Permalänk
Medlem

Jo antar också det. Men ändå suck. Undrar om det är T8300 som ställer till besvär för dem. Var ju en kille som beställt snarlik konf. med T8100 som hade sin i fas 2 i typ 3 dagar bara.

Permalänk
Medlem

Dells support är ju underbar iallafall, lämnade tillbaka min XPS 1530 pga CPU whine, högt fläktljud bland annat, var inga problem ALLS, och hela processen gick snabbt, lämnade över min dator till schenker på en tis och fick pengarna tillbaka på fre (minus 160:- som de tar tillbaka). Riktigt smidigt.

Permalänk

Jag ska köpa en 1530 när nästa rabattkod dyker upp och har tänkt köra XP x64 på den.

Det jag inte bestämt är ifall jag ska köra på en T7500 eller T9300 processor. Vilken tror ni fungerar bäst mtp OS. Några tankar om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funkadelic
Jag ska köpa en 1530 när nästa rabattkod dyker upp och har tänkt köra XP x64 på den.

Det jag inte bestämt är ifall jag ska köra på en T7500 eller T9300 processor. Vilken tror ni fungerar bäst mtp OS. Några tankar om det?

Jag hade kört med T9300, att den inte ska fungera med XP känns som svammel.

Permalänk
Medlem

K5FMS6W8J7W5FT - 10% off

Permalänk

När jag försöker konfigurera en 1530 är det en T7800 som är högsta valet. Är det via telefon ni beställer T8xxx eller T9xxx?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonuspojken
När jag försöker konfigurera en 1530 är det en T7800 som är högsta valet. Är det via telefon ni beställer T8xxx eller T9xxx?

Japp.

Permalänk

Var skriver man in rabattkoden? Ska man välja dyraste konfigen och sedan justera för att få lite billigare?

Permalänk

Beställt

Sådär ja

Då var beställningen gjord och det blev till slut en xps 1530 med spec. 2,40 Ghz, 4GB ram, GO 8600GT, 200GB @7200, 1680x1050.

Priset slutade på 14227 så jag är grymt nöjd. Kan knappt vänta

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk

sj ska jag nog välja en med 2.2GHz eller vänta på Penryn. Sen ha 3GB Ram, 200GB 7200RPM HDD och 1440x900

När blir det typ 15% billigare och penryn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
sj ska jag nog välja en med 2.2GHz eller vänta på Penryn. Sen ha 3GB Ram, 200GB 7200RPM HDD och 1440x900

När blir det typ 15% billigare och penryn?

Jag fick 2,4ghz penry och 15% på allt. Bara ringa in och vara trevlig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcw
Jag fick 2,4ghz penry och 15% på allt. Bara ringa in och vara trevlig.

Hehe okej, najs. Någon som kan alla penryn-modelernas GHz och Cacheminne? Vilken är den mest prisvärda processorn?

Permalänk
Medlem

Av dem som Dell erbjuder ansåg jag att T8300 var den mest prisvärda.

Permalänk
Medlem

Så, då har man också beställt , blev en sådan här

Base
XPS M1530 (PRODUCT) RED CORE 2 DUO T7250 2 GHz, 800, 2M

Minne
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

Tangentbord
Inbyggt tangentbord, svenska/finska (QWERTY)

Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Hårddisk
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)

Operativsystem
Äkta Windows Vista® Ultimate - Svenska - PRODUCT RED

Optisk enhet
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

Trådlös anslutning
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors

Strömförsörjning
AC Adapter 90W - 3 Pin

Bluetooth
Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur

Primärt batteri
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Biometric Identification
Fingeravtrycksläsare Biometric för XPS M1530 (PRODUCT) RED

Färgval
Crimson Red XPS M1530 (PRODUCT) RED & 2.0mp camera for CCFL Display

TV-tuner
Dell™ resefjärrkontroll

LCD-skärm
15,4-tums Widescreen™ WXGA (1 280x800) TFT-skärm (220 nit) med TrueLife™

Den obligatoriska väntetiden som man får försöka klara av nudå

Permalänk

Står i systeminformationen att det tillgängliga virtuella minnet är 3.54GB, som jag antar är det man får när man stoppar i 2x2GB stickor. Vilket jag tycker är ganska bra endå, men är det någon som vet om man kan köra med PAE (Physical Address Extension) på 1530:n för att få 4GB? Eller hur fungerar det? Några nackdelar ifall det skulle fungera?

Permalänk
Medlem

För er som beställer, om ni råkar hitta 2st rabatter så är internet-order det enda som fungerar.
Med tanke på att penryn endast går att beställa via telefon så gäller bara en rabattkod.
Men väljer ni 1330 så kan man beställa med de nya processorerna

Permalänk
Medlem

Om man går in på företag så kan man välja T8xxx och T9xxx processorer.
Dessa två är alltså penryprocessorer om jag förstått saken rätt?
Vilka är nackdelen med denna typ av processor?

Visa signatur

//MVH Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scasi
Om man går in på företag så kan man välja T8xxx och T9xxx processorer.
Dessa två är alltså penryprocessorer om jag förstått saken rätt?
Vilka är nackdelen med denna typ av processor?

Penryn är den nya förminskade intelprocessorn, finns väl ingen direkt nackdel. De är/ska väl generellt sett vara snabbare, energisnålare och kallare eftersom de är baserade på en bättre tillverkningsteknink. Den enda nackdelen skulle väl vara att de är lite dyrare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl Eriksson
Penryn är den nya förminskade intelprocessorn, finns väl ingen direkt nackdel. De är/ska väl generellt sett vara snabbare, energisnålare och kallare eftersom de är baserade på en bättre tillverkningsteknink. Den enda nackdelen skulle väl vara att de är lite dyrare.

Vilket i sig är lite lustigt, (att Dell tar ut mer stålar dvs.), då T8300 kostar nästan exakt lika mycket som T7500 enligt Prisjakt.

Permalänk
Medlem

När eran dator är i idle, alltså när fläkten är tyst. Hör ni att det blåser från hårddisken då? Jag frågar er som äger en 1530

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk
Medlem

vad gör det om det blåser ut värme från hddn? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
vad gör det om det blåser ut värme från hddn? =P

det gör naturligtvis ingenting, men jag undrade om eran är lika högljud som min. Jag har en annan laptop som inte låter nånting från hdd, alltså den "blåser" ingenting

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk

Jag kunde lätt istället bara ta en 2,5 ghz 6 mb cache för samma pris som 2,4 ghz när jag utförde beställningen, glädjande överaskning då jag trodde att jag skulle få betala mellanskillnaden för det under samtalet med Dell. Surt att vänta 1,5 vecka men men...

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonsson86
Jag kunde lätt istället bara ta en 2,5 ghz 6 mb cache för samma pris som 2,4 ghz när jag utförde beställningen, glädjande överaskning då jag trodde att jag skulle få betala mellanskillnaden för det under samtalet med Dell. Surt att vänta 1,5 vecka men men...

trevligt. vad fick du för pris? och vad har du för spec?

Är det någon som vet varför jag får just 59.5 fps i spel när jag kör med vertical sync På, det bukar ju vara 60 inte 59.5

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk

Det var verkligen helt oväntat att jag skulle få den för samma pris. Han frågade ju om jag hade lust att byta ut min 2,4 ghz och man svarar ju inte nej på en sådan fråga.

Spec. är:

Processor
XPS M1530 CORE 2 DUO T9300 2.50GHz,800,6M

Upplösning
Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife

Färgval
CCFL backcover blue & 2.0mp camera

Minne
Minne med dubbla kanaler, 4,0 GB (2 x 2 048) 667 MHz DDR2

Hårddisk
Hard Drive 200GB Free Fall Sensor (7200RPM)

Optisk enhet
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW

Batteri
Battery XPS Primary 9-cell 85WHr Li-Ion

Grafikkort
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT

Trådlös anslutning
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR

Operativsystem
Swedish - Vista Home Premium (32Bit OS)

Garanti och support
Base Warranty - 1 Year XPS Premium Hardware Support (incl.
Gaming and On-Site Support)

Kostnaden för hela kalaset gick på 14.138 kr. Detta med studentrabatten men det var ju bara att nämna så drog han av. Försökte få ner det ytterliggare men det gick icke.

Ska köpa en extern LG skärm senare också och väska så är allt fullbordat

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem

Hmm då var det ju inte SÅ billigt precis.

Jag har nästan samma konf. som du har fast med T8300 processor (2,4GHz, 3MB), 6-cells batteri och 2GB minne. Jag fick pröjsa 9,6k.

Du använde dig bara av studentrabatten på 5% eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcw
Hmm då var det ju inte SÅ billigt precis.

Jag har nästan samma konf. som du har fast med T8300 processor (2,4GHz, 3MB), 6-cells batteri och 2GB minne. Jag fick pröjsa 9,6k.

Du använde dig bara av studentrabatten på 5% eller?

Stämmer! Studentrabatten drar dem ju på alla bara man nämner det. Det blev dyrare än vad jag hade tänkt mig men samtidigt var man glad att kunna byta ut 2,4ghz mot 2,5 och med mer i cache så jag gav mig i samtalet. Försökte pruta ner priset med tanke på att också de flesta försäljare har marginaler att röra sig mellan men han totalvägrade verkligen. Rabattkoder ville han inte heller kännas vid under samtalet. Han glömde också att skicka med offerten först och han hittade inte runt i sin egna konfigurator så jag kanske bara hade otur med tanke på att många här inne verkar kunna få ner priset relativt radikalt?

Hur stor är chansen att jag får LG skärmen tror ni?

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem

Taskigt. Du skulle sagt att du ångra dig och ringt igen och hoppats få en annan försäljare

Min försäljare gav mig 15% rabatten trots att den inte gäller när man beställer de nya penryn processorerna utan bara från nätet (antagligen för att dem vill bli av me de gamla processorerna).

Chansen att man får den bra skärmen tror jag är förhoppningsvis stor då dem har fått motta en del klagomål ang. det. Jag påpekade också det för min försäljare och han sa iaf att dem var medvetna om detta och hade tagit itu med problemet.

Permalänk

Man kan alltid vara efterklok och nu i efterhand kan jag känna att det hade varit lika bra om jag gav han ett val och pressat på priset i annat fall bara lagt på luren och ringt igen.

Du fick ett otroligt bra pris på din laptop med tanke på din spec också. Det hade gjort mycket att få med 15% rabatten men men....allt är betalt och genomfört.

Det låter kalas gällande LG skärmen och nu är det bara att vänta, känner mig som ett litet barn som väntar på jultomten och det är nog det enda jag tänker på nu (får hoppas flickvännen inte är en trogen sweclockers användare )

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Citat:

1 MOD,LCD,15.4WSXGA+,SMSNG,M153

:/