Muskampen 2025: Segraren korad!

Hängbyxor förbjudna på skola, i Sverige

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vad är det som säger att man måste ha kalsonger om man har häng? Finns säkert några som inte ens vill ha det. Och de ska väl också få uttrycka sig precis lika mycket som de med kalsonger?

Det hjälper inte med kalsonger. Många av oss som är överviktiga (ja, jag bör banta) har problem med att nästan oavsett vilka byxor vi köper, så vill en liten springa synas där bak då vi sitter på en stol. Eller ännu värre att vi behöver knyta skorna på stan..
Själv gör jag så gott jag kan för att undvika detta, drar upp byxorna, drar ner tröjan har alltid en jacka på stolen etc..
Men köpa "morfarbyxor" eller superlånga tröjor tänker jag inte göra. Snarare banta.. -Med morfarbyxor syftar jag byxor som går till naveln, vad de nu heter.

Så det är tillåtet att visa en liten del av arslet, om inte så måste sådana som mig specialbeställa kläder. Och är det tillåtet för mig, varför skall det inte då varför för alla?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det hjälper inte med kalsonger. Många av oss som är överviktiga (ja, jag bör banta) har problem med att nästan oavsett vilka byxor vi köper, så vill en liten springa synas där bak då vi sitter på en stol. Eller ännu värre att vi behöver knyta skorna på stan..
Själv gör jag så gott jag kan för att undvika detta, drar upp byxorna, drar ner tröjan har alltid en jacka på stolen etc..
Men köpa "morfarbyxor" eller superlånga tröjor tänker jag inte göra. Snarare banta..

Så det är tillåtet att visa en liten del av arslet, om inte så måste sådana som mig specialbeställa kläder. Och är det tillåtet för mig, varför skall det inte då varför för alla?

Finns medveten häng och omedveten. Den omedvetna kan man ju tyvärr inte göra något åt, och situationen här handlade inte om en överviktig unge som råkade tappa byxorna, utan en som självmant gjort det och uppenbarligen inte gjort som arbetsgivaren sagt åt denna att göra = avstängning = helt rätt.

Erik

edit. lite längre tröjor skadar inte, får själv samma problem ibland, har man inte kort tröja så brukar det funka även om dina byxor glider ner lite.

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Men köpa "morfarbyxor" eller superlånga tröjor tänker jag inte göra. Snarare banta.. -Med morfarbyxor syftar jag byxor som går till naveln, vad de nu heter.

Ser du ingen skillnad i att göra saker medvetet och omedvetet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ser du ingen skillnad i att göra saker medvetet och omedvetet?

Frivilligt/ofrivilligt är nog bättre ordval, då iaf jag vet vad jag gör. Nu ska vi dock inte hänga upp oss på ordval.

Men jag ser dock ett problem med att förbjuda en klädstil, beroende på om man frivilligt/ofrivilligt visar en del av en kroppsdel. När det handlar om övervikt, som det inte finns någon exakt definition på när en person har det eller ej, så blir det riktigt problematisk att säga att han får visa en sådan stor del av baken men inte han.
Och jag kan leta upp extra långa överplagg, vilket jag idag inte orkar..

Att det i framtiden kommer bli populärt att visa en springa där bak förvånar mig inte, idag är det ju populärt att ha likadan huvudbonad på sig på stan som jag har när jag mockar skit i ladugården. (jag är även bonde)
Och jag tror säkerligen många killar skulle tycka det var sexigt med brudar som visar en liten springa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Frivilligt/ofrivilligt är nog bättre ordval, då iaf jag vet vad jag gör. Nu ska vi dock inte hänga upp oss på ordval.

Men jag ser dock ett problem med att förbjuda en klädstil, beroende på om man frivilligt/ofrivilligt visar en del av en kroppsdel. När det handlar om övervikt, som det inte finns någon exakt definition på när en person har det eller ej, så blir det riktigt problematisk att säga att han får visa en sådan stor del av baken men inte han.
Och jag kan leta upp extra långa överplagg, vilket jag idag inte orkar..

Att det i framtiden kommer bli populärt att visa en springa förvånar mig inte, idag är det ju populärt att ha samma huvubonad på sig på stan som jag har i ladugården.

Det handlar i grund och botten inte om att få heller. Utan att en unge väljer att ha häng, får en tillsägelse att han ska räta till kläderna, säger "nej jag vill inte" och blir avstängd, ser inte problemet? Ska vi strunta i dagens uppfostran? På en arbetsplats ska man vara anständig, och personligen tycker jag inte det är anständigt med ett par pojkkalsonger i matsalen. Sen om någon överviktig råkar visa kalsongerna just p.g.a sin övervikt så tror jag man ändå kan ha överseende med detta, för det är ju trots allt inget han kan göra något åt ju..? (förutom att tappa vikt såklart.)

Förvisso så har jag själv inte sett så många överviktiga visa sina rumpor när dom äter... däremot många med frivillig häng har man sett. Tycker kanske att skolan ska ha en tydlig policy för vad som är ok utseendemässigt, annars gör det allt till en bedömmningsfråga där alla uppfattar situationer olika, men det är fortfarande läraren som ger riktlinjerna, inte tvärtom. Tycker man inte om riktlinjerna och förehåller sig efter dessa så får man gott acceptera straffen.

Luddigt delux, är för trött för detta, godnatt.

Erik

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det inte sedan länge ganska bra oskrivna lagar som reglerar hur man skall uppföra sig i samhället? Sådant som att lämna plats åt de äldre damerna på bussen, ta av sig mössan när man kommer inomhus och att inte vara alltför naken i offentliga miljöer. Orsakar frågor av denna typ debatt på andra ställen än sweclockers?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Finns det inte sedan länge ganska bra oskrivna lagar som reglerar hur man skall uppföra sig i samhället? Sådant som att lämna plats åt de äldre damerna på bussen, ta av sig mössan när man kommer inomhus och att inte vara alltför naken i offentliga miljöer. Orsakar frågor av denna typ debatt på andra ställen än sweclockers?

Tror det kallas sunt förnuft faktiskt!

Erik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Nej knappast, swec har en relativt ung användargrupp och det är knappast många över 25 som skulle få för sig att gå med "häng". Något man växer ifrån helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fyra sidor käbbel om ett icke-ämne. Så otroligt tråkigt. Jag minns en tid när Sweclockers var till för intressanta diskussioner, såsom propellermössa-på-katt-montage.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Fyra sidor käbbel om ett icke-ämne. Så otroligt tråkigt. Jag minns en tid när Sweclockers var till för intressanta diskussioner, såsom propellermössa-på-katt-montage.

Så rätt!

Har själv byxorna lite lägre, oftast inte så långt ner, men de kan väl halka ner någon gång ibland så man visar kallingarna lite. Det är aldrig så illa som kiddiesarna som man ser på stan som inte kan ta ett helt stort steg utan att snubbla på sina byxor, men ändå längre ner än de som har byxorna över naveln

Kan vi inte alla enas om att olika människor tycker olika saker är snyggt, jag tycker det är vulgärt att gå omkring med V-ringade tröjjor och visa brösthår som kille, men jag inser att alla inte tycker likadant. Om jag ser något jag inte vill se, ja då tittar jag inte. Jag går inte och stör mig på det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Kan vi inte alla enas om att olika människor tycker olika saker är snyggt, jag tycker det är vulgärt att gå omkring med V-ringade tröjjor och visa brösthår som kille, men jag inser att alla inte tycker likadant. Om jag ser något jag inte vill se, ja då tittar jag inte. Jag går inte och stör mig på det

Så du kan bli serverad mat av en servitör som bär det? Eller gå till en bank där personalen har häng och v-ringat? Om han har häng på fritiden är det väl ingen som klagat på, men på en arbetsplats? Skolan är en arbetsplats och ingen fritidsgård.

Erik

Edit. Ilja ämnet är väl rätt relevant om det bringar till diskussion? Tycker det är bra att folk vädrar sina åsikter om ämnet, ungen blev ju trots allt avstängd p.g.a något som vissa tycker är en bagatell, och andra tycker är lite mer allvarligt. Om det inte passar är det väl bara att undvika tråden? Tycker det är intressant, hoppas verkligen svenska skolan kommer bli bättre nu med en vettig skolminister, det är på tok för mycket daltande just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Skolan är en arbetsplats och ingen fritidsgård.

Jag tycker det räcker med att säga så.

Sedan att inte en jävel bryr sig är ju en annan femma. :/

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du kan bli serverad mat av en servitör som bär det? Eller gå till en bank där personalen har häng och v-ringat? Om han har häng på fritiden är det väl ingen som klagat på, men på en arbetsplats? Skolan är en arbetsplats och ingen fritidsgård.

Erik

Ja, vad är problemet? Det är ju inte ohygieniskt eller så.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Att du inte stör dig på det får väl stå för dig. Men du ska se att de allra flesta skulle känna sig äcklade/störda samt antagligen välja ett annat ställe att gå till som har välvårdade och propra servitörer. Underkläder är inte hygieniska så som arbetskläder ska vara.

En neutral och stilren klädsel gör att man litar på personen och när man ser att ägaren till stället ser till att till och med klädseln är ordningsam så kan man anta att servicen är det också.

En arbetsgivare kan kräva av dig att ha hela och rena arbetskläder. Om underkläderna syns så hör även dessa till arbetskläderna och skall därför inspekteras och godkännas före ett pass. Skulle det vara ok för dig att behöva ha på dig föreskrivna underkläder och att dessa underkläder inspekteras innan påbörjat pass t.ex.?

*** EDIT ***

Och så får man väl anta att du tycker det är OK att en servitör har häng utan underbyxor också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fy fan , stackars barn, vad mycket skit dom får stå ut med! Vara tvungen att ta på sig byxorna ordentligt en hel kvart varje vardag?! OMÄNSKLIGT

Permalänk
Medlem

Ja jävlar va kul det skulle bli om någon frågade ett befäl i lumpen om varför man inte skulle få ha uniformen som man vill, i lumpen är ju allt så jävla löjligt strikt, får inte ha mössan sådär, inte kasta snöboll, inte ha en knapp uppknäppt blaha blaha, blir nästan galen på skiten.

Permalänk
Citat:

Så jag får gå naken till jobbet bara jag tvättat mig?

Erik

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Icke-fråga? Vad är för dig en viktig fråga, om inte ett allvarligt förtryck av skolelevers rätt till att bestämma över sin egen klädsel är det?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Icke-fråga? Vad är för dig en viktig fråga, om inte ett allvarligt förtryck av skolelevers rätt till att bestämma över sin egen klädsel är det?

Allvarligt förtryck? Herregud vilket I-landsproblem. Du har ingen aning om vad förtryck är helt uppenbarligen.

Du får inte ha på dig vad du vill någonstans förutom möjligen bakom lyckta dörrar på privat mark på sin höjd.

På skolans mark gäller skolans regler och förordningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här är inte en civiliserad tillsägelse, det här är (indirekt) ett oerhört förtryck.

Ja, ett verkligt förtryck!
Och nordkoreanerna har mage att klaga.. Om de bara visste hur vi har det.. Jag blir äcklad av förtryckarstaten som är Sverige!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Att du inte stör dig på det får väl stå för dig. Men du ska se att de allra flesta skulle känna sig äcklade/störda samt antagligen välja ett annat ställe att gå till som har välvårdade och propra servitörer. Underkläder är inte hygieniska så som arbetskläder ska vara.

En neutral och stilren klädsel gör att man litar på personen och när man ser att ägaren till stället ser till att till och med klädseln är ordningsam så kan man anta att servicen är det också.

En arbetsgivare kan kräva av dig att ha hela och rena arbetskläder. Om underkläderna syns så hör även dessa till arbetskläderna och skall därför inspekteras och godkännas före ett pass. Skulle det vara ok för dig att behöva ha på dig föreskrivna underkläder och att dessa underkläder inspekteras innan påbörjat pass t.ex.?

*** EDIT ***

Och så får man väl anta att du tycker det är OK att en servitör har häng utan underbyxor också?

Att du anser underkläder vara ohygieniska får ju du stå för, jag vet inte vad du gör i dina men de allra flestas är rätt hygieniska skall du se. Lär vara värre med arbetskläderna där det fastar massa skit som frodas.

Häng utan underbyxor är nått helt annat, det är inte acceptabelt.

Citat:

Så jag får gå naken till jobbet bara jag tvättat mig?

Erik

Nej, men enda argumentet mot att man ser kallingarna över byxorna var ju just hygienen. Det andra är ju bara subjektiva smakbedömningar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Att du anser underkläder vara ohygieniska får ju du stå för, jag vet inte vad du gör i dina men de allra flestas är rätt hygieniska skall du se. Lär vara värre med arbetskläderna där det fastar massa skit som frodas.

Nej, men enda argumentet mot att man ser kallingarna över byxorna var ju just hygienen. Det andra är ju bara subjektiva smakbedömningar.

Så du kan tänka dig att se folk med häng i alla sammanhang som du råkar ut för? ICA-personalen, servitörer, banktjänstemän, resebyråer, busschaufförer? Du svarade inte på detta tror jag men vore kul att veta. Om svaret är nej, varför är det då tillåtet på skolan?

Det är lika illa som detta med föräldrar som rent ut säger "varför ska vi ha omdömmen på våra barn i första klass, räcker det inte när dom går i 7an, låt barn vara barn". Barn behöver riktlinjer på arbetsplatserna, vill dom sedan ha häng på fritiden är detta upp till var och en, men på platsen där yrket utövas, oavsett om man är barn, vuxen, i offentliga sektorn eller skolbänken så ska man följa chefernas/lärarnas anvisningar, även om reglerna inte är huggna i sten.

Sunt förnuft räcker oftast dock.

Erik

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Allvarligt förtryck? Herregud vilket I-landsproblem. Du har ingen aning om vad förtryck är helt uppenbarligen.

Du får inte ha på dig vad du vill någonstans förutom möjligen bakom lyckta dörrar på privat mark på sin höjd.

På skolans mark gäller skolans regler och förordningar.

I-landsproblem? Så du menar att vi aldrig bör klaga över några problem, eftersom vi är ett "i-land"?
Oerhört värdelös ursäkt. Det här ÄR ett hot mot friheten i i-länder.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

I-landsproblem? Så du menar att vi aldrig bör klaga över några problem, eftersom vi är ett "i-land"?

Vi kan klaga över relevanta problem. Det här är en skitsak, hur mycket folk än försöker förstora upp det. Det är inget som helst hot mot någon övergripande frihet.

Permalänk
Citat:

Du får gärna svara på min fråga till detox med, om du tycker det är ok att klä sig hur man vill på andra jobb med utöver skolan.

Erik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Underkläderna är i direkt kontakt med ditt könsorgan och vare sig du vill eller inte så utsöndras det både det ena och det andra där. Så nej, underkläder är inte hygieniska, ring livsmedelsverket och fråga om du får jobba med t.ex. livsmedel eller vara i utrymmen där livsmedel hanteras i underkläderna. Fråga vidare varför det är så att du inte får det.

Varför skulle häng utan underbyxor inte vara acceptabelt om du vill tillåta häng? Vad är det som gör det mer hemskt? Tillåter du häng i nåt sammanhang så måste du ju givetvis tillåta utan underbyxor också.

Dessutom svarade du inte på frågan om du tycker det vore bra då att arbetsgivaren kan bestämma vilken färg och modell på underkläderna du ska ha. För syns de medvetet under din arbetsutövning så ska arbetsgivaren ha möjlighet att skriva upp regelverk om hur de ska se ut osv. De är då en del av dina arbetskläder.

Samma sak med att arbetgivaren kan du även beordra dig att byta dina underbyxor om de inte uppfyller hans standard.

Random-person: Jag svarade även också varför det var ett I-landsproblem. Och nej, det är varken ett "oerhört förttryck" eller ett "hot mot våran frihet".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Underkläderna är i direkt kontakt med ditt könsorgan och vare sig du vill eller inte så utsöndras det både det ena och det andra där. Så nej, underkläder är inte hygieniska, ring livsmedelsverket och fråga om du får jobba med t.ex. livsmedel eller vara i utrymmen där livsmedel hanteras i underkläderna. Fråga vidare varför det är så att du inte får det.

Varför skulle häng utan underbyxor inte vara acceptabelt om du vill tillåta häng? Vad är det som gör det mer hemskt? Tillåter du häng i nåt sammanhang så måste du ju givetvis tillåta utan underbyxor också.

Dessutom svarade du inte på frågan om du tycker det vore bra då att arbetsgivaren kan bestämma vilken färg och modell på underkläderna du ska ha. För syns de medvetet under din arbetsutövning så ska arbetsgivaren ha möjlighet att skriva upp regelverk om hur de ska se ut osv. De är då en del av dina arbetskläder.

Samma sak med att arbetgivaren kan du även beordra dig att byta dina underbyxor om de inte uppfyller hans standard.

Random-person: Jag svarade även också varför det var ett I-landsproblem. Och nej, det är varken ett "oerhört förttryck" eller ett "hot mot våran frihet".

Nej du, det utsöndras inte så mycket ohygieniskt nere i kalsongerna, skulle vara svett, men ändå. Det är ingen som hoppar från dina kallingar till maten t.ex.

Varför det inte kulle va acceptabelt att ha häng utan underbyxor säger väl sig själv, då visar du dig naken och inte ett klädesplagg. Det är som att jämställa att vara naken som med att ha på sig byxor osv.

Om arbetsgivaren vill bestämma färg på kallingarna, be my guest. Sen lär jag aldrig jobba på nått arbete d'äär de från början kan bestämma färg på mina kläder. De brukar inte bry sig ifall du har svart eller grå kostym

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej du, det utsöndras inte så mycket ohygieniskt nere i kalsongerna, skulle vara svett, men ändå. Det är ingen som hoppar från dina kallingar till maten t.ex.

Varför det inte kulle va acceptabelt att ha häng utan underbyxor säger väl sig själv, då visar du dig naken och inte ett klädesplagg. Det är som att jämställa att vara naken som med att ha på sig byxor osv.

Om arbetsgivaren vill bestämma färg på kallingarna, be my guest. Sen lär jag aldrig jobba på nått arbete d'äär de från början kan bestämma färg på mina kläder. De brukar inte bry sig ifall du har svart eller grå kostym

Som sagt livsmedelsverket. Du får väl fråga dem vad de anser är ohygienistk med underbyxor. Du visar ju dig inte naken om du har halva röven hängande utanför. Det är ingen skillnad på det och om du har nåt under. Byxorna skall sitta korrekt och inte visa nåt häng i servicesammanhang. Och det är ohygieniskt, om det inte skulle vara det så skulle ju inte skolan kunnat bedöma det från första början. Som jag sa tidigare om du kollar med livsmedelsverket så får du lära dig nåt om hygien och underbyxor.

Det är definitivt inte enbart av hygienskäl utan även av allmän hyfs och ordningsamhet att inte visa halva röven som en babian åt folk. Underkläder eller ej, folk är inte intresserade av det. Därav har arbetsplatser, skolor och liknande institutioner regler och förordningar mot sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till de som säger att det inte är ohygieniskt: När tvättade ni ett barns / en tonårings kläder senast?

...

Just det...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Rätt åt ungen, att ha byxorna så långt nere är ett riktigt stilbrott, det ligger ungefär i samma klass som att ha byxorna instoppade i strumporna, och det är lika bra att han lär sig det tidigt!!