Permalänk
Medlem

Skickar tillbaka min Zepto 6625WD pga batteri tiden och känslan i tangent bordet och måste beställa en ny snart.....

Är väldigt sugen på en XPS 1530 nu, hur är dom att skriva på, känslan i tangentbordet, kvalitén?

Är samsung skärmarna så dåliga som alla här verkar säga eller är det en smaksak? för med min tur så kommer jag säkert få en sådan om jag beställer en XPS..

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem

Då har även jag beställt en xps m1530=)

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo Processor T9300 (2.50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2 cache)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Ultimate - svenska - PRODUCT RED

SINNESRO Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)

LCD-SKÄRM 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

BIOMETRISK IDENTIFIKATION Fingeravtrycksläsare Biometric för XPS M1530 (PRODUCT) RED

MINNE 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]

HÅRDDISK 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Priset stannade på 10600 så jag är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

förstår inte varför folk skriver ut tex "biometrisk" osv osv osv

bara å skriva upplösning,cpu,hdd,minne så är det klart

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
förstår inte varför folk skriver ut tex "biometrisk" osv osv osv

bara å skriva upplösning,cpu,hdd,minne så är det klart

Du tror inte att de bara kör copy-paste, kanske? Så slipper man skriva NÅT överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

ok ok, ska skriva om det jag menade "förstår inte varför folk klistrar in den onödiga infot" så bättre?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Du verkar lite småretlig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Skickar tillbaka min Zepto 6625WD pga batteri tiden och känslan i tangent bordet och måste beställa en ny snart.....

Är väldigt sugen på en XPS 1530 nu, hur är dom att skriva på, känslan i tangentbordet, kvalitén?

Är samsung skärmarna så dåliga som alla här verkar säga eller är det en smaksak? för med min tur så kommer jag säkert få en sådan om jag beställer en XPS..

Ska göra något åt dig som ingen gjorde åt mig..

Om du vill ha en Samsung skärm så beställ 1680x1050, om du däremot vill ha en LG så beställ 1440x900

Och ja, känslan är härlig och datorn är perfekt.. jag är även någorlunda nöjd med min samsung, stör mig bara på att jag KUNDE fått bättre om jag bara läst på lite mer ordentligt.

btw såg lite på aftonbladet tv; http://img505.imageshack.us/img505/6251/dell1530ah8.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
ok ok, ska skriva om det jag menade "förstår inte varför folk klistrar in den onödiga infot" så bättre?

Men vad spelar det för roll? Jag skulle också klippa in allt och strunta i att ta bort självklara saker. Det gör väl inget, strunta i att läsa det istället

Permalänk
Medlem

Det tackar jag för.

Hade 1680x1050 på Zepton, tyckte det var helt ok hur är 1440x900 jämfört med 1680x1050?

Varför är det större risk att få en samsung om man väljer 1680x1050 men inte 1440x900?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guldett
Ska göra något åt dig som ingen gjorde åt mig..

Om du vill ha en Samsung skärm så beställ 1680x1050, om du däremot vill ha en LG så beställ 1440x900

Och ja, känslan är härlig och datorn är perfekt.. jag är även någorlunda nöjd med min samsung, stör mig bara på att jag KUNDE fått bättre om jag bara läst på lite mer ordentligt.

btw såg lite på aftonbladet tv; http://img505.imageshack.us/img505/6251/dell1530ah8.jpg

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Men vad spelar det för roll? Jag skulle också klippa in allt och strunta i att ta bort självklara saker. Det gör väl inget, strunta i att läsa det istället

går ju inte missa att läsa när det tar upp en ½ sida i forumet

intressantare och veta dom speccen som folk ändrar efter egna behov. =P

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

hur ska jag göra med batteriet?
Jag har på datorn 10 timmar per dag. Har den hemma.
Just nu gör jag så att när den är fullladdad så ansluter jag inte sladden, när den håller på att ta slut lägger jag in sladden och låter den ladda när den är full tar jag bort etc etc.

Ska jag ta bort batterit och förvara den på något ställe(förstod inte en guide som någon länka förut eftersom jag inte är haj på sådant)
för om jag tar bort den kommer det vella komma dam?
Kan jag täppa för på något sätt?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

har ej sett någon att ersätta batteriet med.
men du får ju som sagt göra som du vill ta bort den å förvara, och låta damm komm in eller lägga nåt för.
eller ha i batteriet.

lite upp till var och en göra som man vill

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ha sladden ansluten när du är hemma och låt batteriet sitt kvar, det finns ladd elektronik i datorn som sköter resten.

Dock så rekomenderar en del att "kalibrera" batteriet (för att batteri indikatorn i windows skall visa rätt) 1 gång i månaden igenom att ladda ur det och ladda upp det till fullt igen, men förutom det så ser jag ingen anledning till att inte ha sladden ansluten när det finns 240volts utagg att tillgå..

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk

Fick min för ett par timmar sen, men jag har en hemtenta att skriva tills imorgon så jag har förbjudit mig själv att öppna paketet än...
Inte liiiiite irriterande, kommer ju antagligen inte bli klar förrän imorgon.

Angående batterierna har jag för mig att man ska förvara det i kylskåp vid 40% kapacitet om man inte använder, om man vill optimera livslängden. Hur stor skillnad det gör vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
Fick min för ett par timmar sen, men jag har en hemtenta att skriva tills imorgon så jag har förbjudit mig själv att öppna paketet än...
Inte liiiiite irriterande, kommer ju antagligen inte bli klar förrän imorgon.

Angående batterierna har jag för mig att man ska förvara det i kylskåp vid 40% kapacitet om man inte använder, om man vill optimera livslängden. Hur stor skillnad det gör vet jag inte.

Ja strunta i att öppna det... datorn kanske är transportskadad eller så är det något annat fel på den, du kanske inte fick vad du beställde. vem vet?

Slit upp paketet nu och skriv en en recenion istället...

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ha sladden ansluten när du är hemma och låt batteriet sitt kvar, det finns ladd elektronik i datorn som sköter resten.

Dock så rekomenderar en del att "kalibrera" batteriet (för att batteri indikatorn i windows skall visa rätt) 1 gång i månaden igenom att ladda ur det och ladda upp det till fullt igen, men förutom det så ser jag ingen anledning till att inte ha sladden ansluten när det finns 240volts utagg att tillgå..

Så du rekomenderar att ha kvar saldden i varje gång jag har på datorn. Men sliter inte batterit ut sig snabbt än om jag skulle ladda sen ta bort sen ladda sen ta bort etc etc

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det påverkar batteriets livslängd negativt. så kör på bara...

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Det tackar jag för.

Hade 1680x1050 på Zepton, tyckte det var helt ok hur är 1440x900 jämfört med 1680x1050?

Varför är det större risk att få en samsung om man väljer 1680x1050 men inte 1440x900?

vet faktiskt inte, men om jag hade varit du så hade jag kört på 1440x900 ;p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Så du rekomenderar att ha kvar saldden i varje gång jag har på datorn. Men sliter inte batterit ut sig snabbt än om jag skulle ladda sen ta bort sen ladda sen ta bort etc etc

Tänk bara på alla företag som använder laptops och som sitter i dockningstationer minst 8 timmar per dag och laddas.

Jag tror det är tvärtom, ett batteri som laddas ur och upp hela tiden slits betydligt mycket mer än ett som underhållladdas konternuerligt, så använd laddaren när du kan och låt laddelektroniken sköta resten.

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja strunta i att öppna det... datorn kanske är transportskadad eller så är det något annat fel på den, du kanske inte fick vad du beställde. vem vet?

Slit upp paketet nu och skriv en en recenion istället...

finns ju en recentions tråd om denna redan, så sök

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tror inte att de skickar ut något annat än lg på 1440x900 skärmar sedan början av mars. Mig veteligen har ingen fått något annat än just lg. Om det är någon där ute som har fått en "dålig" skärm med 1440x900 efter 200803, skriv gärna.... Näää tror ingen. Själv är jag vrålnöjd med min än så länge! fick min igår.

Permalänk
Medlem

Alltså nu är jag så grymt sugen på att köpa en XPS 1530. Har funderat ett bra tag, är dock lite tråkigt det här med WSXGA+ skärmen, vill ju ha den! Sen undrar jag om nån vet vad det är för skillnad mellan Penry prollarna (45nm) T8xx och T9xx, om det bara är hastigheten som skiljer dom. Funderar på 2.4an, dvs, T8300. Nån som har nåt annat förslag? Känns inte direkt motiverat att slänga upp typ, ja jag vet inte exakta summan, men bra mycket mer för 0.2GHz mer, dvs 2.6an. Hjälp mig!

Permalänk

Tänkte bara säga att det nu finns nya Bios drivers (A08) att ladda från Dells sida..

Hur är det med grafik-drivrutinerna? Hur ofta uppdaterar laptopvideo2go sina?

Permalänk
Medlem

andreasdahl, märkt någon skillnad i bios-update`?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
andreasdahl, märkt någon skillnad i bios-update`?

Njä, tror jag inte. Men är ju skönt att ha dem senaste drivrutinerna installerade..

På Dells sida står det så här:
1. Added support for new Optical Drives.
2. Support newer version of Intel processor.
3. Improve touchpad performance.

Permalänk
Medlem

blev en för mej med..

T9300
200 gb @ 7200 rpm
1680x1050
2gb ddr2 800
Blu-ray
Blåtands stereo headset
o så va de nå mer...

Sen köpte jag till från England:

Core 2 Duo EXTREME X9000 2.8Ghz 6 mb Cache 800mhz
4GB ddr2 800 MHZ

Gav 15.200 kr med 10% rabatt och frakter

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

schenker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danoj
Labanius//

Hur kunde se vilken skärm du får innan du fått leveransen, kan man utläsa det på fraktsedeln eller hur gjorde du?

Min ska förövrigt också komma imorrn

På schenkers sida som är länkad från dell finns pakage detail... ouppdaterad i början men efter en stund hittar men en lååång lista... lycka till och klicka

Permalänk
Citat:

1 MOD,LCD,15.4WSXGA+,SMSNG,M153

Stod det på order details, men min maskinvaru-ID säger LPF300.
Så jag verkar ha fått en LG-skärm? 1680x1050.

Inte klar med tentan än, men jag ska ladda ner nåt spel(demo) så att jag kan testa att spela.

Första intrycken:
Lite seg första minutrarna, men det kanske var en kombination av att starta OS för första gången och att använda touchpad. Första gången jag ser Vista också.
När jag först kände på tangentbordet tänkte jag "fy", men jag tror jag börjar vänja mig. Det känns som om jag skriver snabbare än vanligt.
Värmenivån skulle jag säga är sådär. Inte superbra men ok.
Tocuhpaden var faktiskt för långt till vänster. Men jag hade ju inte tänkt använda den ändå.

Jag var väldigt negativ de första minutrarna, men nu är jag positiv. Ska bli kul att leka lite mer senare i natt.

Permalänk
Medlem

Labanius//

Tack för hjälpen, verkar som jag fått en SMSNG skärm (om det nu stämmer då), återstår att se hur den verkar, ska hämta den i eftermmiddag

Återkommer med intryck n stuff.

Permalänk
Medlem

skärmar

Så länge man e nöjd med bilden spelar märket ingen roll för en annan...
Kan ju tom vara så att samsung fixat sina omtalade kvalitetsproblem på det dom skickar till dell.