överklockning av cpu=bildskärmsdrivrutinen slutat svara?

Permalänk

överklockning av cpu=bildskärmsdrivrutinen slutat svara?

Hej!

Det är så att när jag klockar min cpu i bios till 280*9 (ca 2,53 ghz) så funkar de fint och datorn startar utan problem.sen startar jag tex crysis och lirar i ca 5-10 min sen stängs det av och en varningstriangel dyker upp i nedre högra hörnet ( vid klockan) där det står ''bildskärmsdrivrutinen nvlddmkm har slutat svara, men återställts''.

Detta händer dock inte i normalklock. jo förresten har typ hänt 2 ggr under 6 månader ca när jag spelat nån gång, men de e ingen större fara.

det här är mitt system:

Burken:
cooler master mystique 631
corsair power supply 550w
gigabyte GA-EP35-DS3
q6600 @ 2,43 ghz ( ja denna extrema överklock rullar på fint iaf )
4 gb ram (corsair dominator twin2x8500c5d5 2x2 gb med fläkt)
Geforce 9800gtx 512mb gddr3
Zalman cnps9500led ultra quiet zpufläkt
samsung dvd brännare
western digital caviar gp 500GB

2,53 ghz ju ingen stor klock och q6600 ska ju gå att klocka på rätt bra. mitt mål är inte att värstingklocka, men skulle iaf vilja komma upp i ca 3,0 ghz.

har försökt uppdatera bios via q-flash med usb, men fick ''installation failed'' el vad de stog, alltså när installationen var färdig stog de så istället för ''installation complete''. men bios o data fungerar som innan ändå.
Har även kollat upp detta ''driver'' problemet på nätet och många har de. fast verkar inte vara så många som får de via klockning av cpun.

all hjälp uppskattas, men kommentarer i stil med ''sök på google'' undanbedes då jag vet vad det är och använder det flitigt. jag har försökt mkt å länge. kanske kan vara nån inställning jag missat i bios?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

smaskig setup=D
har du prövat att sätta pci-e frekvensen till 100mhz?, det är standard frekvensen. skulle kanske kunna vara nått sånt.
btw, flasha bios med @bios, mkt lättare, tkr jag iaf:P

Permalänk

Tack Nej den ska jag prova att låsa fast på 100 tack för tipset. Flasha bios med @bios vågar man de då? låter lite riskabelt å göra de direkt i windows? det har funkat för dig utan problem och så eller?

kanske lite många frågor

Edit: har provat låsa på 100, och har de låst där nu. men tyvärr gorde de ingen skillnad när jag klocka cpun, fick fortfarande felmedelandet.

har nu även lyckats flasha bios med q-flash. provade med ett annat usbminne än de jag provat tidigare, gorde susen. kunde nu spela lite längre men fick ändå felmedelandet. verkar som flashningen gorde datan snabbare rent allmänt också, men som sagt problemet kvarstår.

Vista har senaste drivisarna
Grafikortet har senaste drivisarna

har nu även provat o avinstallera drivisarna till grafikkortet, samt kört drive sweeper i felsäkert läge och tagit bort. sedan installerat nyaste drivisar från nvidias sida, fast fortfarande samma skit :/

har även provat stänga av speedstep och liknande inställningar i bios, inte heller de gorde ngn skillnad :/

minenna har jag på auto men även provat köra dom manuellt med 5-5-5-18. kanske ska köra dom i något annat? sen vilken multiplier bör jag köra på minnena?

men jag får inget grafikfel när jag kör grafikkortet klockat, med CPU:n i normalklock :/ fast om jag klockar grafikkortet när cpun är klockad så får jag fel :/

LÖSNING:

nu känner jag mig lite dum hade minnenas multiplier på auto. ändra den till 3.00 så funka de bättre. håller nu på å testar (sakta o säkert ökar fsb ca 5- 10 mhz åt gången) upp processorn i 3 ghz. sen för att uttnyttja minnena som bäst bör jag ställa multipliern på 3.20 ( kan välja de i bios) alltså 3.20 * 333=1065,6. har jag fattat de rätt?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som dej dock så kan jag inte klocka cpu oem, Men mina minnen var det som orsakade nvdkllm.sys felet , testa bara med ett minne