Permalänk
Medlem

jag hatar att folk fäster kontrolldonet på vapenremmen!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3

Jag hatade när folk inte hade det påvapenremmen utan hade slarvat bort det!

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki

vi fick inte slarva bort saker. kanske skiljer sig från förband till förband

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Sj har jag kontrolldonet i en karbinhake som jag sedan fäst i stridsvästen. Funkar fint. Lyser ju lång väg om man har kontrolldonet på vapenremen ist för bakom en ficka.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

vi fick inte slarva bort saker. kanske skiljer sig från förband till förband

Sen när har det att man inte får tappa bort saker stoppat folk från att göra det?

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen när har det att man inte får tappa bort saker stoppat folk från att göra det?

jag gick och funderare på min konservöppnare ibland. visste att den låg i skåpet med var livrädd för att tappa bort den. kollade alltid på söndag när jag kom att den låg där, och alltid på fredag när jag åkte hem.

Så jag är ett levande exempel

EDIT: tappade faktiskt min olles brorsa (http://www.bbfab.se/hattar/00-222.htm) då köpte jag en ny, och lämnade in den på remin.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Sj har jag kontrolldonet i en karbinhake som jag sedan fäst i stridsvästen. Funkar fint. Lyser ju lång väg om man har kontrolldonet på vapenremen ist för bakom en ficka.

Ja för tänk om ryssen ser dig.

Haha älskar folk som verkligen går in i allt som har med strid att göra när dom gör lumpen.
Personerna på min pluton som försökte vara stridsnissar gick en ödestiger väg till mötes.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman

Haha älskar folk som verkligen går in i allt som har med strid att göra när dom gör lumpen.
Personerna på min pluton som försökte vara stridsnissar gick en ödestiger väg till mötes.

Haha:P Jaså? Illa att vara stridspitt...
Dock inte så skoj att bli upptäkt pga av ett sketet don:P

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Hur stor del utav de personer som gör lumpen går vidare som befäl?

Permalänk
Medlem
Citat:

HAHAHA
Och vi som var stridande fick alltid kvällstjänst medan ni satt o pundade framför tv och åt chips!
Till och med våra befäl klagade på er.
Ni blev ju utvecklingstörda över all slapphet...

En intressant bild från min värnplikt 2006-2007

Vi var o köpte öl

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
HAHAHA
Och vi som var stridande fick alltid kvällstjänst medan ni satt o pundade framför tv och åt chips!
Till och med våra befäl klagade på er.
Ni blev ju utvecklingstörda över all slapphet...

http://static.pici.se/pictures/UaIFTPkuU.jpg

Vi var o köpte öl

Haha och det var inte därför vi var ännu mer dräggiga just i era befäls närhet?

Det roliga var att vi på transport drog upp Strv-komps resultat i både utbildning och idrott.

Strv-komp må ha de lamaste befälen någonsin. Kikade bilder på Fürheder och Runarson (eller vad han hette) när dom utbildade PSK-ungar. De två största fånen i svensk militärhistoria.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
HAHAHA

http://static.pici.se/pictures/UaIFTPkuU.jpg

Vi var o köpte öl

Haha, så bra bild, klockrent att det står Denmark på vägen med.

Permalänk
Medlem

wtf, får man ens åka över med ett Svenskt stridsfordon till Danmark / Finland osv?

Ni kanske svängde av innan men ändå.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

fin bild..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Eh, får man ens åka med en stridsvangn sådär utan en bil som markerar framför?

Sen om man får åka över. Nej. Våra befäl har förklarat för oss, att om vi åker över till ett annat land i uniform, dvs m90 så klassas det faktiskt som invasion. Inte för att någon skulle se på det som en invasion ofc. Men enligt alla de lagar och reglem som finns, så skulle det faktiskt klassas som invasion tro det eller ej.

Ja, man får köra med stridsvagn och alla andra pansar fordon på väg. De finns tre typer av körkort för militära fordon. Med de blågula körkortet få fordonet köras på vanlig väg.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ing eller Tross? Du får tro vad du vill, 12 minuter nere i en rondell i Malmö (Blixtlås). Och som sagt, vi tog ju inte ut oss i onödan.

från ing, kompis med boman också

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Eh, får man ens åka med en stridsvangn sådär utan en bil som markerar framför?

Sen om man får åka över. Nej. Våra befäl har förklarat för oss, att om vi åker över till ett annat land i uniform, dvs m90 så klassas det faktiskt som invasion. Inte för att någon skulle se på det som en invasion ofc. Men enligt alla de lagar och reglem som finns, så skulle det faktiskt klassas som invasion tro det eller ej.

om du tittar noga på bilden så ser du att han är inte ensam. ligger ett antal andra fordon framför honom.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
från ing, kompis med boman också

Ah, ok. Du var en av få som kunde backa från Ing va? Rätt stor kille och ser ut som Sarge i Q3?

Eller nej, du var den där andra med tuppkam va? Rätt stadig kille?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Finns det ingen attackdykar utbilning på lumpen? De två jag hittade var Röjdykare och Fältarbetsdyksoldat. Minor är man inte direkt sugen på och det andra alternativet låter inte speciellt lokande om man läser på hemsidan:

"Tillsammans med övriga i gruppen ska du spana och samla in information så att chefen kan välja lämpliga platser för att bygga broar och placera färjor för militär trafik.
Du får en kvalificerad dykutbildning. "

Är simmare och skulle föredra något med vatten, någon som vet någon bra utbilning för mig som innebär lite mer åt pang pang hållet?

Tack o hej

Som kustjägare kan du efter X antal månader extramönstra till attackdykare. Total tas cirka 6 personer ut till en a-dykpluton så det är inte speciellt lätt. En liten anekdot som jag fick höra var att det senaste var 15 personer som valde att extramönstra till a-dyk, efter tredje dagen hade de inte gallra ut något än trots detta var endast 8 personer kvar. Resten hade försvunnit av hälsoskäl som skador och utmattning.

Jag ligger inne sen i juli som Insatsgruppchef på Amf1. Inte långt kvar till muck nu!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Värnplikten är till för att Sverige ska kunna försvara sin gränser vid ett eventuellt angrepp. Eftersom det är beslutat att Sverige ska utöka sin insatser utomlands görs det givetvis mycket reklam för våra fredsbevarande insatser utomlands, men det är givetviss 100% frivilligt att söka. jag är dock lite nyfiken vad du har emot fredsbevarade insatser ex. Kosovo där vi söker och förstör gamla vapen/minor/granater, genomsöker bilar och tar alkoholtester osv.?

Värnplikten är till för att svenska staten är för snål för att anställa folk att hålla efter deras skit..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool
Värnplikten är till för att svenska staten är för snål för att anställa folk att hålla efter deras skit..

Eh eh va?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool

Har jag missat något? Eller är det endast Sverige som har värnplikten? Självklart inte.

Har för mig att ÖB vill införa ett yrkesbaserad försvarsmakt där man frivilligt söker sig till att göra GSU:n och olika befattningar. Han vill att pliktlagen råder just nu skall läggas i malpåsen för att återuppväckas i kärvare tider.
Går allt som det ska kommer förändringen redan till årsskiftet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha och det var inte därför vi var ännu mer dräggiga just i era befäls närhet?

Det roliga var att vi på transport drog upp Strv-komps resultat i både utbildning och idrott.

Strv-komp må ha de lamaste befälen någonsin. Kikade bilder på Fürheder och Runarson (eller vad han hette) när dom utbildade PSK-ungar. De två största fånen i svensk militärhistoria.

Var har du bilder på dem? Har en av dem just nu..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Var har du bilder på dem? Har en av dem just nu..

http://www.i19.mil.se/images/local/skytte_hgran_fureder.jpg
http://www.i19.mil.se/images/local/pskytte_skadadistrid_off.j...
Han med snöblusen är Tok-Rune.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Va fan, tillåts man ha skägg i Svenska Armén?

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Ja men det är dumt vid täthetsprov av skyddsmask, det lärde sig en kille i min pluton.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.i19.mil.se/images/local/skytte_hgran_fureder.jpg

Jag är med på den bilden ;). Vi är inga PSK-lökar.. vi är lite kärvare.. vi är skytte!

Permalänk
Citat:

Ah, ok. Du var en av få som kunde backa från Ing va? Rätt stor kille och ser ut som Sarge i Q3?

Eller nej, du var den där andra med tuppkam va? Rätt stadig kille?

haha tuppkam var det oj vad man saknar den

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ja men det är dumt vid täthetsprov av skyddsmask, det lärde sig en kille i min pluton.

Tja.. Om de anser det värt att slösa pengar på det momenetet ja..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Har jag missat något? Eller är det endast Sverige som har värnplikten? Självklart inte.

Har för mig att ÖB vill införa ett yrkesbaserad försvarsmakt där man frivilligt söker sig till att göra GSU:n och olika befattningar. Han vill att pliktlagen råder just nu skall läggas i malpåsen för att återuppväckas i kärvare tider.
Går allt som det ska kommer förändringen redan till årsskiftet.

Tja.. Sverige har otroligt mycket utdaterat skrot undanstoppade i lador här och där.. En stor del av tiden får värnpliktiga släpa dessa härkar tll och från försvarsmaktens besikting (kallad G-koll) och sköta andra vaktmästartjänster..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Eh eh va?

Eh va va?

Den långa versionen är att jag efter 3 månaders effektiv utbildning fick köra sopborste och annat skit i 8 månader istället för att vara ute i friheten och jobba med en lön..

Lumpen suger.. Man är kroniskt fattig, alla muppar skiter på en speciellt resedetaljen och skrivbordskrigarna..

Skadar du dig är du ofta rökt.. Snåla jävlar som tvingar en att slösa nästan ett år av sitt liv för obefintlig betalning och man måste i princip hota folk för att få hjälpmedel så att man öht kan gå..

Lumpen kostade mig 280 000kr.. Minst..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Å då har ni bra betalt i Sverige mot här i Finland. Får första halvåret 3.80€ per dag, motsvarar väl ca 35 kronor.

Å här tillåts inget skägg inte Inte heller långt hår, skal gärna ligga under centimetern i längd.

Visa signatur

Apple Macbook Pro