Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
För spel skulle jag föredra 360 för kontrollen och dess utbud av spel
PS3an föredrar jag för filmer som streaming och vanligt samt de få exklusiva spel som känns värdiga även om det bara är 2-3 st för mig

Lever inte om lika mycket som 360 förutom när fläkten är i läge 3, fast då tycker jag den kan jämföras med ett 360 som bara står i dashboard

Blueray har jag inget att säga om, varken negativt eller positivt.
Jag tittar aldrig på blueray filmer, om jag väl gör det så streamar jag via PS3 Media Server från datorn
Fast när jag tänker efter så är det ju positivt att utvecklarna får plats med så mycket på en skiva nu som t.ex. MGS4

Nu nämner inte trådskaparen vad exakt han/hon vill använda konsolen till men tycker 360 är bättre som spelkonsol
medan PS3 är kanske hälften så bättre på den sidan men mycket bättre för filmtittande så den väger upp

håller med cope

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Samma sak? hmm visste inte att xbox har blueray och gratis MP för att vara något att nämna...

Jag kan ärligt talat inte påstå att jag någonsin tittat på en DVD-film och sagt till mig själv "Jag pallar inte den här dåliga kvaliteten, det är definitivt värt det att betala 2300:- extra för att få en blueray-spelare till min spelkonsoll!".

Permalänk

Skulle gått på en PS3. Xobx360 låter ju som ett jetplan när den ska kyla sig.

+ inget lagg på PS3 typ

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce

+ inget lagg på PS3 typ

Du är alltså beredd att betala ett par tusen för en marginellt tystare konsoll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce

+ inget lagg på PS3 typ

Det där med att xbox360 låter verkar skumt för vissa gör det inte. Mitt låter som fan, är omöjligt att se film från xboxet osv, men min brorsa har ett som låter ingeting.
Mitt första 360 lät inte heller något, tror det var en samsung läsare då, men sen slog blixten ur nätverkskortet i xboxet så åkte in o bytte och fick en hitachi läsare, och då började det låta som fan.

Sen har en kompis ett ps3, när vi lirade nhl 08 laggade det, sen testade vi mitt 360 hemma hos han och laggade inget

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag kan ärligt talat inte påstå att jag någonsin tittat på en DVD-film och sagt till mig själv "Jag pallar inte den här dåliga kvaliteten, det är definitivt värt det att betala 2300:- extra för att få en blueray-spelare till min spelkonsoll!".

Prisskillnaden är inte 2300kr, det är runt 1500 (i alla fall om man köper båda på webhallen).
Sen att du inte kan uppskatta den överlägsna bildkvaliten bluray filmer har över dvd får stå för dig.

Permalänk
Medlem

hade inte jag en ps3:a i dagens läge skulle jag skaffat en regionsfri blurayspelare och en 360... funderar på att göra mig av med min ps3 iof
bl.a. för regionsdelen... men det kommer dock inte ske förän det kommer vettiga spelare i rätt prisklass som inte tar 90sek på sig för att starta en film

för filmer på bluray kan se ruggigt bra ut

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Prisskillnaden är inte 2300kr, det är runt 1500 (i alla fall om man köper båda på webhallen).
Sen att du inte kan uppskatta den överlägsna bildkvaliten bluray filmer har över dvd får stå för dig.

1. Jag gissar att du är okunnig och inte ljuger medvetet. En Playstation 3 på Webhallen med 80GB hårddisk kostar 4000:-
Det är alltså den version som inte alls är bakåtkompatibel med PS2-spel.

Jag gav 1700:- för min XBox360 Premium.

Nu är jag inget mattesnille, men Matematik A, B, C, D och E torde ha lärt mig iallafall att 4000 - 1700 är 2300, inte 1500.

Men du kanske lärt dig någon sorts komplicerad formel som säger något annat?

2. Du ser alltså en skillnad värd 2300:- i skillnaden mellan Blu-Ray och DVD?

Visst, klart du gör det, du måste ju lura dig själv att tro att du inte kastade de pengarna i sjön.

Permalänk
Citat:

Nej SÅ överlägsen kvalité är det knappast på bluray gentemot vanlig dvd så att det motiverar prisskillnaden. Ifall man inte är kräsen såklart, men det är en annan sak. Visserligen så kostar ju bd-filmerna idag ungefär så mycket som dvd-filmerna gjorde tidigare. Så på sätt o vis så är det fel o säga att bd är dyrare.

Och för att få ut något av det så måste man ju skaffa sig en fullhd-tv... annars får man ju ändå bara sitta o titta på dvdupplösning.

Permalänk
Medlem

Lcars:
Ja, du kan ju börja med och jämföra dem likvärdigt, med samma hårddisk o wifi så blir de inte så stor skillnad.

PS3 är inte pengar kastade i sjön, den är väll lika bra som 360 på spel. Jag ser ingen skillnad på de två. Bara olika exklusiva titlar, därav äger jag en PS3. Samt blu-ray är jävligt najs.

Citat:

James_Exxo
"Och för att få ut något av det så måste man ju skaffa sig en fullhd-tv... annars får man ju ändå bara sitta o titta på dvdupplösning"

Vah?:) Hört talas om 720p? jäkligt stor skillnad emot DVD:)

Måste dock säga, hade ja inte studerat nu utan jobbat så hade jag nog köpt mig en 360 för GeoW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Nej SÅ överlägsen kvalité är det knappast på bluray gentemot vanlig dvd så att det motiverar prisskillnaden. Ifall man inte är kräsen såklart, men det är en annan sak. Visserligen så kostar ju bd-filmerna idag ungefär så mycket som dvd-filmerna gjorde tidigare. Så på sätt o vis så är det fel o säga att bd är dyrare.

Och för att få ut något av det så måste man ju skaffa sig en fullhd-tv... annars får man ju ändå bara sitta o titta på dvdupplösning.

Jag kan nästan inte se en vanlig dvd om filmen kan köpas på blu-ray

Jag tycker det är som dag och natt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
Jag kan nästan inte se en vanlig dvd om filmen kan köpas på blu-ray

Jag tycker det är som dag och natt

Ja de beror väl på ifall man kör scart eller hdmi.

Men om du kör dvd-filmer via hdmi så blir bilden oftast väldigt fin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Ja de beror väl på ifall man kör scart eller hdmi.

Men om du kör dvd-filmer via hdmi så blir bilden oftast väldigt fin

Jovisst, men även med HDMi är de som dag o natt

Permalänk
Medlem

Jag har båda konsolerna och måste säga att i slutändan väljer jag utan tvekan ps3, båda konsolerna är utmärkta och ganska likvärdiga i spel Osv, men har du pengarna till det så är en ps3 definitivt att föredra !

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad wifi och hårddisk kapacitet har med saken att göra, för mig så betyder inbyggt wifi noll och intet då jag helt enkelt inte har något behov av funktionen. Man kan inte räkna med att alla spelkonsolls användare har samma krav, visst för de som behöver wifi är det givetvis trevligt att funktionen redan finns i PS3 men för de som inte behöver det innebär det endast en fördyrande merkostnad.

Förövrigt är skillnaden mellan blu-ray och en korrekt uppskalad dvd beytydligt mindre än du vill påskina, skillnaden märks tydligast på större fullhd skärmar och man kan inte anta att den genomsnittlige spelkonsolls innehavaren som spelar och tittar på film på en sådan (lät lite som ett personangrepp men skall givetvis inte tolkas som det:).

Nedan är test gjord på vanliga Svenssons mellan uppskalad dvd och blu-ray på de skärmar som förmodligen många användare har.
http://www.prylportalen.se/artikel/stor_duell_uppskalad_dvd_m...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Inte speciellt inläst så mycket om de hårdvaror som finns i systemen men kom och tänka på några andra punkter

Tycker PS3an stödjer AA otroligt dåligt om man jämför med 360, brukar läggas märke till under spelens gång.
Andra små mindre detaljer som man inte lägger märke till är väl vissa lågupplösta texturer samt "klottriga" skuggor i PS3'ans titlar
Och visst, grafiken är inte allt i ett spel vilket stärker 360's fördel för dess större spelbibliotek.
Trots allt det negativa jag har med PS3 så ångrar jag inte idag att jag köpte den då den kom, även om jag gjorde det det första halvåret

Tycker sony fokuserade sig förmycket för att göra en "all-round" konsol i vardagsrummet om man jämför med PSone och PS2

En konsol bör väl ändå vara främst till för spel
Fast det är väl lite som att säga "en mobiltelefon ska man bara prata i, inte kunna ta bilder med"

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Åh, dessa episka och storslagna "VS" trådar som man ser överallt i alla forum.

Jag skulle köpt en xbox360, för att den är mer prisvärd. Skönare handkontroller, många roliga och sköna spel (bättre utbud dvs), likvärdig grafik gentemot ps3, samt att jag gillar interfacet så jäkla mycket mer än ps3ans. Slår man på ps3an är allt grått och litet, men när man sätter på 360an blir man fan lycklig av all färgrikedom.

Permalänk
Medlem

Havoc:
Jo de beror ju iofs på va man har för krav. Men för mig är större hdd, blu-eray och wifi riktigt najs

Iofs de du säger är rätt. Har man en halvtaskig tv så kanske inte skillnaden är så stor. Men på min Sony bravia 32" som har ett år på nacken nu är skillnaden ändå stor. Även om man bara jämför en HD rip med en DVD.

Permalänk
Citat:

1. Jag gissar att du är okunnig och inte ljuger medvetet. En Playstation 3 på Webhallen med 80GB hårddisk kostar 4000:-
Det är alltså den version som inte alls är bakåtkompatibel med PS2-spel.

Jag gav 1700:- för min XBox360 Premium.

Men du visar uppenbarligen din okunnighet i läsförståelse. Visa mig var på webhallens hemsida du köper en xbox360 premium för 1700. Det står klart och tydligt att prisskillnaden jag skriver om baserar sig på att man köper båda konsolerna därifrån.
Vad du köpte din konsol är rätt ointressant, för jag köpte inte min ps3 för 4000kr heller.

Och ja jag tycker det är värt 1500kr för dom ps3 exlusiva spelen som finns och möjligheten att se blu-ray filmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es

Iofs de du säger är rätt. Har man en halvtaskig tv så kanske inte skillnaden är så stor. Men på min Sony bravia 32" som har ett år på nacken nu är skillnaden ändå stor. Även om man bara jämför en HD rip med en DVD.

Du måste skämta eller så har/hade du en värdelös Dvd-spelare. På en 32" tv är skillnaden knapp med en blu-ray film o en Dvd(med uppskalning).

Det är när man börjar komma upp i 42" där man verkligen ser skillnaden på 480p o 720p.

Permalänk
Medlem

jag har en 32" i mitt rum och jag ser en KLAR skillnad när jag lirar 720p mot 480p, det är inte så att jag aldrig vill se en dvd, men såklart de är stor skillnad, sen är det inte lika stor mellan 1080p o 720p men att säga att det knappt är någon skillnad mellan 720p och 480p visuellt är helt galet ju :S

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
jag har en 32" i mitt rum och jag ser en KLAR skillnad när jag lirar 720p mot 480p, det är inte så att jag aldrig vill se en dvd, men såklart de är stor skillnad, sen är det inte lika stor mellan 1080p o 720p men att säga att det knappt är någon skillnad mellan 720p och 480p visuellt är helt galet ju :S

Som sagt beror ju på tum på din tv. över 42" är skillnaden som "natt o dag" men inte vid 32";)

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt beror ju på tum på din tv. över 42" är skillnaden som "natt o dag" men inte vid 32";)

Allt beror på hur nära du sitter din TV. På 1 meters håll är jag övertygad att de flesta ser skillnaden mellan 720P och 1080P även på 20 tum

Permalänk
Medlem

Skulle inte klara mig utan min PS3:a idag.

Alla filmer, bilder och musik plockar jag via den, servern står nere i pannrummet och vrålar bäst den vill.

Med PS3 fjärrisen så är den till och med fru och barnvänlig, kärringen tycker den är enkel att starta filmer på och grabben älskar mitt hårdrocks mp3 arkiv, och lilltösen kan starta bamse om hon vill det.

Visa signatur

2x HP ProLiant DL380 G5, Xeon E5430, 44GB Ram, VMware ESX 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajtam
Allt beror på hur nära du sitter din TV. På 1 meters håll är jag övertygad att de flesta ser skillnaden mellan 720P och 1080P även på 20 tum

Jo visst att avstånd spelar roll.

Men att man ser skillnad på 720P o 1080p gör man inte på en 20 tum. Googla runt lite finns en hel del blindtester. Är knappt något skillnad när man kommer upp i 42" heller. Sen beror det ju iof även vilken upplösning TV:n är anpassad för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men att man ser skillnad på 720P o 1080p gör man inte på en 20 tum. Googla runt lite finns en hel del blindtester. Är knappt något skillnad när man kommer upp i 42" heller. Sen beror det ju iof även vilken upplösning TV:n är anpassad för.

Tycker det inte är någon skillnad med bilden på 22", 32", 42", 50" (103" med?).
Tror nog skillnaden sitter i utrustningen och prisklasserna på de olika "skärmarna"

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Åh, dessa episka och storslagna "VS" trådar som man ser överallt i alla forum.

Jag skulle köpt en xbox360, för att den är mer prisvärd. Skönare handkontroller, många roliga och sköna spel (bättre utbud dvs), likvärdig grafik gentemot ps3, samt att jag gillar interfacet så jäkla mycket mer än ps3ans. Slår man på ps3an är allt grått och litet, men när man sätter på 360an blir man fan lycklig av all färgrikedom.

Tycker mitt interface till PS3an är minst lika färgglatt som på mitt 360. Allt handlar ju bara om vad man har för wallpaper, ikoner osv. Pratar vi sen exklusiva titlar så tycker jag 360 är ganska död. Angående grafiken så kan jag inget annat än att hålla med.

360
Forza 2
Fable 2
Halo 3
Gears of War 2
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 4
Dead or Alive 4
Ninja Gaiden 2

PS3
Folklore
Metal Gear Solid 4
Disgaea 3
Uncharted
Little Big Planet
Killzone 2
Haze
Lair
Naruto Ultimate Ninja Storm
Ratchet & Clank Future - Tools of Destruction
Ratchet & Clank Future - Quest for Booty
Resistance 2
Valkyria Chronicles
Siren - Blood Curse
Resistance
Resistance 2

Bara för att nämna några.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Visst, men alla dessa tester brukar vara gjorda utifrån "normalt" tittavstånd vilket vanligtvis är 3-4 meter. På det avståndet krävs nog minst 50tum för att se skillnad, men sitter du på samma avstånd som vid en datormonitor så är saken en helt annan.

Permalänk

Om spelen nu är så jävla mkt bättre till 360 , köp ett 360, ha en kabel genom hela huset, en ful jävla klump som ser sämre ut än nintendo 8 bits, låter som fan , jävla 50 tals maskin är det. Trodde fan först det var ett skämt när jag såg 360 haha .. ne men seriöst, som alla säger , ( spelen ) ? jo men asså, även om man har fina spela till 360 , sitter man fortfarande med en massa saknader ? wifi är GIVET, ofta man ska behöva köpa till det till en konsol som finns ute nu ? det är fan inte 90 talet. blablabla, hatar 360 skit skit skit, KÖP PS3.

Och nej jag är inte 14 fast som just fått hår på ballen, men det va ett jhääävla liv.