Val av extra fläktar till Antec 300?

Permalänk
Medlem

Val av extra fläktar till Antec 300?

Hej!

Jag har ett Antec 300 chassi som har 3st extra 120mm fläktplatser, två fram och en på sidan, än de medföljande utblåsen på tak och bak.

Jag har dessa komponenter:

MSI K8A2 Platinum
Phenom 9950
4gb Corsair minne
Sapphire HD4850 gfx kort
2st Hdd, 1st 250gb Samsung + 1st 1Tb Samsung
Corsair 650w nätagg

Orginalfläktar och ej klockat.

Nu undrar jag vilka fläktar jag bör välja, har hört att Noctua är bra, men lite väl dyra tycker jag. Är det ändå dem jag bör välja, dumt att vara snål?

Bör jag köpa till alla extra fläktplatserna, eller räcker det med att köra två st. fram / Alt. en extra fram och en på sidan?

Vad skulle ni ha gjort och köpt?

Mvh,

Jussi

Permalänk
Inaktiv

Det finns fler, t.ex. Fractal Design som är billiga, Scythe kanske, eller gamla trotjänaren Nexus?

Permalänk
Medlem

Tack för svaret...

Men ditt svar gav ju inte direkt någon hjälp om jag ska vara ärlig. Klart jag vet att det finns fler fläktar än Noctua.

Frågan va ju vad NI/DU skulle ha valt för fläktar och hur många?

Permalänk
Medlem

beror helt på hur mycket du bryr dig om ljudet

Permalänk
Medlem

om jag hade haft ett 300 så hade jag satt in 2 st https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/revol...
i fronten inte så dyra, fett snygga och inte jätte högljuda

Permalänk
Medlem

Jag vill självklart ha det så tyst som möjligt, datorn står i ett vardagsrum med sovloft ovanför datorn. Allt i ett så att säga. Så ibland sover damen här medan jag fortfarande sitter framför datorn. Eller så tittar man på film och datorn är i samma rum.

Så hellre tyst och bra, än snyggt ljus och bra. ... men tyst, snyggt ljus och bra är ju inte fel det heller

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en ny dator idag med bl a ett Antec Threehundred chassi. Jag valde 3 st https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth... 2 st i fronten och så byter jag ut den bak.

Sen köpte jag även en 14 cm Scythe för att byta ut den i taket som jag läst kan vibrera en del orginal https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth....

Hoppas på att den blir tyst men med bra luftflöde.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 \ Ryzen 3700X \ be quiet! Pure Rock 2 \ MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI \ ASUS Radeon RX 5700 XT TUF GAMING OC \ Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 \ Crosair RM 750X V2 \ Kingston A2000 SSD

Permalänk
Medlem

Men hur är det med ljudnivån / luftflödet i "verklig" mening på Scythe fläktarna jämtemot Noctua´s?

Halva priset iof... men är det värt att snåla 200:- på två fläktar på en dator som kostat ett antal tusenlappar?

Har själv inte märkt av ngn vibration på orginal takfläkten.

Det jag behöver är att slippa öka gfx kort fläkten när jag spelat ett tag, det är den som låter i mitt system. Vill inte börja joxa i att byta kylning på gfx kortet utan hoppas det räcker med två fläktar fram, alt. ett fram och en på sidan. Tysta såklart och bra kylning.

Är Noctua bäst? Eller bara dyrast?

Skulle ni kört 2st fram, en på sidan och en fram eller på alla tre platser?

Permalänk
Inaktiv

Själv kör jag med Noctua 800RPMs, som jag tycker låter för mycket för den lilla luft de flyttar.

Permalänk
Medlem

Funderat på 2st av dessa. Läste på Inet´s recensioner att dessa flyttar bäst luftflöde jämfört med ljudnivån av Noctua´s egna fläktar åtminstone.
Kanske värda sina pengar?

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Permalänk
Medlem

Jag köpte just ett antec300 och läste på ett test (som verkade superproffsigt) att zalmans zm-f3 fläkt var bra. Så jag köpte två stycken zm-f3 LED och satte dom i fronten, kommer nog se skitcoolt ut =).

Tyvärr hittar jag inte testet igen men zalmans fläkt är nog väldigt bra. Lite högljudd men om man kör på silent mode och ändå har de andra två medföljande fläktarna från antec300 så ska det väl inte vara något större problem.

Och tyvärr lyckas jag inte koppla ihop och få igång mitt system efter att jag bytte till antec300 så jag vet inte hur bra det blir men jag är övertygad om att zalman-fläktarna gjorde chassit mycket kallare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sec
Sen köpte jag även en 14 cm Scythe för att byta ut den i taket som jag läst kan vibrera en del orginal https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth....

Den passar endast i fläkthålsplatser med skruvhålsdiameter motsvarar 120mm fläktar pga sin konstruktion... om jag ser/fattar rätt.

Så ändra ordern om det inte är för sent.

Edit: Står lite om det i den här tråden http://www.scythe-eu.com/forum/other-fans/562-140mm-fan-norma... ... och på andra "håll" på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Den passar endast i fläkthålsplatser med skruvhålsdiameter motsvarar 120mm fläktar pga sin konstruktion... om jag ser/fattar rätt.

Så ändra ordern om det inte är för sent.

Edit: Står lite om det i den här tråden http://www.scythe-eu.com/forum/other-fans/562-140mm-fan-norma... ... och på andra "håll" på nätet.

Ajdå, det har jag missat. Datorn är redan påväg hem så det är försent att ändra. Aja, får väll köra med orginalfläkten och hoppas på att den är tyst.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 \ Ryzen 3700X \ be quiet! Pure Rock 2 \ MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI \ ASUS Radeon RX 5700 XT TUF GAMING OC \ Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 \ Crosair RM 750X V2 \ Kingston A2000 SSD

Permalänk
Medlem

Har just fått igång mitt antec 300 med två zalman zm-f3 LED i fronten. Är väl rumstemp nästan hela tiden i chassit antar jag eftersom datorn blir ungefär lika varm nu som när jag har chassit öppet. Så jag rekommenderar zm-f3 fläktarna från zalman och ett antec300. Om du ska ha lite tystare dator så köp till nån fläktkontroller.

Permalänk
Medlem

noctua e absolut inte värd det dubbla priset , kör på nexus , billigt o bra ...=)

Permalänk
Medlem

Enligt silentpcreview är dom tystaste 120mm noctua (1a plats), nexus (delad andra) och scythe s-flex (delad andra).
Jag har både noctua (1st) och nexus (3st) och får snart hem en scythe.
Noctuan har en väldigt irriterande ljudbild som låter mera än alla mina nexus tillsammans på 1000 rpm, på lägsta låter dock ingen av dom speciellt mycket.
Men jag föredrar endå nexus oberoende av hastigheten då dom har det behagligaste ljudet, det hörs bara lite vindbrus.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag har också ett antec 300 och kör med dom 2 medföljande fläktarna bak/tak.. Sen kör jag 2st Revoltec i fronten och en Nexus på sidan..

Medföljande fläktarna snurrar på medium, och så har jag 2 noctua fläktar på cpu kylaren.. Ljudnivån är inte onödigt hög.. jag vill ha bra kylning i min.. Datorn står aldrig på över natten för då kan jag inte sova tyvärr.. bara om jag är riktigt trött går de..

Men känns som att datorn inte behöver stå på över natten heller.. Så jag är nöjd med fläktarna och kylningen!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ok. Tackar så mycket för tipsen. Blir Nexus fläktar.

Permalänk
Medlem

Vill du sätta dig djupare in så kolla på www.silentpcreview.com och deras fläktjämförelse, Nexus är deras måttstock och dom testar Noctuas till Scyte varianter så du får en god hum om hur mkt luft och ljud en del modeller pressar ut.

Permalänk
Medlem

Kör på nexus-fläktarna du. Finns bara en nackdel dock: Man kan inte få upp dom i mer än 1000rpm =/ Inte jag iaf. Men dom är tysta och bra så det är väl inga problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Kör på nexus-fläktarna du. Finns bara en nackdel dock: Man kan inte få upp dom i mer än 1000rpm =/ Inte jag iaf. Men dom är tysta och bra så det är väl inga problem.

Om man behöver ha mera hastighet får amn köpa scythe t.ex.
Finns en S-Flex 1600rpm bl.a.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Har fått hem mina fläktar nu.

Nu undrar jag om jag nu vill kyla grafikkortet så mycket som möjligt, så bör jag väl lägga en fläkt på sidan och en som inblås fram?

Ska fläkten på sidan blåsa in eller ut luft?

Tänkte att det är bäst att jag frågar så jag inte monterar dem åt fel håll.

Permalänk
Medlem

Jag har två fractal design i fronten, det är dom jag har köpt till från original.

Ska väl byta ut dom andra oxå när jag har lust..

Permalänk
Medlem

Bra svar på mina frågor LillFredde ..eller, not.

Nu undrar jag om jag nu vill kyla grafikkortet så mycket som möjligt, så bör jag väl lägga en fläkt på sidan och en som inblås fram?

Ska fläkten på sidan blåsa in eller ut luft?

Tänkte att det är bäst att jag frågar så jag inte monterar dem åt fel håll.

Med tanke på att det inte finns ngt filter till sidan så bör det väl vara utblås där? Annars blir det ju en dammindragare till systemet om man inte ordnar ngt eget fläktfilter till sidohålet?

*kliar mig på huvudet*

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta båda två i fronten på insug.
Sen fläkten på sidan på insug, och 140mm och 120mm ut.