Grafikkortskriget trappas upp

Permalänk
Inaktiv

haha vackert med alla som förutbestämt vilka de ska köpa. Undrar om ni håller vad ni säger sen när produkterna släpps

Permalänk
Hedersmedlem

Själv skall jag köpa nästa Intel grafik för dom vinner i slutändan ändå även om det kortet jag köper säkerligen är hel kass...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vad kan man tillägga?
Detta kombinerat med deras rabiata angrepp på Intel och andra konstigheter.
Nvidias ledning verkar inte kloka.

Vilken ledning? VDn har storhetsvansinne och tror att Nvidias pengar är hans egna. Typ som Mao och Kina. Se bara på hans interjuv om ryktet om att köpa upp VIA där han säger:

Citat:

They don't need our money. I don't need theirs, [...] They're doing fine. People want to create drama.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hjälpsam

Halvt on Topic.
http://www.jakobstadstidning.fi/story.aspx?storyID=17146

Eson; Det missade jag! snacka om att försäga sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serajo
hehe. håller med... dem käftar som fan med alla...

ja, nästan värre än nvidia-fanboys också.

Förresten, Sherman var väl en riktigt usel stridsvagn jämfört med vad tyskarna och ryssarna hade på den tiden. Krävdes väldigt många bara för att ta en Tiger-stridsvagn iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

CAD-ritningen känns jävligt fejk, placeringen av strömkontakterna är ju helt åt helvete. Skulle inte ens kunna ansluta kablarna i mitt chassi utan att ha sidan öppen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Fjantigt värre snarare.. AMD's aktie ökar hela tiden trots nvidia's skitsnack. Inte superlänge tills nya grafikkort släpps heller.

Återigen för att de har sparkat folk och ingenting annat. Det går inte bättre för AMD nu än det gjorde för 2 månader sedan. När ett företag sparkar folk så höjs aktierna oftast per automatik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Aldrig har jag haft så mycket problem med drivrutiner som jag har med mitt 8800GT. Jag är dessutom inte ensam, jag har en kompis som med upplever liknande problem med sitt 8800GT.

Skit bakom spakarna skulle jag kalla det och ingenting annat, kanske otur om du nu har otur. Det är inget fel på varken Nvidias eller ATis drivrutiner varken under Windows 2000, Xp, Vista 32 eller 64. Så jag vet inte vad du och din kompis har lyckats med. Det kan inte ha med Microsoft att göra och i så fall hur vet du det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
De känner sig säkert hotade

För vad?

Ryktena om GT200 och RV770 tyder bara på att GT200 kommer prestera bättre än RV770 tros GDDR5 med en teoretisk bandbredd om 280Gb/s för RV770 (512bit * 4.5Ghz).

Att Nvidia är uppkeftiga vet vi redan och de har de alltid vart. Jag personligen skiter fullständigt vem som säger vad utan den som levererar mig det bästa är den som blir min leverantör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krku
Är det inte lite skevt att inte nvidia (om det som sägt stämmer) inte kör på gddr5 dom med? Iaf på prestanda korten.

Varför skulle dom? Det blir dyrare och kan du implementera ett interface om 512bitar @ 2.25Ghz är det samma som 256bitar och GDDR5 @ 4.5Ghz. Om nu RV770 har ett interface om 512 också som det ryktas om blir ju bandbredden dubbelt så hög och vad det innebär i praktiken har jag ingen aning om än.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vad de fånar sig. Först Intel och sen AMD, verkar lite som om Nvidia har stora problem med sina egna produkter och det är därför som de kastar bajs på konkurrenterna.

Att snacka skit om sina konkurrenter för att de har egna problem är inget tecken på logik. Men och andra sidan vad är logiskt?

Chansen att Nvidia sitter på någonting bra är större än att de sitter på någonting mindre bra eller någonting som går mindre bra för dom. Det skulle bara innebära att skjuta sig i huvudet att snaka skit om konkurrenterna och sedan lansera något som verkligen inte lever upp till förväntningarna och de flesta företag fungerar inte så. Aktierna skulle sjunka markant och det finns ingen logik i det. Att knipa och lansera något mindre bra påverkar inte aktierna på samma sätt som att gnälla på andra och sedan släppa något värdelöst själv.
Förstår du vad jag menar?

Jag vet inte vad Nvidia släpper men chansen att det är något bra och bättre än ATi är större än tvärtom, att Nvidia lanserar någonting mindre lycakt och att de därför är stora i truten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Tycker faktiskt det är roligt av nVidia att vara så kaxiga. AMD förtjänar lite skitsnack på sig just nu.

Ja faktiskt lite grann, att AMD förtjänar lite skitsnack alltså. De har ju bara släppt produkter som inte håller måttet för oss entusiaster i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Håller med! Vad är det där för en subjektiv bild SweC!?

För att Nvidia har skjutit sönder ATi nu sedan 2006 och är betydligt mycket större än ATi som företag (Läs ATi som dotterbolag eller som ATi var).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caineth
Nvidia har känts väldigt "vuxna" och "mogna" på senaste. Hoppas mycket på HD4-serien från ATi/AMD.

Hehe, eller not.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Hoppas nVidia åker på en riktig pungspark så kulorna sätter sig fast i halsen på dem!

Håller med!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"även om Nvidia hävdar att ingen bryr sig om den mindre grafikkortstillverkaren"
Måste nog vara det absolut värsta ett företag kan kläcka ur sig... Jag väntar med längtan efter den dagen då nvidias hybris biter dem i baken och ATI gör en knockout bara för att nvidia inte höll garden uppe.

Exakt! Jag skulle nog inte förvåna mig om det händer faktiskt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Hoppas att AMD sprängs sönder så att vi slipper dem.
Heja nVidia!

Okej jag förstår.

Förklara för mig då hur du kan motivera ett grafikkortsköp för cirka 80% av vad ett annat grafikkort skulle kostat om nu AMD hade existerat? Det vill säga att om du plockar bort AMD(ATi) från grafikkortsmarknaden har vi bara Nvidia vilket innebär monopol. Vet du vad monopol innebär?
Monopol är ett förhållande mellan producent (Nvidia) och konsument (du och jag) där det ej finns några alternativ som idag (AMD). Är detta det du vill? Att det skall bli monopol och att grafikkorten skall bli dyrare? Då anser jag att du tänker om några gånger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
CAD-ritningen känns jävligt fejk, placeringen av strömkontakterna är ju helt åt helvete. Skulle inte ens kunna ansluta kablarna i mitt chassi utan att ha sidan öppen.

Har du sett var dagens 8800GTX eller HD3870X2 eller kanske 9800GTX har sina strömkontakter?

Befintliga 9800GTX:

Ryktande GT200:

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Hoppas att AMD sprängs sönder så att vi slipper dem.
Heja nVidia!

Hej nVIDIA ja, jag har alltid hållt mej till dom och kommer inte att ändra det. nVIDIA leverar bra kort medas ATI får problem med SP3 o.s.v

anyway.. Även om jag gnäller lite så vill jag uppmana till mindre gnäll och mer seriösa kommentarer här på sweclockers så att det inte förvandlas till IDGs smutskastning på nyheter o.s.v.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Du har för mycket fritid AlbinNdoja...

Permalänk
Medlem

Gö rent hus med en bandkanon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serajo
Du har för mycket fritid AlbinNdoja...

Nej men skriver fortare än de flesta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

För vad?

Ryktena om GT200 och RV770 tyder bara på att GT200 kommer prestera bättre än RV770 tros GDDR5 med en teoretisk bandbredd om 280Gb/s för RV770 (512bit * 4.5Ghz).

ATI:s kanske är billigare att tillverka så dom kan sälja det billigare och få mer prisvärda produkter.

Permalänk
Medlem

Vi vet ju alla att 80% av er som säger att ni ska köpa ATI's 4000 serie kommer springa o köpa nVidias kommande grafikkort när ni ser testresultaten!

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Avstängd

föresten
lite offtopic

Har hört från min lokala datahandlare att nvidiakretsar och ATIgrafik inte går ihop och vise versa

stämer detta verkligen

sitter på nvidiakrets, kan jag köra ATI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Vi vet ju alla att 80% av er som säger att ni ska köpa ATI's 4000 serie kommer springa o köpa nVidias kommande grafikkort när ni ser testresultaten!

Tillhör dom 20%...

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Citat från AlbinNdoja
"De (ati/amd) har ju bara släppt produkter som inte håller måttet för oss entusiaster i alla fall."

Ehum, som du kanske har hört så satsar de inte så mycket på prestanda segmentet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
föresten
lite offtopic

Har hört från min lokala datahandlare att nvidiakretsar och ATIgrafik inte går ihop och vise versa

stämer detta verkligen

sitter på nvidiakrets, kan jag köra ATI

Självklart fungerar det. Din datorhandlare vet inte vad han/hon talar om och jag rekommenderar dig inte att handla därifrån. Eller så lyssnade du inte tillräckligt noga när du gick dit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Citat från AlbinNdoja
"De (ati/amd) har ju bara släppt produkter som inte håller måttet för oss entusiaster i alla fall."

Ehum, som du kanske har hört så satsar de inte så mycket på prestanda segmentet.

Inte Nvidia heller så vad ville du få fram? Det är low och mid-end som ATi och Nvidia sattsar på. Angående prestanda så tycker jag att ATi försöker. Jag menar de thar ju HD3870X2 och nu även en dual GPU lösning i 4000 serien.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Faktum är väl att nästan 30% (28.8%) av alla krasher i Vista under en ospecifierad period av 2007 faktiskt orsakades av Nvidias drivare (9.3% för ATI). Visst Nvidia har givetvis en större markadsandel än tex ATI/AMD men frågan är om denna andel korrelerar med antalet buggar.

http://arstechnica.com/news.ars/post/20080325-vista-capable-l...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Självklart fungerar det. Din datorhandlare vet inte vad han/hon talar om och jag rekommenderar dig inte att handla därifrån. Eller så lyssnade du inte tillräckligt noga när du gick dit.

Inte Nvidia heller så vad ville du få fram? Det är low och mid-end som ATi och Nvidia sattsar på. Angående prestanda så tycker jag att ATi försöker. Jag menar de thar ju HD3870X2 och nu även en dual GPU lösning i 4000 serien.

Ja men vad gjorde HD3870X2, jo den tog prestanda tronen tills nVidia kom med nästa generation. Det får väl anses som bra?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Visst Nvidia har givetvis en större markadsandel än tex ATI/AMD men frågan är om denna andel korrelerar med antalet buggar.

Enligt http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20071029062106.htm... var marknadsandelarna för nvidia och ati under kvartal 3 2007 33,9% respektive 19,1%. Nvidia är alltså 77% större och orsakar 3 ggr så många krascher.

Permalänk
Medlem

PC spelen är "död"

hmm så länge PC spelen nu mera är portningar av Consolerna dar det redan nu är sämre hårdvara som begränsar så ser jag tyvärr ingen vitts med värre grafikkort än dom som finns ute nu typ. Vilka spel ska ni spela på dessa nya?

Allt som släpps idag är ju begränsat av gammal teknik i consollerna. Lär ju knappast komma ett dx10.1 spel only som tar till vara 100% av prestandan i dessa nya "värsting" kort.

speltvecklarna har ju själva sagt att det finns inga pengar i PC spel så hade jag varit Nvidia och ATI skulle jag nog börja fundera på att övertala lite mera utvecklare att göra exclusive titlar till PC så vi får se vad dessa kort kan leverera, För som det är nu så sär det väll bara Crysis som är en utmaning. Samt nya 3dmark, men det kan man ju inte spela på och är alltså helt ointresant

/Bitter pc spelare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Hej nVIDIA ja, jag har alltid hållt mej till dom och kommer inte att ändra det. nVIDIA leverar bra kort medas ATI får problem med SP3 o.s.v

anyway.. Även om jag gnäller lite så vill jag uppmana till mindre gnäll och mer seriösa kommentarer här på sweclockers så att det inte förvandlas till IDGs smutskastning på nyheter o.s.v.

Varför inte säga "heja AMD" istället? Då kanske de bättrar sig och vi får en bra, duktig aktör på grafikkortsmarknaden igen?

Dessa påstådda problem med SP3 vill jag gärna se exempel på ...

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Dessa påstådda problem med SP3 vill jag gärna se exempel på ...

Kan det vara detta som åsyftas?
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/05/09/xp-sp3...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Hoppas att AMD sprängs sönder så att vi slipper dem.
Heja nVidia!

haha, tjene vad det började lukta korttänkt här. :D:D

*nVidia vs AMD.. hmm.. Undrar vad det sitter i min burk..? <Öppnar burken och konstaterar att det står geforce på kortet vilket leder tankarna till ett vagt minne av att ha hört nVidia i någon koppling> Wöööh då måste ju det vara bäst! Då ska jag heja på nVidia* Medans fingrarna genererar två rader text på swec kryper förståndet sakta bort från tangentbordet..

stackars dig..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kan det vara detta som åsyftas?
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/05/09/xp-sp3...

Synd bara att det inte har ett smack med deras GPU:er att göra : /

Dessutom är dessa problem rätt isolerade (händer bara vissa personer som har datorer med OEM-windows från t.ex. HP och Dell och personer som har vissa moderkort från Asus).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
haha, tjene vad det började lukta korttänkt här.

Faktum är att han har både AMD-CPU och ett grafikkort från AMD

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kan det vara detta som åsyftas?
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/05/09/xp-sp3...

Har uppstartsproblemet på min MacBook Pro med X1600 Mobility.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Hjälpsam

Nej jag tror inte att deras kaxiga attityd beror på att dom har något fantastiskt bakom hörnet.
Jag tror dom har problem, en hund som är trängd biter och Nvidia biter villt åt alla håll, om allt flöt som planerat borde dom låta mindre desperata.

Kom också ihåg att priskriget har kostat även Nvidia pengar, mycket talar för att ATI:s kort är billigare att tillverka och om marginalen är mindre än hälften så stor per kort, hjälper det inte om man säljer dubbelt så många.
Kan inte Nvidia fixa att tillverka i 55 nm, kommer dom få stora problem när ATI rullar ut nästa serie.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kom också ihåg att priskriget har kostat även Nvidia pengar, mycket talar för att ATI:s kort är billigare att tillverka och om marginalen är mindre än hälften så stor per kort, hjälper det inte om man säljer dubbelt så många.

Finns det annat än transistorstorleken som tyder på detta? Är det någon som vet hur stora produktionskostnaderna är?

Permalänk
Hjälpsam

Förutom att ATI kör på 55nm, detta.
http://www.nordichardware.se/nyhet,14079.html
I denna nyhet nämndes ju också att Nvidia stannar på 65nm och väntar med 55nm.
Jag misstänker att officiella siffror, är rätt hårt hemligstämplade från bägge håll.
Tycker också som sagt, att Nvidias agerande på senare tyder på att dom är hårt trängda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

nvidia käftar inte bara mot ATI utom mot jätten INTEL..... där ser man hur bittra dem e för att både AMD/ATI och INTEL vill radera bort nvidia från marknaden ..