Permalänk
Medlem

Hmm det är en del skriverier om rätt kassa skärmar på macbooken .. Jag har precis sålt min vita macbook santa rosa, 2,2Ghz Core 2 duo.. Hur pass stor skillnad är det i kvalitet mellan den skärmen och denna nya med led-belysning? Eller är det typ samma kvalitet?
Macbooken jag hade var väl okej, men absolut inte mer och gick ju inte bildredigera något vidare på, blev alltid andra nyanser när man skrev ut o.s.v..

Nu vet jag ju att det inte är någon skärm att bildredigera på, har tänkt skaffa en extern skärm också.. men iaf, hur pass stor skillnad är det mellan den vita macbookens skärm och denna nya med led?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adriano18
Har du fått trackingnummer hos UPS samt uppdatering om att "fakturering mottagits" av dem? Jag fick nämligen det idag och förväntar mig få den imorgon.

Har inte fått något trackingnummer från UPS ännu, står just nu "Förberedd för avsändning" så skickas väl inom kort här.

En fråga, standard hårddisken lät jag sitta i då man tänkt byta upp sig själv senare.. är de någon speciellt 2,5" disk man skall ha i en macbook eller funkar dom flesta som är S-ATA? funderar på stoppa in en 320gb 5400rpm eller kanske skall dra till med en 500gb 5400rpm eller skall man vänta ett tag och köpa en ny extern western digital på 320gb eller 500gb som de finnas av den numera? självklart svart färg.. kommer passa bra ihop med macbooken de.

/Northrider,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorthRider
Har inte fått något trackingnummer från UPS ännu, står just nu "Förberedd för avsändning" så skickas väl inom kort här.

En fråga, standard hårddisken lät jag sitta i då man tänkt byta upp sig själv senare.. är de någon speciellt 2,5" disk man skall ha i en macbook eller funkar dom flesta som är S-ATA? funderar på stoppa in en 320gb 5400rpm eller kanske skall dra till med en 500gb 5400rpm eller skall man vänta ett tag och köpa en ny extern western digital på 320gb eller 500gb som de finnas av den numera? självklart svart färg.. kommer passa bra ihop med macbooken de.

/Northrider,

Ouch, verkligen. Jag beställde 27:e oktober och den skickades 31:a.

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem
Citat:

/Northrider,

min stod också "Förberedd för avsändning" men det tog rätt många dagar innan det ändrades å dom är riktigt sega...dom säger att det är massor med problem i holland å vissa paket som ska vara skickade har inte skickats osv så om du har tur å slipper de där men det kommer nog ändå ta 1 vecka som minst, min stod innan 10 nov men nu har dom ändrat till 11 nov å jag har fått nr från ups MEN har inte fått någon info om vart paketet är förutom att den är skickad till ups... och det stod "sänd" den 30 okt men det tog 10 dagar innan paket VERKLIGEN skickades...

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Okej, jo normalt leveranstid en vecka sa killen jag beställde med men när han la ordern och skickade iväg den med hans knep för att de skulle gå fortare så blev han själv förvånad men får se när den kommer bara jag får den innan onsdag nästa vecka så är jag nöjd. Kollade lite på beställningen nu och vet inte om alla macbookar skickas på samma sätt men står så här på min beställning under leveransmetd i alla fall "Snabbleverans (EMEA)".

Tror jag köper en WD 500GB svart eller silver eller 320GB beroende på om onoff kan få hem någon innan helgen. Lokala butiken har 320GB inne men inte 500GB modellen enligt hemsidan men skall upp till dom imorgon och snacka med min säljare som ordnar de mesta åt en Väntar sen till SSD diskarna går ner i pris och ökar storlek så byter man ut disken i macbooken sen. 250gb räcker ett tag de.

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hmm det är en del skriverier om rätt kassa skärmar på macbooken .. Jag har precis sålt min vita macbook santa rosa, 2,2Ghz Core 2 duo.. Hur pass stor skillnad är det i kvalitet mellan den skärmen och denna nya med led-belysning? Eller är det typ samma kvalitet?
Macbooken jag hade var väl okej, men absolut inte mer och gick ju inte bildredigera något vidare på, blev alltid andra nyanser när man skrev ut o.s.v..

Nu vet jag ju att det inte är någon skärm att bildredigera på, har tänkt skaffa en extern skärm också.. men iaf, hur pass stor skillnad är det mellan den vita macbookens skärm och denna nya med led?

Den är INTE sämre än den gamla MB-skärmen iallafall

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den nya har en mycket trevligare skärm. LED gör stor skillnad - väldigt ljusstark. Rent kvalitétsmässigt när det gäller själva panelen så är den väl på samma nivå. Enligt mig ett bra lyft!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boyfriend
Min nya MBP verkar få för sig att hänga sig lite då och då, totalt fyra gånger sedan i torsdags. Det är fyra gånger mer än vad alla mina andra Mac-datorer gjort... Är det någon som haft problem med det? Det som händer är att allt fryses, några sekunder senare kommer "hängningsinformationen" fram som säger att man ska starta om datorn genom att hålla in knappen. När man sedan startar datorn får man rapporten, som jag kan klistra in här så fort det händer igen.

Jag har inte hittat något samband mellan hängningarna än, jag har alla nya uppdateringar och i övrigt fungerar den galant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av o3w1
Antagligen fel på minnena, lämna in.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Ja, det skulle mycket väl kunna vara fel på minnena. Det finns memtest att köra själv, men det är kan nog lika bra att lämna in den och få det fixat direkt.

Nu har jag nog funnit ett samband, eller ja, ett möjligt samband. Min MBP tycker inte om mitt 3G-modem (Huawei E220), dels så stöter den bort modemet ibland när man väl fått det att fungera (jag trodde tidigare det var 3 som krånglade men efter att ha kört med min iBook och sedan MBP igen så har jag konstaterat att det är MBP som inte tycker om modemet och kopplar ned). Dels så har den i alla fall hittills inte hängt sig när jag använt den utan modem, men det behöver ju inte säga så mycket egentligen då hängningarna kan vara helt slumpmässiga så vitt jag vet.

Är det någon som vet vad det kan vara? Jag har senaste modemdrivrutinerna, alla uppdateringar och det fungerar som sagt finemang på min iBook (Tiger). Jag tar och ringer Apple imorgon, men det vore dödsskönt om jag slapp skicka tillbaks datorn för jag behöver den verkligen...

Edit: Jag körde förresten ett minnestestarprogram igår (Rember) och det sade att det inte var något fel på minnena. Hur pålitligt är det med sådana program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boyfriend
Nu har jag nog funnit ett samband, eller ja, ett möjligt samband. Min MBP tycker inte om mitt 3G-modem (Huawei E220), dels så stöter den bort modemet ibland när man väl fått det att fungera (jag trodde tidigare det var 3 som krånglade men efter att ha kört med min iBook och sedan MBP igen så har jag konstaterat att det är MBP som inte tycker om modemet och kopplar ned). Dels så har den i alla fall hittills inte hängt sig när jag använt den utan modem, men det behöver ju inte säga så mycket egentligen då hängningarna kan vara helt slumpmässiga så vitt jag vet.

Är det någon som vet vad det kan vara? Jag har senaste modemdrivrutinerna, alla uppdateringar och det fungerar som sagt finemang på min iBook (Tiger). Jag tar och ringer Apple imorgon, men det vore dödsskönt om jag slapp skicka tillbaks datorn för jag behöver den verkligen...

Jag vet tyvärr inte något som kan hjälpa dig direkt, men jag märkte faktiskt igår att min MBP också betedde sig lite konstigt efter använt mitt 3G-modem (också Huawei E220) i den. Den hängde inte sig direkt men först så ville den inte stanna i vänteläge efter jag kopplat ur modemet och skulle ha datorn i väskan ett tag så jag fick starta om datorn så att jag kunde få den att stanna i vänteläge - fine.
Några timmar senare så körde jag lite med modemet igen och efteråt så kopplade jag ner, kopplade ur modemet och satte datorn i vänteläge.. fungerade bra denna gången. Tredje gången, en timme senare så gjorde jag samma sak, surfade en stund och sen satte datorn i vänteläge. När jag kom hem visade det sig dock att den inte ville starta från vänteläge igen så jag fick hålla nere knappen så att den stängdes och sen starta upp den från början. Detta är den första gången jag märkt någon som helst instabilitet från datorn så det kan ju faktiskt vara så att Huawei E220 har något problem med de nya Macbookarna (endast Pro?).

Kan tillägga att jag kör med drivrutinerna som finns på modemet, var hittar jag de färskaste drivrutinerna?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag blev faktiskt lite förvånad. I engadgets recension massakrerade dom skärmen totalt, så när jag väl fick den hade jag väldigt låga förväntningar. Men den är inte alls så illa som jag trodde. Jämförbar med min gamla (men ljusstarkare tack vare LED). Så reflekterande som hade hade läst att den skulle vara är den inte heller. Föredrar dock matt fortfarande, och förstår inte alls vitsen med glossy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
min stod också "Förberedd för avsändning" men det tog rätt många dagar innan det ändrades å dom är riktigt sega...dom säger att det är massor med problem i holland å vissa paket som ska vara skickade har inte skickats osv så om du har tur å slipper de där men det kommer nog ändå ta 1 vecka som minst, min stod innan 10 nov men nu har dom ändrat till 11 nov å jag har fått nr från ups MEN har inte fått någon info om vart paketet är förutom att den är skickad till ups... och det stod "sänd" den 30 okt men det tog 10 dagar innan paket VERKLIGEN skickades...

Kan meddela att ordern har nu skickats och fick trackingnummer och allt, men går inte spåra på ups sida ännu då de nyligen är gjort kan jag tänka mig (typ samma som med posten.se när man kollar direkt efter dom mottagit paketet osv). Beräknat leverans datum är fortfarande mellan 12-14 November men kan komma och ändras

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan meddela att ordern har nu skickats och fick trackingnummer och allt, men går inte spåra på ups sida ännu då de nyligen är gjort kan jag tänka mig (typ samma som med posten.se när man kollar direkt efter dom mottagit paketet osv). Beräknat leverans datum är fortfarande mellan 12-14 November men kan komma och ändras

/Northrider,

När jag till slut fick trackingnummer från UPS gick det aldrig att få något info därifrån mer än precis som du säger. "Förhandsinformation mottagen" ungefär. Det hade fortfarande inte ändrats förrän paketet hade levererats. Jag beställde den 21 oktober och fick den 6 november. Lite missvisande att det står att dom kan skickas inom "x dagar" på apples hemsida. Dom skickas förvisso från kina inom den tidsramen men sen ska dom ju till holland en sväng innan dom kommer till sverige.

Permalänk
Medlem

fy fan va snabbt det gick för er! jag har ju väntat sen 20 okt... men när dom väll skickar så går det snabbt, paketet skickades från holland igår å idag kommer jag få den äntligen något bra! riktigt snabb leverans från holland iaf

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Får ju hoppas att den är hel iaf.

Min hade en liten buckla på batteriluckan när jag fick den?!?! Så batteriluckan var lös och klappade när man satte ner den. Så nu är den inne på "reparation" på jansson data i helsingborg, så jag får väl tillbaks den om en eller två dagar.

Fan vad dåliga erfarenheter jag har från apple, nu detta och före det min iphone som gick sönder av ett 0,5m fall ner i parkett..

Permalänk
Medlem

Apple har väldigt dåligt kvalité på sina produkter, det tror jag to m de mest fanatiska appleanvändarna håller med om. Den verkar ha varit bättre förr.

Har haft 4 ipods varav 4 har varit inne på lagning (olika slags fel)
Min nyvarande ipod (4g) har börjat fått damm under skärmen :S, så den åker väl snart in för byte också.

Min iphone har rätt bristande kvalité där allt inte sitter så rakt, glaset över skärmen går över aluminium kanten någon mm bland annat (ena hörnet).

Enda apple produkt jag hittills inte haft problem med är min mac mini vet dock många som har massvis av problem med sina macbooks. Väldigt synd för apple har ju ett så schysst os och design ;).

Permalänk
Medlem

Sådär ja, då var första MB tillbakaskickad, nu är det bara en veckas väntan eller så innan nästa dyker upp....

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Apple har väldigt dåligt kvalité på sina produkter, det tror jag to m de mest fanatiska appleanvändarna håller med om. Den verkar ha varit bättre förr.

Har haft 4 ipods varav 4 har varit inne på lagning (olika slags fel)
Min nyvarande ipod (4g) har börjat fått damm under skärmen :S, så den åker väl snart in för byte också.

Min iphone har rätt bristande kvalité där allt inte sitter så rakt, glaset över skärmen går över aluminium kanten någon mm bland annat (ena hörnet).

Enda apple produkt jag hittills inte haft problem med är min mac mini vet dock många som har massvis av problem med sina macbooks. Väldigt synd för apple har ju ett så schysst os och design ;).

jag har haft 5 st SE nallar, varav 3 varit på service inom en månad. betyder det att alla SE nallar har dålig kvalitet?

damm under skärmen, på ipod och på mobil, hehe, ja det kan vi ju se på både nokia o SE, i alla fall de nallar jag haft. därmed inte rättfärdigat. absolut inte.

jag tror snarare man kan konstatera att det nästan alltid är nått problem med första generationen, oavsett produkt o märke.

men visst, jag tycker att apple hade bättre kvalitet på powerpc tiden. vad det beror på vet ja inte, kanske att de försöker få högre marginaler, kanske att de köper in mer saker, istället för att göra mer själva.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Back to school-rabatt

Hur har ni som skickat in rabattformulär och streckkoder till Apple gjort? Skurit ut streckkoderna med kartongen, eller på något sätt pillat av dem? Det tar emot att skära sönder macbook-kartongen alltså... Där står inte något om att man måste ha kartong med i villkoren:

Citat:

För att lösa in rabatten i erbjudandet måste berättigade utbildningskunder:

1. Skicka in rabattbegäran via Internet på www.apple.com/se/promo/ OCH
2. Skicka in den utskrivna online-begäran tillsammans med inköpsbevis bestående av en kopia av ett kvitto från en Apple Retail-butik eller en faktura eller leveransbekräftelse från Apple Online Store Beställningsbekräftelser, följesedlar och beställningar godtas inte. SAMT
3. Bifoga streckkodsetiketterna från Apple-produkternas förpackningar tillsammans med (i) och (ii) ovan. Etiketterna måste innehålla artikelnummer med streckkoder, serienummer med streckkoder och produktbeskrivningar.

Men jag har hört och sett runt om på nätet att det verkar vara ett krav.
Kunde man kanske nöja sig med att skicka in etiketten från den bruna pappkartongen som den snygga vita kom i? Där står ju också artikelnummer, serienummer och någon form av produktbeskrivning i kodform (A1278)... Godtas denna månne?

Permalänk
Medlem

Den borde ju göra det, streckkoderna är ju där?! iallafall det jag tänkt bifoga..

Permalänk
Medlem

vad är det för erbjudande ni svamlar om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Den borde ju göra det, streckkoderna är ju där?! iallafall det jag tänkt bifoga..

Vad menar du? Streckkod från den bruna kartongen, eller att bara dra av den från den vita, utan att skära?

Jag har alltså stora problem med det här, haha. Min första mac, och jag är redan förstörd - vill inte ens paja kartongjäveln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
vad är det för erbjudande ni svamlar om?

Vi svamlar om Back to school-kampanjen, som innebär att man nästan får en iPod på köpet när man köper en mac. Kampanjen är slut nu, men då jag precis fått mina grejor har jag inte skickat in streckkoder än, vilket är ett krav för att få pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Sådär ja, då var första MB tillbakaskickad, nu är det bara en veckas väntan eller så innan nästa dyker upp....

Varför skickade du tillbaka den?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stofer
Vad menar du? Streckkod från den bruna kartongen, eller att bara dra av den från den vita, utan att skära?

Jag har alltså stora problem med det här, haha. Min första mac, och jag är redan förstörd - vill inte ens paja kartongjäveln.

Vi svamlar om Back to school-kampanjen, som innebär att man nästan får en iPod på köpet när man köper en mac. Kampanjen är slut nu, men då jag precis fått mina grejor har jag inte skickat in streckkoder än, vilket är ett krav för att få pengar tillbaka.

Jag menade streckkoden från den bruna kartongen. Det borde ju gå, annars kan du ju bara ringa apples kundsupport och fråga

Mitt stora problem är att man måste vara 18 år för att nyttja den, och jag är inte 18 fyllda än undra hur hardcore de tittar sånt? HUR SKA JAG GÖRa?!!! bwa

Citat:

Varför skickade du tillbaka den?

Han fick fel modell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stofer

aha då förstår jag...

Hur är det med Apple - jag får konstant erbjudanden från Dell, men verkar inte som att Apple kommer med liknande bargains?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Mitt stora problem är att man måste vara 18 år för att nyttja den, och jag är inte 18 fyllda än undra hur hardcore de tittar sånt? HUR SKA JAG GÖRa?!!! bwa

Har de tillgång till ditt personnummer? Förmodligen är du godkänd som student, eftersom du gått genom CSN-kortet eller vad det nu kan vara. Tror inte de gör en grej av det, men man kan ju aldrig veta. Du får helt enkelt skicka in grejorna och hålla tummarna - det finns väl inte mycket annat att göra?

Btw. jag kör på brun-kartongs-streckkoden. Nån måtta får det vara!

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag kan nu spåra macbooken på UPS sida och kommit till Holland nu och med lite tur Sverige imorgon. Står att den skall levereras på fredag som senast
Grymt glad om allt stämmer så har man lite att göra i helgen!

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan meddela att jag kan nu spåra macbooken på UPS sida och kommit till Holland nu och med lite tur Sverige imorgon. Står att den skall levereras på fredag som senast
Grymt glad om allt stämmer så har man lite att göra i helgen!

/Northrider,

jo , har precis fått min första mac å försöker lära mig saker lite o van med knapparna osv men vet någon hur man får typ upp något som visar vilka program som är igång å sånt?

Visa signatur

Permalänk

Snart så åker det iväg en beställning på en MacBook. Hoppas väntan inte blir för lång.

Permalänk
Medlem
Citat:

jo , har precis fått min första mac å försöker lära mig saker lite o van med knapparna osv men vet någon hur man får typ upp något som visar vilka program som är igång å sånt?

Nu var du inte så bitter längre! haha

Permalänk
Medlem
Citat:

CMD + TAB samt att du har en liten prick under varje startat program som du har i DOCK detta är vad jag har listat ut. Det finns säkert fler sätt.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy