Permalänk
Medlem

Mest strömsnåla cpu på marknaden

Vilken är den mest strömsnåla processorn från Intel med sockat 775 på marknaden idag?

Permalänk
Medlem

Intel celeron 420, 430, 440

Hela 35Watt!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Shit, snabbt svar. Tack!

Det är idle antar jag. Vet du full load? Var hittar du uppgifterna?

Permalänk
Medlem

Jag snackar om processorn effekt, vad den är speccad på. Så det är mest troligen självklart vid "load" som du säger.

Hittar även en siffra bland intels pdf specs till dessa celerons och där säger den är på 27W vid standard volt på samtliga celeron 4x0, då gäller det vid uträkning av processorns värmeutveckling och inte vad själva processorn ger ut. Så det verkar vara så att det är 35W processorn är på och 27W värme om jag förstått det rätt.

Du hittar mer info på intel.com !

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jo men sen kan man fråga sig vilken prestanda man får, skulle gissa på att:
http://www.dustinhome.se/pd_5010122642.aspx är ett bra alternativ i sammanhanget.

edit: missade att socket 775 önskades, ovanstående är socket AM2

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Fast nu var väl inte prestandan ett krav då man letar efter en strömsnål cpu Gissar dock på att man kan kräma ur 100% OC ur de där celerons.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren.

Det var alltså vad processorn drar i Watt som jag var ute efter. Vill ha en så strömsnål processor som jag bara kan men ändå med lite prestanda. En 420 verkar vara det jag letar efter. Ska ha den i en filserver som även servar mail, ftp och web bla.

Permalänk
Medlem

antar att du redan har ett MK den ska vara i eftersom det var specifik sockel. men om det nu inte är så bör du kolla på en AMD Geode (en Athlon) eller VIAs kort med deras snålproppar i. då är det en god bit under 10w istället i de bättre fallen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stantemo
Tack så mycket för svaren.

Det var alltså vad processorn drar i Watt som jag var ute efter. Vill ha en så strömsnål processor som jag bara kan men ändå med lite prestanda. En 420 verkar vara det jag letar efter. Ska ha den i en filserver som även servar mail, ftp och web bla.

Ja, då är väl en 35W celeron du är ute efter kör på en 2ghz isf! Tänk på att det inte är något prestandamonster dock. Inge 64bitars processor heller.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

En E8200 drar ca 3 Watt i vila och ca 28 W i full fart. Om den mestadels står och tuffar i tomgång så lär man inte komma långt under detta ändå... Den har prestanda som överträffar en celeron rätt mycket men å andra sidan behöver du kanske inte så pass bra prestanda. Med rätt moderkort kan man nog underklocka och undervolta processorn litegrann också för ännu lägre strömförbrukning.

Källa: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-wolfdale_1...

Nun är ju i och för sig E8200 dubbelkärning så en Celeron 420 - 440 har endast en kärna och kanske därför ändå drar mindre ström än E8200?

Hittade detta som svar på frågan:
http://www.digit-life.com/articles2/cpu/intel-celeron-420-440...
Celeron 420/430/440 drar ca 10 W i vila och 22-24 W i full load. Ja detta är ju mindre än E8200 i full load men mera i idle. Men som sagt E8200 är högre klockad så den bör ju gå att underklocka och undervolta ner till liknande värden även i full load.

Den som jag tyckte verkade intressantast är ändå Pentium E2140 som drar 27 Watt i full load och 12 Watt idle. Den har ju betydligt bättre prestanda än Celeron 420/430/440 utan att dra särskilt mycket mera ström. Med tanke på hur liten skillnad strömförbrukningen var mellan Celeron 420 och Celeron 440 så gissar jag att skillnaden är nog liten mellan Pentium E2140, Pentium E2160, Pentium E2180 och Pentium E2200.

Prisskillnaden mellan Celeron 420/430/440 och Pentium E2140 - E2200 är ju inte jättestor. Jag skulle valt någon i E2xxx seien för en filserver. En E8200 är bättre men den kostar ju mera också men förmodligen overkill. Celeron 440 är ju rätt så mycket sämre i prestanda än E2140 så den känns inte lika prisvärd i mina ögon. Pentium E2160 verkar prisvärd:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE2160R

Nu har i och för sig även en dubbelkärnig Celeron kommit, E1200 men den kostar ungefär lika mycket som E2140 och jag ser ingen fördel med den riktigt då den har halva cacheminnet jämfört mot E2140. Möjligen drar den mindre ström på grund av mindre cacheminne, men prestandan blir nog lidande.

Här är en recension på E2140 och E2160:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentium-e2160.ht...

E2160 verkar gå att överklocka en hel del också om prestandan skulle visa sig vara för dålig, men då går strömförbrukningen upp förstås...

Permalänk
Medlem

Härligt med lite research Ronny!

Perfekt! Jag skulle också helt klart valt en e21x0 i så fall! Verkligen! E2140 vet jag ju redan att den är inga problem att kyla passivt när den är helt orginal, inte heller när man har OC på den. Inge värmemonster direkt!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Med google kommer man långt, he he. Och så lär man sig en del på kuppen!
Jag hittade även denna länk där de ändå verkar tro att Celeron drar mindre ström trots allt:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=44682

Har du testat undervolta din E2140 Skillz? Hade varit intressant att se hur låg Vcore man kan köra vid originalklock. Själv sitter jag med en AMD X2 3800+ som jag kan köra på 1,15 Volt vid originalklock 2 GHz. Standard är 1,35 Volt på min CPU.

Men när man börja komma ner under 30 Watt på processorn så finns väl andra komponenter i datorn också som är värda att kolla strömförbrukningen på, så som moderkortet, hårddiskar, grafik och verkningsgrad hos nätagget. Jag menar en hårddisk på 750 GB drar kanske 10 Watt, jämfört med 3 stycken på 250 GB som tillsammans drar 30 W. Ett moderkort med inbyggd grafik drar troligtvis mindre än ett med grafikkort (spelar ju ingen roll vilken grafik man har på en filserver direkt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Med google kommer man långt, he he. Och så lär man sig en del på kuppen!
Jag hittade även denna länk där de ändå verkar tro att Celeron drar mindre ström trots allt:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=44682

Har du testat undervolta din E2140 Skillz? Hade varit intressant att se hur låg Vcore man kan köra vid originalklock. Själv sitter jag med en AMD X2 3800+ som jag kan köra på 1,15 Volt vid originalklock 2 GHz. Standard är 1,35 Volt på min CPU.

Men när man börja komma ner under 30 Watt på processorn så finns väl andra komponenter i datorn också som är värda att kolla strömförbrukningen på, så som moderkortet, hårddiskar, grafik och verkningsgrad hos nätagget. Jag menar en hårddisk på 750 GB drar kanske 10 Watt, jämfört med 3 stycken på 250 GB som tillsammans drar 30 W. Ett moderkort med inbyggd grafik drar troligtvis mindre än ett med grafikkort (spelar ju ingen roll vilken grafik man har på en filserver direkt).

Jag har faktiskt funderat på att prova det! Jag tänkte göra det igår och hålla på att pilla med det, men orkade aldrig. Men skall prova senare, garanterat! Ska även prova hur pass lågt man underklocka en E2140 övht

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

vad drar moderkorten för intel nu?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=301767

Sen när EIST kickar igång så http://geting.se/viewimage.php?image=81587-Capture.JPG

750Mhz 0.896v! Alltså 6.01W drar den då vid LOAD! Beräknat på att den drar 27W i 1600Mhz 1.3v.
Det är grejjer det. Kan nog köra den helt passivt utan fläns övht då!

600Mhz är de absolut lägsta jag kan boota i. Men den dör efter post då. Ska strax prova boota upp i 800Mhz in i windows och se när EIST / speedstep gör sitt och drar ner den till 600Mhz

EDIT: Haha, jag lyckades inte boota upp i 100Mhz fsb, men 101 gick jättebra! Så det är 5.95Mhz ifrån det lägsta vad man kan boota ifrån!

validate på 605.95Mhz ! http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=301776

Den blir hela 24C i load... och då har jag idle-temp på 24C också, vilket är rumstempen, haha. Snacka om att den utvecklar lite värme.

Vid 1200Mhz 0.9v så var det 24C idle och 27C load.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att celeron inte stödjer speedstep (EIST) som klockar ner processorn och sänker spänningen när den inte är belastad. Så i slutändan (om du inte kör 100% belastning) kanske en core2 duo ändå är bättre.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Skillz! Men du behöver nog ändå en liten kylfläns vid 6 W men fläkt behövs nog inte. Din 2140 verkar vara som gjord för en tyst och energisnål liten server. Men även som ett litet prestandamonster om man överklockar den!

Ett tips är att använda programmet RMClock så att man kan köra energisnålt i vila och ändå köra överklockat i full load, alltså det som EIST gör men med mera kontroll. http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
antar att du redan har ett MK den ska vara i eftersom det var specifik sockel. men om det nu inte är så bör du kolla på en AMD Geode (en Athlon) eller VIAs kort med deras snålproppar i. då är det en god bit under 10w istället i de bättre fallen.

Enda anledningen till att jag ville ha en 775 sockel var för att den enda komponenten jag har i dagsläget är en Thermalright Ultra-120 Extreme. Visste att den passade på 775. Kollade upp den nu och såg att den även passade AM2.

Ronnylov>> Jag lyfter hatten. Tack för ditt svar!

Jag kan ju förklara vad jag ska ha datorn till.
För tillfället har jag en Compaq deskpro P3 på 800mhz. Den drar ca 70W vid full load och ca 35-40W vid idle, mätt vid väggen. Det är alltså hela datorn. I den sitter en hitachi på 160gb och en Pioneer DVD-RW. Problemet med den är att den inte är speciellt uppgraderingsbar vad det gäller lagring då den bara har en 3.5"- och en 5.25"-plats. Vill kunna stoppa i flera diskar i framtiden. Planen var att flytta hela kalaset till ett "vanligt" chassie men moderkortet verkar inte ha standardmått. Jag skulle kunna borra i det nya chassiet men det känns bättre att ha ett "riktigt" MK. Så det inte blir spänningar i kortet för att jag borrat lite snett.

Jag har kollat på moderkort som har inbyggt grafikkort eftersom jag bara kommer att använda det vid install av OS och om nått strular. Vanligt grafikkort är i dagsläget uteslutet då dessa drar för mycket ström.

Målet med burken är att den inte ska dra mer än 100W vid normalt användande med 4-5 diskar i. Hitachin drar ca 7w och jag kan tänka mig att större diskar ligger på några W mer. Så runt 40-50w för diskarna lämnar inte mycket kvar åt resten att leka med. Normalt användande för servern är att skicka data över nätverket.

Datorn ska stå på 24/7 som primärt en mail-, ftp-, webb- och samba-server. Jag ska även kunna ta backup på min laptop via nätverket. (MacBook med time machine )
Sekundärt får den gärna klara av att spela upp musik och film men detta är väldigt väldigt långt ner på prio-listan. Har en xbox som gör detta nu över nätverket. Tyvärr orkar den inte med filmer i HD-kvalitet.

Jag har kollat på de sidor ni länkat till och det verkar som att jag gör bäst i att köpa en e2140 eller e2160 för att i framtiden köpa ett grafikkort, som drar lite ström så att servern även kan bli en htpc, om det inbyggda inte skulle räcka till. En e2xx borde väl klara av att avkoda iaf upp till 1080i?

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla denna artikel där de testar ett micro-ATX moderkort som har intern grafik och de kör då med en Intel Core 2 Duo E6400 och en 2,5 tums hårddisk avsedd för bärbara datorer:
http://www.silentpcreview.com/article785-page1.html

Jämför med motsvarande system men med AMD-processor:
http://www.silentpcreview.com/article778-page1.html

Verkar som AMD är ett bra alternativt faktiskt då den drar mindre ström i vila! Det är nog inga större problem att komma ner mot 100 Watt om prcessorbelastningen är låg men vid full load så drar nog båda systemen uppemot 120-140 W om du kör 4-5 hårddiskar. Min gissning att normalt användande hamnar på ca 100 Watt (servern står väl oftast och inte gör något).

Båda systemen verkar kunna avkoda HD-video enligt dessa artiklarna men de har nog ganska snälla testfilmer om man jämför sweclockers test av hårdvaruaccelerad videouppepelning. Men båda processorerna (även E2140) går nog att överklocka så pass att de ska klara det mesta även utan hjälp av ett grafikkort. Men det krävs dual core så en enkärnig celeron eller sempron kan du utesluta för HD-video, alternativt att du kan köra med externt grafikkort och grafikkortsacceleration av videouppspelning.