Point of View Geforce GTX 260 Premium

Permalänk

Blade det jag förväntar mej av ett test har sweclockers gjort alltså är jag nöjd med det, svårare än så är det inte
Att tillföra kontorsapplikationer, fler program mm är lite överkurs enl mej.

Nu kan ju man om man vill göra ett test hur stort som helst, men det tror jag inte gagnar nån överhuvudtaget då det antagligen skulle ta flera månader att genomföra.

Undviker inte alls att diskutera, tror snarare att du försöker få mej att tro att jag har fel ang testet.

Permalänk
Medlem

Snälla swec... gör ett test med dessa grafikkort med två cpu'er. en från AMD och en från intel så kanske vi får tyst på alla dessa klagomål om att cpu'n flaskar.. för AMD's quad är ju såå kass tydligen, låter nästan som om man använt sig av en två år gammal cpu på kommentarerna. Alla vet ju att cpu gör så mycket av prestandan vid höga upplösningar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Snälla swec... gör ett test med dessa grafikkort med två cpu'er. en från AMD och en från intel så kanske vi får tyst på alla dessa klagomål om att cpu'n flaskar.. för AMD's quad är ju såå kass tydligen, låter nästan som om man använt sig av en två år gammal cpu på kommentarerna. Alla vet ju att cpu gör så mycket av prestandan vid höga upplösningar

Det är inte bara CPUn vi vill ha ändrat, utan det är bara en faktor av många.

Annan CPU, nya drivisar, mer minne och ett X64 OS (Helst Vista med DX10)

Så skulle jag villja se en rättelse se ut...

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Blade det jag förväntar mej av ett test har sweclockers gjort alltså är jag nöjd med det, svårare än så är det inte

Nu kan ju man om man vill göra ett test hur stort som helst, men det tror jag inte gagnar nån överhuvudtaget då det antagligen skulle ta flera månader att genomföra.

Undviker inte alls att diskutera, tror snarare att du försöker få mej att tro att jag har fel ang testet.

Det är helt uppenbart att testet inte visar kortens begränsningar, går du från 1024 till 1920 ökar du jobbet för grafikkortet 5 gånger. Därför skall du se en rejält lägre fps med högre upplösning i ett grafikkortstest. Annars testar man inte kortets förmåga att jobba utan något annat. Det är helt tydligt att så är inte fallet i det här testet. Varför är testet då bra?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Citat:

Som sagts många gånger innan, testet visar inte hur bra korten presterar. Och är därmed ett uselt test om det är det man är intresserad av. Och eftersom nu testet utger sig för att jämföra grafikkort. Så är det misslyckat, då det inte klarar just det.

Permalänk

Blade... vad jämför man då i testet ? kakor? glass?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Som sagts många gånger innan, testet visar inte hur bra korten presterar. Och är därmed ett uselt test om det är det man är intresserad av. Och eftersom nu testet utger sig för att jämföra grafikkort. Så är det misslyckat, då det inte klarar just det.

Fel.. Testet visar hur bra korten presterar på en oklockad Phenom 9950 med 4gb ram o vista 32 eller med andra ord ett "medelsystem". Så vad är då felet med att testa med ett system som dom flesta sitter med?? Jag o dom flesta med mej tycker att det är betydligt intressantare att se hur korten presterar med ett system som vi har än att se tester med en uber klockad Core i7 rigg som 95% av oss inte har råd med.

Så för mej o VÄLDIGT många fler med mej var det här testet relevant!! Kan bara hoppas på att fler test görs med komponenter som vi vanliga "dödliga"
sitter med!

Kan tillägga att jag har en Amd 64 5000Be o bytte upp mej från ett 9600gt till ett 4870 512 o fick en markant prestanda förbättring,trots all cpu "flaskhalsning" ni så ivrigt skriker er hesa om.

Tack Björn för en bra recension!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Fel.. Testet visar hur bra korten fungerar på en oklockad Phenom 9950 med 4gb ram o XP 32 eller med andra ord ett "medelsystem". Så vad är då felet med att testa med ett system som dom flesta sitter med?? Jag o dom flesta med mej tycker att det är betydligt intressantare att se hur korten presterar med ett sytem som vi har än att se tester med en uber klockad Core i7 rigg som 95% av oss inte har råd med.

Så för mej o VÄLDIGT många fler med mej var det här testet relevant!! Kan bara hoppas på att fler test görs med komponenter som vi vanliga "dödliga"
sitter med!

Kan tillägga att jag har en Amd 64 5000Be o bytte upp mej från ett 9600gt till ett 4870 512 o fick en markant prestanda förhöjning,trots all cpu "flaskhalsning" ni så ivrigt skriker er hesa om.

Tack Björn för en bra recension!

Man vill alltid testa en specifik komponent så att det är den som begränsar prestandan och inte någonting annat, för annars vet man inte vad det är som orsakar skillnaderna i prestanda mellan de testade korten.
Det är fullständigt idiotiskt att testa grafikkort med en cpu som begränsar det, det blir inte bra helt enkelt och man kan inte lita på ett sådant test oavsett vem som gjort det.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Man vill alltid testa en specifik komponent så att det är den som begränsar prestandan och inte någonting annat, för annars vet man inte vad det är som orsakar skillnaderna i prestanda mellan de testade korten.
Det är fullständigt idiotiskt att testa grafikkort med en cpu som begränsar det, det blir inte bra helt enkelt och man kan inte lita på ett sådant test oavsett vem som gjort det.

Javisst,vill du se vad komponenten klarar av under optimala förutsättningar så ska testet göras på det sätt du beskriver.Men nu var det inte det jag var intresserad av! Jag ville se hur korten presterade på ett vanligt "svenne banan" system.

Tester för konsumenter bör göras efter konsumenters premisser.I det här fallet innebär det att korten testas på ett system som liknar majoritetens. Nu är det ju så att väldigt få har ekonomin att införskaffa sej den allra nyaste o snabbaste processorn med tillbehör

Dessutom så ,tro det eller ej, så är det bara en försvinnande liten del av oss konsumenter som överklockar.

Med detta sagt så var det här testet bra! Det visar hur korten presterar ihop med den stora majoritetens system i dom nyaste o populäraste spelen,och det mina damer o herrar är mycket intressantare för oss köpare än test gjorda på uber riggar som väldigt få av oss har.

Tyvärr görs det för få sådana här tester!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Inaktiv

Frågan jag ställer mig är "Varför inte en Phenom II används med flytande kväve överklockad till 5 GHz samt 8 gb minne i dessa tester!?" Jag menar det är ju inte så att vi är intresserade vad vi vanliga konsumenter i mellanskiktet får för prestanda med våran utrustning i vanliga spelscener, det viktigaste måste ju ändå helt klart vara att se hur korten presterar med riktig utrustning!!

Permalänk
Medlem

Visst är det intressant och se hur ett sämre system flaskar olika grafikkort och det hade väl varit ett bra test. Men det är inte vad testet ger sig ut för att vara. Om det är systemet man testar, borde inte testet handla om det då? Om testet testar hur olika nya grafikkort flaskas av ett sånt här system. Varför påstå att man testar grafikkortstprestanda och låtsas som det regnar? Och varför inte testa färre kort på fler system då istället?

Om det är tanken att testa systemet? Vad säger detta test en människa med en budget c2d, eller p45 eller x38 chipset? Ingenting. Testet är en ensam punkt i prestandarymden och det enda vi kan vara säkra på är att det inte rör sig om grafikkortsprestanda som har testats.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Moderator
Testpilot

Problemet i dagens samhälle är att det är så många som är naiva och tror att vi lever i en fritt oberoende samhälle. Det var ett ganska bra tag sedan som Nvidia "lanserade" sitt GTX 260 Core 216 men helt plötsligt så poppar det upp benchmarks som svampar ur marken på nätet. Varför? Jo för att Nvidia precis har optimerat sina drivrutiner (förbaskat bra jobb dessutom) och vill att hela världen ska få se hur bra det "nya" kortet presterar.

Sweclockers var ju så pass klumpiga att de till och med basunerade ut att man använde Nvidias egna timedemos m.m. Finns inga andra (vettiga) siter som skulle få för sig att använda timedemos eller specifika inställningar som en viss tillverkare föreslår.

Missförstå mig rätt, Nvidia har ett ess i rockärmen med GTX 260 Core 216 och har gjort ett förbaskat bra jobb med sina drivrutiner. Men det förändrar inte att Sweclockers gjorde en förbannat dålig recension. Att inte ens köra med Vista, jag menar de senaste spelen på marknaden presterar BÄTTRE i DX10 än vad de gör i DX9. Åtminstone ha med en jämförelse.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Jag spelar med XP 32 fungerar klockrent. Så jag tycker det var bra att testet utfördes på det. Visst skulle det vara intressant att se samma test på en core 2 duo. Bring it on!
Jag tycker dom kunde skyltat lite mer med vad för system som användes iofs och annars var det ett intressant test. gtx 260 verkar ju faktiskt bättre än 4870x2 om man inte har en Phenom II i 5 GHz!
Eller??

Hoppas det kommer en del 2 i detta test -- > c2d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag spelar med XP 32 fungerar klockrent. Så jag tycker det var bra att testet utfördes på det. Visst skulle det vara intressant att se samma test på en core 2 duo. Bring it on!
Jag tycker dom kunde skyltat lite mer med vad för system som användes iofs och annars var det ett intressant test. gtx 260 verkar ju faktiskt bättre än 4870x2 om man inte har en Phenom II i 5 GHz!
Eller??

Jag misstänker tyvärr att det hade räckt med en e8400 för att få fullständigt andra resultat. Inget extremt alltså. Just nu kör jag med en oklockad e8600 och fyra gig. de siffror jag ser har ingen som helst likhet med detta tests.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Eller??

Det är ju precis här vi har ett problem, när det får ett HD4870x2 att verka sämre än GTX 260 vilket det självklart absolut inte är. Ett HD4870x2 presterar inte så dåligt på en Phenom utan Swec. har något fel på sitt kort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Visst är det intressant och se hur ett sämre system flaskar olika grafikkort och det hade väl varit ett bra test. Men det är inte vad testet ger sig ut för att vara. Om det är systemet man testar, borde inte testet handla om det då? Om testet testar hur olika nya grafikkort flaskas av ett sånt här system. Varför påstå att man testar grafikkortstprestanda och låtsas som det regnar? Och varför inte testa färre kort på fler system då istället?

Om det är tanken att testa systemet? Vad säger detta test en människa med en budget c2d, eller p45 eller x38 chipset? Ingenting. Testet är en ensam punkt i prestandarymden och det enda vi kan vara säkra på är att det inte rör sig om grafikkortsprestanda som har testats.

Läser du vad jag skriver?? Det verkar faktiskt inte så!

Recensionen beskriver hur toppkorten presterar i dom senaste (och populäraste) spelen på en medelbra dator....PUNKT

Det kan väl inte vara så svårt att förstå??

Vad tror du gemene man har mest nytta av inför ett nytt grafikkorts köp. Att recensenten använder sej av det nyaste,snabbaste o dyraste systemen som väldigt få har råd till?. Eller en dator med liknande prestanda som dom flesta sitter på..flaskhals eller inte...vad tror du??

"Vad säger detta test en människa med en budget c2d eller p45 eller x38 chipset?"..Ja,vänd på det istället. Vad skulle testet ha sagt dom om en uber klockad core i7 rigg hade använts...Dessutom har dom FLESTA en dator som prestandamässigt liknar den som användes vid testet.

Jag tycker att det skulle vara riktigt bra om fler recensenter började använda sej av mer "normala" system för sina recensioner av komponenter.Det skulle hjälpa det stora flertalet presumtiva köpare. Men tyvärr är det väl så att det är "elit" nerdarna som ska tillfredställas först...suck

Med det här testet så fick ju alla reda på att ett 4870X2 är ett onödigt köp till ett oklockat medel system och att både 4870 512/1 och gtx260core216 är utmärkta köp......så varför gråta så mycket??

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag vill fortfarande veta hur det är med c2d @ 3 GHz + !

Permalänk
Medlem
Citat:

......så varför gråta så mycket??

Försök låta bli att vara spydig så kanske jag svarar dig sedan.

Nä förresten, jag skall vara schyst:)

Om du kollar tidigare poster så sade jag för ett tag sen att det här hade varit ett bra test för att testa hur systemet begränsar och det får mig att tveka till att rekomendera 4870x2 till vilket system som helst.
I vilket fall tycker jag att man skulle ha diskuterat det i någon analys. Jag tycker bara att en testare skall veta, och informera, om han gör ett cpu test eller ett grafikkortstest.
Att testa på olika riggar tycker jag är en lysande tanke och jag läser alltid sådana test med intresse.

På tal om annat. Jag lyckades faktiskt slå testets benchmark i farcry2 4870x2 av en händelse.

Far Cry® 2
- Benchmark Report -
2008-11-24 19:41:14

Run 1
Settings: Demo(Ranch Small), 1920x1200 (60Hz), D3D10, Fixed Time Step(No), Disable Artificial Intelligence(No), Windowed, Anti-Aliasing(None), VSync(No), Overall Quality(Optimal), Vegetation(Very High), Shading(Very High), Terrain(Very High), Geometry(Very High), Post FX(High), Texture(Very High), Shadow(Very High), Ambient(High), Hdr(Yes), Bloom(Yes), Fire(Very High), Physics(Very High), RealTrees(Very High)

* Average Framerate: 37,33
* Max. Framerate: 56,86
* Min. Framerate: 28,75

Fast då hade jag lyckats kryssa i windowed mode

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk

Att du lyckas slå sweclockers test tannat, är väl inte speciellt relevant i frågan om sweclockers-testet i sej?

Permalänk
Medlem

Dom körde settings Demo(Ranch Medium) du körde ranch small.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att du lyckas slå sweclockers test tannat, är väl inte speciellt relevant i frågan om sweclockers-testet i sej?

Nä, dessutom hade jag faktiskt inte ens i AA ser jag.

tEan:
Jag försökte inte heller bevisa något, jag råkade bara se att jag fick samma fps i 2d mode. Jag blev tvungen att testa nu och får 48 fps i 1920x1200 (med samma inställningar och bana som sweklockers test). Om crossfire hade funkat i spelet hade det väl dubblats, men det kvittar, det är väl spelbart ändå fast spelet suger tyvärr.

Dock säger detta inget alls om min 4870x2 eftersom jag kanske fått bättre resultat även med en gtx 280.

Jag har inte heller någon särskilt fet dator. Ett medel-plus system kanske. (Jag har inte i quaden och allt minnet i signaturen just nu och kör oklockat)

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Citat:

Recensionen beskriver hur toppkorten presterar i dom senaste (och populäraste) spelen på en medelbra dator....PUNKT

Vad tror du gemene man har mest nytta av inför ett nytt grafikkorts köp. Att recensenten använder sej av det nyaste,snabbaste o dyraste systemen som väldigt få har råd till?. Eller en dator med liknande prestanda som dom flesta sitter på..flaskhals eller inte...vad tror du??

"Vad säger detta test en människa med en budget c2d eller p45 eller x38 chipset?"..Ja,vänd på det istället. Vad skulle testet ha sagt dom om en uber klockad core i7 rigg hade använts...Dessutom har dom FLESTA en dator som prestandamässigt liknar den som användes vid testet.

Jag tycker att det skulle vara riktigt bra om fler recensenter började använda sej av mer "normala" system för sina recensioner av komponenter.Det skulle hjälpa det stora flertalet presumtiva köpare. Men tyvärr är det väl så att det är "elit" nerdarna som ska tillfredställas först...suck

Med det här testet så fick ju alla reda på att ett 4870X2 är ett onödigt köp till ett oklockat medel system och att både 4870 512/1 och gtx260core216 är utmärkta köp......så varför gråta så mycket??

Nu var det nog en tillfällighet mer än ett val att det blev den processor det blev. Jag tror de flesta här hellre hade sett ett grafikkortstest med en processor som faktisk inte skulle bli en flaskhals.

Jag kan också hålla med om att det vore intressant med olika systemkonfiguraitoner för att se när och om vissa grafikkort ens är värd att köpa beroende på hur bra system (läs cpu) man har i övrigt. Men nu var detta inte meningen med detta test, det bara blev så med tanke på att det inte fanns någon annan processor att tillgå. Testet byggdes inte upp runt utgångspunkten att det skulle bli denna processor tror jag.

Som sagt. Om man bara var ute efter att se skillnaden på nya och gamla GTX260 så hade det eventuellt räckt med denna processor. Men varför då ens ha med något annat grafikkort då när testet inte ens gör de bättre grafikkorten rättvisa. Som sagt, detta var inte ett systemtest utan ett grafikkortstest. Så kom inte här och försök övertyga någon att det var ett bra grafikkortstest rakt igenom, för det var det inte. Det skulle kunna gå igenom som ett bra systemkonfigurations-test för att se vilket grafikkort som räcker till ett mellanklass/budget-system i övrigt, inget mer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag försöker inte heller säga att 4870x2 är ett dåligt kort. Tvärtom så är det det bästa som går att få för pengar just nu om man har komponenter som kan tillgodogöra sej det.

Men jag kan inte förstå varför testet inte kan tas för vad det är,alltså ett test för alla som inte sitter med dom absolut senaste processorerna men som ändå vill spela dom nyaste spelen. Att det sen inte går att kräma ur korten på all prestanda med den riggen må vara hänt,men vad jag såg så var alla spelen spelbara på dom vanligaste upplösningarna,och det är väl det som är huvudsaken.

Skulle jag tycka att något var negativt med recensionen så skulle det vara att dom inte hade några lite äldre kort med oxå(t.ex 3870 o 9800gt) Då skulle man ju ha något mer att referera mot. Men det är bara min åsikt.

Att dom använde sparade demos från Nvidia är något jag faktiskt inte höjer mina ögonbryn över o skulle heller inte gjort det om förhållandena var de motsatta(demos från Ati) Jag menar alla demos var från spelen o inte något special preparerat egen gjort alster.

Tyvärr finns det alldeles för många på det här forumet som hela tiden måste påpeka att just deras företag(ni hör ju själva hur löjligt det låter.."MITT FÖRETAG"...herregud!!)är det absolut bästa och så fort ett resultat inte passar dom så skriks det om fusk,mutade recensenter och andra mindre begåvade uttalanden. SNÄLLA ni engagera er i något som verkligen har betydelse!!.

Hursomhelst så tyckte flera av mina vänner,som inte är särskilt insatta i hårdvaror men ändå vill spela dom senaste spelen på sina inte allt för avancerade maskiner(köpta på onoff eller genom företags köp), att det här var ett bra test just för att dom använde sej av samma saker som dom har.

Och vilka är vi att säga att dom har fel?? Det är ju ändå dom som står för 99 procent av alla köp.

Med det så hoppas jag verkligen att det fortsätts att testas på mera "normala" system för alla "normal" konsumenter. Vi "geeks" o uber nerds kan bencha själva

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja testet visar mycket väl hur en processor kan begränsa ett system, vi kan lära oss av det. Men nu är det inte det testet ska visa, det ska visa hur bra grafikkortet är gentemot varandra. Det fick vi inte se.

Alltså testet är mycket dåligt då det visar helt andra saker än det borde. Samtidigt missgynnar det de snabbaste korten som kräver mest CPU-prestanda.

Och en 2.6GHz dator är nog inte vad folk med HD4870X2 köper, de brukar ha 3GHz+, och ofta klockas det en hel del. Därför är detta testet också dåligt ur synpunkten vad en Highend-grafikkorts köpare har för genomsnittssystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag försöker inte heller säga att 4870x2 är ett dåligt kort. Tvärtom så är det det bästa som går att få för pengar just nu om man har komponenter som kan tillgodogöra sej det.

Men jag kan inte förstå varför testet inte kan tas för vad det är,alltså ett test för alla som inte sitter med dom absolut senaste processorerna men som ändå vill spela dom nyaste spelen. Att det sen inte går att kräma ur korten på all prestanda med den riggen må vara hänt,men vad jag såg så var alla spelen spelbara på dom vanligaste upplösningarna,och det är väl det som är huvudsaken.

Skulle jag tycka att något var negativt med recensionen så skulle det vara att dom inte hade några lite äldre kort med oxå(t.ex 3870 o 9800gt) Då skulle man ju ha något mer att referera mot. Men det är bara min åsikt.

Att dom använde sparade demos från Nvidia är något jag faktiskt inte höjer mina ögonbryn över o skulle heller inte gjort det om förhållandena var de motsatta(demos från Ati) Jag menar alla demos var från spelen o inte något special preparerat egen gjort alster.

Tyvärr finns det alldeles för många på det här forumet som hela tiden måste påpeka att just deras företag(ni hör ju själva hur löjligt det låter.."MITT FÖRETAG"...herregud!!)är det absolut bästa och så fort ett resultat inte passar dom så skriks det om fusk,mutade recensenter och andra mindre begåvade uttalanden. SNÄLLA ni engagera er i något som verkligen har betydelse!!.

Hursomhelst så tyckte flera av mina vänner,som inte är särskilt insatta i hårdvaror men ändå vill spela dom senaste spelen på sina inte allt för avancerade maskiner(köpta på onoff eller genom företags köp), att det här var ett bra test just för att dom använde sej av samma saker som dom har.

Och vilka är vi att säga att dom har fel?? Det är ju ändå dom som står för 99 procent av alla köp.

Med det så hoppas jag verkligen att det fortsätts att testas på mera "normala" system för alla "normal" konsumenter. Vi "geeks" o uber nerds kan bencha själva

Suck! Du missar min poäng hela tiden men de får kvitta. Jag håller med dig att det är bra att man testar grafikkort på normala riggar också. Men det blir meningslöst att testa de bättre grafikkorten då när systemet i stort inte gör dom rättvisa.

Ett halvförsök att göra en klassisk billiknelse så alla fattar:
Ungefär som att gå ut med att man testar accelerationsprestandan på tre bilar och använder sig utav en Ferrari Enzo, en Volvo XC90 och en Passat TDI Syncro och gör det hela på en halvplogad kurvig vinterväg och sen påstår att en Ferrari presterar dåligt jämfört mot de andra bilarna. Sen försvarar vissa detta med att "Ja men vem köper en Ferrari Enzo?" Nu var det ju inte testet.
Testet var accelerationsprestandan, då måste man använda sig utav en bra väg också. Vi var ju faktist ute efter att testa accelerationsprestandan, inte hur bra bilarna beter sig på mer normala svenska vinterförhållanden i förhållande till priset, eller hur?

Sensmoralen: För att göra ett test/en jämförelse och kalla det för det måste man testa det under jämförbara förhållanden. Vad testade vi? Vad ville vi bevisa?

Ja ni fattar säkert vad jag är ute efter. Hoppas jag.

Detta test blev för de flesta ett helt annat test än vad det egentligen var meningen att bli. Det här testet visar bara hur meningslöst det är att köpa dyra grafikkort om man inte har processor att backa upp det med. Vad det däremot inte testar är skillnaden i prestanda mellan ett högprestandakort och ett lite sämre presterande kort. Varför, jo för att processorn är en flaskhals för de bättre grafikkorten, en ordentlig flaskhals också.

Åter igen, jag är också för blandade tester och mer normala tester. Men då ska testet vara inriktat från början på att testa just skillnaden i prestanda med olika grafikkort med olika system (processorer) Inte bli det av en "slump". Alltså, det måste ställas i rellation till något, något som inte alls görs i detta test.

Antingen är det ett test av prestanda av ett totalt system eller av endast en processor eller endas ett grafikkort. Detta test är inget av dessa tre. Därför tycker jag att detta inte är ett bra genomfört test. Men åter igen, läs vad jag skrev i början av detta inlägg.

Ingen har sagt att ett 4870x2 är ett dåligt kort. Vem menar du har sagt det och menat det på fullaste allvar?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Suck! Du missar min poäng hela tiden men de får kvitta. Jag håller med dig att det är bra att man testar grafikkort på normala riggar också. Men det blir meningslöst att testa de bättre grafikkorten då när systemet i stort inte gör dom rättvisa.

Ett halvförsök att göra en klassisk billiknelse så alla fattar:
Ungefär som att gå ut med att man testar accelerationsprestandan på tre bilar och använder sig utav en Ferrari Enzo, en Volvo XC90 och en Passat TDI Syncro och gör det hela på en halvplogad kurvig vinterväg och sen påstår att en Ferrari presterar dåligt jämfört mot de andra bilarna. Sen försvarar vissa detta med att "Ja men vem köper en Ferrari Enzo?" Nu var det ju inte testet.
Testet var accelerationsprestandan, då måste man använda sig utav en bra väg också. Vi var ju faktist ute efter att testa accelerationsprestandan, inte hur bra bilarna beter sig på mer normala svenska vinterförhållanden i förhållande till priset, eller hur?

Sensmoralen: För att göra ett test/en jämförelse och kalla det för det måste man testa det under jämförbara förhållanden. Vad testade vi? Vad ville vi bevisa?

Ja ni fattar säkert vad jag är ute efter. Hoppas jag.

Detta test blev för de flesta ett helt annat test än vad det egentligen var meningen att bli. Det här testet visar bara hur meningslöst det är att köpa dyra grafikkort om man inte har processor att backa upp det med. Vad det däremot inte testar är skillnaden i prestanda mellan ett högprestandakort och ett lite sämre presterande kort. Varför, jo för att processorn är en flaskhals för de bättre grafikkorten, en ordentlig flaskhals också.

Åter igen, jag är också för blandade tester och mer normala tester. Men då ska testet vara inriktat från början på att testa just skillnaden i prestanda med olika grafikkort med olika system (processorer) Inte bli det av en "slump". Alltså, det måste ställas i rellation till något, något som inte alls görs i detta test.

Antingen är det ett test av prestanda av ett totalt system eller av endast en processor eller endas ett grafikkort. Detta test är inget av dessa tre. Därför tycker jag att detta inte är ett bra genomfört test. Men åter igen, läs vad jag skrev i början av detta inlägg.

Ingen har sagt att ett 4870x2 är ett dåligt kort. Vem menar du har sagt det och menat det på fullaste allvar?

Jo jag förstår vad du är ute efter... Men för att återgå till dina bil liknelser: För de flesta av oss grafikkorts spekulanter(bilköpare) så ser verkligheten mer ut som en lite lätt slingrig svensk landsväg i motljus så vad gagnar det oss om biltesterna görs på Nurnberg ring ?? Självklart så är jag medveten om att Ferrarin kan hålla en betydligt högre hastighet på en rak sträcka på Auto bahn än vad den kan göra på en avtags väg in till Långsele. Men vad hjälper det mej om jag bor i Långsele??

Jag tycker premisserna för det här testet var väldigt klara:Vi testar toppkorten i dom senaste spelen med dom senaste drivarna på ett system
som liknar ett de flesta har....så vari ligger felet?? . vad kan misstolkas??

Du försöker att få det till någonting det inte utgav sej för att vara. Du måste ta det för vad det var och inte för vad du ville det skulle vara.

Som jag sagt tidigare skulle jag gärna sett ett par äldre kort med i testet men jag tvivlar starkt på att de skulle klara av att hålla en spelbar fr i något högre upplösningar.

angående Ferrarin(4870x2) så är det absolut inget fel på bilen(hårdvaran) utan den har en djä...gt dålig förare(DRIVER) ;)...sorry kunde inte låta bli

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja vi tycker verkigen inte lika du och jag märker jag. Jag ser testet för vad det blev och vad de flesta grafikkortstest brukar sträva åt. Detta test strävar inte åt att testa grafikkort i första hand, utan hur ett mediåkert (normalsvensson) system klarar av att driva för grafikkort. Det kom fram till att det inte är värt att köpa ett dyrare kort då, för man får inte ut prestandan ändå.

Jag förstår vad du är ute efter också men jag och de flesta som har reagerat på testet håller inte med dig i den frågan. Tester blev inte vad det var tänkt att bli, just pga. vissa saker som vi redan har disskuterat. Då får man ta testet för vad det blev istället. Vad det inte blev var ett fullvärdigt grafikkortstest. Vad det blev var ett test där man bevisade vilket grafikkort som det räcker att köpa om man inte sitter på ett bättre system än så. Och det är ju aldeles perfekt, om det var det man förväntade sig utav testet. Åter igen, jag förstår precis vad du är ute efter, jag håller bara inte med dig. Sen finns det även andra saker i testet som andra nämner gång på gång som inte heller gagnar testet som sådant, men som för mig inte är av samma stora betydelse men som även det är ett problem. Men det mesta har redan tjatats om och om igen så det låter jag bli att kommentera.

Offtoppic
Snart är det Jul, vad önskar ni er i julklapp?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo jag förstår vad du är ute efter... Men för att återgå till dina bil liknelser: För de flesta av oss grafikkorts spekulanter(bilköpare) så ser verkligheten mer ut som en lite lätt slingrig svensk landsväg i motljus så vad gagnar det oss om biltesterna görs på Nurnberg ring ?? Självklart så är jag medveten om att Ferrarin kan hålla en betydligt högre hastighet på en rak sträcka på Auto bahn än vad den kan göra på en avtags väg in till Långsele. Men vad hjälper det mej om jag bor i Långsele??

Jag tycker premisserna för det här testet var väldigt klara:Vi testar toppkorten i dom senaste spelen med dom senaste drivarna på ett system
som liknar ett de flesta har....så vari ligger felet?? . vad kan misstolkas??

Du försöker att få det till någonting det inte utgav sej för att vara. Du måste ta det för vad det var och inte för vad du ville det skulle vara.

Som jag sagt tidigare skulle jag gärna sett ett par äldre kort med i testet men jag tvivlar starkt på att de skulle klara av att hålla en spelbar fr i något högre upplösningar.

angående Ferrarin(4870x2) så är det absolut inget fel på bilen(hårdvaran) utan den har en djä...gt dålig förare(DRIVER) ;)...sorry kunde inte låta bli

Visst ska man ta det för det är och inte vad man vill att det ska vara. Men om det inte ens är vad det utger sig för att vara så är det ett dåligt test. Ett grafikkortstest ska jämföra grafikkort. Och processortest ska mäta hur mycket processorer begränsar.
Detta testet är ett processortest, fast med bara en processor och ett flertal grafikkort.
Därför ska man inte använda detta testet för att ta reda på hur bra ett grafikkort är, du kan ju om du vill se hur bra processorn är, och även om det är det enda testet duger till så är det inte det som är menat med testet.

Och återigen. Det systemet är inte repressentativt för läskretsen för fem öre. Köper man ett HD4870X2 så köper man vassare processor också. Köper man däremot ett billigare grafikkort så kanske man även köper en sån processor, men då är det fortfarande oftast i balans, så processorn begränsar fortfarande inte då. Det är därför man testar grafikkort utan flaskhalsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Offtoppic
Snart är det Jul, vad önskar ni er i julklapp?

Ett nytt grafikkort. Närmare bestämt Powercolor Radeon HD 4870 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visst ska man ta det för det är och inte vad man vill att det ska vara. Men om det inte ens är vad det utger sig för att vara så är det ett dåligt test. Ett grafikkortstest ska jämföra grafikkort. Och processortest ska mäta hur mycket processorer begränsar.
Detta testet är ett processortest, fast med bara en processor och ett flertal grafikkort.
Därför ska man inte använda detta testet för att ta reda på hur bra ett grafikkort är, du kan ju om du vill se hur bra processorn är, och även om det är det enda testet duger till så är det inte det som är menat med testet.

Och återigen. Det systemet är inte repressentativt för läskretsen för fem öre. Köper man ett HD4870X2 så köper man vassare processor också. Köper man däremot ett billigare grafikkort så kanske man även köper en sån processor, men då är det fortfarande oftast i balans, så processorn begränsar fortfarande inte då. Det är därför man testar grafikkort utan flaskhalsar.

Exakt min tanke!

Visa signatur