Permalänk
Medlem

Skriva CV

Jupp, nu är det dags. Det blir inge Beach '09, det blir Sommarjobb 09.

Jag behöver hjälp med att knåpa ihop ett CV, jag har dock inget att skriva direkt.

Jag hittade en liten fin guide: http://www.uadm.uu.se/jobb/cvtips.html så jag har en grund, men jag har aldrig jobbat förr och jag är mitt i min gymnasieutbildning - vad finns det då att skriva?

Självklart ska jag skriva saker jag är bra på "Jag har goda kunskaper inom blabla och jag pratar både språk1 och språk2 flytande och jag är ansvarsfull och jag har lätt för att ta initiativ " etc... Dessutom bör jag skriva att jag har B-körkort. Men, jag har ingen egen bil, så borde jag skriva "..men har ej tillgång på bil"? (Detta var fråga 1.)

Dessutom: "jag har ett brinnande intresse för, och är duktig på datorer och IT-teknik", och nu kommer fråga två: Har man bara ett CV, eller skräddarsyr man dem lite beroende på vad man söker för jobb?

Tillex om jag söker ett vårdjobb i sommar så bryr de sig inte om, om jag har läst massa programmeringskurser eller om jag kan bygga ihop en dator på 5 min. Samtidigt vill jag ju ha med att jag är datorkunnig för vårdbolaget just i sommar kanske ska byta ut sina datorer, och då behöver de ngn som installerar program osv... Nu när jag skriver det så känns det som om jag svarade på frågan själv - man skräddarsyr sitt CV (iallafall till random sommarjobb).

Fråga tre: Hur mycket kan man ljuga? Om jag kanske tror att chokladbutiken nere på hörnet behöver ngn sommarvikarie, vågar man skriva "Jag har ett brinnande intresse för choklad och dess förtrollande kraft. Jag väljer alltid den finaste choklad och tycker att choklad med mindre än 90% kakao ska förbjudas etc... (inte så seriöst, men ni förstår)". Vågar man skriva detta för att de ska få upp ögonen för just mig, fast jag egentligen tycker att eldorados chokladkakor för 5kr/st är godare än Lindts Exellence?
ELLER är det så att man ska undvika att skriva såna saker, för de egentligen bara vill veta vad du kan, inte att du "tycker att gamla människor ska ha det lika bra som yngre och att de inte ska behöva ha tråkigt elelr känna att sina sista år är bortkastade" (till vårdboende som exempel)?

Och sista frågan (förmodligen): Om jag får ett jobb ngnstans, kan jag vänta mig tillräckligt med utbildning och hjälp som behövs? Tillex om jag får får jobb som säljare på Siba och jag nästa dag står nere på butiksgolvet i röda kläder och övermycket hårgele i håret. Trots att jag har bra koll på hemelektronik så skulle jag förmodligen inte kunna sälja en tv till ngn eftersom jag inte vet vad det finns för modeller på Siba och så. Hur går det till?

Det var allt, och själva huvudfrågan lyder: Vad skriver man i sitt CV om man inte har ngt att skriva i det?

Tack på förhud

EDIT: Och hur söker man sommarjobb bäst? Är det som att leta prao-plats; besöka massa ställen och fråga om de behöver arbetskraft till sommaren?

Permalänk
Medlem

Dom tips som jag kan ge är man inte ska ljuga något alls (lite kanske men man ska kunna stå för det).
Ditt exempel där om chocklad känns väldigt överdriven och kommer att verka ganska suspekt om du inte kan stå för det (men även om du kan, så är din formulering ganska misstänksam).

Sen ska man aldrig överdriva sin egen erfarenhet, för att det kan leda till att man får uppgifter som man inte klarar av.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Orkar inte citera direkt.
1. Har du ingen bil (negativt) men körkort (positivt) så nämner du endast det positiva, detta gäller för det mesta.

2. Besvarat nedan

3. Enligt vissa undersökningar så ljuger de flesta i sitt CV, tyvärr. Men ljug för gudsskull inte om något du inte kan stå för. Frågar hon dig om dina chokladkunskaper på intervjun och du inte kan svara så ryker du direkt.
Överdriv med måtta om du känner det nödvändigt. Men det kan slå tillbaka...

4. Ja, söker de personal utan relevant kunskap så får du utb. på plats, ex SIBA ger sin personal någon form av grundläggande kunskap första dagarna (vill jag hoppas i alla fall). Om det inte står något annat givetvis.

T.ex Innehar B-körkort

Någon mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel....

Grunden
Personligt brev + CV

Personligt brev

Det mest grundläggande handlar om att utmärka sig positivit. Konkurrensen är ofta väldigt hård och man har lite utrymme att utmärka sig positivt. Jag föredrar alla gånger ett lite mer "vågat" (i lagom grad givetvis) personligt brev än ett standardliserat. Allt som väcker positivt intresse är bra. Vad som respektive HR-chef på företag Y bedömer som intressant är tyvärr svårt att avgöra, men sunt förnuft brukar gå bra.

I ditt brev har du ett par meningar på dig att väcka intresse. Gör du inte det kan du glömma att bli kallad till intervju.

Jag skulle rekommendera att skräddarsy i princip varje gång, det märks direkt om du har använt samma brev till olika tjänster.

CV

Snyggt och prydligt med dina meriter, referenser, utbildning etc.
Relevans först och minst relevant sist.
Ex, söker du ett industrijobb kanske ditt dartspelande är av mindre intresse (=sist)

Permalänk
Medlem

Skriva CV och personliga brev är inte lätt, man måste vara lite osvensk...
Det hela handlar om att sälja in dig, visa att du har något att tillföra företaget. Inte ljuga, men framhålla dina goda sidor utan att överdriva.

Vad det gäller det personliga brevet så är det rätt viktigt att göra ett specifikt för det företaget du skickar det till, är helt på mrc's linje där. Visst är det mycket som används från brev till brev, men lägg ner några extra minuter på att få det att passa tjänsten du söker.

Ett annat råd som jag har att ge, skriv det personliga brevet och lägg det sen åt sidan. Vänta en vecka, läs igenom det på nytt och känn om det fortfarande känns rätt...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Håller helt med de andra, skriv ett relevant personligt brev som är specifikt för det jobb du söker.

Om det är en jobbannons du svarar på så ta och läs igenom den noga och skriv ner på papper dels vad det är för uppgifter samt vad de söker för kunskaper och profil. Skriv sedan ned de kunskaper och erfarenheter du har som matchar eller annars är av nytta för tjänsten.
Därefter skriver du själva brevet baserat på det du nyss skrev ned. Försök att inte kopiera något från gamla ansökningar, utan skriv nytt varje gång.

Ljug aldrig i ett personligt brev. Det är "tillåtet" att överdriva lite, men inte att ljuga. Det gäller helt enkelt att hitta en balans mellan att beskriva dig så positivt som möjligt, men samtidigt att hålla det trovärdigt. I ditt oseriösa exempel "Jag har ett brinnande intresse för choklad och dess förtrollande kraft." skulle nog den sista delen gå för långt och få det att se ut som mindre trovärdigt än om man bara skriver att man har ett intresse för choklad t.ex. (vilket du i princip kan skriva utan att ljuga även om du inte bryr dig så mycket om choklad).

Sen ska det väl också nämnas att man får anpassa det lite efter vem mottagaren är. Det är ju t.ex. ganska stor skillnad på vad som går hem hos ägaren i den lokala butiken vid hörnet och human resources-chefen på ett stort internationellt företag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Må vara en dum fråga, men när det bes om referenser, skriver man det i CVt eller i personliga brevet? Har grymt dålig koll Skrivit en ansökan och det jobbet fick jag iofs, men ^^

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

En princip som jag och flera vänner haft framgång med i våra personliga brev är "ni/jag/vi". Kort sagt har brevet tre delar som har lite olika fokus. I första delen (ni) förklarar man varför man fastnade för detta företag och kanske vart man såg annons mm. Fokus på företaget och varför man vill jobba där. Andra delen, jag, beskiver kort vem du är och din bakgrund och utbildning. Försök här få in sånt som inte finns i CV:t, som att du ofta besöker chokladmässor på egen tid och att det är din passion. Sista delen beskriver hur just du passar in och kan bidra om du får tjänsten. Här kan man ta upp om man har ett bra kontaktnät mm som passar in i jobbet eller hur dina tidigare erfarenheter kommer att bli en bra tillgång för företaget. Dela upp brevet i tre stycken med ca 4-7 rader på varje stycke.

Tänk på att, som andra sagt innan, alltid skriva ett nytt brev till varje ansökan. Även om strukturen kanske är snarlik så är det ganska lätt att urskilja standardformuleringar för läsaren och det är dåligt. Gör din läxa och kommentera gärna i "ni-delen" om företaget varit i media etc. Det visar att du är genuint intresserad och har koll på branschen.

Nu är dessa tips baserade på andra jobb än sommarjobb men det kan vara bra att ha rätt tänk från början och ge ett seriöst intryck även om det 'bara' handlar om sommarjobb.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Tänk på att personliga brev inte skall vara en avhandling, en halv A4 är bra

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Må vara en dum fråga, men när det bes om referenser, skriver man det i CVt eller i personliga brevet? Har grymt dålig koll Skrivit en ansökan och det jobbet fick jag iofs, men ^^

Referenser skriver du i slutet på CV't.
Något som verkar vara rätt vanligt är att man skriver att referenser fås på begäran.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Referenser skriver du i slutet på CV't.
Något som verkar vara rätt vanligt är att man skriver att referenser fås på begäran.

Brukar jag med skriva, så pratar man lite om det på intervjun och lämnar namn/nummer då.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Referenser skriver du i slutet på CV't.
Något som verkar vara rätt vanligt är att man skriver att referenser fås på begäran.

Jo, därmed har jag inte stött på problemet innan, men det jag sökte nu ville ha referenser direkt. Störande när folk ska sticka ut

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Sen tror jag det är ganska positivt att ha med en bild på dig själv i ditt Personliga Brev.

Sen jag la in det i mitt har jag blivit kallad på intervju på alla jobb jag sökt (6st).
Att jag sen inte fick alla jobb är ju en helt annan sak. Men ens personliga brev står ut lite mer än de andras och du har därmed en fördel.

Sen kan du kanske göra om det till en PDF-fil. Det ser proffsigare ut. Men det är lite skillnad om man söker städjobbet på hörnet och ett större företag.

Men sticker man ut från massan har du större risk att bli antagen!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har haft bild också men på CV:t och inte brevet. Om du vill ge ett bra intryck är PDF rätt väg att gå, det håller jag med om.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Men sticker man ut från massan har du större risk att bli antagen!

Om han anser att det är en risk att bli antagen kanske han inte ska söka jobbet öht?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Håll det så kort som bara möjligt också, ingen orkar läsa långa cv och personliga brev. Har en kompis som jobbar som anställare åt olika företag och hon kastar _allt_ som är längre än 1 sida när det gäller cv.

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk

Hur ska man göra med betyg? Ska man skicka med dem också? Även om det bara är gymnasiebetyg och inte helt fullständiga (har inte gått klart 3:an än)

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

www.cv-online.se säger jag bara.

Oerhört bra sida.

Permalänk
Medlem

Ett misstag som många gör är att de rabblar på en massa egenskaper om sig själva utan att beskriva hur och varför. Säg att du vill börja på jobba på nån lokal butik, då skriver de flesta "Jag är hjälpsam, har bra hand med människor, är service-inriktad" osv osv. Berätta vad som gör att du är hjälpsam eller bra med människor, var du har lärt dig det eller varför du är det eller hur du använt det. Eller som du själv gav som exempel, "jag är ansvarsfull". Sätt det i en riktig mening.

Och som andra sagt, inte för långt! Mitt personliga brev var inte längre än en halv sida, och inte med särskilt liten text heller. Det som Rawhead skrev är också bra med rubriker. Det gör att brevet inte känns lika tungt att läsa igenom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Att ha bild på sig är knappast ett sätt att stå ut i mängden, ja om vi inte backar tillbaka några år vill säga.

Det beror helt på vilket jobb som söks, hittade senast igår två jobb där de ville ha med en bild i CVn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Om han anser att det är en risk att bli antagen kanske han inte ska söka jobbet öht?


Chans menar jag givetvis

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

http://www.cv-guiden.se/ är ytterlgiare en sida, lite för "proffessionellt" inriktad men med några bra exempel.

Och mitt tips är att man först besöker stället, letar upp rätt person (personalchef eller platsansvarig. Låt bli personalansvarig om möjligt, det är inte samma sak som personalchef) och fråga vad de vill veta och fråga lite om stället. Svara inte för mycket på plats utan säg att du återkommer senare (vilket betyder eftermiddag eller tidigt nästa morgon, allt annant är lathet). Du skriver ditt CV från egengjord mall, spenderar en timme på det, läser upp det och skriver om och skickar sen in om det hunnit bli kväll och de verkade upptagna på stället, annars besöker du snarast och överlämnar CV och säger tydligt rättfram att du ser fram emot intervjú när den tiden kommer.

Personligt brev måste skrivas helt från grunden inför varje jobb man söker. Gör det farligt kort bara, annars tröttnar trötta, hårt arbetande personalchefer direkt.
Själv skrev jag en gång t.ex:
"Personligt brev
Ni vill ha mig och mina kunskaper om cyklar i allmänhet, brukscyklar i synnerhet då jag ägt 18 cyklar genom mina 21 år och köpte min första egna cykel vid en ålder av fem år, för egna pengar. Alla mina cyklar utom två har sålts i gott brukligt skick. Jag har kvar kontaktuppgifterna till senaste fyra affärerna, vilka jag kan lämna över vid intervjú.
Jag vill ha er då ni säljer, reparerar och konsulterar i cyklar, jag kommer stormtrivas."
Nu hade jag redan besökt stället och visste att ägaren hade ungefärlig humor. Tyvärr sökte de inte folk och kunde inte ta in någon :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att du ska skriva hur du är som person på ditt CV. Det gör du i brevet. I CV:et ska bara din fakta finnas enligt min mening.
Dock tycker jag att du ska undvika klyschorna som "hög social kompetens" och "tar gärna initiativ" i brevet.

Visa gärna att du tar initiativ istället. Slår mycket högre. Skriv tex. om du varit aktiv i någon förening eller elevråd osv. Sånt gillar arbetsgivare! Att du gjort saker på sidan om istället för att kolla på tv.

edit:

Ta med en bild i brevet. Att mötas av en bild långt upp ger ett positivt intryck. Det gör att man känner att man läser om en verklig person...
Det är aldrig dåligt med en bild, bara du ser glad och trevlig ut på bilden.

Kanske låter klyschigt, men se fan till att ha ett fast handslag om du blir kallad på intervju. Viktigt.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Jag skulle rekommendera dig att skriva ett s.k. funktionellt CV. I ett sådant koncentrerar man sig på vad man kan genom att skriva det man kan och sedan på ett snabbt sätt förklara hur man lärt sig det.
Eftersom du är mitt i din gymnasieutbildning behöver du inte ha den högst upp (om själva utbildningen inte är relevant för jobbet dvs).
Om du söker på olika typer av jobb kan det vara värt att skräddarsy CV:t också.
Eftersom du inte har arbetslivserfarenhet bör du nog nämna (relevanta!) saker du gjort på din fritid.

Ett bra exempel hittade jag här: http://www.jobera.com/job-resumes-cvs/curriculum-vitaes/funct....

CV-guiden har också ett exempel här: http://www.cv-guiden.se/gratis_guide/cvguide/cv_guide.htm, men jag tyckte att det var ganska ofunktionella exempel.

Permalänk
Avstängd

Vad jag har sett i flera exempel CV ser jag inget om åldern, visst man kan kanske klura ut om man ser arbetserfarenhet exempelvis. Men låt oss säga att jag är 17 och skickar in mitt CV till Elgiganten eller vallfritt försäljnings företag och de kallar mig på intervju och de vet inte om min ålder och anställer mig som sommarjobbare.Tror ni det går? Kollar de på åldern? Får en 17åring jobba som försäljare?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Vad jag har sett i flera exempel CV ser jag inget om åldern, visst man kan kanske klura ut om man ser arbetserfarenhet exempelvis. Men låt oss säga att jag är 17 och skickar in mitt CV till Elgiganten eller vallfritt försäljnings företag och de kallar mig på intervju och de vet inte om min ålder och anställer mig som sommarjobbare.Tror ni det går? Kollar de på åldern? Får en 17åring jobba som försäljare?

Ja, från 16 års ålder får man jobba-jobba, inte bara praktisera.

Och sen spelar ålder mindre roll för en arbetsgivare sålänge man inte är 50+ eller 16-. Ålder bestäms av ens arbetserfarenhet och aktiva intressen enligt en arbetsgivare, så en 17-åring med 5 sommarjobb och brinnande intresse för fisk kan bli charkeriassistent framför en 35-årig ingenjör som tycker om att kolla på TV7 och mata katten när den inte konstruerar nya kugghjul för glassmaskiner, som den gjort hela sitt liv.

Poor 35-åring, tycker synd om den

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Okej tack för svaret, gött, då blir det att skicka iväg ett par CVn, hehe det är ganska roligt för jag har jobbat i ett charkuteri när jag var 16.
Men det är många som säger att man ska gå till arbetsgivaren, det finns säkert inget jobb, vad tänker de om personen som bara går dit och säger "jag skulle vilja jobba här, här har du mitt CV." Det låter inte helt rätt i mina öron, någon?
Hur gör man egentligen, ska man skicka in ett mail/post etc etc? Utveckla gärna någon.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Okej tack för svaret, gött, då blir det att skicka iväg ett par CVn, hehe det är ganska roligt för jag har jobbat i ett charkuteri när jag var 16.
Men det är många som säger att man ska gå till arbetsgivaren, det finns säkert inget jobb, vad tänker de om personen som bara går dit och säger "jag skulle vilja jobba här, här har du mitt CV." Det låter inte helt rätt i mina öron, någon?
Hur gör man egentligen, ska man skicka in ett mail/post etc etc? Utveckla gärna någon.

Det händer varje dag och hör till det normala. Gå dit, visa att du inte är rädd.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd

Någon som har varit med om det skulle kunna säga ungefär hur det går till?
Typ, först åker jag dit, frågar efter bla bla bla, sätter mig med bla bla bla.
Ja, ni förstår nog?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Någon som har varit med om det skulle kunna säga ungefär hur det går till?
Typ, först åker jag dit, frågar efter bla bla bla, sätter mig med bla bla bla.
Ja, ni förstår nog?

Antingen kan du ringa till rätt person eller gå dit fysiskt.

Läs på om företaget i fråga så att du har koll på deras verksamhet och kan ställa frågor.

"Om det dyker upp någon öppning så kan ni väl höra av er till mig"

Får de bra intryck av dig kommer de höra av sig.

Permalänk
Medlem

det här blev faktiskt en riktigt lärorik tråd.

men jag undrar fortfarande lite vad man kan skriva i CVt om man inte har ngn erfarenhet eller ngt sånt. Det kommer ju bli jättetomt! Bör man skriva "jag har tyvärr ingen tidigare jobberfarenhet" (fast det är negativt). man skulle ju kunna lägga till "...fast jag fick väldigt bra kritik under PRAO-tiden i grundskolan" (för att verka mer postiv..typ.)?

EDIT: och gällande betyg, räcker det att skriva "gick ut grundskolan med toppenbetyg och presterar väldigt bra även på gymnasiet", om det nu är så?

EDIT2: skulle det vara ok att i det perosnliga brevet skriva "trots avsaknad av tidigare jobberfarenhet tror jag att jag skulle passa utmärkt som blablabla" och sen helt och hållet skippa en tidigare-jobb-sektion i CVt?