500gb hårddisk åt helvette?

Permalänk
Medlem

500gb hårddisk åt helvette?

tjaa, jag köpte ny dator igår och valde att ha operativ systemet Vista Home Premium, allt fungerade bra tills jag skulle välja var operativ systemet skulle ligga, jag har en hårddisk på 750gb och jag skulle göra så jag fick 2 hårddiskar på datorn, så jag klickade på "*ny*" och valde att jag skulle göra en hårddisk på 200 gb där operativsystemet skulle ligga, så det stod att det var 2 st hårddiskar, en på 200gb och en på 500~, det stod då Primär på den 200gb partionen, så jag
gjorde det och när jag kom in i windows så blev jag lite förvånad och såg att det bara fanns 1 hårddisk på 200gb, jag är inte så bra på att installera windows på datorer, så jag kanske gjorde lite fel :S

Går detta att fixa igen? så jag kan få 2 hårddiskar på datorn, och om man kan, hur ändrar man så att det blir så??

Sen ett annat problem är att det står att den inte hittar hårddisken, varje gång jag startar upp datorn, är det så alltid eller?

Svar uppskattas

Visa signatur

SLI Nvidia gtx275 l EVGA nForce 780i SLI FTW l 4 x Corsair 800 mhz l Corsair Hx750w l Q6600 - 3.2 ghz l Windows 7 64bit SP1 l Kylning: HAF932, V10 cooler master.

Permalänk
Hedersmedlem

du vill ha 2 så kallade partitioner på en hårddisk på 750gb.
~200GB partition1 : operativsystemet
~550GB partition2 : övrigt.

det du kan ha gjort är att skapat en partition på 200gb för operativet men missat att skapa en till partition på den övriga diskytan.
det du kan göra är att kolla i diskhanteraren i vista och se hurvida disken visas. där står det om den har 2 partitioner eller bara en. står givetvis om det finns opartitionerat utrymme med.
finns det 500GB+ opartitionerat utrymme så är det bara skapa en till partition där.
EDIT: kom ihåg att beroende på filsystem (ntfs, fat32 ext3 osv) så visas utrymmet som lägre än 750GB totalt.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jag kollade där och det stod följande:

De volymer som finns på disken visas i listan nedan.

Disk: Disk 0

Typ: Standard

Status: online

Partionstyp: MBR (Master Boot Record)

Kapacitet: 715404

Inte allokerat utrymme: 515404

Reserverat utrymme: 0 MB

volym Kapacitet

(C:) 200000 MB

så det värkar ju som att det är så att det finns 500gb, men ändrar man det i BIOS eller i enhetshanteraren?

Visa signatur

SLI Nvidia gtx275 l EVGA nForce 780i SLI FTW l 4 x Corsair 800 mhz l Corsair Hx750w l Q6600 - 3.2 ghz l Windows 7 64bit SP1 l Kylning: HAF932, V10 cooler master.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte allokerat utrymme: 515404 = opartitionerat utrymme.
Du ska skapa en ppartition där.
Gissar att du gör såhär:
högerklicka på disken och välj "skapa partition" eller liknande benämning.
sen väljer du att skapa den på den resterande oalokerade diskytan så ska de nog fungera fint sen.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

vilken disk menar du? och har kollat på enhetshanteraren och där kan jag inte se
"skapa partion eller liknande..

hmm...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

dendu har ju bara en disk i datorn?! då e de ju bara den du kan trycka på väll
testa högerklicka på "inte alokerat" ytan och se om de finns nå sånt val.
orkar itne starta min UMPC me vista för att kolla..

http://vistatips.se/wp-content/uploads/krympa-volym-efter.png

EDIT: http://lifehacker.com/software/vista/screenshot-tour--reparti...
ny enkel partition heter det.
http://lifehacker.com/photogallery/vistapartition/1661130

heheh nu måste du veta hur man gör. kolla den sista länken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aa nu funkade det.. det var vissa problem att förstå först och hitta skiten men tack för din hjälp

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

^^

Visa signatur