Bygga datorer på beställning, privat?

Permalänk

Bygga datorer på beställning, privat?

Har ett par funderingar på att kanske börja bygga lite datorer på fritiden, och sälja. Har då också poppat upp ett par frågor.

Får man som privatperson göra så här? Är det lagligt med andra ord.

Finns det grossister som tar privatpersoner, som inte har ett bolag?

Hur gör man smidigast med garantiärenden? Man får väl felsöka sig fram till problemet, och byta ut delen, sedan skicka tillbaka datorn. Får man själv betala fraktkostnaden eller kan man få ut det genom garantin på delen som är sönder? Antar att det inte går, men jag kan ju fråga i all fall.

Hur gammal måste man vara, alternativt hur gammal bör man vara?

Vill folk köpa datorer så här?

Har säkert mer frågor, men kommer inte på mer just nu.

Är osäker på var tråden ska ligga, så jag gjorde ett försök här.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

umm ja visst är det laglig att bygga en dator åt en polare tex.. om du gör det gratis.

Tar du däremot betalt för det och inte skattar på det så har du blivit svartjobbare. Och de tycker inte skatteverket om direkt.

Dock så finns det nån gräns på inkomst från hobbyverksamhet per år som ja inte kommer ihåg vad den ligger på. dock är det inte mycket. kanske 10 000 per år eller nåt.

Googla lite på hur man startar privat företag skulle jag råda dig iallfall.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Gränsen är väl runt 25-30000kr om jag inte minns fel.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

16k per år var den för mig

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
16k per år var den för mig

var eller är? kan vara en stoor skillnad. Jämför vad jag som sommarjobbare fick tjäna när jag började utan att skatta (typ 10000) mot nu när det är över 20k?

Permalänk

var 16k förra året

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Nej det finns inte grossister till privatpersoner och det gör ingen större skillnad i vilket fall. De flesta större internetbutikerna brukar hålla ungefär samma pris som grossiterna ändå. iallfall på de större dyrare grejjorna. På kablar och skit brukar grossisterna ha lite lägre priser. enligt mina erfarenheter iaf.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

nej inte ska du fan starta ett företag för att göra det där ahha

Jag råder dig bara att köpa o sälja på blocket osv... Du kommer ju KNAPPAST åka fast för det

Permalänk
Medlem

Finns ju bara några tusen andra som vill pyssla med det också, tror du att du kommer kunna tjäna något på det ? Är nog knepigt då marginalerna inte är så stora för någon direkt...

Att sätta ihop en dator kan nästan vem som helst lära sig på en timme, en van byggare gör det på några tiotals minuter, ingen stor tid att tjäna pengar på.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Att sätta ihop en dator kan nästan vem som helst lära sig på en timme, en van byggare gör det på några tiotals minuter, ingen stor tid att tjäna pengar på.

- Stämmer, om du ska känna något på det bör du jobba under någon annan som har koll på läget och vet hur man gör vinst, att köra igång själv och försöka känna pengar är troligen ganska hopplöst.

Permalänk
Medlem

Re: Bygga datorer på beställning, privat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Får man som privatperson göra så här? Är det lagligt med andra ord.

Sedan 1864 har det varit fritt för var och en att starta och bedriva näring. Du måste deklarera din inkomst, se SKV 344. Om du tjänar under 17 400 kr under inkomståret 2008 i inkomstslaget tjänst, består grundavdraget av din taxerade inkomst, och du behöver således inte skatta för pengarna. Du behöver inte ens inkomma med en deklaration på grund av dina tjänsteinkomster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Hur gör man smidigast med garantiärenden? Man får väl felsöka sig fram till problemet, och byta ut delen, sedan skicka tillbaka datorn. Får man själv betala fraktkostnaden eller kan man få ut det genom garantin på delen som är sönder? Antar att det inte går, men jag kan ju fråga i all fall.

Du kan agera som privatperson och strunta i att lämna garanti. Då kommer köplagen att bli aktuell, och den skänker inget överdrivet stort skydd. Garanti är inte ett tvång ens om du agerar som företag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Hur gammal måste man vara, alternativt hur gammal bör man vara?

Om du är under sexton är det väldigt vanskligt att köpa saker från dig, ty du har inte rådighet över någon egendom, och din förmyndare kan därmed begära att alla transaktioner du utför ska gå åter. Om du är under arton men över sexton har du rådighet över det du genom eget arbete förvärvat. I övrigt gäller samma regler som för sextonåringar.

I korthet: 16, 18.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
nej inte ska du fan starta ett företag för att göra det där ahha

Jag råder dig bara att köpa o sälja på blocket osv... Du kommer ju KNAPPAST åka fast för det

Säljsajter lämnar ut dina uppgifter.

Många av de som ska beskattas för sina inkomster slinker nog undan, men det är trots detta möjligt att bli upptaxerad. När Skatteverket inte kan kontrollera saker och det börjar bli ett problem, brukar det stiftas nya lagar tämligen raskt. Herren måste kunna fylla kistorna.

Permalänk

Okej, verkar ganska kört då. Får väl vänta och starta ett företag senare i så fall.
Tack för hjälpen!

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Du skulle nog tjäna på att starta företag med en affärsidé som är lite mer unik också, att starta något där det finns hundratals aktörer med lika priser och små marginaler leder ingen vart, du får konkurera med dem som redan är etablerade . . .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Du skulle nog tjäna på att starta företag med en affärsidé som är lite mer unik också, att starta något där det finns hundratals aktörer med lika priser och små marginaler leder ingen vart, du får konkurera med dem som redan är etablerade . . .

Man kan helt klart tjäna pengar på att bygga datorer om man har någon som helst koll på marknaden. Hur många webinriktade datorbutiker finns det som specifikt endast säljer färdigbyggda datorer? En del, inte så många... Hur många finns det i din närhet? Ingen?

Om man gör prisjämförelser kan man se att man kan utan problem hamna under t.ex. Kompletts färdigbyggda system och ändå ha en bra vinstmarginal (20%). Sen konkurerar man nog mest mot lokala butiker som OnOff och liknande.

Skapar man en personlig anknytning så kommer folk hellre handla av dig. T.ex. om de ser reklam på anslagstavlor i kommunen, i lokaltidning osv Erbjuder man även hemkörning och montering för en låg summa i närområdet är det rätt givet att folk kommer vilja handla.

Stora massa i Sverige handlar helst inte av webbutiker, men kan du driva en med personlig anknytning, ja då är det givet

Tänk på att de etablerade kedjorna har större kostnader för ihopbyggnad då lagertransporter måste ske, extra personal osv osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nu är inte Komplett varken den billigaste eller bästa nätbutiken/återförsäljaren, men som jämförelse:

Komplett Home i15

Pris slutkund: 5995 Kr inkl moms
Pris komponenter slutkund: 6536 Kr inkl moms *

Pris återförsäljare: 5695 Kr inkl moms
Pris komponenter återförsäljare: 6158 Kr inkl moms *

* I detta priset är inte följande inräknat:
Stötsäker kartong
Garanti 3 år - Skicka in
Support 3 år Komplett.se

Så några 20% är det inte på långa vägar. Jämför man priser med andra distributörer så blir det något billigare, inte minst på frakten som Komplett är i särklass sämst på. I vissa fall över tusen kronor på ett par datorer.

Sen får du tänka på att det tillkommer en del små avgifter som egenbyggare. Verktyg, kylpasta, paketknivar, etiketter, fakturapapper, buntband, timkostnad, osv, osv...

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Vad är det för mening med att bygga datorer med mindre än ett tiotals procent marginal, man ska ju inte bara gå runt, man ska gå med vinst för sitt arbete !

Att tjäna några hundra på en dator är dålig timpeng om man räknar med allt arbete att beställa o sätta ihop datorn, skicka iväg grejor och ta hand om skräp samt hålla sig med en arbetsplats mm.

Eller snackar vissa om att driva ett idéelt företag ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Nu är inte Komplett varken den billigaste eller bästa nätbutiken/återförsäljaren, men som jämförelse:

Komplett Home i15

Pris slutkund: 5995 Kr inkl moms
Pris komponenter slutkund: 6536 Kr inkl moms *

Pris återförsäljare: 5695 Kr inkl moms
Pris komponenter återförsäljare: 6158 Kr inkl moms *

* I detta priset är inte följande inräknat:
Stötsäker kartong
Garanti 3 år - Skicka in
Support 3 år Komplett.se

Så några 20% är det inte på långa vägar. Jämför man priser med andra distributörer så blir det något billigare, inte minst på frakten som Komplett är i särklass sämst på. I vissa fall över tusen kronor på ett par datorer.

Sen får du tänka på att det tillkommer en del små avgifter som egenbyggare. Verktyg, kylpasta, paketknivar, etiketter, fakturapapper, buntband, timkostnad, osv, osv...

Självklart kan du hitta konfigurationer av delar som inte blir billigare, jag var dock intresserad av att själv starta ett företag med detta syfte, får se om jag drar igång det senare, dock skulle jag mest sälja till företag då jag har många kontakter inom detta.

Hur som haver gjorde jag stora kalkyler med datorer i olika grupper (arbetsmaskiner, CAD, Spel, Home).

I snitt kunde jag lägga på 20-30% för arbetet och ändå vara billigare än onlinebutikerna. Jämför man sedan med de lokala alternativen var man extremt mycket billigare. Bara för du är en webbutik konkurerar man nödvändigtvis inte med komplett och datorbutiken. Du kan ju satsa på att sälja med den personliga touchen i ditt närområde, bara det att all info sker via webben/telefon istället för i en butik.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Datorbutiker som är riktiga företag går kontinuerligt i konkurs för att de allra största (ex, komplett, datorbutiken.com osv) klarar av att hålla lägre priser. Att det med största sannolikhet skulle gå mycket dåligt för dig om du började i såpass liten skala krävs inget geni för att räkna ut.

Varför är det så svårt att inse att detta är en usel business? Det finns verkligen inga stora pengar att tjäna, allt är oerhört pressat redan - och vad skulle få folk att köpa från dig istället för komplett?

Tyvärr går det inte alltid att tjäna pengar på det man är intresserad av. Däremot kan man ägna sig åt något där det finns mer pengar att hämta och få mer pengar att spendera på sitt intresse på fritiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Datorbutiker som är riktiga företag går kontinuerligt i konkurs för att de allra största (ex, komplett, datorbutiken.com osv) klarar av att hålla lägre priser. Att det med största sannolikhet skulle gå mycket dåligt för dig om du började i såpass liten skala krävs inget geni för att räkna ut.

Varför är det så svårt att inse att detta är en usel business? Det finns verkligen inga stora pengar att tjäna, allt är oerhört pressat redan - och vad skulle få folk att köpa från dig istället för komplett?

Tyvärr går det inte alltid att tjäna pengar på det man är intresserad av. Däremot kan man ägna sig åt något där det finns mer pengar att hämta och få mer pengar att spendera på sitt intresse på fritiden.

Har du gjort en kostnadsundersökning eller talar du bara ur röven?

Grundläggande ekonomi säger att ett stort företag som bygger datorer har större omkostnader för lager, lokaler, personal, test, frakt osv. Företag som börjar litet har större sannorlikhet att klara sig än de som öppnar stort.

Som liten butik som främst säljer i närområde behöver man knappt ha ett lager, lokal kan man ha där man bor. Sen din fritid kostar väl inget? Bygger du en dator på den tiden du egentligen brukar sitta och läsa sweclockers har du ju gått med vinst oavsett vad du har för marginal.

Ingen har väl förespråkat att säga upp sig från jobb/sluta skolan för att helhjärtat börja satsa på datorföretag, börjar man på sin fritid och tar det lugnt och försiktigt är det ju ingen fara. Går det sen bra kan man ju tänka över att syssla med det på heltid.

Sen skall man inte underskatta vad personlig anknytning kan göra. Kanske man känner någon som arbetar på en restaurang? Sätter du där upp en lapp kommer stammisarna där kanske fråga om den när de behöver en dator, där har du en personligare kontakt.

Säljer man till vänner och deras vänner och deras vänners vänner, ja se där, personlig kontakt.

Erbjuder man skräddarsydda lösningar till kanske lite äldre människor i närkommunerna, med installation och support, ja där har du din personliga kontakt.

Vad grundar jag detta på? Som sagt har jag gjort rätt omfattande kalkyler om kostnader och vinstmarginal då jag tänkt starta en datorbutik ett tag, tyvärr har jag ingen tid med allt nuvarande jobb och högskolestudier så det ligger på is.

Sen grundar jag det även på att jag jobbat som säljare i diverse butiker (inklusive datorbutiker), det jag märker är att de som handlar i fasta butiker är ute efter 2 saker, bra priser samt kontakt på ett personligare plan. En webbutik som komplett.se kvalar inte in där, men en kille som driver sin datorbutik och gärna stämmer ett personligt möte är en annan sak

Bara du inte går in i det hela med ambitionen att bli stenrik så är det nog ingen fara, inget säger att du kommer tjäna pengar, men inget säger att det är omöjligt om man är lite driftig.

Kan ju ta han gurra92 som har sin egna webbutik, verkar ju gå rätt bra för honom

Sen får man inte glömma viktigaste aspekten, geografin. Bor du i kiruna blir det svårare än om du bor i Stockholm, men det behöver jag kanske inte förklara.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Sälja i närområdet blir ju den främsta sysselsättningen, åtminstone om man bara driver det på på fritiden. Handlar ju om lite engångskostnader i början, ett par hundra för en ESD-matta, nån hundring för ESD-armband, klisterlappar, papper (ordnar jag gratis), buntband (också små kostnader/gratis), verktyg har jag det mesta, kylpasta är inga större kostnader, lokal har jag 'gratis'. Erbjuder man bara upphämtning/utkörning (inte postorder alltså) m.m så slipper man skicka grejer också. Som sagt, i stort sett allt verkar ju handla om service, kontakt, utkörning & montering o.s.v. Kan ju ta ett exempel på en färdigbyggd dator från den lokala affären, som tar ut ett j*vla överpris för sina grejer. Som exempel plockar jag ihop komponenterna från DB.

Lokala dealern:

Chassi Chassi Gigabyte Triton Silver Aluminium
Moderkort GA-P35-DS4
CPU Intel Core 2 Duo 2.66 GHz
Minne 2 GB DDR 2 800 MHz
Hårddisk Hårddisk 500Gb
Grafikkort Grafikkort Nvidia GeForce 8800GT 512 MB
Ljudkort Integrerat
Nätverkskort Integrerat
Optiska enheter DVD-RW S-ATA Svart Bulk Nero 20x Samsung
Operativsystem Vista Home Premium
Program Norman 12 månader
Tangentbord tillval
Mus tillval
Högtalare tillval
Modem tillval
Garanti 1 års garanti
Övrigt 630W Nätdel Hiper Svart

Pris: 12999:-

Datorbutiken, likvärdiga eller bättre produkter:

Gigabyte GA-EP35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
1349:-

Gigabyte Triton Miditower Black ATX without PSU/utan nätagg
695:-

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
1420:-

Arctic Silver 5 Premium Thermal Compound 12g
199:-

Kingston KVR800D2N5/2G 2048MB DDR2 PC2-6400 800MHz
309:-

Samsung Spinpoint F1 HD502IJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
573:-

Asus Extreme GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
1280:-

Samsung SH-S223F/BEBE DVD±RW Dual-Layer 22X BLACK Bulk SATA
299:-

Windows Vista Home Premium 32-bit DVD Svensk OEM SP1
995:-

Norman Internet Control 1år (Antivirus + Brandvägg) RETAIL
419:-

Corsair VX Series PSU 450W 120mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V
649:-

8187:- + frakt 269:- = 8456:-.

Nästan alla saker från den lokala affären är ju också sjukt out-of-date.

Grymt mycket billigare, säg att jag tar 10% så blir priset för kund utan massa lullull (hemkörning o.s.v) cirka 9300:-. En förtjänst på ca 800kr för mig, är helt ok IMO.
Hemkörning + montering (kanske inklusive installation av programvara) typ 299:-.
Garanti 1 eller 2år, och support t.ex 2år, på köpet.
Installation av medföljande programvara, 149:-. Finns det möjlighet till kabeldragning bakom moderkort o.s.v, är det gratis för kund.

Så hemkörning, montering hos kund, installation av programvara

Skulle ni handla av den lokala dealern, eller mig?

Hur gör man för att skriva kvitton o.s.v?

Vad kostar det att hålla ett "enskilt företag" vid liv, obligatoriska kostnader?

För övrigt kommer lite av inspirationen av gurra92 (tanken är inte att försöka konkurrera ut dig )

Oj priset kanske ska vara med.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Har du gjort en kostnadsundersökning eller talar du bara ur röven?

Grundläggande ekonomi säger att ett stort företag som bygger datorer har större omkostnader för lager, lokaler, personal, test, frakt osv. Företag som börjar litet har större sannorlikhet att klara sig än de som öppnar stort.

Som liten butik som främst säljer i närområde behöver man knappt ha ett lager, lokal kan man ha där man bor. Sen din fritid kostar väl inget? Bygger du en dator på den tiden du egentligen brukar sitta och läsa sweclockers har du ju gått med vinst oavsett vad du har för marginal.

Ingen har väl förespråkat att säga upp sig från jobb/sluta skolan för att helhjärtat börja satsa på datorföretag, börjar man på sin fritid och tar det lugnt och försiktigt är det ju ingen fara. Går det sen bra kan man ju tänka över att syssla med det på heltid.

Sen skall man inte underskatta vad personlig anknytning kan göra. Kanske man känner någon som arbetar på en restaurang? Sätter du där upp en lapp kommer stammisarna där kanske fråga om den när de behöver en dator, där har du en personligare kontakt.

Säljer man till vänner och deras vänner och deras vänners vänner, ja se där, personlig kontakt.

Erbjuder man skräddarsydda lösningar till kanske lite äldre människor i närkommunerna, med installation och support, ja där har du din personliga kontakt.

Vad grundar jag detta på? Som sagt har jag gjort rätt omfattande kalkyler om kostnader och vinstmarginal då jag tänkt starta en datorbutik ett tag, tyvärr har jag ingen tid med allt nuvarande jobb och högskolestudier så det ligger på is.

Sen grundar jag det även på att jag jobbat som säljare i diverse butiker (inklusive datorbutiker), det jag märker är att de som handlar i fasta butiker är ute efter 2 saker, bra priser samt kontakt på ett personligare plan. En webbutik som komplett.se kvalar inte in där, men en kille som driver sin datorbutik och gärna stämmer ett personligt möte är en annan sak

Bara du inte går in i det hela med ambitionen att bli stenrik så är det nog ingen fara, inget säger att du kommer tjäna pengar, men inget säger att det är omöjligt om man är lite driftig.

Kan ju ta han gurra92 som har sin egna webbutik, verkar ju gå rätt bra för honom

Sen får man inte glömma viktigaste aspekten, geografin. Bor du i kiruna blir det svårare än om du bor i Stockholm, men det behöver jag kanske inte förklara.

Jag varken talar ur röven eller har gjort någon undersökning, jag grundar mitt påstående på följande;

- Många små datorbutiker (enmansföretag?) som man antingen läser om i återförsäljardelen på Sweclockers eller hör om på annat sätt finns ofta inte kvar efter några månader. Folk lägger såvitt jag ner sällan ner en business som går bra?

- Där jag bor finns det inte en enda datorbutik av det slag trådskaparen funderar på. Hade det varit en strålande affär borde det ju funnits några stycken?

- Jag själv skulle aldrig välja den typen av datorbutik framför t.ex. komplett.se. De må vara mer personliga men det bättre priset och vetskapen om att butiken faktiskt lär finnas kvar även om ett år motiverar 100 gånger om att köpa från en större butik.

Sen ska jag erkänna att det finns viss substans i det du säger, men det är väldigt många faktorer som ska stämma in om det ska gå bra - och då finns det saker att ägna sig åt som är mer pengabringande och där mängden saker som ska klaffa är betydligt färre.

Detta är bara min högst personliga åsikt, kanske stämmer det, kanske inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag varken talar ur röven eller har gjort någon undersökning, jag grundar mitt påstående på följande;

- Många små datorbutiker (enmansföretag?) som man antingen läser om i återförsäljardelen på Sweclockers eller hör om på annat sätt finns ofta inte kvar efter några månader. Folk lägger såvitt jag ner sällan ner en business som går bra?

- Där jag bor finns det inte en enda datorbutik av det slag trådskaparen funderar på. Hade det varit en strålande affär borde det ju funnits några stycken?

- Jag själv skulle aldrig välja den typen av datorbutik framför t.ex. komplett.se. De må vara mer personliga men det bättre priset och vetskapen om att butiken faktiskt lär finnas kvar även om ett år motiverar 100 gånger om att köpa från en större butik.

Sen ska jag erkänna att det finns viss substans i det du säger, men det är väldigt många faktorer som ska stämma in om det ska gå bra - och då finns det saker att ägna sig åt som är mer pengabringande och där mängden saker som ska klaffa är betydligt färre.

Detta är bara min högst personliga åsikt, kanske stämmer det, kanske inte.

Men mycket av det du pratar om nu handlar ju om att starta ett företag, skaffa en lokal öppna butik m.m. Så avancerat är ju inte min tanke.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag varken talar ur röven eller har gjort någon undersökning, jag grundar mitt påstående på följande;

- Många små datorbutiker (enmansföretag?) som man antingen läser om i återförsäljardelen på Sweclockers eller hör om på annat sätt finns ofta inte kvar efter några månader. Folk lägger såvitt jag ner sällan ner en business som går bra?

- Där jag bor finns det inte en enda datorbutik av det slag trådskaparen funderar på. Hade det varit en strålande affär borde det ju funnits några stycken?

- Jag själv skulle aldrig välja den typen av datorbutik framför t.ex. komplett.se. De må vara mer personliga men det bättre priset och vetskapen om att butiken faktiskt lär finnas kvar även om ett år motiverar 100 gånger om att köpa från en större butik.

Sen ska jag erkänna att det finns viss substans i det du säger, men det är väldigt många faktorer som ska stämma in om det ska gå bra - och då finns det saker att ägna sig åt som är mer pengabringande och där mängden saker som ska klaffa är betydligt färre.

Detta är bara min högst personliga åsikt, kanske stämmer det, kanske inte.

Helt klart har du rätt till viss del. Misstaget många gör tror jag är att de försöker försörja sig helt på att sälja datorer, när de sedan efter någon månad märker att de inte kan det (nehe? får man inte 1000 kunder första månaden?) lägger de ner. Börjar man med det som hobby ser jag inga större problem, är man företagsam och planerar bra kan det ju börja gå bättre och då kanske man kan leva på det.

Startar man ett företag för att leva av inkomsten måste man ha nått jäkla smart eller orginellt. Företag är sällan så inkomstbringande att de kan expandera och betala ut normal lön under de första 24 månaderna. Detta i branscher som redan har hög konkurans.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Helt klart har du rätt till viss del. Misstaget många gör tror jag är att de försöker försörja sig helt på att sälja datorer, när de sedan efter någon månad märker att de inte kan det (nehe? får man inte 1000 kunder första månaden?) lägger de ner. Börjar man med det som hobby ser jag inga större problem, är man företagsam och planerar bra kan det ju börja gå bättre och då kanske man kan leva på det.

Startar man ett företag för att leva av inkomsten måste man ha nått jäkla smart eller orginellt. Företag är sällan så inkomstbringande att de kan expandera och betala ut normal lön under de första 24 månaderna. Detta i branscher som redan har hög konkurans.

Sant, så sant. Min tanke är ju att börja med det på fritiden, sedan kanske man kan expandera o.s.v, men egentligen tror jag inte jag skulle vilja jobba med datorer dag in dag ut. Mer som en hobby alltså

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

När jag började pilla med datorer för 15år sen så tyckte jag rent spontant det fanns mycker mer små datorbutiker, dessa är det inte många alls av som finns kvar. . .

Då krävdes det lite mer för att sätta ihop en dator, nu är det ju lika lätt som lego.
(du måste inte konfa irq/dma/adresser med jumpers o liknande på varenda kort t ex).

Dessutom var det många av dessa småbutiker som fungerade högst sporadiskt när det gällde vad man fick, hur det var med support osv.
Tror många har "lärt sig" att det kan löna sig att köpa från en större kedja o kunna knalla in med burken när den brinner upp.
Känner väldigt många som hade problem med dessa "svampföretag" som ploppade upp i början på 90 talet och som är borta nu.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Självklart kan du hitta konfigurationer av delar som inte blir billigare, jag var dock intresserad av att själv starta ett företag med detta syfte, får se om jag drar igång det senare, dock skulle jag mest sälja till företag då jag har många kontakter inom detta.

Hur som haver gjorde jag stora kalkyler med datorer i olika grupper (arbetsmaskiner, CAD, Spel, Home).

I snitt kunde jag lägga på 20-30% för arbetet och ändå vara billigare än onlinebutikerna. Jämför man sedan med de lokala alternativen var man extremt mycket billigare. Bara för du är en webbutik konkurerar man nödvändigtvis inte med komplett och datorbutiken. Du kan ju satsa på att sälja med den personliga touchen i ditt närområde, bara det att all info sker via webben/telefon istället för i en butik.

Jag är inte en webbutik. Jag är en datorfirma med lokal förankring som inte konkurrerar med någon annan onlinebutik. Vår filosofi är just den personliga touchen och brett lokalt stöd. Vi har i genomsnitt 80% företag och 20% privatpersoner.
Så jag menar bara att du inte kan och inte kommer gå med vinst eller plus för den delen på hårdvaran i sig. Utan att det är support och konsulttjänsterna du få satsa på.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
- Jag själv skulle aldrig välja den typen av datorbutik framför t.ex. komplett.se. De må vara mer personliga men det bättre priset och vetskapen om att butiken faktiskt lär finnas kvar även om ett år motiverar 100 gånger om att köpa från en större butik.

Visst det är så DU tänker. Eftersom du sitter här på Sweclockers är du säkert ganska kunnig om datorer, och kan sätta ihop din dator själv.

Men om vi gör en målgruppsanalys: vem kan tänka sig att köpa en färdigbyggd dator, men tycker att Onoff/Elgiganten har för opersonlig service och de får inte svar på sina frågor där? Men de vill inte handla på internet, då de inte har möjlighet till att få någon personlig, muntlig service där heller.

Jo jag skulle säga att många medelålders-äldre personer mycket väl skulle kunna handla på detta sättet.

Sedan så eftersom han inte har några stora avgifter att tala om så blir det nog svårt att gå i KK, det är en hobbyverksamhet, som kanske kan inbringa några tusen extra per månad, det ska man vara medveten om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Tack för all hjälp,kommer ni på mer är det bara att skriva

Hur funkar det om någon av mina föräldrar står för bolaget (ett "enskilt företag"), blir diverse myndigheter tjuriga då? Skulle det betyda något negativt för mig eller mina kunder?

Har inte hittat något om detta på bolagsverkets hemsida, så är det någon som vet om man har några fasta kostnader till exempelvis bolagsverket om man driver ett "enskilt företag"?

Var kan man få tag på "Warranty void if removed" alternativt på svenska?

tack.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Hur funkar det om någon av mina föräldrar står för bolaget (ett "enskilt företag"), blir diverse myndigheter tjuriga då? Skulle det betyda något negativt för mig eller mina kunder?

Har inte hittat något om detta på bolagsverkets hemsida, så är det någon som vet om man har några fasta kostnader till exempelvis bolagsverket om man driver ett "enskilt företag"?

Hur gammal är du? Rent juridiskt kan du inte vara enskild näringsidkare utan att vara minst sexton år gammal. Däremot tror jag inte att det är några problem i att din far eller mor agerar bulvan. Föräldern företar då alla rättshandlingar på papperet och redovisar vinster och förluster i sin inkomstdeklaration.

Du behöver inte göra årliga betalningar till Bolagsverket.

För övrigt finns det inget krav på att du registrerar dig för att bedriva näring. Vi har, som jag sagt tidigare, näringsfrihet i Sverige. Börja din näringsverksamhet, spara alla kvitton, verifikat och liknande, och sen när det är dags att deklarera 2009, får du då ta ställning till huruvida det ska redovisas som näringsverksamhet eller hobby.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Hur gammal är du? Rent juridiskt kan du inte vara enskild näringsidkare utan att vara minst sexton år gammal. Däremot tror jag inte att det är några problem i att din far eller mor agerar bulvan. Föräldern företar då alla rättshandlingar på papperet och redovisar vinster och förluster i sin inkomstdeklaration.

Naej, det vet jag. Jag är 15, fyller 16 nästa sommar. Det betyder väl ingen nackdel för mig att någon av dem står för alla papper o.s.v, jag kommer ju sköta bolaget? Att jag själv klarar av att hålla ordning på allting är inga problem, far min har eget företag och mina morföräldrar också, och jag är medveten om att det inte bara är att 'tuta och köra'.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Du behöver inte göra årliga betalningar till Bolagsverket.

Okej, så vad det kostar mig är om jag ska registrera bolaget, tror jag läste på Bolagsverket att det kostade 1000:- (+ moms?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
För övrigt finns det inget krav på att du registrerar dig för att bedriva näring. Vi har, som jag sagt tidigare, näringsfrihet i Sverige. Börja din näringsverksamhet, spara alla kvitton, verifikat och liknande, och sen när det är dags att deklarera 2009, får du då ta ställning till huruvida det ska redovisas som näringsverksamhet eller hobby.

Okej, så i teorin kan jag dra igång nu, sälja (omsätta?) för säg 50000:- (exempel, exempel) och sedan bestämma om jag vill registrera bolag? Eller får jag bara sälja till gränsen som gäller för hobbyverksamhet?

Kan jag, när jag blir 16 ta över bolaget från min mor/far?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!