Datorbutikens kunder blir utan pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Förskottsbetalning är ett smart sätt och slippa postförskottavgift m.m.
Kunderna kan väl knappast "få skylla sig sjäv" idiot, dom har väl inte en aning om att sveriges största datorhandlare hade problem med ekonomin.
Knappast så att datorbutiken gick ut med ett pressmedelande och meddelade samtliga kunder att "nu är det bäst ni beställer mot fraktura eller postförskott för vi kanske går i konkurs".

Sen for the record så sålde inte datorbutiken saker emot fraktura som tex creatix.se osv.

Läs på lite, du får alltid leva med risken om du förskottsbetalar...spelar ingen roll vilket företag det än är, risken finns alltid.
Sen att dom får skylla sig själva är din åsikt, det sa jag inte ett skvatt om. Det är väl självklart det är synd om kunderna, oavsett vad man beställer. Men det finns alltid folk som gottar sig i andras olyckor...men kom fan inte och anklaga mig för det.
Det får du gärna yttra dig med och förklara, men inte till mig tack...bespara mig det är du snäll.
Angående din sista rad, konstigt att min nuvarande HDD är betald med faktura från datorbutiken, visserligen 1,5 år sen, men ändå.
IDIOT på dig själv du.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Jag tror ni har missuppfattat det här hur många av er handlar mer ett riktigt kreditkort och använder krediten? Hur många har ens ett kreditkort? Jag har det då inte, jag har ett visa kort som inte är kredit utan kopplat till ett bankkonto som pengarna dras från direkt och det tror jag är det som majoriteten här har.

För att klargöra: "Vanliga" visa/mastercard/... som är bankkort räknas inte som kreditkort och räknas således in bland dem som har förskottsbetalat.

Dock måste jag fråga en sak, är det inte så att pengar inte brukas dras från konton förrän sakerna har skickat och bara ligger som reserverade undertiden?

Posförskott existerar ju.
Ledsamt att folk blivit av med pengar, det är vi väl alla överens om, men att förbetala såsom han i exemplet 11 000 :- för att slippa en PF avgift a´50:-, är lite väl naivt/dumsnålt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
konstigt att vissa anser sig vara så fattiga att dom inte har råd med postförskotten men att skicka iväg tusentals kronor i förskott det går bra.

Där slog du enligt mig huvud på spiken.

Vore jag en av dom drabbade så skulle jag kontakta en advokat och be honom kolla upp all bokföring. Är det så att dom vetat att det lutar åt konkurs och du fortfarande tar betalt i färskott utan att meddela om risken så kan styrelsen gjort sig skyldiga till bedrägeri. Så, ni som drabbats, och framförallt ni som tätt inpå konkursen, går ihop och kontaktar en advokat så kanske ni kan få nåt i ett civilmål i samband med en rättegång. Lycka till!

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Läste nånstans att nån betalat en dator på 11.000kr i förskott.
Tycker man borde känna till vilka risker det finns med förskottsbetalning.

Frågan är ju hur man kan vara så korkad att man förskottsbetalar såhär stora summor. Har man råd att bränna 11kkr på en dator måste man väl kunna lägga en extra femtilapp till postförskottsavgiften, så finns det ingen risk att man tappar allt ifall bolaget skulle konkursa. Snålheten straffar sig ibland!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
4000kr*konkurs=0kr

Beställde ett grafikkort, och nu kommer dommen att man förlorat alla pengar. Vilken lagom julklapp!

Och nu har nån bank fått dina pengar, känns väl bra. Sanslöst att man kan får räkna pengar man fått för en vara man inte levererat som en tillgång som man sen kan betala av sina skulder med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ungefär lika smart som att springa ut på ett övergångsställe utan att se sig för eftersom bilarna enligt lag ska stanna , det är ett onödigt riskbeteende . Använd postförskott FFS då rör det er inte ryggen om paketen slarvas bort av posten eller kidnappas av utomjordingar , konstigt att vissa anser sig vara så fattiga att dom inte har råd med postförskotten men att skicka iväg tusentals kronor i förskott det går bra.

WORD

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Visst är det synd om alla som förskottsbetlat och inte får sina pengar...
Personligen hade jag aldrig förskottsbetalat till ett företag som flaggat för konkurs i 6 månader. Då hade jag hellre lagt ut 29 spänn i avgift.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Hoppas alla lär sig att aldrig betala i förskott!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Känner att jag måste kommentera det här.

jag beställde nyligen (ca 1,5 månad sen) från datorbutiken. Då hade jag kollat priset på prisjakt i en vecka och var hela tiden billigast från datorbutiken. Visst det var inga "komplett.se"-leveranser men det tog en vecka och jag uppfattade det aldrig som de strulade med varorna.

Sen gäller det ju att tolka situationen, veckan innan jag beställde kom det ut en nyhet här på sweclockers om Datorbutikens ekonomiska problem. Jag nämnde det för min pappa och han var oerhört bestämd på att jag skulle betal med postförskott.

jag fick paketet på posten och betalade en vecka efter ordern, och nu sitter delarna i dator.

Det känns som jag på något sätt har haft otrolig tur och undkommit alla problem.
Bra pris
okej leverans etc...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ungefär lika smart som att springa ut på ett övergångsställe utan att se sig för eftersom bilarna enligt lag ska stanna , det är ett onödigt riskbeteende . Använd postförskott FFS då rör det er inte ryggen om paketen slarvas bort av posten eller kidnappas av utomjordingar , konstigt att vissa anser sig vara så fattiga att dom inte har råd med postförskotten men att skicka iväg tusentals kronor i förskott det går bra.

Vad folk inte fattar här är ju att betala i förskott ger den fördelen att om varan finns i lager så skickas den snabbast möjligt om man förskottsbetalar,inbilla dig inte att du kommer få bättre service om du väljer postförskott som kostar mer också.Jag blev själv av med 1200 spänn för jag ville få hem ett par minnen snabbast möjligt och har handlat av datorbutiken i många år utan problem.Det är inte så roligt att sitta datorlös flera veckor på grund av kraschade minnen.Att dom skulle kursa var dessutom inte så jävla givet som många gnäller om här på forumet,det finns företag som alltid har uppfört sig skitdåligt och inte har dom kursat än.Det verkar som att alla tror att bara för att db misskötte sina leveranser det sista året så var dom 100 på att dom skulle kursa men det är ju jävligt lätt att se in i framtiden som många gör här eller?
MvH albanen...
P.S trevlig lussehelg föressten:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Från och med nu kommer jag alltid att handla via postförskott. Jag lider verkligen med personerna i åldern 16-2x som har jobbat i sommras för att få ihop pengar till en ny dator. Fy fan så jävla äckligt att ett så stort företag inte varnar kunderna på ett eller annat sett innan en konkurs.

Inte ens om Microsoft blev nya ägaren av datorbutiken skulle jag handla därifrån. Får rysningar bara jag hör namnet.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

börja köpa med postförskott istället:D;)

Permalänk
Avstängd

HAHAHAHAHAHAHA ÄGDA :D:D:D

Saknar datorbutiken :sadface:

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Avstängd

På sistonde när db ändrade sitt lagersätt och slutade ha saker i lager så kunde man ana att ngt började gå snett, eller hur? Jag kände så iaf.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Cash is king.
Död åt kortsamhället!

Permalänk

hahaha snåla jävlar som inte vill betala postförskott , dom kan ha det tycker jag.

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk

Har handlat där sedan 98 dom var bäst (RIP) missa min bonus men det gör fan inget...den som spar är girig(och det var jag)....Länge leve Datorbutiken

Visa signatur

Cyberians

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Vore jag en av dom drabbade så skulle jag kontakta en advokat och be honom kolla upp all bokföring. Är det så att dom vetat att det lutar åt konkurs och du fortfarande tar betalt i färskott utan att meddela om risken så kan styrelsen gjort sig skyldiga till bedrägeri. Så, ni som drabbats, och framförallt ni som tätt inpå konkursen, går ihop och kontaktar en advokat så kanske ni kan få nåt i ett civilmål i samband med en rättegång. Lycka till!

Nu kan jag inte så mycket om handelsrätt, men får verkligen ett aktiebolag gå ut och varna för att det eventuellt kommer gå i konkurs? Jag menar aktieägarna kommer ju kasta sig på telefonen/datorn och försöka sälja sina aktier fortare än man hinner säga "banankontakt" och kursen rasar snabbare än en bottenlös båt. Ett aktiebolags lojalitet ligger ju trots allt hos aktieägarna och ingen annan stans.

Nåja. Trist, det här. Hela historien om dbs konkurs är en tragedi.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Vanligt att det blir så.. otur för vissa

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

pengar tillbaka

Tja, till mig räckte tydligen pengarna. Fick tillbaka det jag hade betalat tidigare i veckan. Man får väl tacka en högre makt...?

Permalänk
Medlem

Om det skulle ske en omvänd situation; man gör en stor beställning på faktura, får hem grejerna och dagen efter faller butiken omkull. Måste man betala då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Om det skulle ske en omvänd situation; man gör en stor beställning på faktura, får hem grejerna och dagen efter faller butiken omkull. Måste man betala då?

Ja, genom konkursboet som har en fodran på dig.

Permalänk
Medlem

därför att när man köper något på nätet i alla fall om det är stora summor så betalar man med postförskott då hamnar man inte i denna plats

men tråkigt för alla som har förlorat pengar... men alvarligt så var de inte de billigaste stället Inet var mycket billigare på vissa varor och har riktigt låg frakt

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk

Jag betalade med vanligt kontokort (drar pengarna direkt) men lyckades ändå reklamera köpet hos Swedbank, fick tillbaka pengarna tidigare i veckan... antar att man hade tur.

Sen så är det sorgligt att se den intelligensnivå som existerar på detta forumet med tanke på alla inlägg som lyder "dom får fan skylla sig själva om man betalar i förskott hahahh!!!11"
Vad fan tänker ni med? Luft innanför pannan?

Permalänk
Medlem

klart det inte räcker... advokaterna tar ju sina utgifter samt att skulderna till företagen säkerligen inte var låga.

Personen är mindre värd än företagen är regeringars policy.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Avstängd

Gamla ägarna kör ju konkursutförsäljning av det gamla bolagets lager och inventarier i helgen. Det kanske känns lite magstarkt, men sådan är obeståndsrätten. De som förlorat pengar kan därför köpa sina varor för mellan 30-80 % rabatt.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
VARFÖR, säg mig VARFÖR folk är så J*vla idiotiska och köper grejer från datorbutiken, när de:

1. Inte har någonting i lager
2. Usel support
3. DYRT
4. Ja man har ju hört folk klaga på dem

Jag har inte handlat där på ett år av orsakerna ovan. Och att man i ett sånt läge också direktbetalar, otroligt.

Köpte ett chassi där som det var ett mindre fel på, deras svar var att skicka ett till nytt utan kostnad för varken chassit eller postförskott.

Billigt som få

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu ska ni inte gnälla över detta gott folk , ta lärdom i stället.

Ta lärdom av vadå? Att inte handla av ett företag som man inte vet kommer gå i konkurs?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Vad tjänar man på att förskottsbetala? ett par kronor?

Kanske inte kan hålla i pengarna och handlar med dom innan man får varan?

Vad jag har lärt mig är att posten klantar, paket kommer bort mm.. och en massa strul.

Jag betalar när jag hämtar varan, kommer paketet bort är det inga strul för mig, behöver inte betala eller liknande, tar och beställer nytt, kommer paketet så betalar jag.
Låter extremt lätt och det är det, visst det kostar någon tia mer.. OCH?
Jag förlorar inte ett öre

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
VARFÖR, säg mig VARFÖR folk är så J*vla idiotiska och köper grejer från datorbutiken, när de:

1. Inte har någonting i lager
2. Usel support
3. DYRT
4. Ja man har ju hört folk klaga på dem

Jag har inte handlat där på ett år av orsakerna ovan. Och att man i ett sånt läge också direktbetalar, otroligt.

Visa signatur