag hade byggt. Felet i den var att orginalkylarens kablar som går in under fläkten på prollen låg mot fläktbladen. Så jag fick helt enkelt skjuta in de en liten bit och böja ner de med en liten mejsel så blev den tyst. Det kan vara enkelt ibland.

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag tror dock inte det är Cpu fläkten som är kass... Snarare om du har en moderkorts fläkt så är det säkerligen den som börjar bli utsliten, fläkten som sitter på moderkortet i min server data är utsliten och de är när den kommer i obalans som den börjar låta och då räcker det att daska te datorn lite så slutar det.
Annars är det din grafikkorts fläkt, min kompis grafikkorts fläkt var dålig å det lät likadarnt som om fläkten te moderkortet var kass.
Så kolla moderkorts fläkten och grafikkorts fläkten, tvivlar starkt på att det är cpu fläkten som är kass....

Sry om det blev lite flummigt men jag har dyslexi:(

Gott nytt år!

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk

okej ska kolla upp detta... tack. tycker det är dåligt bara att en dator som inte ens är en månad gammal börja krångla =( men som sagt tack för era svar!

Gott nytt år

EDIT: har nu kollat upp lite och det verkar inte vara något fel på fläktarna, en kompis som kolla tror mer på att nategget sitter lite löst och vibrerar ibland mot metallen... nån som kan hålla med om det lr nån som tror nått annat?