Muskampen 2025: Segraren korad!

Hängbyxor förbjudna på skola, i Sverige

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
En del av skolans roll är uppfostrande.

Så får man dock inte tycka nuförtiden. Att säga åt någon hur denne skall bete sig är enligt många här "ett oerhört förtryck".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så får man dock inte tycka nuförtiden. Att säga åt någon hur denne skall bete sig är enligt många här "ett oerhört förtryck".

Jag kan inte se en enda fördel med att säga åt barn hur de ska klä sig. Det är bara korkat att tro att en lärare ska kunna ha något som helst att säga till om angående ett barns klädstil. "Sköt dig själv och skit i andra" är ett utryck här som passar väldigt bra in.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag kan inte se en enda fördel med att säga åt barn hur de ska klä sig.

Jag kan se större värde i att lära dem hur man med framgång beter sig i samhället än i mycket annat som skolan behandlar.

Permalänk
Citat:

Jag kan se större värde i att lära dem hur man med framgång beter sig i samhället än i mycket annat som skolan behandlar.

Alltså, jag förstår inte i vilken värld ni lever i.
Kolla runt i samhället. Finns häng där? Existerar häng utanför skolvärlden? Är häng ett allvarligt hygienproblem?
Vem som helst borde veta svaret på dessa frågor.

Nej, häng är inte märkbart mycket mer "ohygieniskt" än många andra former av plagg.

Ja, häng finns även utanför skolans värld.

... Det känns bara löjligt när ni fortsätter använda dessa argument, trots att de aldrig haft något som helst värde. Vill ni hålla en seriös diskussion kan ni väl åtminstone använda RIKTIGA argument?

Att det här inte skulle handla om förbjud är ju direkt löjligt. Att inte tillåta någonting är ett förbjud. Att säga att du inte får ha på dig vissa kläder eftersom det står så enligt en lista skriven helt utan demokratiskt inflytande är också förbjud. Det ÄR förbjud ni pratar om, försök inte slingra er.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Hygienargumentet är förmodligen inte så väl underbyggt, men att skolan har en viss uppfostrande uppgift är det nog väldigt många som tycker. Denna kan omfatta allt från att uppmuntra barnen att inte slå varandra för mycket till mera bagatellartade, men ändå viktiga, frågor som till exempel att det av de flesta anses ohyfsat att bära mössa inomhus eller gå alltför slarvigt klädd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Du snackar så mycket om detta arsle. Men arslet ser man ju inte om man har kalsonger på sig. Det är väl lika stötande som om att en tjej har en tajt tröja utan BH på sig?:P Eller tajta byxor som jag skrev tidagare med string under. Som då även stringen syns genom byxorna.

Vad är det som faktiskt är stötande med att se kalsongerna? Inget. Det är fult. Och det har då vissa personer bestämt att det inte ska få vara så som man får bära kläder. kanske borde vara fler klädstilar som blir portade då.

Vad är den dåliga hygienaspekten då? Går svetten igenom kalsongerna? Ja. Går svett även igenom byxor? Ja. Är kalsonger i allmänhet skitagare än byxorna? Knappast. Byxor byter man ju oftast inte varje dag. Kalsonger byts varje morgon.

Skrika och gapa på lektionerna är ju en helt annan sak som npgon person vars kalsonger som du ser. När jag gick i skolan så fanns det tjejer som byxorna kanade ner och stringen kom fram. Ja det var ju spännande. Men det gjorde ju inte att jag inte kunde plugga mer.

Jag är inte emot alla regler och lagar. De krävs för att samhället ska fungera. Men är att man kan se kalsongerna på någon rätt gräns? Det är ju en klädstil. Precis som at du kan se brösten ganska mycket på en tjej som kör med pushups och en fet uringning. Så fort det har att göra med killar så blir det stötande.

Va? Du menar alltså att alla barn i grundskolan byter underkläder varje dag? Underbart. Men knappast sant. Så ja , ring och kolla med livsmedelsverket om du så vill angående underbyxor och varför det är så att de inte går så bra ihop.

Så ja, hygienargumentet är ytterst aktuellt i detta.

Och givetvis finns det andra saker än synliga underkläder. Givetvis gäller det även tjejer, vad har fått dig att tro något annat? Det gällde ALLAs underkläder. Ordningsreglerna tog upp att de inte skulle synas under dinerandet i matsalen.

Det är somliga här som försöker få det till att det bara handlar om häng på t.ex. killar. Givetvis är det inte så utan det är helt vanliga generella ordningsregler för just den skolan det handlar. I sådana finns avsevärt mycket mer än just denna artikel tar upp.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Va? Du menar alltså att alla barn i grundskolan byter underkläder varje dag? Underbart. Men knappast sant. Så ja , ring och kolla med livsmedelsverket om du så vill angående underbyxor och varför det är så att de inte går så bra ihop.

Så ja, hygienargumentet är ytterst aktuellt i detta.

Och givetvis finns det andra saker än synliga underkläder. Givetvis gäller det även tjejer, vad har fått dig att tro något annat? Det gällde ALLAs underkläder. Ordningsreglerna tog upp att de inte skulle synas under dinerandet i matsalen.

I grundskolan är det väl mest de äckliga ungarna som stinker svett som inte byter kläder, och de har inge häng eftersom de typ går omkring i shorts lr nå annat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
I grundskolan är det väl mest de äckliga ungarna som stinker svett som inte byter kläder, och de har inge häng eftersom de typ går omkring i shorts lr nå annat.

Så inga äckliga ungar har häng utan det är bara trevliga skötsamma pojkar som älskar att studera och läsa poesi för varandra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kul för dig, du har fortfarande ingen rätt att säga åt folk hur de ska klä sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Kul för dig, du har fortfarande ingen rätt att säga åt folk hur de ska klä sig.

Det är klart man kan, man kan inte klä sig hur man vill ute i samhället vi har till och med lagar och förordningar på klädsel i sveriges rikes lag. Och det är inte bara mot förargelseväckande beteende utan även andra lagar.

Och i den här frågan handlar det inte om att säga till folk hur de får klä sig. de får klä sig hur de vill förutom att i matsalen drar man upp byxorna för att lärare och elever som tappat matlusten har klagat. När du kommit utanför matsalen kan du låta det hänga bäst du vill på denna skola tydligen.

*** EDIT ***

Förtydligande: Det är inget förbud mot hängbyxor. Det har hela tiden handlat om att inte visa upp underbyxor (tjejer eller killars) i matsalen för att barn och lärare har uppenbarligen tappat aptiten. Därför så har skolan hänvisat till ordningsregler där det handlar om att alla ska visa hänsyn och respekt genom att inte visa upp sina underbyxor i matsalen. Ingenting annat.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hygienargumentet är förmodligen inte så väl underbyggt, men att skolan har en viss uppfostrande uppgift är det nog väldigt många som tycker. Denna kan omfatta allt från att uppmuntra barnen att inte slå varandra för mycket till mera bagatellartade, men ändå viktiga, frågor som till exempel att det av de flesta anses ohyfsat att bära mössa inomhus eller gå alltför slarvigt klädd.

"enligt de flesta" är något som lärare har en tendens att använda som argument för "mössförtryck".

Finns det någon undersökning som visar på att de flesta faktiskt anser att kepsar (som det i huvudsak handlar om) inomhus är "ohyfsat"?

Dessutom, även om majoriteten tycker detta, är det en ursäkt till att försöka tysta ner det? Jag skulle inte bli chockerad om en majoritet i Sverige tycker att exempelvis homosexualitet är "onaturligt", betyder det att vi bör lära ut att "homosexualitet är onaturligt" i våra skolor?

Det hela skriker verkligen ut kulturfascism.

Anledningen att du, och några andra, vill förbjuda vissa kläder, är för att ni anser er ha rätten att förbjuda vissa kläder eftersom era subjektiva åsikter är att häng "är fult och ohyfsat". Det är bara löjligt när ni försöker göra det till något annat än vad det faktiskt är.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"enligt de flesta" är något som lärare har en tendens att använda som argument för "mössförtryck".

Finns det någon undersökning som visar på att de flesta faktiskt anser att kepsar (som det i huvudsak handlar om) inomhus är "ohyfsat"?

Dessutom, även om majoriteten tycker detta, är det en ursäkt till att försöka tysta ner det? Jag skulle inte bli chockerad om en majoritet i Sverige tycker att exempelvis homosexualitet är "onaturligt", betyder det att vi bör lära ut att "homosexualitet är onaturligt" i våra skolor?

Det hela skriker verkligen ut kulturfascism.

Anledningen att du, och några andra, vill förbjuda vissa kläder, är för att ni anser er ha rätten att förbjuda vissa kläder eftersom era subjektiva åsikter är att häng "är fult och ohyfsat". Det är bara löjligt när ni försöker göra det till något annat än vad det faktiskt är.

Jaha, och vad grundar herrn sin åsikt att folk i gemen inte tycker mössa inomhus är ohyfsat? Eller sitter du och gissar vilt?

Varför skulle lärare få för sig att utnyttja någon slags "mössförtryck" bara för att de känner för det?

Vet du för övrigt varför ytterkläder inte får användas t.ex. på krogen eller på restauranger? Är det brandinspektionen som vill jävlas med folk?

"men oooh guuuud vad gör en liten fånig mössa?" många bäckar små bildar en stor å. Och någonstans drar man gränsen.

Vet du vad som händer med restaurangens/krogens tillstånd om en brandinspektion visar att det förekommer ytterkläder på området? Reglerna gäller för övrigt på alla platser där folk kan samlas och där man måste ha en utrymningsplan. Och det spelar ingen roll enligt lagboken om det är en liten fånig keps eller en svindyr jacka.

Försök ta en funderare på bakomliggande orsaker till varför man ska följa ordningsregler och varför reglerna finns där. Som liten lintott kan man få för sig att de är där för att bråka med dig. Men tyvärr min unge rebell så är sanningen antagligen något helt annat.

Och NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ. Det är ingen som vill förbjuda några kläder överhuvudtaget. Sluta tramsa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det hela handlar ju om vett och etikett. Skulle ni också klaga om skolbarn inte skulle bli tillsagda om de svor i varje mening inför lärarna? Skolan ska ju lära ut respekt. Om någon inte vill se ens kalsonger när de äter ska man respektera det och dra upp byxorna. Det skadar ingen och lär barnen hur de ska uppföra sig ute i samhället.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Låt alla klä sig precis som de vill, ha full frihet. Eller ta bort friheten helt och hållet med skoluniform. Att lägga sig mellan dessa två skapar bara svårigheter i att bestämma vad som är okej och vad som inte är okej, är det rektorns klädsmak som skall avgöra?

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o3w1
Låt alla klä sig precis som de vill, ha full frihet. Eller ta bort friheten helt och hållet med skoluniform. Att lägga sig mellan dessa två skapar bara svårigheter i att bestämma vad som är okej och vad som inte är okej, är det rektorns klädsmak som skall avgöra?

Läs artikeln. Var det bara rektorns klädsmak det handlade om eller hade elever och lärare klagat på tappad matlust?

Visa signatur

Permalänk

Tvivelaktigt beteende från föräldrarnas sida att acceptera en dylik mundering men det är i vilket fall betydligt värre med de föräldrar som tillåter sina döttrar att se ut som barnprostituerade från Kaliningrad.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

om elven bara skulle fixa en längre t-shirt ellr jacka då? måste han fortfarande dra upp byxorna?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
om elven bara skulle fixa en längre t-shirt ellr jacka då? måste han fortfarande dra upp byxorna?

Förmodligen inte, men det är ju inget som nån här kan svara på utan att gissa.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Förmodligen inte, men det är ju inget som nån här kan svara på utan att gissa.

tänkte mer på dom som sitter och säger att det är så otroligt hemskt och smuttsigt med häng.om dom fortfarande skulle bojkotta för att personer i har häng. skulle ha formulerat på ett annat sätt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
tänkte mer på dom som sitter och säger att det är så otroligt hemskt och smuttsigt med häng.om dom fortfarande skulle bojkotta för att personer i har häng. skulle ha formulerat på ett annat sätt.

Jacka får man inte ha inomhus i allmänna lokaler pga brandsäkerhet. Men givetvis så länge ingen behöver bli äcklad av hänget så är ju en längre tshirt t.ex. en lösning.

Om du läser artikeln så ser du ju att det hade räckt att han drog upp byxorna tillfälligt inne i matsalen för att det skulle varit okay. Samma sak med hygienaspekten, det är ju underkläder som är ohygieniska i samband med livsmedel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I slutändan handlar det om tolerans och respekt. Ska jag tolerera att han har byxorna så eller ska han respektera att jag inte vill se hans röv när jag äter? Nånstans därimellan får man lägga ribban.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Re: Hängbyxor förbjudna på skola, i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Enligt en artikel i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2090566.ab

Vad kommer de förbjuda nästa gång, efter hängbyxor? Hängbröst? Kanske något i stil med "bh-lösa kvinnor över 50 får ej beträda denna sal" eller "Män över 40 med påsar under ögonen får enbart sitta längst bak i bussen, dock aldrig bredvid gravid kvinna, utan mörka solglasögon."?

.

http://www.vimmerbytidning.com/article/articleview/5240/1/52/
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=1459555

Det tar inte slut, nu får man inte ens ha en sverige flagga för då är man kopplad till något rasisiskt. Det är sjukt, man får inte ens gilla sitt eget land, man får inte ha en flagga, medans alla andra invandrare å annat skit får ha flaggor, dom får bränna ner sverige flaggan och säger vi det minsta så är vi RASISTER.
Skräp.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Hängbyxor förbjudna på skola, i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN
Det tar inte slut, nu får man inte ens ha en sverige flagga för då är man kopplad till något rasisiskt.

Så här har det väl i och för sig varit de senaste 15 åren?

Permalänk
Medlem

förövrigt:
Då jag ser personer som har brallorna nedanför rumpan så man ser rumpan då har jag fan lust att slå till dom. Ska fan ta i kalsongerna och dra upp dom till näsan så dom få lukta på skiten i brallorna, fjantar. väx upp någon jävla gång. Det är okej att ha "häng" men de ska vara någon måtta.
lalala

ja. som senaste inläggen skriver då om allt möjligt så säger jag då så här!. Snart måste vi ta körkort för att få cykla. Åka inlines, Skateboard. klippa gräset. Peta i näsan. betala för att klia sig på pungen. kommer bli dyrt

Permalänk
Medlem

jag tycker det är så fel av läraren man borde inte kunna göra så i sverige, inte med nu gällande regler i alla fall. jag tycker iofs att det är råtöntigt att ha en massa häng på byxorna. men det värsta är att jag vet en skola till som gör så, jag gick på den för 4 år sen och nu är den värre än någonsinde, på denna skolan råder komplett diktatur: som sagt de påpekar ens klädsel, man får inte kalla hästar för "hamburgare"( då någon kille hade sagt det varpå en tjej hade blivit ledsen och när jag gick där var vi tvungna att gå 500 meter per rast!!! jag ska tillägga att det inte är en friskola utan en helt vanlig kommunal skola! i och för sig ligger den i en jävla håla^^

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hängbyxor förbjudna på skola, i Sverige

Citat:

Så här har det väl i och för sig varit de senaste 15 åren?

Joo, men det blir bara värrre och värre! :8

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Inte trodde jag att så många på swec levde kvar på 50-talet. När man var mindre hade man häng om man var skejtare eller hiphoppare, jag själv var båda 2 och hade redigt med häng och 5 storlekar för stora byxor. Jag tyckte det såg bra ut och kunde utmärka min egen stil. Bara fjantigt så som ni håller på o vill standardisera klädseln. Ska vi alltså lära ut i skolan att utmärka sig själv eller att sticka ut från mängden ska vara något fel?

Ska det vara mer ohygieniskt att ha lite häng så att kalsongerna syns än vad det är med t.ex piercings eller än värre, dreads (som det aldrig talas om). Folk som har dreads har ofta också mögel i håret, är inte det något mer ohygiensikt?

Vill en kille ha häng, låt han ha det. Vill en tjej ha korta byxor med string så att man ser stringen, låt henne ha det. Det är inte som att dom kommer att ha men för livet PGA det. Jag har slutat med häng och alla tjejer som sprang runt med stringen uppe på ryggen har börjat klä sig som vuxna nu också.

Låt barn vara barn för fan..