Muskampen 2025: Segraren korad!

Hängbyxor förbjudna på skola, i Sverige

Permalänk
Inaktiv

Jag kan ju också hålla med om att det är fult, men är det verkligen en tillräckligt bra anledning att förbjuda det?

Ohygieniskt är det då verkligen inte, eller är det okej om han har två lager underkläder på sig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag kan ju också hålla med om att det är fult, men är det verkligen en tillräckligt bra anledning att förbjuda det?

Ohygieniskt är det då verkligen inte, eller är det okej om han har två lager underkläder på sig?

Inte hemma på fritiden, men på arbetsplatsen. Verkar som folk här har lite svårt att definera arbetsplats och hemmaplan/fritid. Är väl det som både jag och sentenced predikar för i denna tråd (?)

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja har du två par underkläder på dig så är det väl inte att räknas som ohygiensiskt men vem skulle ha det och varför? Helt absurt exempel. Däremot är det ändå inte okay ur sedlighetsperspektivet.

Och som jag sagt hundra ggr. På fritiden, på din egen tid, på gator och torg osv, HELT OK. På skolans tid , på arbetsplatsens tid osv ICKE OK. (Om nu inte arbetsplatsen/skolan har en policy att man får klä sig hur man vill, väldigt få arbetsplatser har det) Anledningen att arbetsplatser och skolor har kläd-koder är för att man inte ska väcka onödigt anstöt och att man ska se proper ut enligt gängse termer. Det handlar om generella termer om vad proper är. De allra flesta kommer skriva under på att byxor utan häng är minst anstötande. Även om de med häng kan gråta om att de minsann tycker tvärtom. Majoriteten gör det inte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja har du två par underkläder på dig så är det väl inte att räknas som ohygiensiskt men vem skulle ha det och varför? Helt absurt exempel. Däremot är det ändå inte okay ur sedlighetsperspektivet.

Och som jag sagt hundra ggr. På fritiden, på din egen tid, på gator och torg osv, HELT OK. På skolans tid , på arbetsplatsens tid osv ICKE OK. (Om nu inte arbetsplatsen/skolan har en policy att man får klä sig hur man vill, väldigt få arbetsplatser har det) Anledningen att arbetsplatser och skolor har kläd-koder är för att man inte ska väcka onödigt anstöt och att man ska se proper ut enligt gängse termer. Det handlar om generella termer om vad proper är. De allra flesta kommer skriva under på att byxor utan häng är minst anstötande. Även om de med häng kan gråta om att de minsann tycker tvärtom. Majoriteten gör det inte.

Men är det verkligen ok att tvinga folk att ha på sig en viss sorts kläder på en institution som du är tvingad att gå till enligt lag? Jag är helt för att arbetsgivare kan bestämma vilka klädkoder som gäller, han betalar dig trots allt för att göra saker på ett visst sätt, och det kan inkludera vilken sorts kläder man har på sig.

Men är det verkligen rättvist att kalla skolan en arbetsgivare på det sättet? Skolan är en serviceinstitution som vi betalar skatt till för att den ska undervisa våra barn. Vi kan inte välja bort skatten så då borde inte skolan få välja bort våra barn av dylika oegentliga anledningar som att lärare tycker det ser fult ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men är det verkligen ok att tvinga folk att ha på sig en viss sorts kläder på en institution som du är tvingad att gå till enligt lag? Jag är helt för att arbetsgivare kan bestämma vilka klädkoder som gäller, han betalar dig trots allt för att göra saker på ett visst sätt, och det kan inkludera vilken sorts kläder man har på sig.

Men är det verkligen rättvist att kalla skolan en arbetsgivare på det sättet? Skolan är en serviceinstitution som vi betalar skatt till för att den ska undervisa våra barn. Vi kan inte välja bort skatten så då borde inte skolan få välja bort våra barn av dylika oegentliga anledningar som att lärare tycker det ser fult ut.

Ja, skolan har ansvar för alla elever som går där och för att göra den så pass neutral och angenäm plats för alla att trivas på så krävs det att skolan sätter upp förhållningsregler. Skolan är även en av de första platserna ett barn får lära sig att hålla sig till regler och förordningar. Det är där barnets framtida vuxenliv förbereds. Det är ingen som "tvingar" barnen att ha en viss sorts kläder. Det finns mängder med kläder som inte väcker anstöt och som är neutrala som majoriteten av alla barn har på sig. Vi som betalar skatt ska väl ändå få vara säkra på att våra barn ska slippa kolla in någons halvnakna arlse på skoltid? På fritiden är man välkommen att klä sig hur man själv vill om man har föräldrarnas tillstånd.(och man inte bryter mot lagen)

Och lärarna väljer inte bort kläderna för att det ser fult ut. De väljer bort det för att det kan väcka anstöt hos andra elever samt att det är ohygieniskt. Alla elever har rätt till en neutral skolmiljö.

Bara för att det är skattemedel som skolan bygger på betyder inte att man inte ska ha några regler som helst. Finns mängder med regler för undervisning och hur man beter sig på skolgården.

*** EDIT ***

Dessutom kan skolan stänga av elever som stör ordningen som skolan själv föreskrivit. Så om skolan inte vill ha häng för att de anser att de stör ordningen så är de i sin fulla rätt att t.ex avvisa från matsalen, så länge barnet får mat annorstädes.

För övrigt finns det tydligen flera vinklar till ursprungsartikeln:

http://tv4nyheterna.se/1.350161/2008/03/19/avstangd_pa_grund_...

I denna så verkar det som att stackars Alexander är oskyldigt anklagad. Verkar helt klart vara en liten rättshaverist det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt livsmedelsverket. Du får väl fråga dem vad de anser är ohygienistk med underbyxor. Du visar ju dig inte naken om du har halva röven hängande utanför. Det är ingen skillnad på det och om du har nåt under. Byxorna skall sitta korrekt och inte visa nåt häng i servicesammanhang. Och det är ohygieniskt, om det inte skulle vara det så skulle ju inte skolan kunnat bedöma det från första början. Som jag sa tidigare om du kollar med livsmedelsverket så får du lära dig nåt om hygien och underbyxor.

Det är definitivt inte enbart av hygienskäl utan även av allmän hyfs och ordningsamhet att inte visa halva röven som en babian åt folk. Underkläder eller ej, folk är inte intresserade av det. Därav har arbetsplatser, skolor och liknande institutioner regler och förordningar mot sådant.

Livsmedelsverket har ju dock sällan många rätt Kan slå vad om att om vi kör ett par kallingar någon haft på sig 6 timmar sedan de tvättades, tar ett prov, sen så tar vi ett från arbetskläderna som på de flesta ställen inte byts/tvättas mellan varje pass som underkläder gör, så kommer du få en större bakterietillväxt från arbetskläderna.

Jag gillar att du nämner allmän hyffs och så, så du motsätter dig att kvinnor får ha bikini på stranden? Det ansågs vara ohyffsat för ett antal decennier sedan. Kan nämna hundratals av dessa saker som vi idag anser normalt som när det infördes ansågs ohyffsat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Livsmedelsverket har ju dock sällan många rätt Kan slå vad om att om vi kör ett par kallingar någon haft på sig 6 timmar sedan de tvättades, tar ett prov, sen så tar vi ett från arbetskläderna som på de flesta ställen inte byts/tvättas mellan varje pass som underkläder gör, så kommer du få en större bakterietillväxt från arbetskläderna.

Jag gillar att du nämner allmän hyffs och så, så du motsätter dig att kvinnor får ha bikini på stranden? Det ansågs vara ohyffsat för ett antal decennier sedan. Kan nämna hundratals av dessa saker som vi idag anser normalt som när det infördes ansågs ohyffsat.

Hyffs och ordningsamhet ändras med tiderna, att kvinnor inte skulle få ha bikini på stranden var av helt andra anledningar än varför byxor med häng anses vara ohyfsat. Det är ett flertal saker som är ohyfsat idag som inte ens du gör.

Och som jag sa. Det väcker anstöt. Skolan är en neutral plats. Elever har rätt till ordning och en lugn skolmiljö.

Och nej, allla med häng byter nog inte sina underbyxor varje dag även om du tror det. Och livsmedelsverket har ofta rätt också. Och som jag sa, underbyxor är i direkt kontakt med en mängd ställen som utsöndrar bakterier och lukter osv. Det är därför det är ohygieniskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hyffs och ordningsamhet ändras med tiderna, att kvinnor inte skulle få ha bikini på stranden var av helt andra anledningar än varför byxor med häng anses vara ohyfsat. Det är ett flertal saker som är ohyfsat idag som inte ens du gör.

Och som jag sa. Det väcker anstöt. Skolan är en neutral plats. Elever har rätt till ordning och en lugn skolmiljö.

Och nej, allla med häng byter nog inte sina underbyxor varje dag även om du tror det. Och livsmedelsverket har ofta rätt också. Och som jag sa, underbyxor är i direkt kontakt med en mängd ställen som utsöndrar bakterier och lukter osv. Det är därför det är ohygieniskt.

Ja men om de inte byter underkläderna varje dag är väl problemet snarare att de är äckliga människor? Alla normala byter ju underkläder varje dag, jag har inte äns en tröjja två dar i rad utan att tvätta den.

Visst, analen har ju rätt mycket bakterier, därav bör man torka sig ORDENTLIGT efter du varit på toa. Urin är dock sterilt och ingen bakteriehärd. Att det skulle hoppa bakterier från insidan av kallingarna är ju befängt.

Det mesta du tar upp har inget att göra med häng, utan snarare sagt personlig hygien, förbjud äckliga människor som inte duschar varje dag osv istället.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja men om de inte byter underkläderna varje dag är väl problemet snarare att de är äckliga människor? Alla normala byter ju underkläder varje dag, jag har inte äns en tröjja två dar i rad utan att tvätta den.

Visst, analen har ju rätt mycket bakterier, därav bör man torka sig ORDENTLIGT efter du varit på toa. Urin är dock sterilt och ingen bakteriehärd. Att det skulle hoppa bakterier från insidan av kallingarna är ju befängt.

Det mesta du tar upp har inget att göra med häng, utan snarare sagt personlig hygien, förbjud äckliga människor som inte duschar varje dag osv istället.

Låter det rimligt att förbjuda äckliga människor som inte duschar varje dag? Hur ska du kolla upp det då? Det är just för att du inte kan kontrollera personlig hygien på alla som det är förbjudet med t.ex. underkläder i livsmedelsmiljöer osv osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter det rimligt att förbjuda äckliga människor som inte duschar varje dag? Hur ska du kolla upp det då? Det är just för att du inte kan kontrollera personlig hygien på alla som det är förbjudet med t.ex. underkläder i livsmedelsmiljöer osv osv.

Där för du dock en viktig poäng. Men jag börjar tröttna på att vi inte angriper själva problemet i detta land Problemet är ju inte att underkläder är bakteriehärdar, det är att vissa väljer att inte byta kläder varje dag/tvätta sig varje dag.

Arbetsgivare kanske borde ha rätten att skicka hem folk med dålig hygien som luktar svett osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Där för du dock en viktig poäng. Men jag börjar tröttna på att vi inte angriper själva problemet i detta land Problemet är ju inte att underkläder är bakteriehärdar, det är att vissa väljer att inte byta kläder varje dag/tvätta sig varje dag.

Arbetsgivare kanske borde ha rätten att skicka hem folk med dålig hygien som luktar svett osv?

Arbetsgivare kan ge sagda person order att tvaga sig. OM han upptäcker det. Man ska vara presentabel och man ska inte störa ordningen eller andra. Huvudregeln. På din arbetstid och din skoltid så försöker man skapa en så neutral och bra miljö som möjligt så att alla elever kan jobba.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Arbetsgivare kan ge sagda person order att tvaga sig. OM han upptäcker det. Man ska vara presentabel och man ska inte störa ordningen eller andra. Huvudregeln. På din arbetstid och din skoltid så försöker man skapa en så neutral och bra miljö som möjligt så att alla elever kan jobba.

Sant, men sen är det ju så mycket mer som är värre anser jag. Om vi tar skolorna, fjortistjejer med för tajta kläder eller urringningar, det är inte bara fult utan ser vulgärt ut. Men detta är ju inte förbjudet? Varför? Att visa kallingarna är ju tydligen som att strippa, men att se ut som en slampa får man tydligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sant, men sen är det ju så mycket mer som är värre anser jag. Om vi tar skolorna, fjortistjejer med för tajta kläder eller urringningar, det är inte bara fult utan ser vulgärt ut. Men detta är ju inte förbjudet? Varför? Att visa kallingarna är ju tydligen som att strippa, men att se ut som en slampa får man tydligen?

På många ställen så är även sådana kläder som du beskriver inte accepterade. Man tar upp det med föräldrar osv.

Visa signatur

Permalänk

Sentenced - Jag kan inte se det som något annat än att du vill förbjuda precis allt som väcker uppstöt. Har jag rätt?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Sentenced - Jag kan inte se det som något annat än att du vill förbjuda precis allt som väcker uppstöt. Har jag rätt?

Nej jag är inte för förbud överhuvudtaget. Varför pratar du om förbud? Det är inte förbjudet med häng. Men i miljöer där det är t.ex. livsmedel i närheten och i miljöer där skolan skall presentera en neutral miljö så ska man inte visa upp babianarslet. Det är inte förbjudet med häng, det får man gärna ha på sin egen fritid. Men man måste ändå följa regler och förordningar i skolan.

Visa signatur

Permalänk

Sentenced, ingen idé att mala vidare. Det går inte att få alla att se skolan som en arbetsplats där man ska se respektabel ut som på vilken arbetsplats som helst. Dit räknas inte byxhäng tyvärr, om inte annat får nån gärna ge ett konkret exempel på en bransch där man kan ha det och det räknas som respektabel klädsel. Tror inte någon kan ge något exempel förutom kanske popstjärna.

Erik

Visa signatur

Permalänk

Sentenced - Va? Det är ju just förbjudhets du håller på med? Du vill förbjuda människor från att ha vissa kläder, "eftersom det annars kan väcka anstöt". Eftersom i princip vad som helst kan väcka anstöt måste man ha en lagstiftning som i princip förbjuder saker såsom urringningar, korta kjolar, smink, vissa tröjtryck... Annars kan du omöjligt använda dig av "det väcker anstöt". Speciellt inte då "häng" knappast väcker någon större anstöt hos någon majoritet, utan enbart hos en liten mängd lärare.

ErikSvensson - hahahahah... Jag skrattade faktiskt åt det där, eftersom den direkta motsatsen även gäller: det är ingen idé att mala vidare. Det går inte att få er att förstå att en människa måste få ha rätten att klä sig som den själv vill, och att minoritetens förtryck av majoriteten aldrig kommer fungera ordentligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

ErikSvensson - hahahahah... Jag skrattade faktiskt åt det där, eftersom den direkta motsatsen även gäller: det är ingen idé att mala vidare. Det går inte att få er att förstå att en människa måste få ha rätten att klä sig som den själv vill, och att minoritetens förtryck av majoriteten aldrig kommer fungera ordentligt.

Så om jag vill gå i häng, inga strumpor, sandaler, trasig tröja så ska jag få det för jag tycker det modet är snyggt om jag serverar mat på sveriges finaste krog?

Ärligt talat förstår jag inte varför man inte får klä sig hur man vill då överallt om vi nu ska värna om våran klädutseendefrihet. Om vi tänjer gränserna för hur mycket kalsonger du får visa kan vi bara gå vidare med nästa steg, och nästa, tills vi ser ut som... ja, den som det visste. Dagens ungdom verkar ju dock sakna riktlinjer för vad som är accepterat på en arbetsplats.

Erik

Edit. Har fortfarande inte fått svar på om du tycker man ska få klä sig hur man vill i alla yrken som finns, kan du svara på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sentenced - Va? Det är ju just förbjudhets du håller på med? Du vill förbjuda människor från att ha vissa kläder, "eftersom det annars kan väcka anstöt". Eftersom i princip vad som helst kan väcka anstöt måste man ha en lagstiftning som i princip förbjuder saker såsom urringningar, korta kjolar, smink, vissa tröjtryck... Annars kan du omöjligt använda dig av "det väcker anstöt". Speciellt inte då "häng" knappast väcker någon större anstöt hos någon majoritet, utan enbart hos en liten mängd lärare.

Nej det är inte förbudshets jag håller på med. Du verkar allvarligt talat inte förstå nåt alls. Men vad kan man kräva av en person som säger att följa normala sedlighetsregler ska ses som ett brott mot frihet och ett oerhört förttryck?

Det är inte ett förbud det handlar om. Du får ha häng. Men inte på skolans område. Givetvis är det många fler än läraren som stör sig på detta. Läste du artikeln överhuvudtaget? Ett flertal elever har stört sig på det också.

Skolan skall vara en neutral arbetsplats och närheten till livsmedel t.ex. i matsalen och hemkunskapen gör det hela till en fråga om hygien också. Skolan har all rätt att avvisa elever som stör ordningen. Och det är skolan som sätter upp ordningsparagrafer. Ett förbud är något helt annat. Du får ha det på din fritid. Det behövs ingen lagstiftning då både skolan och arbetsplatserna redan har det. Det finns ordningsregler. Det är fritt till skolan att sätta upp sådana enligt skollagen.

Och vad du bygger på att det enbart skulle vara en minoritet som stör sig på häng får väl stå för dig. Du har ju knappast något underlag för det. Så nej det behövs ingen lagstiftning. Ordningsregler heter det. Finns både i skolan och arbetet. På båda ställen måste du sköta dig och följa dessa. Annars får du inte stanna kvar. Ta och fundera varför det är så istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

text

Det jag tycker är löjligt är dock att skolan inte kan stänga av mobbare, men enligt dig kan de göra det om du har häng?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag tycker är löjligt är dock att skolan inte kan stänga av mobbare, men enligt dig kan de göra det om du har häng?

nej de kan inte stänga av folk som har häng. De kan avvisa från lektionen eller från matsalen. Det kan de även göra med mobbare, avstängning är något helt annat.

Allt finns i skollagen. Det var exakt detta de använde sig av med den här killen med häng. Skolan var till och med ytterst vänlig och det enda de krävde var alltså att personen i fråga samt de fåtal andra att dra upp byxorna medan de satt i skolmatsalen, ingenting annat.

Detta för att både elever och lärare hade klagat.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Du har en poäng där, mobbare ska verkligen stängas av snarare än dom med häng iallafall, eller avvisas så att säga. Skolan är på tok för dålig på just detta.

Erik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Du har en poäng där, mobbare ska verkligen stängas av snarare än dom med häng iallafall, eller avvisas så att säga. Skolan är på tok för dålig på just detta.

Erik

Ja, det känns lite fel när en stolt rektor eller vad det var står och säger att de kämpar mot folk med häng. Men skiter fullständigt i alla mobbare som förmodligen mobbat massa under lunchen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det känns lite fel när en stolt rektor eller vad det var står och säger att de kämpar mot folk med häng. Men skiter fullständigt i alla mobbare som förmodligen mobbat massa under lunchen.

Hur menar du nu, varför tror du att rektorn inte arbetar mot mobbning? Jag är helt säker på att rektorn gjort bra mycket mer mot mobbning än mot folk med häng. Du ska inte lägga till att du nog tror rektorn är en rasist medan du är igång på hennes arbetsinsatser?

Det enda rektorn hade krävt var att folk med häng ska dra upp byxorna i matsalen. Mobbning finns som specifik del i skolllagen. Att du säger att rektorn gör mindre mot mobbning är likställt med att jag skulle säga att den här killen med häng säkert klottrar så det var ju bra att rektorn stoppade honom. Sanningshalten i båda påståendena är lika högt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du nu, varför tror du att rektorn inte arbetar mot mobbning? Jag är helt säker på att rektorn gjort bra mycket mer mot mobbning än mot folk med häng.

Det enda rektorn hade krävt var att folk med häng ska dra upp byxorna i matsalen. Mobbning finns som specifik del i skolllagen. Att du säger att rektorn gör mindre mot mobbning är likställt med att jag skulle säga att den här killen med häng säkert klottrar så det var ju bra att rektorn stoppade honom. Sanningshalten i båda påståendena är lika högt.

Därför att jag har varit mobbad i skolan, jag har jobbat på flera skolor här i kommunen senaste året. Jag vet vad 9 av 10 rektorer gör mot mobbning, dvs INGENTING. De säger till dessa elever att vara snäll och that's it. Om häng betyder att du avvisas från lektionen / matsalen borde mobbning betyda avstängning helt från skolan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Därför att jag har varit mobbad i skolan, jag har jobbat på flera skolor här i kommunen senaste året. Jag vet vad 9 av 10 rektorer gör mot mobbning, dvs INGENTING. De säger till dessa elever att vara snäll och that's it. Om häng betyder att du avvisas från lektionen / matsalen borde mobbning betyda avstängning helt från skolan.

Men det där är en helt annan fråga. Du kan inte göra direkt jämförelser. Det blir samma sak som att "ät upp maten nu, det finns barn som svälter i Ghana."

Givetvis finns det mer saker man kan göra angående mobbning, bland annat håller våran skolminister på och utreder om man inte ska kunna tvinga mobbaren att byta skola osv.

Många rektorer avvisar inte heller för häng eller för vågade kläder. Trots att de har en reell möjlighet enligt skollagen. Just för att på deras skolor är det inte en del av de skolornas ordningsregler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det där är en helt annan fråga. Du kan inte göra direkt jämförelser. Det blir samma sak som att "ät upp maten nu, det finns barn som svälter i Ghana."

Givetvis finns det mer saker man kan göra angående mobbning, bland annat håller våran skolminister på och utreder om man inte ska kunna tvinga mobbaren att byta skola osv.

Många rektorer avvisar inte heller för häng eller för vågade kläder. Trots att de har en reell möjlighet enligt skollagen. Just för att på deras skolor är det inte en del av de skolornas ordningsregler.

Jo, jag försökte inte göra en jämförelse direkt. Det var mer att jag tyckte det va lite löjligt, men men Kan ju till vis del förstå det här med att han blev avvisad. Förmodligen bad dem han dra upp byxorna varpå han svarade "nej h*ra" eller nått liknande. Detta med tanke på vad man själv fått utstå som lärare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Och så bör det vara på alla skolor, eftersom det inte finns någon koppling mellan ordning och elevernas kläder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Vi kan klaga över relevanta problem. Det här är en skitsak, hur mycket folk än försöker förstora upp det. Det är inget som helst hot mot någon övergripande frihet.

Det handlar ju om oerhört viktiga demokratiska principer, även om din personliga bedömning av just den här sakfrågan är att det är en skitsak. Detta är dock helt irrelevant. Ska verkligen enskilda individers subjektiva uppfattningar om friheter avgöra om de är värda att försvara? Ska du, eller jag, eller någon annan, sitta och i utifrån eget tycke och smak peka ut vilka frihetliga och demokratiska problem som är "relevanta", vilka förtryck av medborgare som ska bekämpas? Du kanske inte tycker att förtryck av skolkids med häng är ett relevant problem, jag kanske inte tycker att statlig avrättning av oliktänkande är ett relevant problem - antingen kan vi välja några subjektivt valda friheter/rättigheter att försvara baserat på individers egna åsikter och fördomar, eller så kan vi respektera den demokratiska process som ligger bakom våra friheter och bekämpa alla typer av förtryck.

(fast det här med demokrati och frihet verkar ju inte vara så populärt på swec ändå, om dömer efter den här tråden)

Visa signatur

Ping-pong is pingis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Och så bör det vara på alla skolor, eftersom det inte finns någon koppling mellan ordning och elevernas kläder.

Så kort och gott kan vi konstatera att skolan är en fritidsgård och inte ett jobb/ yrke då. (med tanke på att ingen tagit sig ann att svara på min enkla fråga om klädsel på ett vanligt arbete så förutsätter jag att folk inte ser seriöst på skolan)

Erik

Visa signatur