Permalänk
Robot

Datorhörnan

Har nyligen halvt flyttat in med sambo i 22kvm lägenhet, det är lite trångt som ni förstår men man gör det bästa av det.

Datorn: E8500, 8GB PC6400, Gummiupphängd WD Blue 640GB, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus P5E-VM HDMI, Asus Xonar DX med LM4562 OPs, Coolermaster Elite + Scythe Slip Stream 120mm @ 600rpm x2, Xigma HDT-1284 + Nexus 120mm @ 800 rpm, insidan av sidorna klädda av bitumen. Allt drivet av ett Corsair TX650, och ja jag medger att det inte är de snyggaste dragningarna av kablage, men chassit tillåter inte mycket bättre.

Ljudbiten utgörs av en Thule IA60B och 2st Dali Lektor 1.

Övrigt på skrivbordet är en Wacom Bamboo A6, Samsung 2032BW, Asus FireWire CD/DVD, Steelseries Qck mini, Logitech MX518 och ett gammalt slitet Saitek Eclipse.

Arbetar mer än spelar i denna hörna som ni kanske förstår även om spelande självklart förekommer.

Och ja, jag vet att stolen är en synd. Men jag har inte hunnit flytta upp kontorsstolen ännu.

Update: Snyggade till lite och skrev text till bilderna plus en till bild. Kommentera gärna om ni ger betyg.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

En 8a för att du har Dali och en snygg hörna, minus 1 för thule stärkaren.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
En 8a för att du har Dali och en snygg hörna, minus 1 för thule stärkaren.

Är väl inget fel med 2 danskar tillsammans?
Skämt åt sido, den ska bytas ut inom sin tid då den är både för stor och för otymplig för mitt lilla skrivbord, de låter dock rätt trevligt tillsammans.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Stilrent sånär som på höjdskillnaden av hötalare. Och varför bara strumpa på en av dem?

Bygg en vagga för förstärkaren under skrivbordet?

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk

rätt fint du har runt datorn. men lite orolig om man skulle välta ner högtalaren kanske

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Dali e trevligt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andolf
Stilrent sånär som på höjdskillnaden av hötalare. Och varför bara strumpa på en av dem?

What he said.

Permalänk
Medlem

Snygg hörna!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
rätt fint du har runt datorn. men lite orolig om man skulle välta ner högtalaren kanske

De står rätt stadigt faktiskt på sina gummifötter, men tanken har slagit mig en gång eller 2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andolf
Stilrent sånär som på höjdskillnaden av hötalare. Och varför bara strumpa på en av dem?

Bygg en vagga för förstärkaren under skrivbordet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
What he said.

Slagit mig att överväga placera om stärkaren under eller så, problemet är att man inte ser volym eller vad man håller på med riktigt då. Får bli en ny mindre stärkare när jag hittar en som fyller kraven för de tungdrivna lektor.

Bara skyddsgaller på ena av visningskäl hur det ser ut med det av och på, normalt kör jag med båda på för säkerhets skull. Kanske ska lägga till det i texten, sagt och gjort. Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anemic
Snygg hörna!

Tack.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

riktigt snyggt galleri! Äntligen någon som kan lite om högtalare o inte tänker "ju större desto bättre". Snygg kabeldragning, bra bilder o annat = ett trevligt galleri

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
riktigt snyggt galleri! Äntligen någon som kan lite om högtalare o inte tänker "ju större desto bättre". Snygg kabeldragning, bra bilder o annat = ett trevligt galleri

Tackar, problemet jag har är väl att förstärkaren blir varmare än jag vill på grund av högtalaren står ovanpå och det blir inte bättre av att de är tungdrivna. Funderar lite på hur jag ska lösa detta, men den förbaskade stärkaren får inte plats nånstans riktigt. Och alternativa små förstärkare är det dåligt med med verkar det som.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

men du kan inte ha den under skärmen då? o får att den inte ska bli varm kan du ju sätta nått emellan skärmeno stärkaren, typ legoklossar eller nåt. Inte så jättesnyggt kanske men det fungerar ju

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Då får tyvärr inte Tangentbordet plats framför då, speciellt inte när jag tar fram ritplattan. Äsch, det löser sig så småning om. Ska försöka bygga en hylla under, var på hifiklubben idag och kollade på fötter och nytt högtalarkablage.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

En tia för att du har världens skönaste ljud utrustning!!
Har likadana högtalare

Visa signatur

ASUS sabertooth z97 Mark 1/Graffe GTX 670 OC/ I7 4790 Corsair H100i ! /16 GB Corsair vengeance Pro /HDD Crusial M500 240GB still windows /SSD 120x2 och 3,4TB lagring / DVD-RW Asus Bluray-brännare SATA Black / Fractal Design Define R4 Svart / XFX 1250 Pro nätagg /Skärm Benq EW2730 / Score Vantage ?

Permalänk
Medlem

Hur upplever du dina Dali? De dyrare modeller som jag fått chansen att lyssna på har varit otroligt vassa i diskanten. Nästan så det har varit olyssningsbart.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Hur upplever du dina Dali? De dyrare modeller som jag fått chansen att lyssna på har varit otroligt vassa i diskanten. Nästan så det har varit olyssningsbart.

Upplever dem som precis lagom i toppen, är nog en av de bästa sakerna med dem, dessa har ju 28mm domen som återfinns i de större Lektor samt Motif om jag minns rätt. De flesta Ikon och Helicon verkar verkar dock bara använda den eller en liknande konstruktion för övre mellanregistret och sedan ta över med en banddiskant som jag inte fått chansen att lyssna på riktigt. Kan det varit banddiskant i de du lyssnat på tro, sitter det i många av de dyrare.

Sen kan det nog bero på källan och till viss del kablar också, rekommenderar att provlyssna på Lektor 1 om du får chansen den är en i min mening enormt trevlig högtalare med bred ljudbild och rätt mycket pondus för storleken.

Är i alla fall väldigt nöjd med dem, även testat dem med QED Silver Anniversary och tyckte inte blev för vassa då heller. Sen får du ju räkna med att högtalarna förändras under inspelningen, var det inspelade högtalare eller var de direkt ur lådorna du lyssnat på? Mina har gått cirka 70 timmar nu och blir bara bättre och bättre.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Hur upplever du dina Dali? De dyrare modeller som jag fått chansen att lyssna på har varit otroligt vassa i diskanten. Nästan så det har varit olyssningsbart.

håller helt med. dalis high-end är en total katastrof i mina öron. har dock inte lyssnat på lektor 1. i kategorin små högtalare kör jag på ett par bowers & wilkins dm685. rekommenderas.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
håller helt med. dalis high-end är en total katastrof i mina öron. har dock inte lyssnat på lektor 1. i kategorin små högtalare kör jag på ett par bowers & wilkins dm685. rekommenderas.

DM685 är rätt stora i jämförelse med Lektorn, de är inget du har på skrivbordet direkt. Provlyssnade båda (mfl) när jag var iväg senast och gillade Lektorn mer i sin presentation, den har en ljudbild jag verkligen gillar. DM685'an har lite mer dynamik och framförallt bas med sin 6.5". Men sen vet vi alla hur det är med ljudideal, det sagt är DM685 allt annat än en dålig högtalare, tvärt om... en mycket välrenomerad pjäs i klassen medelstora stativare.

Ska väl sägas att jag i grund och botten är lite småsvag för B&W som märke, men Dali tog mig med en viss häpnad denna gång då jag tidigare lyssnat på både Concept 1 och några andra modeller tidigare utan att ha blivit direkt imponerad. Ett par Dali var nog det sista jag trodde jag skulle gå hem med.

Härnäst ska dämpfötter och nytt högtalarkablage införskaffas, har väldigt svårt att bestämma mig för kablage dock...

Vad gäller större stativare har jag ett par redan faktiskt, i form av ett par HFLS för de som känner igen dem. De är under lådbyte till helstagat med dubbel baffel för stunden och så fort sommaren kommer och vädret tillåter snickrande så ska det färdigställas.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Dali tog mig med en viss häpnad denna gång då jag tidigare lyssnat på både Concept 1 och några andra modeller tidigare utan att ha blivit direkt imponerad. Ett par Dali var nog det sista jag trodde jag skulle gå hem med.

hmm, där ser man. får ta och provlyssna ett par så att man vet vad man pratar om.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Upplever dem som precis lagom i toppen, är nog en av de bästa sakerna med dem, dessa har ju 28mm domen som återfinns i de större Lektor samt Motif om jag minns rätt. De flesta Ikon och Helicon verkar verkar dock bara använda den eller en liknande konstruktion för övre mellanregistret och sedan ta över med en banddiskant som jag inte fått chansen att lyssna på riktigt. Kan det varit banddiskant i de du lyssnat på tro, sitter det i många av de dyrare.

Sen kan det nog bero på källan och till viss del kablar också, rekommenderar att provlyssna på Lektor 1 om du får chansen den är en i min mening enormt trevlig högtalare med bred ljudbild och rätt mycket pondus för storleken.

Är i alla fall väldigt nöjd med dem, även testat dem med QED Silver Anniversary och tyckte inte blev för vassa då heller. Sen får du ju räkna med att högtalarna förändras under inspelningen, var det inspelade högtalare eller var de direkt ur lådorna du lyssnat på? Mina har gått cirka 70 timmar nu och blir bara bättre och bättre.

Det stämmer, det är den där banddiskanten som skär i mina öron. Lyssnade på ett par utan banddiskanten i rent undersökningssyfte och de var inte alls vassa på något vis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
håller helt med. dalis high-end är en total katastrof i mina öron. har dock inte lyssnat på lektor 1. i kategorin små högtalare kör jag på ett par bowers & wilkins dm685. rekommenderas.

B&W har ju mycket roligt! Själv kör jag ett par hemmabyggen med Seas element enligt ritningar från Troels Gravesen. Måste säga att jag är mäktigt imponerad över hur de presterar!

Drog iväg en beställning på Supra PLY 3,4 för inte så länge sen som ersättare för det sopkablage jag har nu. Får se när den landar. Hittade dessutom lite schyssta kontakter hos Svalander av märket Furutech, kostade en slant men vilken finish!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Det stämmer, det är den där banddiskanten som skär i mina öron. Lyssnade på ett par utan banddiskanten i rent undersökningssyfte och de var inte alls vassa på något vis.

Drog iväg en beställning på Supra PLY 3,4 för inte så länge sen som ersättare för det sopkablage jag har nu. Får se när den landar. Hittade dessutom lite schyssta kontakter hos Svalander av märket Furutech, kostade en slant men vilken finish!

Tänkte väl det, upplever inte deras 'nya' 28mm dome som skärande. Är väldigt förtjust i den faktiskt, ställde högtalarna på dämpfötter idag faktiskt.

Supra PLY har inte varit någon favorit hos mig när jag testat den, inte heller Classic som jag kör nu. Men har heller inte hittat något roligt och billigt nog att ersätta det med. Funderar på att bygga eget om jag hittar rätt materiell. Alternativt prova Van Den Huls ClearWater kanske, vill ha en snygg och flexibel kabel som inte kostar multum. PLYn är ett helvete att löda dessutom.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Tänkte väl det, upplever inte deras 'nya' 28mm dome som skärande. Är väldigt förtjust i den faktiskt, ställde högtalarna på dämpfötter idag faktiskt.

Supra PLY har inte varit någon favorit hos mig när jag testat den, inte heller Classic som jag kör nu. Men har heller inte hittat något roligt och billigt nog att ersätta det med. Funderar på att bygga eget om jag hittar rätt materiell. Alternativt prova Van Den Huls ClearWater kanske, vill ha en snygg och flexibel kabel som inte kostar multum. PLYn är ett helvete att löda dessutom.

Jo, har en bit PLY 2.0 hemma, den platta designen är ingen fördel vid lödning.

Har precis skrapat ihop en anläggning och kör via datorn till en Yamaha AX-892, en gammal men fin stärkare. Som högtalare använder jag ett par hemmabyggen enlgit ritningar från Troels Gravesen. Måste säga att jag är mkt imponerad av ljudet. Kablarna jag har nu är svarta av oxid så vad som helst blir nästan en uppgradering "/

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Har precis skrapat ihop en anläggning och kör via datorn till en Yamaha AX-892, en gammal men fin stärkare. Som högtalare använder jag ett par hemmabyggen enlgit ritningar från Troels Gravesen. Måste säga att jag är mkt imponerad av ljudet. Kablarna jag har nu är svarta av oxid så vad som helst blir nästan en uppgradering "/

Urk, ja då är det en rätt lätt uppgradering. Själv funderar jag mest över vad jag ska köra själv.. huvudsaken det blir lätthanterligt och låter okej.

Seas gör fina saker, har själv ett hemmabygge som är en lätt modifierad HFLS. Det Sitter Vifa Premiumline 6.5'a och en trevlig DX25 dome, även den från Vifa i dem. Inte riktigt klar dock, men har lyxat till med Speakon-kontakter på baksidan för dem.

Blev ett litet lyft i basen med SD-fötterna jag skaffade.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Urk, ja då är det en rätt lätt uppgradering. Själv funderar jag mest över vad jag ska köra själv.. huvudsaken det blir lätthanterligt och låter okej.

Seas gör fina saker, har själv ett hemmabygge som är en lätt modifierad HFLS. Det Sitter Vifa Premiumline 6.5'a och en trevlig DX25 dome, även den från Vifa i dem. Inte riktigt klar dock, men har lyxat till med Speakon-kontakter på baksidan för dem.

Blev ett litet lyft i basen med SD-fötterna jag skaffade.

Låter mumsigt! Designar du själv eller går du efter ritningar?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Låter mumsigt! Designar du själv eller går du efter ritningar?

Googla lite på HFLS så hittar du ritningarna, kör på dem med liten modifikation i filter och låda. Väldigt trevlig högtalare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Äntligen en person som vet sitt ljud.
Själv rullar jag Mentor 6 funkar hur fint som helst.