Test av olika säkerhets-paket

Permalänk
Medlem

Test av olika säkerhets-paket

Inledning

Väldigt många har klagat på hur deras säkerhets-paket är mot deras dator, trots att programmet i sig är väldigt säkert och bra. "Hm, varför inte göra en tråd där folk kan se hur jag upplever programmen, osså får de gå efter det", tänkte jag. Resultatet blev en enormt populär tråd. Vänligen tänk på att jag inte testar programmen hur säkra de är, utan hur snälla/elaka de är mot ens dator.

Alla säkerhets-paket kan dock skilja sig i prestanda-väg, beroende på hur datorn i fråga mår. Mår datorn skit, infekteras detta till säkerhets-paketet och datorn mår ännu värre. Därför är det viktigt att ha en frisk o kry dator.

Recensioner

ESET NOD32 Antivirus 3
+ Behöver inte starta om datorn efter installation
+ Riktigt läckert UI
+ Påverkar inte datorn's prestanda
- Tray-ikonen är väldigt lik ACDSee's gamla (nya?)
- Tar över 30 MB av minnet, utan att jag ens gör något på datorn
- Får ej reda på hur många virus-signaturer programmet har

Betyg: 7/10

--------------------------------------------------------------------

Norton Internet Security 2008
+ Finns på svenska
+ Man kan återställa någon fil som har blivit borttagen, men programmet tar bort filen lika snabbt som den återställdes igen
+ Världsklassig support
- Mycket seeeeeg installation
- Tar över 50 MB av minnet utan att jag ens gör något
- Parental Control och AntiSpam ingår inte i Internet Security-paketet. Man kan dock ladda hem det som ett tillägg
- Tog minst 20-30 sekunder att enbart avbryta uppdateringen för att sedan stänga ner fönstret
- Man måste gå till katalogen som hotet finns. Programmet detekterar annars ej hotet
- Dålig support på hemsidan: Det står när de har telefonsupporten öppnar och stänger, men inget nummer
v Dålig support på hemsidan: De öppnar inte livechatten när de verkligen ska det. Den öppnades först efter 22 minuter när supporten egentligen öppnar 08:00.
- Segar ner datorn avsevärt

Övrigt: Symantec Network Drivers?! WTF?

Betyg: 2/10

Panda Internet Security 2008
+ 1,845,196 virus-signaturer
+ Finns på svenska
+ Snabb system-sökning
+ Skydd mot okända hot
- Segar ner datorn avsevärt när man håller på med mycket på en o samma gång i programmet
- Tar över 50 MB av minnet under en fullständig sökning
- uTorrent mår inte bra av Panda Internet Security 2008, då torrent-programmet låser sig lite då o då
- Segar ner Internet-hastigheten avsevärt

Betyg: 6/10

BitDefender Total Security 2008
+ 1,180,000 virus-signaturer
+ Game Mode
+ Kan konfigurera allt in till minsta lilla detalj, vilket låter en göra så att programmet ej tar så mycket minne
+ Programmet tar 10 MB av minnet med standard-inställningarna. Annars tar den 30 MB
- Mycket seg avinstallation (tog 59 minuter)
- Måste använda ett program (länk) för att ta bort BitDefender helt o hållet från datorn. Går ej annars
- Tar mycket av datorn

Kaspersky Internet Security v7.0
+ Skydd mot okända hot
+ Skyddar registret och andra personliga delar i Windows
+ Ruggigt vass support
+ Väldigt starkt och pålitligt skydd mot både virus, trojaner, maskar och hackers
+ Finns på svenska
+ GSI Parser hjälper dig att söka igenom din dator efter fel som du sedan kan åtgärda via Kaspersky's forum (ny i listan)
- Svenska versionen är inte den nyaste
- 749,924 virus-signaturer
- Segar ner datorn märkbart
- Skyddar inte så bra mot spionprogram
- Programmet stör sig av Messenger Plus Live, men de har tydligen åtgärdat problemet (ny i listan)

Betyg: 5/10

McAfee Total Protection
+ Kan städa sin dator efter problem och annat lull lull som kan ta plats på datorn
+ Kan välja om man vill ta bort problemen och önskade filer/mappar med en s.k. Shredder med önskat många omgångar
+ Kan stänga av många funktioner för att minska på prestandan och minne-kapaciteten
+ Många nyttiga verktyg som t.ex. Traffic Monitor, Visual Tracer och Hacker Watch
+ McAfee SiteAdvisor gör surfningen säkrare, då den säger om webbplatsen är snäll eller inte snäll mot ens dator
- Tar över 60 MB av minnet
- Förjäkligt många processer igång samtidigt (9st)
- Tar mycket av datorn's prestanda
- Segar ner inkomsten av nya mail till inkorgen
- Går ej att stänga av programmet
- Får ej reda på hur många virus-signaturer det finns (ny i listan)

Betyg: 4/10

AVG Free v8.0
+ Helt gratis
+ Behöver inte starta om datorn efter installation
+ "Did you know?"-ruta som berättar nyttig information om säkerhet
+ Kan ställa in "slow scan", "automatic scan", eller "fast scan" mitt under virus-sökningen
+ Snabb uppstart
- Får ej reda på hur många virus-signaturer det finns
- Tar 55 MB av minnet
- Segar ner Firefox och Internet Explorer avsevärt

Avira Premium Security Suite
+ Otroligt lätthanterligt och detaljerat program. Jag är väldigt imponerad
- Finns inte på svenska
- Helt okörbart utan en licens-nyckel (går dock att fixa en 30-dagars test-nyckel från deras hemsida)!
- Tar 74 MB av minnet
- Blockerar åtkomsten till min webbserver, även om allt är satt på "Allow" (ny i listan)

Trend Micro Internet Security Pro
+ Transaction Protector
- "Settings up Trend Micro Internet Security Pro" tar störande lång tid
- Tar Ventrilo som "High Risk"

Betyg: 8/10

avast! 4 Home Edition FREE
+ Finns på svenska
+ Kan ändra skin
+ 100% gratis, måste dock registrera sig för att få en nyckel
+ Kan ändra fruktansvärt mycket, som t.ex. om programmet ska kontrollera om fullskärmsprogram (t.ex. spel) är igång eller inte när ett popup-fönster ska visas
+ Kan välja om man vill köra programmet i normal eller tyst läge
- Tar 67 MB av minnet

Betyg: 9/10

F-Secure Internet Security 2008
+ Finns på svenska
- Väldigt onödigt många processer; 14st!
- Tar hela 81 MB av minnet!
- Kan ej se hur många virus-signaturer programmet har
- Väldigt seg koll om det finns olaga hot i ens mail
- RegSupreme klagar på F-Secure
- Slöar ner datorn avsevärt
- Ingen kompakt installation = många program att avinstallera = seeeg avinstallations-process

Betyg: 3/10

Norton Internet Security 2009
+ Installationen tar knappt 2 minuter att fullborda
+ Kan se hur mycket CPU-användning Norton och systemet tar
+ Kan ta bort olaga hot undertiden man söker igenom datorn
+ Käkar inte upp datorn's prestanda som de andra antivirus-programmen när man söker efter virus
+ Tar mindre än 15 MB av minnet
+ Finns på svenska (ny i listan)
+ Behövde inte starta om datorn efter installationen (ny i listan)
- Kan inte se hur lång tid det har gått och hur långt den har kommit under virus-sökningen
- Tar nästan alltid 7% av CPU'n
- "Symantec Service Framework har stött på ett problem och måste avslutas" o vips så försvann Norton-ikonen nere vid klockan, men Norton är fortfarande igång.
- Mycket seg uppstart åter igen. Från 2-3 minuter med Kaspersky, till 4-5 minuter med Norton
- Kan fortfarande inte se hur många virus-signaturer programmet har för tillfället (ny i listan)

Övrigt: Helt klart deras bästa program-utgåva sedan 2004-versionen

Kaspersky Internet Security 2009
+ Finns på svenska
+ Hittar bättre jämfört med version 7
+ Väldigt detaljerade statistik med grafik och vanlig text (t.ex. textbaserad statistik om när någon databas uppdaterades och hur många signaturer det finns för olika kategorier, t.ex. nätfiskewebbplatser, samt grafisk statistik för t.ex. nätverket)
+ Tar under 10 MB av minnet
+ Väljer åtgärd automatiskt om man så vill
+ Smarta funktioner som t.ex. Säkerhetsanalys och Sekretessrensning
- Stundtals seg när programmet är inställt på automatisk åtgärd
- Kan vara lite svårt o förstå sig på de nya sakerna ibland

Övrigt: Betydligt bättre än version 7

Betyg: 8/10

Panda Global Protection 2009
+ Erbjuder mycket hög skydd på typ allt
+ Lättare att förstå och betydligt bättre än de tidigare versionerna
+ Kan säkerhets-kopiera viktiga filer helt gratis i 12 månader (2 GB)
+ Kan detektera sårbarheter i ens operativsystem (öppna säkerhetshål, osv)
+ Finns på svenska
- Programmen startas långsammare, precis som med Kaspersky Internet Security 2009
- Tar över 80 MB av minnet
- "Optimera prestanda" betyder egentligen "Rensa sårbar programvara". Jag trodde liksom först att det var som McAfee's optimerings-system.
- Har upplevt att surfandet segas ner lite efter att jag hade fixat in Panda GP 2009
- Min dator blir helt knasig och hänger sig ofta i några sekunder undertiden jag har programmet installerat (ny i listan)

Kaspersky Internet Security 2010
+ Använder sig av endast 1 process
+ Tar endast ~3 MB av minnet i bakgrunden, men över ~12 MB när man har fönstret aktivt
+ Gaming Profile
+ Snyggare och betydligt mer lättförstårlig GUI
+ Virtual keyboard
+ Skydd för över 2,570,000 hot
+ Starkare skydd
+ Snorigt detaljerat
+ Safe Run
+ Digital identity Protection
+ Många nya funktioner
+ Behöver inte starta om datorn efter installationen (ny i listan)
+ Finns på svenska (ny i listan)

Övrigt: Bättre och lättare säkerhets-paket kan du inte hitta nånstans på marknaden idag! Året's säkerhets-paket. Rekommenderas starkt!

Betyg: 9/10

Bra länkar som förekommer i tråden

Microsoft Security Essentials BETA (review)
avast! Skins
Råd för en säkrare dator
Test av Avast, AVG och Avira Antivirus

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Vilket gillade du bäst?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tror nog han gillade Kaspersky bäst :p...

Ang NIS08.. får man fråga hur fan det kan ta över 50MB hela tiden ?..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vilket gillade du bäst?

Kaspersky, men det programmet gör så att Firefox hänger sig rätt ofta när jag är på SweClockers, o enbart den sidan! Postade ett inlägg på deras forum om varför. Svaret hittar ni här. Ska se om det verkligen är Windows Plus Live som orsakar det. Annars gillade jag faktiskt NOD32.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ang NIS08.. får man fråga hur fan det kan ta över 50MB hela tiden ?..

Frågade Symantec's support angående det.

Citat:

Erik Edgren(Tue May 6 08:35:58 UTC+0200 2008)>varför tar just norton så otroligt jäkla mycket minne-användning?

Tomas(Mon May 5 23:43:56 UTC+0200 2008)>Auto protect som alltid körs och kollar igenom alla filer som används tar ju upp en del. Sen är det ett antal till processer som kollar efter nya uppdateringar och så som även körs. Tar lite minne att ligga på topp

Erik Edgren(Tue May 6 08:39:42 UTC+0200 2008)>kaspersky är krävande, men norton tar priset. kaspersky tar endast 15-20mb av minnet, medans norton tar över 40mb. kaspersky uppdaterar databasen var tredje timme. många person är väldigt missnöjda eller irriterade på just minnes-användningen på norton-programmen.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Kaspersky, men det programmet gör så att Firefox hänger sig rätt ofta när jag är på SweClockers, o enbart den sidan! Postade ett inlägg på deras forum om varför. Svaret hittar ni här. Ska se om det verkligen är Windows Plus Live som orsakar det. Annars gillade jag faktiskt NOD32.

Frågade Symantec's support angående det.

ok..jaja

mitt NIS08 tar just nu ca 10Mbyte snabbt räknat..
automatisk liveupdate är då avstängt..

Permalänk
Medlem

Exakt, du uppdaterar programmet manuellt, vilket inte är så värst säkert, men det funkar om man letar efter uppdateringar dagligen.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

NIS säger dock till mig när de är utdaterade och frågar mig om jag vill köra en runda och om jag vill aktiver automatisk liveupdate...

tja en 12årig fjortis som bara klickar är säkert mer osäkert än vad manuell liveupdate är.. iaf om du frågar mig

Permalänk
Medlem

Har lagt till 2 rader för KIS v7.0.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
tja en 12årig fjortis som bara klickar är säkert mer osäkert än vad manuell liveupdate är.. iaf om du frågar mig

Ja, men det är ju därför man behöver ett starkt och pålitigt säkerhets-paket, och Norton uppfyller ej de kraven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt Datormagazins test är KIS v7.0 svår inställd för att få ett bra skydd "...Kräver en hel del tid och jobb för att ge bästa möjliga prestanda och skydd...", vad säger/tycker du om det?

Testet, http://www.datormagazin.se/tester/article215555.ece

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strema
Enligt Datormagazins test är KIS v7.0 svår inställd för att få ett bra skydd "...Kräver en hel del tid och jobb för att ge bästa möjliga prestanda och skydd...", vad säger/tycker du om det?

Jag tycker att meningen till att börja med är dålig. Man kan inte få bästa möjliga prestanda OCH bästa möjliga skydd samtidigt. Själv kör jag kaspersky och jag tycker då inte att det krävs något geni för att ställa in det så det funkar bra. Beror väl på hur kunnig användaren är också antar jag, är det en komplett nybörjare som ska in i inställningarna och pilla så kanske det är krångligt. Allt är relativt.

Sen en liten OT fråga: Varför är det sådan hysteri om att ett program "tar" si eller så mycket minne? Minnet är ju till för att användas. Vore ju betydligt värre om programmet använde 0Mb minne och 99% CPU istället. De enda som behöver oroa sig för program som använder 50mb minne är de som har en gammal dator med väldigt lite ram. Jag menar, 50 meg är ingenting om man jämför med vad en helt vanlig webläsare idag använder. Känns fjuttigt i jämförelse eftersom man idag kan handla 4000MB minne för 600 kronor. Det räcker alltså till att köra 80 uppsättningar av kaspersky/norton/whatever. Folk verkar tro att om minnet är till hälften använt så blir datorn hälften så snabb. Så är det ju självklart inte. Minnet är till för att användas.

För övrigt: Intressant läsning Edgren, bra jämförelse.

Permalänk
Avstängd
Citat:

- Programmet stör sig av Messenger Plus Live (ny i listan)

Exakt hur menar du?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strema

Jag kan inte göra mer än att hålla med dem, men när man väl kan det, älskar man det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Exakt hur menar du?

Kaspersky verkar ha en förmåga att inte gilla Messenger Plus Live. Vet ej varför och jag gillar det verkligen inte.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norna
Jag tycker att meningen till att börja med är dålig. Man kan inte få bästa möjliga prestanda OCH bästa möjliga skydd samtidigt. Själv kör jag kaspersky och jag tycker då inte att det krävs något geni för att ställa in det så det funkar bra. Beror väl på hur kunnig användaren är också antar jag, är det en komplett nybörjare som ska in i inställningarna och pilla så kanske det är krångligt. Allt är relativt.

Sen en liten OT fråga: Varför är det sådan hysteri om att ett program "tar" si eller så mycket minne? Minnet är ju till för att användas. Vore ju betydligt värre om programmet använde 0Mb minne och 99% CPU istället. De enda som behöver oroa sig för program som använder 50mb minne är de som har en gammal dator med väldigt lite ram. Jag menar, 50 meg är ingenting om man jämför med vad en helt vanlig webläsare idag använder. Känns fjuttigt i jämförelse eftersom man idag kan handla 4000MB minne för 600 kronor. Det räcker alltså till att köra 80 uppsättningar av kaspersky/norton/whatever. Folk verkar tro att om minnet är till hälften använt så blir datorn hälften så snabb. Så är det ju självklart inte. Minnet är till för att användas.

För övrigt: Intressant läsning Edgren, bra jämförelse.

Jag tycker tvärtom, att program och liknande ska ta så lite minne som möjligt så att det blir över till annat! Ex. spel, ha öppet fler program + att allt känns snabbare.

Förstår inte det snacket om att minne är till för att användas!???
Känns ju meningslöst att köpa en vass/snabb dator om den ändå ska segas ner av dåligt skrivna operativsystem och program!

Så du menar det spelar ingen roll hur mycket bensin din bil drar heller, bensin är ju till för att användas!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En del är beroende av att ha mycket minne ledigt för att använda det till något annat. Andra bryr sig inte ens om det, så det är från person till person.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag tycker tvärtom, att program och liknande ska ta så lite minne som möjligt så att det blir över till annat! Ex. spel, ha öppet fler program + att allt känns snabbare.

Förstår inte det snacket om att minne är till för att användas!???
Känns ju meningslöst att köpa en vass/snabb dator om den ändå ska segas ner av dåligt skrivna operativsystem och program!

Så du menar det spelar ingen roll hur mycket bensin din bil drar heller, bensin är ju till för att användas!

Vad menar du med segas ner av dåligt skrivna operativsystem och program? Du menar att program som använder mycket ramminne är dåligt programmerade? Det _kan_ vara så i vissa fall, men oftast är det helt enkelt bara så att programmet på ett eller annat sätt kräver en viss del ram för att kunna fungera. Det behöver inte vara dåligt programmerat.

Din dator går inte snabbare om du har 5 gig ledigt ram eller 1 gig ledigt ram. Förklara för mig varför du ska ha flera gig ledigt ram till?

Om du ska köra 1 mil så räcker det med 1 liter soppa, du behöver inte ha 10 liter...

Permalänk
Medlem

Har lagt till McAfee Total Protection i listan.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norna
Din dator går inte snabbare om du har 5 gig ledigt ram eller 1 gig ledigt ram. Förklara för mig varför du ska ha flera gig ledigt ram till?

Förstår inte riktigt vad det är du klagar på. Har du aldrig fått out of memmory på i något program, eller tror du bara det inte går att få slut på minne?
Sysslar man med grafik som tar en massa ram så är det lätt att få slut på minnet.
Det är ju inte så att folk klagar för att dom vill ha massa ledigt minne och inte använda det, det är ju för att vi använder minnet som finns, och då skall inte program dra onödigt mycket.
Det är en av anledningarna till att jag inte använder vista, det använder en massa minne som den inte lämnar tillbaka när det behövs trots att den ska det.

För att återgå till ämnet så tycker jag det var mycket bra tråd, inte alltid man har tid att testa vilket program som passar en bäst och då är det bra att någon skriver ner sina egna erfarenheter som man kan ta del av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Sysslar man med grafik som tar en massa ram så är det lätt att få slut på minnet.
Det är ju inte så att folk klagar för att dom vill ha massa ledigt minne och inte använda det, det är ju för att vi använder minnet som finns, och då skall inte program dra onödigt mycket.
Det är en av anledningarna till att jag inte använder vista, det använder en massa minne som den inte lämnar tillbaka när det behövs trots att den ska det.

Du satte sista spiken i kistan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har lagt till AVG Free v8.0 i listan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra initiativ Edgren, att lägga upp den här tråden, och imponerande ambitiöst att testa så många olika paket. Vore förstås kul om du ville/kunde/fick tid att även slänga in Avast i din testrutin. (Och jag är även lite nyfiken på Aviras kompletta premium paket). Förstås kan jag ju testa själv, men eftersom jag dels känner mig lat och inte tror mig ha tid, och dels vill ha dina åsikter som referens mellan de olika programmen, så vore det extra intressant. (Fast jag har full förståelse förstås om du inte hinner eller har lust). Att be dig testa Avast är ju nästan som att be en dragspelsfarbror på 97 år att rescensera Avante Garde Jazz.

En annan grej som jag allmänt funderar på är möjligheten att detalj justera kontroll och hantering av reklam, cookies, script och liknande. Har du kikat något på det? (En viktig bit för många, men kanske inta för alla, och förståligt om du valt bort det, men ändå).

-pG

Permalänk
Medlem

Det vore även trevligt att se vad du tycker om "F secure Bas" och "F secure Plus (samma fast med parental control och Anti-Spam)"

Jag kör själv Fsecure Bas, www.fsecure.com skall finnas på svenska (jag har ett).

mvh
Klown

Permalänk
Medlem

Tack! Kan väl testa alla de andra programmen också, inklusive Avast och Avira

Hm, inget jag har tänkt på, men jag kan kika mer på det där när jag ska gå en till runda med alla de programmen jag har testat hittills.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bugar, bugar. Låter prima.

-pG

Permalänk
Hedersmedlem

Hur segar AVG ner Explorer och FireFox? Menar du "linkscanner" då eller? Personligen tycker jag att det är bland det bästa som hänt AVG. Går man in på en länk som innehåller virus får man en varning att sidan kan innehålla hot osv. Jättebra så man inte hamnar på farliga sidor Vill man inte ha linkscanner:n är den ju enkel att stänga av, I IE öppnar man Tools->Manage Add-ons, i FireFox öppnar man Tools->Add-ons. I listan över tillägg letar man upp AVG SafeSearch och avaktiverar.

I övrigt ett riktigt bra test, Keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Hur segar AVG ner Explorer och FireFox? Menar du "linkscanner" då eller? Personligen tycker jag att det är bland det bästa som hänt AVG. Går man in på en länk som innehåller virus får man en varning att sidan kan innehålla hot osv. Jättebra så man inte hamnar på farliga sidor Vill man inte ha linkscanner:n är den ju enkel att stänga av, I IE öppnar man Tools->Manage Add-ons, i FireFox öppnar man Tools->Add-ons. I listan över tillägg letar man upp AVG SafeSearch och avaktiverar.

Ja. LinkScanner'n är ju iofs bra, men den ska ju ej behöva sega ner webbläsarna nåsså jäkla mycket så att t.o.m. Firefox hänger sig i några sekunder vid varje sidbyte typ. Det ska inte vara så!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
I övrigt ett riktigt bra test, Keep up the good work!

Tackar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klown1
Det vore även trevligt att se vad du tycker om "F secure Bas" och "F secure Plus (samma fast med parental control och Anti-Spam)"

Jag kör själv Fsecure Bas, www.fsecure.com skall finnas på svenska (jag har ett).

mvh
Klown

Jag antar att F-Secure Bas och Plus endast inkluderas i det bredband man använder. Om du går hit, kan du inte se skymten av de program du vill jag ska testa. Kan dock testa F-Secure Internet Security 2008 inom kort

Har för övrigt lagt till Avira Premium Security Suite.

Visa signatur

Permalänk

Comodo Antivirus
Comodo Firewall

Dessa var inte med
http://www.comodo.com/products/free_products.html

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Förstår inte riktigt vad det är du klagar på. Har du aldrig fått out of memmory på i något program, eller tror du bara det inte går att få slut på minne?

För att återgå till ämnet så tycker jag det var mycket bra tråd, inte alltid man har tid att testa vilket program som passar en bäst och då är det bra att någon skriver ner sina egna erfarenheter som man kan ta del av.

Till att börja med så har jag inte fått "out of memory", någonsin. Jag ska inte försöka övertala någon som inte förstår hur ett system fungerar längre. Det här är min sista post i ärendet. Men den som är intresserad kan med fördel läsa till exempel http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html, för att bättre förstå hur ett system använder minne.

Ett urdrag:

Citat:

You have to stop thinking of system memory as a resource and start thinking of it as a a cache. Just like the level 1 and level 2 cache on your CPU, system memory is yet another type of high-speed cache that sits between your computer and the disk drive.

And the most important rule of cache design is that empty cache memory is wasted cache memory. Empty cache isn't doing you any good. It's expensive, high-speed memory sucking down power for zero benefit. The primary mission in the life of every cache is to populate itself as quickly as possible with the data that's most likely to be needed-- and to consistently deliver a high "hit rate" of needed data retrieved from the cache. Otherwise you're going straight to the hard drive, mister, and if you have to ask how much going to the hard drive will cost you in performance, you can't afford it.

Till sist kan jag säga att jag inte heller använder vista, men det beror på andra orsaker än att det använder ram på ett korrekt sätt. Ber om ursäkt återigen Edgren för att blanda in helt orelevanta saker i din annars utmärkta tråd.

Permalänk
Medlem

Bättre att köra utan några antivirus program och bara med en brandvägg. Då slipper man någon som "segar" ner. Jag har inte fått något virus eller dylikt och använder mig inte av något.

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem

Re: Test av olika säkerhets-paket

Citat:

NOD32
- Tray-ikonen är väldigt lik ACDSee's gamla (nya?)
- Tar över 30 MB av minnet, utan att jag ens gör något på datorn

Norton Internet Security 2008
- Tar över 50 MB av minnet utan att jag ens gör något
- Tog minst 20-30 sekunder att enbart avbryta uppdateringen för att sedan stänga ner fönstret

Panda Internet Security 2008
- Tar över 50 MB av minnet under en fullständig sökning

Sen när är dessa saker igentligen ett problem?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För mig ? .. absolut inte...
Har 3Gbyte ram och knappt en används just nu..

Nu har jag automatisk liveupdate avstängd och det tar ca 10Mbyte..
NIS08 säger till varje vecka eftersom då klassas signaturerna som "not up to date" och man får då olika val..

att det tar 10-30 sekunde beror nog på att den avslutar allt som den har startat, konstigt eller normalt?