Geforce 9800 GX2 överklockas och testas

Permalänk
Medlem

ATI 3870 x 2 med GDDR4 och HDMI redan ute

>>> http://www.vr-zone.com/articles/PowerColor_HD_3870_X2_Comes_W...

Permalänk
Medlem

I Black & White 2 så finns det en ATI logo

Sedan s¨å är det mycket snack utan någon fakta här. Ingen vet hur bra det här kortet kommer att prestera i egentligen. Men som det ser ut nu ser det inte å ljust ut. Jag kan hålla med om att 3dmark inte är bra på att visa riktig prestanda och att det brukar gärna förspråka ATI kort.

Jag är dock lite besviken. Det ser ut att prestera ungefär som 2st 8800GT i SLI. Vilken är ungefär samma som 2st HD3870 i CF. Nvidia korten brukar vara lite snabbare när man har lite AA på slaget och ATI korten när man kör utan AA.

Hade hoppats på mer faktiskt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Att kortet är DÅLIGT kan man inte säga.

Grafikkort blir populära om dom presterar och håller sig inom en rimlig prislängd.

Btw en liten dum fråga också, skulle inte AMD rent teoretiskt sätt kunna stämma nVidia för "9800" modellen?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Btw en liten dum fråga också, skulle inte AMD rent teoretiskt sätt kunna stämma nVidia för "9800" modellen?

ge dem inga ideer nu, en rättsprocess är det sista vi vill ha om vi vill ha utveckling

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Njae bullshit säger jag, spelen är inte speciellt optimerat för just Nvidia bara för att loggan är på vissa spel. Det är ATI´s kort som presterar i regel inte konsistent i spelen, vad detta beror på vet jag inte. Troligtvis drivisar där Nvidia är mycket bättre än ATI på att släppa.

Nu släpps det drivisar nästan varje vecka från Nvidia´s sida kanske inte tänkt på att det därav presterar just bättre och mer konsistent än ATI´s motsvarigheter?

Nvidia har inget kort som dippar rejält i ett spel och sen presterar riktigt bra i ett annat, ATI har så och det skulle inte jag kalla snabbaste korten på marknaden idag då ska kortet prestera jämnt överlag och snabbare än snabbaste 8800 Ultran idag.

Om man nu ska spinna vidare på din linje: Hur tror det kommer sig att Nvidia har bättre drivrutiner ATi? Om nu Nvidia har ett samarbete med spelutvecklarna som är med i "TWIMTBP" borde inte det innebära att Nvidia får mer insyn i utvecklingen och därmed bättre förutsättningar för att skapa bra drivrutiner? Det är en rätt stor del av dagens spel som har TWIMTBP-loggan på sig om man ser till AAA-titlar som t.ex. Crysis och Unreal Tournament 3.

Säger inte att det jag eller du säger är sant utan detta är bara jag som tänker högt.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

tycker det känns tråkigt =/ fast det innebär att min dator fortfarande är mycket bra

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

känns som om mitt ultra håller ett tag till....skönt

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
känns som om mitt ultra håller ett tag till....skönt

För Nvidias del så finns det inte mycket som skulle få dig att byta. Men jag tror du glömmer att AMD har potenta lösningar pågång inom närmaste månaderna-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
För Nvidias del så finns det inte mycket som skulle få dig att byta. Men jag tror du glömmer att AMD har potenta lösningar pågång inom närmaste månaderna-

4000 serien från AMD kommer bli fin. Nvidia har inget att komma med än sina upptrimmade kort. Patetiskt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
kan man spela 3dMark?

ne tänkte vell det.

så vem bryr sig om man får 1miljard points där?

det är FPS jag vill ha, i spel inge annat.

Ja, det kan man, man kan åka runt med roboten i öknen och fritera små radiostyrda bilar

Och lazzve...

De har en helt ny arkitektur men de korten kommer inte släppas för än i sensommar/hösten, dessa kort e bara för att få lite mer klirr i spargrisen.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Riktiga ZZzz resultat imo. Går det loss på över 5k ser jag ingen som helst anledning att satsa på detta kort. Snålar hellre på skräpmat en månad och tjackar två 3870x2 istället som man kan kyla på ett vettigt sätt.

För en överklockare suger konstruktionen hårt. För random svenssons som inte orkar trilskas med sli är det väl en annan femma.

precis vad jag tkr också, trodde 9800x2 skulle vara ett riktigt monster inte så taget på det med tanke på priset.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag hoppas du förstår att kortet förmodligen kommer att köra över HD3870X2?

Prestera bra eller ej, dubbelmacka eller inte så tycker jag kortet är riktigt snyggt, speciellt om man jämför med 7950GX2 som var ett fruktansvärt fult kort. :S

Med tanke på prestandaskillnaden innan X2(ati) lanserades så borde det verkligen vara en relativt stor skillnad, annars har Nvidia enligt mig misslyckats med denna annars ganska roliga fusion.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Hmmmmmmmmm!

% hit och % dit! Då tar vi och räknar lite igen! (Sök 9800gx2 på prisjakt bara för skojs skull! xD)

Hur som, "köra över 3870x2" har jag läst en hel del den senaste tiden. Det vore väl f** om inte 9800gx2 tar sig förbi 3870x2.. -_- men köra över? get real !!

Läste i en annan tråd där det länkades till prisjakt och pris på kortet, 5700 var det då, låter inte helt orimligt. Räknade ut snittpriset på 3870x2 med hjälp av prisjakt vilket hamnade på dryga 3500:-. Nu till de 20% som vissa "vetare" här på forumet spår att kortet ska slå 3870x2 med. Ska kortet kosta närmare 6k och bara prestera 20% bättre över lag i spel?! Kretsar gjorda i guld?

3500*1.2=4200:-. Kortet ska presterta över 50% bättre för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att köpa det. Presterar det bara 20% bättre för mellan 5500 och 6000 så kan det gå och gräva ner sig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Njae bullshit säger jag, spelen är inte speciellt optimerat för just Nvidia bara för att loggan är på vissa spel. Det är ATI´s kort som presterar i regel inte konsistent i spelen, vad detta beror på vet jag inte. Troligtvis drivisar där Nvidia är mycket bättre än ATI på att släppa.

Nu släpps det drivisar nästan varje vecka från Nvidia´s sida kanske inte tänkt på att det därav presterar just bättre och mer konsistent än ATI´s motsvarigheter?

Nvidia har inget kort som dippar rejält i ett spel och sen presterar riktigt bra i ett annat, ATI har så och det skulle inte jag kalla snabbaste korten på marknaden idag då ska kortet prestera jämnt överlag och snabbare än snabbaste 8800 Ultran idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
20% är enligt mig att köra över men det är väl en subjektiv åsikt antar jag.

Du är ute och cyklar grabben.

Nvidia har över 90% av alla spel på marknaden av de spel som antingen har en Nv eller en ATi logga, kolla alla dina egna spel bara. Du har en Nvidia logga på nästan alla dina spel förmodligen. Däremot har det ingenting med optimering att göra. Logga är där för PR och ingenting annat. Crytek hade ingenjörer från Nvidia för att optimera spelet bäst för Nvidias kort och drivrutiner, helt rätt men du kan inte skriva att bara för att Nvidia loggan finns på spel så är det till Nvidias fördel vilket är helt fel.

Om man tittar på Far Cry när det lanserades så presterade Nvidia kort bättre från början men det tog inte speciellt lång tid innan ATi kom ifatt i form av prestanda i spelet trots optimering för Nvidias grafikkort och drivrutiner.

Att Nvidia korten presterar bättre i spel (tänker på G80 arkitekturen mot R600 arkitekturen) beror inte på att spelen skulle vara optimerade för Nvidia. Det beror på att Nvidia har en bättre arkitketur där arkitketuren bjuder mer på texturenheter som spelen ÄR beroende av idag. ATi sattsade mycket på shader enheter och spelen äter inte så mycket shaders idag, vilket resulterar till att Nvidia korten presterar bättre. Det kunde lika gärna vart tvärt om men nu är det inte så. Få slut på optimerings myten som är helt fel överlag bara för att Nvidia loggan finns där.

För övrigt har ATi _alltid_ haft fördel i 3DMark 2005 och 2006 och det kan 8000 medlemar från denna sidan intyga.

Nvidia har en mycket högre omsättning och sponsrar många utvecklare vilket innebär att de är med mycket i utvecklingen vilket innebär bra drivrutiner. Visserligen så har de ju en bättre arkitektur för tillfället också men inbilla er inte att loggan på ett spel inte betyder något. Kolla på serien innan HD2000/8000 serierna. HL2 optimerades för ATI och på den tiden presterade ATI bättre än Nvidia i HL2. Det funkar åt båda hållen (kolla Call of Juarez, där presterar ju ATI i överlag bäst) men det är bara så att Nvidia har mycket mer av marknaden. Det skulle vara intressant att se nästa generation med en ny ATI arkitektur och se resultat i tex. Crysis då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Precis jag vill se detta kort köra Crysis i 1920x1200 med 8xAA 16xAF då kan det bli lite intressant.

Med 8 fps i snitt? Med tanke på att man knappt får 40+ fps med två stycken 8800gts i SLI i Crysis 1920*1200 Very High 2xAA så förvänta dig inte något bättre med tanke på att dett är mer i stil med 8800gt i SLI. AA gör nästan ingen nytta i Crysis, speciellt inte i den upplösningen så tills det finns ett kort som verkligen klarar av det spelet så finns det ingen anledning att köra mer än 2xAA om ens över huvud taget.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
hmmm .. varför det, när inga tester hittills visat det? HAr du några tester du baserar detta på eller är det Nvidia-fanboy nerven som talar?

Tveklöst en NVidia fanboy. Jag har kört både NVidia och ATI och tycker båda korten är bra. Använder ATI just nu tack vare att mitt moderkort inte ska supporta SLI vad jag vet (tror), är i alla fall nöjd med prestandan

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Ja men det är väl bara att konstatera att varken 3870 X 2 eller 9800 GX 2 är något att hänga upp i julgranen. Visst, de presterar bäst just nu, men då är de ju långa som en Silja Line och garanterat törstiga något fruktansvärt. Nu har jag inga mått men med tanke på Nvidias "dubbel-design" är väl kortet möjligen lite kortare än ATI:s motsvarighet? En gissning där, rätta mig om jag har fel!

Dock ger jag pluspoäng till ATI:s CF där man kan använda olika modeller samt att jag inte tror på designen hos 9800 GX 2. Känns lite som att hålla värmen inne i en kapsel, typ som när man enris-röker fisk inlindat i aluminumfolie. Idiotiskt? Jag tror på den vanliga designen + en vision där man fläskar på med koppar/aluminium åt alla håll och kanter.

Jag vet inte... hur ser det ut framöver? ATI har ju något ess i skjortärmen.. när kommer nya 4000-serien? Vad har Nvidia för motsvarigheter på gång? När är det release-party för dessa? Nää... jag är inte imponerad, jag väntar tills nästa generation finns tillgänglig.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
20% är enligt mig att köra över men det är väl en subjektiv åsikt antar jag.

Och det får mer än 20% i alla spel? Nope.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jo fast nu är detta i 3DMark och inte i spel. 22% över Ultra i 3DMark med de inställningarna innebär minst 22% över Ultra i spel och det är minst 10% bättre än HD3870X2 vad vi vet än så länge, såvida de inte floppar med drivrutiner.

Men då räknar du också med att spelen kan använda 100% av båda GPUerna, vilket LÅÅÅNGT ifrån alla kan. 3Dmark klarar av det bra mycket bättre än de flesta spel. Så %-skillnaden mellan 2 olika setups (single/SLI) går inte att överför till alla spel generellt.

Men visst, jag håller med om att detta kommer att generellt prestera bättre än HD3870x2, men KNAPPAST köra över.

Sen om vi skall blanda in priset åxå så ser det däremot betydligt mörkare ut för 9800GX2, verkar ju hamna på MINST 5000, antagligen över i början, medans HDn kostar ca 3500 som någon skrev här. Därav ser jag itne heller detta som ett bra kort. Men nu vet vu ju inte heller precis vad priset kommer hamna på när det är på marknaden.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nej, designen är riktigt bra, det jag vill komma till. Plåten i sig är väl ointressant men om du jämför designen och uppbyggnaden av 7950GX2 så har de lyckats betydligt bättre med denna lösningen. Bara sättet att kyla 9800GX2 är så mycket effektivare jämfört med 7950GX2.

Nu är det så att du bör jämföra med HD3870x2 istället...

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ni gnällde om att betala 7tusen för en 20% uppgradering från 7xxx modellerna när 8xxx kom *gtx*...

och nu gnäller ni att få 2st graffekort i ett dvs så nära SLI man kan komma på ett kort med samma prestanda som *rätta mig om jag har fel* 2st GT8800 för ett pris av 1,000 - 2,000 kr mindre än det "bästa" 8xxx serie kortet

iofs så blir ju 2st GT billigare men då med 512 mindre minne och ännu mera platts och ljud i datorn..

Sluta gnälla på varenda liten detalj för ni kommer ändå att köpa detta kort förr eller senare.. om inte så köper ni GT9800 i SLI för samma pris som GTX x2 ^^

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag hoppas du förstår att kortet förmodligen kommer att köra över HD3870X2?

Prestera bra eller ej, dubbelmacka eller inte så tycker jag kortet är riktigt snyggt, speciellt om man jämför med 7950GX2 som var ett fruktansvärt fult kort. :S

köra över och över håller jag nog inte med om....

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
Ni gnällde om att betala 7tusen för en 20% uppgradering från 7xxx modellerna när 8xxx kom *gtx*...

och nu gnäller ni att få 2st graffekort i ett dvs så nära SLI man kan komma på ett kort med samma prestanda som *rätta mig om jag har fel* 2st GT8800 för ett pris av 1,000 - 2,000 kr mindre än det "bästa" 8xxx serie kortet

iofs så blir ju 2st GT billigare men då med 512 mindre minne och ännu mera platts och ljud i datorn..

Sluta gnälla på varenda liten detalj för ni kommer ändå att köpa detta kort förr eller senare.. om inte så köper ni GT9800 i SLI för samma pris som GTX x2 ^^

JAg kommer inte köpa detta kort, nej, det blir nästa generation för mig av ATI eller Nvidia, alltså HD4xxx eller GT200, vad dom nu kommer heta.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
20% är enligt mig att köra över men det är väl en subjektiv åsikt antar jag.

Var det inte du som predikade om att man inte skall dra fram resultat som inte har något fäste i verkligheten, i nuet?
+20% över vad? Över 8800Ultra? HD3870? HD3870X2?
Om du menar att 9800GX2 presterar +20% över 3870X2 så skall du nog ta ett djup andetag, kamma dig, och komma tillbaka när du kommit ut ur din egna värld.

9800GX2 är i allmänhet bara ett exempel på hur stressade Nvidia faktiskt hunnit bli på AMDs framfart senaste. Tänker framförallt på HD3870X2. Till priset tror jag GX2:an bara kommer föra fram 3870X2 ännu mer. ~3500kr mot 5000+ för ett X-antal procent känns lite som att betala tusenlappar extra för klistermärket.

Permalänk

9800GX2 är varken mer eller mindre än det borde vara med de spec. och med tanke på hur SLI skalar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

HD 3780X2 kostar ca 3300 kronor förtillfället och det kommer säkert att sjunka ner till 2900-3000 kronor. Medans 9800GX2 kostar över 6000 kronor presterar ca 10-20% bättre.

ATI är tillbaka:)

Edit: Tyst det blev på Dojan nu;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve

ATI är tillbaka:)

När AMD (ATI finns icke) börjar ta tillbaka markandsandelar och vissa bra vinst då kan man säga att AMD är tillbaka. Annars är det för tidigt tycker jag.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Är fortfarande glad för mitt 8800GT

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Njae bullshit säger jag, spelen är inte speciellt optimerat för just Nvidia bara för att loggan är på vissa spel. Det är ATI´s kort som presterar i regel inte konsistent i spelen, vad detta beror på vet jag inte. Troligtvis drivisar där Nvidia är mycket bättre än ATI på att släppa.

Nu släpps det drivisar nästan varje vecka från Nvidia´s sida kanske inte tänkt på att det därav presterar just bättre och mer konsistent än ATI´s motsvarigheter?

Nvidia har inget kort som dippar rejält i ett spel och sen presterar riktigt bra i ett annat, ATI har så och det skulle inte jag kalla snabbaste korten på marknaden idag då ska kortet prestera jämnt överlag och snabbare än snabbaste 8800 Ultran idag.

Öhm källa på det där för jag har källa som visar att nvidia pumpar pengar och support till alla utvecklare som har TWIMTBP stämpeln på sina spel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt kort i förhållande till sin prestanda, speciellt i jämförelse med konkurrensen... Man ska vara extremt fpskåt för att betala 2k extra för det här kortet, istället för att bara nöja sig med ett HD3870X2 istället (om man nu ändå vill upp i dem prestandanivåerna). Missförstå mig inte, har inget emot nVidia, och tuffar vidare på mitt 8800gt i väntan på nyare modeller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
HD 3780X2 kostar ca 3300 kronor förtillfället och det kommer säkert att sjunka ner till 2900-3000 kronor. Medans 9800GX2 kostar över 6000 kronor presterar ca 10-20% bättre.

ATI är tillbaka:)

Edit: Tyst det blev på Dojan nu;)

2*3789X2 summa 3300*3=6600kr ser ut som att ATI kommer att fortsätta att äga grafikmarknaden. Om det inte räcker så har de nu släppts 3780*2 med GDDR4 minnen 2200Mhz så att de stressar Nvidia lite mer.

SÅ ATI ÄGER GRAFIKMARKNADEN NU OCH LÅNG TID FRAMMÅT.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
När AMD (ATI finns icke) börjar ta tillbaka markandsandelar och vissa bra vinst då kan man säga att AMD är tillbaka. Annars är det för tidigt tycker jag.

Varumärket ATi finns fortfarande och får väl närmast ses som ett dotterbolag till AMD, vet inte hur det ligger till rent tekniskt.

Kan säga att han har både rätt och fel.

OT: Är ju inte särskilt imponerad av 9800GX2, inte många rätt så här långt men det återstår ju att se. 3DMark är ju tyvärr nuförtiden ofta väldigt missvisande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt