Logitech Z-5500 Vs Logitech Z-2300 (bäst för Musik)

Permalänk

Logitech Z-5500 Vs Logitech Z-2300 (bäst för Musik)

Villken av dessa två skulle ni säga var bäst för att lyssna på musik med ?

Logitech Z-5500 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303911

eller

Logitech Z-2300 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303910

Permalänk

Personligen tycker jag inte att man kan ha något utav de 2 systemen till musik. Eller jo, party musik och sådant där basen prioriteras över allt annat så funkar dom, men det är väldigt tråkigt ljud i musik tycker jag.

Men logiskt så är ju Z-5500 storebrorsan till 2300, vilket borde göra att det systemet är bättre. Har dock inte jämfört de båda "sida vid sida" så att säga.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Köp ett par Altec Lansing MX5021 istället eller vänta på Creative T3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matrixxxx
Köp ett par Altec Lansing MX5021 istället eller vänta på Creative T3.

Så dom där billiga har mycket bättre ljud än dom jag föreslog ?

Varför är dom så billiga och finns det inte några bra i 2500-3000 klassen ?

Creative T3 saknar ju THX va ja förstått är det viktigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik90

THX är väl skitsamma för musik? Det är väl bara vid filmtittande som det bankar på som fan med basen?

Förövrigt, har ett par Altec Lansing som har sisådär 8 år på nacken och dom funkar svinbra, har aldrig haft ett par Logitech men det är mest dunka dunka i dom systemen har jag hört.

Permalänk

knepigt det här

Permalänk
Medlem
Citat:

knepigt det här

Vad lyssnar du på för musik?

Permalänk

Allt från Metal - trance - pop- opera-:P ja allt men brukar ha fest och köra en hel del dunka dunka låtar

Permalänk
Medlem
Citat:

Allt från Metal - trance - pop- opera-:P ja allt men brukar ha fest och köra en hel del dunka dunka låtar

Om jag skall vara ärlig så köp vad fan du vill, om du kör mycket trance så kör på Logitech, vilket av systemen beror på vad du tycker, dom är rätt identiska bara att z5500 är lite mer av allt.

Men om du lyssnar mer allround som jag så tycker jag helt klart att du kan satsa på ett Altec Lansing system, mitt kan iaf trycka på grovt med bas men samtidigt ha mycket bra ljud i övrigt.

Permalänk

okey ni har övertygat mig att köpa logitech Z-5500 tackar

Permalänk
Medlem

Det är bara tråkigt folk som inte tycker Z-5500 eller Z-2300 låter bra. Jag har själv Z-680, föregångaren till Z-5500 och ljudet är fenomenalt. Som alltid med ljud så är det personligt vad man gillar och audiofiler brukar aldrig gilla det som "normalt" folk gillar.

THX spelar noll roll, det är bara en certifiering. Ljudet kan låta likadant ändå. Och som sagt, har inget med musik att göra.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det är bara tråkigt folk som inte tycker Z-5500 eller Z-2300 låter bra. Jag har själv Z-680, föregångaren till Z-5500 och ljudet är fenomenalt. Som alltid med ljud så är det personligt vad man gillar och audiofiler brukar aldrig gilla det som "normalt" folk gillar.

THX spelar noll roll, det är bara en certifiering. Ljudet kan låta likadant ändå. Och som sagt, har inget med musik att göra.

hehe tackar för den infon

Permalänk
Citat:

THX är en certifiering som innebär att den här produkten är en bra hemmabioprodukt enligt vissa mätningar. Det är fullständigt onödigt. I vissa fall som till vissa In-Wall högtalare som har THX-certifierats så har ljudet till och med lidit på grund av THX implementeringen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife

Z-5500 låter bra för att vara datorhögtalare. Bland de bästa. Men det låter ju urkasst jämfört med ett riktigt Mordaunt-Short Mezzo högtalarpaket till en Onkyo 906. För 2500 är de svårslagna men att de låter bra beror på vilken referensram man har.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Jag har haft Z-5500 och brorsan har Z-2300 så jag har erfarenhet av båda systemen.

Skulle helt klart säga att Z-2300 är bättre för musik, medans Z-5500 gör sig grymt bra till film framförallt.
Z-5500 basen blir lätt "bumlig" till musik medans 8"aren i Z-2300 är mer rapp och alert. Du kan utan problem använda båda till fest, det kan jag lova. Jag skulle nog rekommendera dig Z-2300.

Musik ska lyssnas i stereo och där gör sig Z-2300 bäst utan tvekan enligt mig.

Nu sitter jag på en HK 970 stereoförstärkare och högtalare för 6000kr. Klart det är brutal skillnad i ljud, men det är även brutal skillnad på pris

EDIT: Glömde nämna det att jag tycker Z-5500 saknar tryck i mellanregistret. Det blir ganska tamt ljud i just mellanregistret.

killawife: Snarare så att "audiofiler" hellre vill ha ett neutralt ljud som inte är färgat. Många billigare system gör musiken färgad för att det ska "låta" mer vänligt för öronen. Med andra ord: det blir en mer varm partystämning i musiken istället för att låta som studioinspelningen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3251

Många som rekomderar de.

Skulle jag tagit isället för nåt logitech, om inte gå och provlyssna.

/ lAlAz0r

Permalänk

Jag har z-5500 och tycker att de låter helt okej. Det är ju ändå för det mesta komprimerade mp3:or som spelas upp på dator och behöver man ju faktiskt inte några high-end grejor imo.
Skillnaden mellan z2300/5500 är som jag har fattat det endast att 5:an är ett surround system vilket inte 2:an är. Vilket borde betyda att de är precis lika bra på att spela upp musik.

fog: Alla stereo grejor färgar ljudet, vissa förstärkare har ett varmare ljud medans andra har ett mer vasst ljud, vissa färger ljudet mycket lite, andra mycket. Vad man vill ha beror ju helt på smaken och hur ens lyssningsrum är. Har man ett rum med många hårda ytor är det kanske bra att satsa på en förstärkare/cdspelare med ett varmare ljud eller tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
killawife: Snarare så att "audiofiler" hellre vill ha ett neutralt ljud som inte är färgat. Många billigare system gör musiken färgad för att det ska "låta" mer vänligt för öronen. Med andra ord: det blir en mer varm partystämning i musiken istället för att låta som studioinspelningen.

Det är inte för att det ska låta vänligt utan helt enkelt pga bristande kvalitet i komponenterna, inte svårare än så. Det finns dyr utrustning som färger ljudet likväl och låter bra.

Gällande datorhögtalare för musik är ju dessa rätt bra:
https://www.inet.se/datortillbehoer/hoegtalare/dfeldt-audioen...

Räkna inte med nån thomp-thomp bas bara, för det behövs en baslåda som tillbehör.

Men är man bara ute efter bas-thomp och höra ljudet duger Logitechs system utmärkt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder z2300, likaså min lillebror och min systers kille, alla är lika nöjda. Fantastiska till musik, helt okej till film. z5500 har ju fler högtalare, så helt klart mer intressant till film. Det är väl mest en prioriteringsfråga i mina ögon, pris kontra antal högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har ägt diverse högtalare utav olika märken men aldrig varit så nöjd som med Logitech Z5500, dels för att priset inte är på tok för högt och för att ljudet som du får utav dem är värt pengarna.

Jag kopplade in precis allt till högtalarna, Datorn, Xboxet, TV/DVD, Radion/Microstero, MP3spelare, Mobiltelefon (med lite modifikation av kablar) och portabel DVDspelare. Ljudet var lika bra på samtliga enheter utom mobilen där kabelmodden sabbade lite av ljudet.

Visst är basen skoj att ha, dunka dunka oavsett vad för musik man spelar eller vilken film man ser på - bästa av allt var när man lirade t ex CSS, COD eller BF2. All skottlossning, alla explosioner, flygplan eller stridsvagnar...det ljudet fick t o m grannarna att undra vad fan som händer

Körde ljudet mot Bose högtalare, visst är ljudet inte lika rent som i Bose - men vem pröjsar 7000 kr för ett par 2.1 när du får 2 st Z5500 5.1 THX för samma pris?

Nackdelen med högtalarna, om de placeras i ett trångt utrymme tycker jag inte att ljudet kommer till sitt rätta element - de behöver lite yta eftersom bashögtalaren är stor och tar mykcet plats. Men allt är fråga om smaksak.

Altec Lansing, Creative och andra märken ger bra ljud ifrån sig de med och alla har sina egna favoriter.
Det kan ältas fram och åter om vilka som ger bäst ljud, det bäsat du kan göra är att uppleva det själv och därefter avgöra.

Har du några i din bekantskapskrets som äger datorhögtalare så tycker jag du ska kolla ljudet hemma hos dem - i stora varuhus blir ljudet inte detsamma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det är inte för att det ska låta vänligt utan helt enkelt pga bristande kvalitet i komponenterna, inte svårare än så. Det finns dyr utrustning som färger ljudet likväl och låter bra.

Läser mitt eget inlägg, fattar inte själv vad jag skrivit såhär i efterhand. Satt och tänkte på vad jag föredrar själv osv osv och det blev en fin soppa. Får skylla på bakfylla

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux