Permalänk
Medlem

Systemkameratips för max 4500:-

Efter att ha traskat i träsket med kompaktkameror ett antal år så är det nu dags att uppdatera sig lite. Min Fujifilm Finepix ZN5 håller inte längre måtten i mina ögon.

Jag är en total nybörjare på marknaden för systemkameror, och behöver därför en del hjälp. Jag fotar mest motiv i mörkare miljöer och närbilder, landskapsbilder förekommer, men inte speciellt ofta.

Jag är ute efter en kamera inklusive objektiv för max 4500 kronor. Min ekonomi är dock glad om det blir mindre. Jag har inga som helst målsättningar att bli någon "seriös" fotograf, fotograferingen kommer ske enbart på en hobbybaserad basis. Därför är det inte viktigt att jag köper en kamera med ett stort utbud av objektiv o.s.v. Hellre en Pentax för en lite billigare penning än en canon/nikon som är dyrare men har ett stort utbud.

Dom jag har kollat på är dessa:

Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6 - 3395kr

Sony Alpha DSLR-A300 + 18-70/3,5-5,6 - 4559kr

Pentax K-m + 18-55/3,5-5,6 - 4390kr

Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 IS - 4200kr

Nikon D60 + 18-55/3,5-5,6 - 4300kr

Tack på förhand.

Visa signatur

Don't miss the donut by looking through the hole

Permalänk
Medlem

Vad är det du inte är nöjd med i din gamla kamera? Bildkvaliten? Hastigheten etc? med de billigaste objektiven kommer du inte få nån revolutionerande bättre bildkvalitet, dock är ju kamerorna betydligt snabbare.

Själv tycker jag du ska satsa på nåt av de större märkena, Canon eller Nikon. Och om du vill byta upp dig i framtiden så har Nikon dels dyrare objektiv, dels har D40/D60 inte inbygg fokusmotor, så lägger min röst på 1000D av dem.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Hedersmedlem

Ja Canon EOS 1000D ger en bättre bild vid högre ISO-tal medan Sony A300 smetar ut bilden lite för mycket. De andra kamerorna har inte Live view så dom åker bort enligt mig då det är skönt att inte behöva titta i sökaren när man skall fota när det mörknar, dom kan dock få problem med att fokusera! Själv är det Olympus E-420 eller E-520 som gäller för mig då man får bättre foton upp till ISO-400 och man får även bättre objektiv med.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Vad är det du inte är nöjd med i din gamla kamera? Bildkvaliten? Hastigheten etc? med de billigaste objektiven kommer du inte få nån revolutionerande bättre bildkvalitet, dock är ju kamerorna betydligt snabbare.

Jag vill ha något som är överlag bättre än en superkompakt digitalkamera som har 2 år på nacken helt enkelt. Mindre brus vid mörkerfotografering. Sen är det främst möjligheterna att välja lite mer själv, mer inställningar för hur bilderna ska tas, sen även att kunna ta bilderna i RAW-format för att lättare kunna trixa med dom i photoshop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle nog vilja säga att du troligtvis inte kommer upptäcka så stora skillnader på någon av dom kamerorna. Förutom att 1000D och A300 har live veiw och det är enligt mig väldigt bekvämt. Har själv en A300 som jag är mycket nöjd med. Och anledningen till att jag valde den var för att den låg skönast i mina händer. Fick tipps från alla möjliga håll om kameror men det funkar helt enkelt inte. Finns inte en kameraägare som är opartisk har jag tyvär upptäckt. Så en kommer att skrika Canan och den andra Nikon. Dom två som dom allra flesta skriker om i alla fall:P
Men mitt största tips är att åka ner till en lokal butik och känna och klämma på kamerorna först. Sen utgå från modeller som du tycker är sköna att använda. Inte bara efter priset.
Kan dock säga att jag skulle rekommendera A300 mer än 1000D eftersom den enligt mig är snäppet vassare med lite fler fokuspunkter, mycket mycket bättre Live view funktion bland annat.
Sen har du ju även D80 om du är villig att bända lite på priset kanske. Men den har ju rasat kraftigt efter D90 lansering. Den är populär bland många och enligt mig med faktiskt. Tycker det är väldigt skön att använda.
//Club01

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

Sony A200 med 2 objektiv kanske ? för 4990:- :
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

vet dock inte nåt om kameror, men har hört att 200an ska vara bra.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

EOS1000D är oerhört plastig. Köpte en 450D direkt efter kännt på 1000D.

När det gäller Sony så har jag ingen aning. Hoppas de inte lika värdelösa som deras kompaktmodeller iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som ger E-420 en fördel över andra kameror i segmebtet är att Olympus lyckats med att få ut mycket bra jpeg bilder ur RAW formatet redan i kameran som ligger mycket nära det sensorn klarar av. 1000D är sämre på detta men RAW bilderna är desto bättre då sensorn tycks vara bättre. Så vill man ha bästa möjliga jpeg bilder redan i kameran så är E-420 bästa budgetvalet men om man vill ha bästa möjliga RAW format vinner 1000D och det även mot dyrare kameror. Det är det där med leksakskänslan på 1000D men den håller.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Hedersmedlem

LiveView är tämligen olämpligt att använda i mörka förhållanden, dels för att man får ganska dålig bild och dels för att man får mer brus eftersom man värmer upp sensorn helt i onödan.

Mörkersynen sabbar man totalt också eftersom displayen blir ganska ljus, trots att det är en mörk bild som visas.

Det är bättre att satsa på en kamera med stor och ljus sökare, av de som nämns ovan borde D60 och D40 ha bäst sökare, men jag får undersöka detta närmare ikväll.

Dock är en 1000D samt ett 50/1,8 ett bra val om det är hög prioritet att kunna fota under dåliga ljusförhållanden. Nikon har tyvärr inga ljusstarka objektiv för D40 och D60 i den prisklassen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
LiveView är tämligen olämpligt att använda i mörka förhållanden, dels för att man får ganska dålig bild och dels för att man får mer brus eftersom man värmer upp sensorn helt i onödan.

Mörkersynen sabbar man totalt också eftersom displayen blir ganska ljus, trots att det är en mörk bild som visas.

Därtill är det mycket lättare att hålla kameran stabilt när man håller den nära/mot kroppen, vilket kommer väl till pass när det börjar bli mörkare och slutartiderna blir längre.

Permalänk
Medlem

Ja liveview tycker jag inte man ska hänga upp sig på, enda gången jag skulle använda liveview skulle vara vid makrofotagrafering på marken om skärmen var vridbar uppåt, annars tycker jag inte det är nån fördel. Dålig autofokus, drar batteri, jobbigt att hålla en tung kamera så långt från kroppen osv.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Ja som vanligt så trackas liveview ner som fasiken:P Men ja visst, jag kan hålla med om att jag själv också använder sökaren till 90%. Men när det kommer till dom där speciella tillfällena som att macrofotografera som jag gör då och då men sen även när jag står i folkmassor som jag gör väldigt ofta på bilevenemang och annat som jag fotar rätt mycket på. Då är LV helt jävla underbart. I alla fall om man har en vikbar skärm vilket A300 har och kan hålla kameran lite högre upp. Sen angående batteriet så tror jag att A300 har bästa batteritiden av dom kamerorna så det kompenserar det extra som LV drar.
Ja man måste ju försöka försvara sin kamera lite i alla fall:P Men ja smaken är som baken. Därför säger jag fortfarande att det viktigaste du kan göra när det handlar om kameror i den här prisklassen är att åka ner och känna o klämma på dom. Även testa dom om möjligheten finns för att se menyer mm.
Men en A200 tänkte jag inte riktigt på. Mycket bra pris på dom idag och heller ingen dålig kamera. Skulle jag nog tittat närmare på om du vill ha lite fler objektiv i början billigt. Fast det brukar ofta finnas såna erbjudanden från olika leverantörer och tillverkare.

Konstigt tycker jag dock det är att ingen har påpekat nått om att Sony har så dåligt eftermarknads utbud? Ja det kan ju diskuteras lite. Men tittar man på begagnat marknaden idag mot för bara några månader sen så finns det betydligt mycket mer att välja på.

Och angående 1000D så tror jag du inte kommer att bry dig så vidare mycket om plastigheten. Dom flesta kameror i det här segmentet är väll ganska så plastiga förutom kanske Pentax som kännns rätt så gedigen enligt mig. Den är väll även vädertätad lite eller tänker jag fel då?

Blev riktigt långt det här. Men nu får det diskuteras på lite!
//Club01

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |

Permalänk
Hedersmedlem

En fördel som A200 har över A300/350 är att den har en bättre sökare fast på bekostnad av Live view annars har jag läst att det skall sitta samma sensor i A200/300 och en del Nikon modeller så kvalitén är ganska lika oavsett vilken kamera man tar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Ja A200 och A300 är rätt så lika i grund och botten. Och det stämmer även att A200 har en bättre sökare. Eller den har "vad det nu heter mer %" än A300. Satan va dålig jag är på ord och komma ihåg saker har jag upptäckt. Men slutsatsen är att man får mer täckning av bilden i sökaren på A200 mot A300. På bekostnad av liveview som nämns här ovan.
Men som sagt så blev det A300 för min del just för liveview så det var ju ett ganska lätt beslut.
//Club01

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag var idag och klämde på massa olika modeller. Mina händer blev förälskade i en Olympus E520, (inkl ett 14-42/3,5-5 objektiv) Den satt som handen i handsken helt enkelt, något som bör vara att föredra om man nu ska använda den mycket. Har även ett överblivet 2 gb's xD-kort här hemma som ligger och skräpar, vilket skulle kunna användas som backup i kameran eftersom den har två kortplatser.

Visserligen är den runt en femhundring dyrare än vad jag hade önskat, men efter att ha läst en väldans massa tester om den (och det faktum att väldigt många verkar vara väldigt nöjda med föregångaren E510) Så verkar det vara värt det. enligt killen i affären så levererar även olympus ett bättre baskit än vad exempelvis Sony gör, något som absolut låter bra, men som jag tar med en viss skepsis, då informationen från anställda på stora elektronikkedjor brukar vara något bristfällig. Någon som vet om så är fallet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
En fördel som A200 har över A300/350 är att den har en bättre sökare fast på bekostnad av Live view annars har jag läst att det skall sitta samma sensor i A200/300 och en del Nikon modeller så kvalitén är ganska lika oavsett vilken kamera man tar.

Det där stämmer inte, Nikon modifierar sensorerna. Både när det gäller brus, dynamiskt omfång osv så är tom d40 mycket bättre än A350 tom.

Av de modeller du tagit upp så presterar D40n bäst (Sensormässigt, räknar inte med objektivet), även när det gäller brus. Kör Canon själv så ingen märkesfanatiker här.

Däremot har D40n inte lika mkt inställningsmöjligheter som några av de övriga vilket kan begränsa. Spegellåsning saknas osv. Den har även färre autofokus punkter än konkurrenterna. Sen kan man inte skaffa batterigrepp vilket är något jag personligen föredrar.

EDIT: Jag skulle inte köpt olympus då den kör 4:3 istället för 3:2 som format, jag föredrar helt klart det senare.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
EDIT: Jag skulle inte köpt olympus då den kör 4:3 istället för 3:2 som format, jag föredrar helt klart det senare.

Sry om jag är jobbig med många frågor o.s.v.

Har sökt en del, men hittar ingen bra förklaring, eller ingen alls rättare sagt. Har du (eller någon annan) lust att kortfattat säga vad som gör att 3.2 format är att föredra? (om det nu ens är det, eller om det bara handlar om en smaksak)

EDIT: Nevermind, efter mer sökning hittade jag svaret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller med de som rekommenderar Olympus!

Jag köpte alldeles nyligen en e-420 och kunde inte vara mera nöjd.

FÖRDELAR (Jag gillar)

Kvalitetskänslan är OVANLIGT hög i denna prisklass, många andra instegskameror är plastiga, det är INTE e-420.

Kitobjektivet 14-42mm är MYCKET bra för att vara KIT

Bra menyer - bra supermeny där alla inställningar kan ändras via displayen snabbt.

Bra både för Manuell och Automatiskt foto.

Skön att hålla i

Världens minsta DSLR

Marknadens bästa (enda fungerande skriver många recensioner) ANTIDAMM

Billig!

GRYM bildkvalitet, kan inte se NÅGOT fel i bilderna

Olympus är MINST lika känt märke som de övriga

NACKDELAR (Gillar inte) Dessa är svagare än vad fördelarna är både sammanlagt och var för sig!

Har inte inbyggd antiskak, det har storebror men den är dyrare och större.

Kan inte ställa in iso med manuella vridknappar, måste in i menyn, det går på ett knapptryck men då måste displayen användas.

Kanske lite liten sökare, men har inte jämfört med någon annan

Autofokus är lite dåligt vid dåligt ljus, har svårt att fokusera då

Lite högt brus vid höga ISO pågrund av lite mindre sensor än vanliga DSLR

Lite sämre tillgång på objektiv än nikon och canon, jag kommer mest köra på kit då det är så pass bra ändå, kanske köper ett bra zoom med bättre ljusinsläpp senare.

http://www.digicamreview.com/olympus_evolt_e420_dslr_review.h...

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rava
Jag var idag och klämde på massa olika modeller. Mina händer blev förälskade i en Olympus E520, (inkl ett 14-42/3,5-5 objektiv) Den satt som handen i handsken helt enkelt, något som bör vara att föredra om man nu ska använda den mycket. Har även ett överblivet 2 gb's xD-kort här hemma som ligger och skräpar, vilket skulle kunna användas som backup i kameran eftersom den har två kortplatser.

Visserligen är den runt en femhundring dyrare än vad jag hade önskat, men efter att ha läst en väldans massa tester om den (och det faktum att väldigt många verkar vara väldigt nöjda med föregångaren E510) Så verkar det vara värt det. enligt killen i affären så levererar även olympus ett bättre baskit än vad exempelvis Sony gör, något som absolut låter bra, men som jag tar med en viss skepsis, då informationen från anställda på stora elektronikkedjor brukar vara något bristfällig. Någon som vet om så är fallet?

Jag skrattade lite när jag läste ditt inlägg då det är en vanlig kommentar att hur bra E-520 sitter i handen och när det gäller objektiv så har Olympus valt att lägga sig lite högre upp i kvalité men inte så att det blir för dyrt som t ex Panasonics objektiv och det finns bra prissatta objektiv hela vägen upp till 300mm som håller god klass.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Jag håller med de som rekommenderar Olympus!

Jag köpte alldeles nyligen en e-420 och kunde inte vara mera nöjd.

FÖRDELAR (Jag gillar)

Kvalitetskänslan är OVANLIGT hög i denna prisklass, många andra instegskameror är plastiga, det är INTE e-420.

Kitobjektivet 14-42mm är MYCKET bra för att vara KIT

Bra menyer - bra supermeny där alla inställningar kan ändras via displayen snabbt.

Bra både för Manuell och Automatiskt foto.

Skön att hålla i

Världens minsta DSLR

Marknadens bästa (enda fungerande skriver många recensioner) ANTIDAMM

Billig!

GRYM bildkvalitet, kan inte se NÅGOT fel i bilderna

Olympus är MINST lika känt märke som de övriga

NACKDELAR (Gillar inte) Dessa är svagare än vad fördelarna är både sammanlagt och var för sig!

Har inte inbyggd antiskak, det har storebror men den är dyrare och större.

Kan inte ställa in iso med manuella vridknappar, måste in i menyn, det går på ett knapptryck men då måste displayen användas.

Kanske lite liten sökare, men har inte jämfört med någon annan

Autofokus är lite dåligt vid dåligt ljus, har svårt att fokusera då

Lite högt brus vid höga ISO pågrund av lite mindre sensor än vanliga DSLR

Lite sämre tillgång på objektiv än nikon och canon, jag kommer mest köra på kit då det är så pass bra ändå, kanske köper ett bra zoom med bättre ljusinsläpp senare.

http://www.digicamreview.com/olympus_evolt_e420_dslr_review.h...

Bra beskrivning och för mig har den fler fördelar än nackdelar så det lutar åt en E-420 för mig också. Ett stativ är ett måste dock och jag funderar över att ta med ett enbensstativ vid behov.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Därtill är det mycket lättare att hålla kameran stabilt när man håller den nära/mot kroppen, vilket kommer väl till pass när det börjar bli mörkare och slutartiderna blir längre.

Nu förutsatte jag att man hade kameran på stativ vilket man behöver när det verkligen börjar bli mörkt. Att handhålla min tvåkilosklump (beroende på objektiv) är rena galenskapen, den är inte ens lätt med ett litet objektiv.

Jag testade för skoj skull att jämföra sökaren och liveviewläget på min D300 tillsammans med ett 35/2 objektiv (ungefär tre steg ljusstarkare än random kitobjektiv vid samma brännvidd). Liveviewläget med extra ljusförstärkning hde inte en chans jämfört med sökaren i ett i princip helt nedsläckt rum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Ja som vanligt så trackas liveview ner som fasiken:P Men ja visst, jag kan hålla med om att jag själv också använder sökaren till 90%. Men när det kommer till dom där speciella tillfällena som att macrofotografera som jag gör då och då men sen även när jag står i folkmassor som jag gör väldigt ofta på bilevenemang och annat som jag fotar rätt mycket på. Då är LV helt jävla underbart. I alla fall om man har en vikbar skärm vilket A300 har och kan hålla kameran lite högre upp. Sen angående batteriet så tror jag att A300 har bästa batteritiden av dom kamerorna så det kompenserar det extra som LV drar.
Ja man måste ju försöka försvara sin kamera lite i alla fall:P Men ja smaken är som baken. Därför säger jag fortfarande att det viktigaste du kan göra när det handlar om kameror i den här prisklassen är att åka ner och känna o klämma på dom. Även testa dom om möjligheten finns för att se menyer mm.
Men en A200 tänkte jag inte riktigt på. Mycket bra pris på dom idag och heller ingen dålig kamera. Skulle jag nog tittat närmare på om du vill ha lite fler objektiv i början billigt. Fast det brukar ofta finnas såna erbjudanden från olika leverantörer och tillverkare.

Konstigt tycker jag dock det är att ingen har påpekat nått om att Sony har så dåligt eftermarknads utbud? Ja det kan ju diskuteras lite. Men tittar man på begagnat marknaden idag mot för bara några månader sen så finns det betydligt mycket mer att välja på.

Och angående 1000D så tror jag du inte kommer att bry dig så vidare mycket om plastigheten. Dom flesta kameror i det här segmentet är väll ganska så plastiga förutom kanske Pentax som kännns rätt så gedigen enligt mig. Den är väll även vädertätad lite eller tänker jag fel då?

Blev riktigt långt det här. Men nu får det diskuteras på lite!
//Club01

Liveview är som det redan är sagt enbart användbart i vissa specialfall. Av de bilder jag har tagit så är kanske en promille (!!) tagna med liveview.. och det har varit för att testa om det var användbart. Det var det, men det är just i sällsynta specialfall som det är bra att ha.

Sonys objektivutbud är tyvärr väldigt skralt även om det börjar bli bättre och det finns en del tredjepartsoptik också. Begagnatmarknaden är väldigt liten jämfört med Canon och Nikon. Köper du en Nikon-kamera idag kan du använda i princip varenda objektiv som de har tillverkat från 1959 och framåt, det ger ett enormt utbud av udda, roliga, bra och billiga objektiv. Canon har fullständig bakåtkompatibilitet med alla EF-objektiv vilket är från 1987 och framåt.

Vad det gäller begagnat för Sony så finns det en hel del gammal Minolta-optik som fungerar, men utbudet är betydligt mindre än till Nikon och Canon. Pentax ska också fungera med äldre pentax-objektiv. Något som talar mot Sony är att objektivet som följer med håller rätt låg klass (ungefär samma som canons 18-55 utan IS) vilket gör att ett byte blir nödvändigt ganska tidigt om man är kräsen med bildkvaliten.

Citat:

Största nackdelen med Olympus är 4/3-systemet. Ja, det är en öppen standard, men optikutbudet är rätt skralt. Begagnatmarknaden är i princip obefintlig, speciellt vad det gäller proffs eller semi-pro optik. Det finns dock en del intressant proffsoptik, men priserna är i nivå med Canon och Nikon. Liten sensor innebär mer brus pga högre pixeldensitet och liten sensor innebär mindre sökare. Därtill får man längre skärpedjup vilket exempelvis vid macrofotografering kan vara bra, men vid de tillfällen då man vill ha kort skärpedjup kommer det att ställa till bekymmer.

Det jag skulle prioritera är:
:arrow:Grepp och hantering, kameran måste ligga bra i näven, man ska kunna använda den i kolmörker och ändå hitta alla knappar, det ska gå fort att ändra det man ofta ändrar, man ska inte behöva ta fram manualen för att göra några inställningar.
:arrow:Utbud av optik och andra tillbehör. Begagnad proffsoptik med några år på nacken är riktigt bra köp och ger otroligt mycket för pengarna. Det är bättre att lägga 5000kr på ett objektiv som är bra.. än 2000 kr på ett som är dåligt och som man inte är nöjd med. Värdeminskningen är dessutom minimal.
:arrow:Bildkvalitet (brus, dynamiskt omfång, etc)
:arrow:Möjlighet att låna optik och andra tillbehör av släkt och vänner.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är största nackdelen, gällande brus så har den högt brus vid ISO1600 men vid lägre ISO är den lika bra som övriga, Minst lika bra som Nikon D40-60 tycker jag enligt de bilder jag sett, canon är dock i en klass för sig i dena prisklass gällande brus.

Jag visste inte att sökaren berodde direkt på sensorstorlek, där ser man, som sagt tycker jag att sökeren kunde vara större.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Har nu hittat en Sony Alpha DSLR-A300k + 18-70/3,5-5,6 för 4495 kr, min fråga är, gäller Sony's 1000 kronors cashback på denna. Läste på deras hemsida, och som jag förstod så gällde cashbacken en Alpha300 med baskitet, dock inte den där man får 2 objektiv till.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Har nu hittat en Sony Alpha DSLR-A300k + 18-70/3,5-5,6 för 4495 kr, min fråga är, gäller Sony's 1000 kronors cashback på denna. Läste på deras hemsida, och som jag förstod så gällde cashbacken en Alpha300 med baskitet, dock inte den där man får 2 objektiv till.

Du får kontakta någon av återförsäljarna då dom borde veta bäst för det är lite otydligt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Du får tillbaka 1000kr om du köper en kamera och ett objektiv eller en blixt till. Och för A300 samt A350 så gäller det inte kittobjektiven utan du måste köpa ett extra objektiv eller en blixt utöver kittet med 18-70 objektivet. Erbjudandet gäller alla modeller förutom A200.

"Obs! Återbetalning gäller inte våra objektiv SAL1870, SAL-1635Z eller SAL-70400G samt objektiv som redan ingår i kamerapaketen DSLR-A300X och DSLR-A350X. Återbetalning sker bara en gång per hushål.l"
Saxat rakt från Sonys hemsida.

Sen tar du bara och laddar hem kupongen som du ska fylla i och skicka in till Sony så står det att du ska få pengarna tillbaka till ditt konto inom 30 dagar.
/Club01

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

...som ingår i paketen DSLR-A300X och DSLR-A350X med två objektiv.

Är vad det faktist står och det är det sista som förvirra då det inte står paket med bara ett objektiv men jag kan inte tänka mig att man skulle få 1000kr tillbaks på ett sådant paket.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Har själv köpt en E-520 bara för ett tag sedan. Precis som du du skriver Rava, så kändes den absolut bäst i handen vilket var avgörande för mig. Har du inga planer på att bli något mer än en hobbyfotograf kommer de otroligt bra kitobjektiven som följer med räcka långt! I mitt tycke skall du köra på det som känns bäst i handen annars kommer du inte ha roligt när du fotograferar med kameran! Många av de tips du får kommer att handla om Canon eller Nikon just pga utbudet på andra hands marknaden. Jag var väl också inställd på något utav dessa märkena men när jag väl testade både Canon och Nikon så föll ingen mig i smaken(passade inte mina händer).
Det stod till slut mellan Sony A300 och Olympusen men där vann/vinner Olympusen mina händer!

Ytterliggare fördelar med Olympusen!
Den är liten och lätt!
Kitobjektiven håller mycket hög klass och även de är små!
Totalt väger kameran med optiken runt 700-800 gram (helt otroligt)!
Detta gör att man kan ha med sig kameran överallt utan att det känns som om du bär på en tegelsten! Läste för övrigt en som bytte ner sig från D300 till just Olympus e-520 pga att D300 alltid lämnades hemma eftersom den var så stor och klumpig! Detta var mycket viktigt för mig när jag beslutade mig för att köpa min kamera (att den skulle kunna få följa med på det mesta).

Om du väljer Olympusen måste jag dock nämna att det kan vara värt att gå för dubbel kitet(dvs 2 objektiv) direkt eftersom de blir mycket billigare då än om du köper till det i efterhand. Visst det blir dyrare för stunden men billigare i längden!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Det blev tillslut en Sony A300.

Först och främst var det priset, fick A300 med baskitet och ett 8 gb's minneskort för under 5000 kronor. Olympus 520 hade kostat mig mer än 1000 kronor extra, något jag tyvärr inte har råd med i dagsläget, och som jag dessutom har svårt att spara ihop till då jag har många andra utgifter och en väldigt begränsad inkomst. Sen beställde även min polare en Sony A200 idag, vilket gör att vi kommer kunna låna objektiv av varandra, något som alltid är ett stort plus.

Sen så vet jag nu att Sonys kitobjektiv kanske inte är det bästa i klassen för just kitobjektiv. Men jag är trots allt en nybörjare, och behöver först och främst lära mig att fotografera, när jag väl har gjort det så tror jag inte att jag hade varit nöjd med kitobjektivet i någon förstagångs-systemare.

@liath: Lycka till med Olympusen!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ingen dålig kamera och den har bästa Live view funktionen så du blir garanterat nöjd om man skall gå efter alla positiva omdömen den fått. Sedan kan du jämföra sökarna och tala om vad du tycker och om A200:s är så mycket bättre än den på A300.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på området men själv valde jag att spara en månad extra och köpa en Nikon D80... Helt klart värt det då jag känner att jag som nybörjare har något att växa i. Varför det blev just Nikon var för att jag gick till affären och kände på alla märken och när jag fick den i handen så visste jag direkt! Vilken kvalitétskänsla jämfört med dom andra! jag valde en D80 med billigaste kitobjektivet (18-55mm) för jag ville lära mig grunderna... Har nu köpt ett Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6G VR IF-ED och känner att jag nu har två objektiv jag kan fota med ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det blev tillslut en Sony A300.

Först och främst var det priset, fick A300 med baskitet och ett 8 gb's minneskort för under 5000 kronor. Olympus 520 hade kostat mig mer än 1000 kronor extra, något jag tyvärr inte har råd med i dagsläget, och som jag dessutom har svårt att spara ihop till då jag har många andra utgifter och en väldigt begränsad inkomst. Sen beställde även min polare en Sony A200 idag, vilket gör att vi kommer kunna låna objektiv av varandra, något som alltid är ett stort plus.

Sen så vet jag nu att Sonys kitobjektiv kanske inte är det bästa i klassen för just kitobjektiv. Men jag är trots allt en nybörjare, och behöver först och främst lära mig att fotografera, när jag väl har gjort det så tror jag inte att jag hade varit nöjd med kitobjektivet i någon förstagångs-systemare.

@liath: Lycka till med Olympusen!

Mycket bra val. Fler Sonyanvändare till världen. Mycket bra pris på paketet också. Tror du helt klart kommer att bli nöjd.
Sen att du även hade en kompis med en Sony så är ju bara det ett väldigt plus.
//Club01

Visa signatur