Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Been there, done that, got the t-shirt ...

Jag fick en liten "utmaning" på jobbet idag. Jag ska review:a ett projekt angående flytt av ca 500 Wintendo-servrar till en ny konsoliderad miljö. PL har var valt VMware - jag har inget inget emot det .Jag vet inte varför eftersom det inte framgår i projektdefinitionen. Hur som helst jag har gjort denna "resa" tidigare och då föll valet på M$.

Jag har "givetvis" synpunkter på detta val (jag vill inte avslöja vilka utan vill att ni ska ha samma förutsättningar)

Förslag?

/t
EDIT: Jag vet att detta är lite OT men jag är lite förespråkare av opensource så ge mig lite argument

Jag tycker förstås en biffig x86 server ska användas för virtualisering. Lämpligtvis en server med 8st quad CPUer.

Jag har hört att IBMs mainframe serie inte är så himla bra på vissa typer av virtualisering. T.ex. är en Mainframe CPU på 1000MIPS lika snabb som en 4GHz x86 cpu. Har en mainframe 16 cpuer så motsvarar det typ 4 quad core cpuer i beräkningskapacitet:
http://www.mail-archive.com/linux-390@vm.marist.edu/msg18587....

Man kan emulera en Mainframe på en laptop med "Herkules":
http://blogs.sun.com/jsavit/entry/once_again_mainframe_linux_...
"To put this in perspective: let's go back to the smaller, cheaper mainframes mentioned in the beginning. That is $95,000 for a single CPU rated at 28 MIPS, no disk, no operating system. Outstanding by the standards of traditional mainframe pricing years ago, but for perspective: I can emulate 30 MIPS of mainframe on my laptop using a program like Hercules, for a cost of maybe $1K or $2K. Let me say that again: I can use emulation software to pretend to be a mainframe - outperforming that $95K IFL despite a 50x or 100x performance hit due to using software to pretend to be silicon - and still outperform that "cheap" mainframe while spending only 1/50th the price."

T.ex. denna SUN server med 8 quad AMD cpuer (32 cores) och 256GB RAM kanske är lämpligare än en Mainframe (eftersom denna är snabbast när man benchar mot t.ex. HPs motsvarande 8 cpu maskin). Kommer även med Nehalem senare, bara en enkel cpu slot utbyte, tror jag. Maskinen kan virtualisera 30-40 tunga servrar utan problem. Den kan även virtualisera 160 WinXP virtuella maskiner om man vill köra med tunna klienter SunRay. Så då kan man byta ut 160 desktops mot en server och 160 tunna klienter. Här är rapporten för att se hur de virtualiserade.
http://www.lionbridge.com/competitive_analysis/reports/sun/Su...

Eller denna SUN server med 4 st Intel sexkärniga CPUer (24 cores). Den kan virtualisera 120 WinXP maskiner.
http://www.lionbridge.com/competitive_analysis/reports/sun/Su...

En x86 server kostar en bråkdel av en Mainframe och erbjuder mycket högre rå beräkningskraft. Köp några 8 cpu x86 servrar, och du är i hamn. Och ingen single point of failuer. Om IBM köper SUN, så finns inget politiskt hinder heller.

Doomas,
Eller hur? Jag har också lärt mig jättemycket av proffsen i denna tråd!

Permalänk
Medlem

@bzzz

Känner igen det där ... Man borde göra något annat men man fastnar alltid framför någon dator.

@saddam
Tack för tips. Det kommer inte att bli någon "jätteburk" - den hade inte klarat av det. Förslaget ifrån PL är ca 200 maskiner.
På mitt förra jobb körde vi på en Unisys-burk med 32 cpu:er. Sedan var det M$ Windows Enterprise Datacenter Edition som OS.

Det jag egentligen funderade på var valet av hypervisor: VMware. Någon som är mer påläst än jag? En fördel med VMware är ju att man kan ta en image från dagens installation och köra den som en virtuell server rakt av. Är det något som "konkurrenterna" också kan?

/t

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Coolt! En Unisys med 32 cpuer? Hur bra funkade den? Var det bra kräm i den? Hiskeligt dyr, eller överkomlig?

Jag är hyfsat säker på att VirtualBox inte kan ta en image från en existerande installation och köra som en virtuell server. Men om man kan göra det i VMware, så kanske man kan exportera den som vmdk fil. Och vmdk filer kan VirtualBox importera. Och VB är gratis. Så kanske skapa ett gäng images med VMware och köra gratis i VB? Men VB kan ha stabilitetsproblem har jag hört.

På mitt jobb (fortune 500 företag) kör vi mycket VMware.

Permalänk
Medlem

Det var en ES7000 nånting - ja, det var kräm i den
Så här såg det ut 2003: http://www.idg.se/2.1085/1.35813
Och såhär när kollegorna på PR-avd. demade: http://www.idg.se/2.1085/1.31705

Det är alltså inte desktop-maskinerna som ska konsolideras, det är servrarna.

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Och VB är gratis.

Om man nöjer sig med GPL versionen, inget SATA USB RDP, eller kör det hemma är VirtualBox gratis annars är det bara att betala.

Efter att ha kört lite lite VMW och VB hemma skulle jag välja det tidigare, det känns som dom är längre fram.

Permalänk
Medlem

Såg att Oracle är på väg att köpa SUN!

Det var väl trevligt, hoppas nu bara att Larry inte lägger ner OpenSolaris.

/t

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Såg att Oracle är på väg att köpa SUN!

Det var väl trevligt, hoppas nu bara att Larry inte lägger ner OpenSolaris.

/t

I pressreleasen säger Oracle att Java och Solaris är de två stora vinsterna med köpet. Länge har Oracle haft Solaris som huvudplattform. I vilket fall som helst, så kommer Solaris inte dö, det kommer att storsatsas på.

Angående OpenSolaris så kommer det inte dö, eftersom det är prototypen till Solaris 11. Däremot kanske framtida kod stängs och utvecklas till S11 som stängd kod. Men OpenSolaris kan inte dö, det kommer forkas av omedelbart. Det är fördelen med öppen kod.

Så Oracle, som är den största och viktigaste databasen för stora Enterprise företag, kommer att fintrimmas för Solaris. Solaris kommer att få en nytändning. Det kommer att bli än större.

Tror jag. Men vad händer med Java vs C#? Vem "vinner"?

Permalänk
Medlem

Håller med dig när det gäller kombinationen Solaris & Oracle, det finns ingen bättre kombination. Har kört den kombinationen ett par år och det har aldrig varit problem. Idag kör jag Win2k3 & oracle via c# - det funkar hyffsat om man kör 64-bitar och oracles egna "framework".

Angående OpenSolaris så finns det ju "stängd kod" - vad händer om Oracle beslutar sig för att inte supporta detta längre ...?

Java vs. C# - vet ej. Den lilla erfarenhet jag har är att java är långsamt, C# är nog bättre iom att den "optimerar sig själv" vid exekvering. Men som sagt jag har inte benchmarkat dem.

/t

EDIT: Mitt lilla problem med virtualisering löste sig själv När jag "lusläst" dokumentationen så visade det sig att "min" server hade 8 cpu:er och körde redan 64-bitar, så den kommer inte att virtualiseras. Tack för synpunkter iaf.!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har sett benchmarks där Java är snabbare än C. Java är ju adaptivt optimerande, dvs den förbättrar sig själv för varje run. Så teoretiskt kan JVM optimera koden bättre än en vanlig kompilator.

Permalänk
Medlem

Hmm, "hyperoptimerad" java-kod mot dåligt skriven c-kod ... Man kan bevisa allt med "statistik" Jag har ingen personlig erfarenhet av java så jag är neutral i det fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

C# eller Java - asså det är ingen tävling eller konflikt dem emellan, BÅDA behövs då de jobbar på olika plattformar, så det är egentligen ingen konkurrens.

Java kod seg, njae, finns ju prekompilerade varianter. Med dagens flertrådade CPUer kan multithreadade applikationer i Java helt klart mätas mot andra. Smartast på detta är Sun med sina flertrådade prollar.

Permalänk
Medlem

Hej där, jag vet inte om detta är rätt tråd att fråga min fråga, men jag hoppas det - so here goes...

Jag har nu installerat OpenSolaris 2008.11 och vill skapa en zpool med 4 diskar i raidz.

Genom att skriva 'zpool status' får jag fram följande:

pool: rpool state: ONLINE scrub: none requested config: NAME STATE READ WRITE CKSUM rpool ONLINE 0 0 0 c4d0s0 ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors

Hur ska jag gå till väga för att få alla mina diskar till en stor zpool i raidz?

För att identifiera diskarna skriver jag 'pfexec format' och får fram följande:

Searching for disks...done AVAILABLE DISK SELECTIONS: 0. c4d0 <DEFAULT cyl 60797 alt 2 hd 255 sec 126> /pci@0,0/pci-ide@1f,2/ide@0/cmdk@0,0 1. c4d1 <DEFAULT cyl 60798 alt 2 hd 255 sec 126> /pci@0,0/pci-ide@1f,2/ide@0/cmdk@1,0 2. c5d0 <DEFAULT cyl 60798 alt 2 hd 255 sec 126> /pci@0,0/pci-ide@1f,2/ide@1/cmdk@0,0 3. c5d1 <DEFAULT cyl 60798 alt 2 hd 255 sec 126> /pci@0,0/pci-ide@1f,2/ide@1/cmdk@1,0

Allt 'zpool create' 'zpool add' 'zpool attach' etc som jag försöker resulterar bara i fel...
Tack på förhand för hjälp!

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

Ser ut som du redan använt första disken c4d0 som systemdisk så då återstår bara 3 diskar att skapa din raidz på:

su
zpool create tank raidz1 c4d1 c5d0 c5d1

Skapar en 3-diskars raidz pool monterad på /tank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Ser ut som du redan använt första disken c4d0 som systemdisk så då återstår bara 3 diskar att skapa din raidz på:

su
zpool create tank raidz1 c4d1 c5d0 c5d1

Skapar en 3-diskars raidz pool monterad på /tank

Om jag vill skapa en raidz på 4 diskar då?
Måste jag intstallera om och installera operativet på en partition?
Eller ska jag kanske peta i en gammal ide disk och köra systemet på den?

Jag trodde att det skulle gå att ha systemet på en raidz pool? :s

PS: Jag tyckte mig läsa någonstans att OpenSolaris har en begränsning på 2TB per pool? Kan jag alltså inte köra mer än 2st 1TB diskar i ett raidz?

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calavera

PS: Jag tyckte mig läsa någonstans att OpenSolaris har en begränsning på 2TB per pool? Kan jag alltså inte köra mer än 2st 1TB diskar i ett raidz?

Låter som trams.

Permalänk
Medlem

Enklaste är att köra systemet på separat liten hårddisk, typ gammal ide-disk och köra lagringen på de stora diskarna. Man kan köra mirror på systemdisken (vilket jag gör) men inte raidz tror jag. Själv har jag en 250 GB IDE-disk och en 250 GB SATA-disk som tillsammans går som mirror för systemdisken.

Teoretiskt skulle du kunna skapa en systempartition och sedan låta resten av utrymmet ingå i din raidz men prestandan blir begränsad och du förlorar lika mycket utrymme på alla diskarna som systempartitionens storlek (eftersom den minsta disken begränsar storleken på raidz). Det är onödigt krångligt också.

För lagringen har jag en raidz-pool med 5 stycken 1 TB-diskar i opensolaris (vilket ger 4 TB utrymme) så någon begränsning på 2 TB finns inte.

Det lär ska finnas någon opensolaris-baserad dist för NAS-bruk som kan köra systemet på USB-minne. Tror jookeer tipsade om den innan i tråden. Kan kanske vara ett alternativ om du vill utnyttja hårddiskarna för raidz.

Permalänk
Medlem

Inga 2TB begränsningar i ZFS. 128-bits räcker en bit, enl skaparna till ZFS krävs det mer energi för att fylla en ZFS storage pool än vad som krävs för att koka jordens oceaner:

http://blogs.sun.com/bonwick/entry/128_bit_storage_are_you

Ang C# vs Java och performance, dom bygger väl på samma teknik, dvs bytecode som optimeras och ev kompileras under runtime? Fördelen är ju att koden optimeras på just den plattform den exekveras på.

JVM:en har ju kommit väldigt långt och även om java får utstå en hel del negativ kritik så har JVM:en som plattform fått motsvarande positiv kritik - man kan ju köra annat än java i JVM:en.
Java kommer nog tyvärr alltid få leva med stämpeln som långsamt från folk som hörde det sägas eller t.o.m. körde program under java 1.0/1.1 tiden. Då var det rätt segt i min uppfattning också, men det tycker jag inte gäller idag.
Hoppas på att Oracle petar in lite mer pengar och resurser i java än vad Sun mäktade med så man slipper framtida prioriteringar som t.ex. mellan JavaFX vs Swing.

Permalänk
Avstängd

Precis, som vanligt instämmer jag med Ronnylov.

Stoppa in en gammal 40GB hårddisk där du installerar OpenSolaris. Sen skapar du en ZFS raid med dina 4 stora diskar. Det är inte bra att lägga själva OS på samma disk som din zpool. Du vill separera data och applikationer. Om du tar ut dina diskar och stoppar in dem i en Mac OS X dator i framtiden, så vill du inte ha OS där också.

Jag har hört att det finns en begränsning på 2TB zpool i Nexenta Store (som är nån Solaris dist). Men om du betalar så får du mera än 2TB. Eller nåt sånt. Det finns inga såna begränsningar i ZFS, som är 128bitars.

ZFS kan lagra så mycket data som ryms på lika många 2TB hårddiskar som jorden väger, typ. Per zpool. Du kan ha flera olika zpooler. Kort sagt, du kommer aldrig någonsin behöva något annat filsystem än ZFS. Om du kan trolla fram många fler 10TB hårddiskar än jorden väger, så kanske du behöver skapa flera zpooler än en enda. Nåt åt det hållet.

SUN själva för ett teoretiskt fysikaliskt resonemang som säger, att för att flytta så mycket data till hårddiskar, som ZFS klarar av, så behövs så mycket energi att alla jordens hav kokar bort. Så mycket energi kan vi inte hantera.

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna använda SSD-diskar, de drar inte lika mycket energi så då kanske det räcker att koka bort bara ett av jordens hav om man ska maxa ZFS? Hmmm, det får nog bli ett senare projekt...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Jag har nu installerat OpenSolaris på en 160GB IDE HDD, och av min förståelse bör det vara från den som jag bootat systemet nu.
När jag försöker skapa en zpool från mina sata diskar klagar den dock på att en av diskarna redan är i en zpool (troligen då från när jag installera operativet på den första gången).
När jag sedan försöker förstöra denna zpool så får jag bara meddelandet att det inte går eftersom den avnänds, även med -f så funkar det inte.

Om någon kunde hjälpa så vore det toppen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad säger # zfs list

Kolla "MOUNTPOINT"

Sen kan du köra t ex: # zfs destroy -r VAD_DET_NU_ÄR

Är du tveksam posta!

/t

EDIT kolla även: "# beadm list" och leta efter värdet på "Active" (NR är din aktiva "bootdisk"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad säger # zfs list

Kolla "MOUNTPOINT"

Sen kan du köra t ex: # zfs destroy -r VAD_DET_NU_ÄR

Är du tveksam posta!

/t

EDIT kolla även: "# beadm list" och leta efter värdet på "Active" (NR är din aktiva "bootdisk"

root@blue_server:~# zfs list NAME USED AVAIL REFER MOUNTPOINT rpool 6.41G 907G 72K /rpool rpool/ROOT 2.39G 907G 18K legacy rpool/ROOT/opensolaris 2.39G 907G 2.26G / rpool/dump 1.98G 907G 1.98G - rpool/export 54.1M 907G 19K /export rpool/export/home 54.1M 907G 19K /export/home rpool/export/home/admin 54.1M 907G 54.1M /export/home/admin rpool/swap 1.98G 908G 790M -

root@blue_server:~# zfs destroy -r rpool cannot remove device links for 'rpool/swap': dataset is busy

root@blue_server:~# beadm list BE Active Mountpoint Space Policy Created -- ------ ---------- ----- ------ ------- opensolaris NR / 2.53G static 2009-04-21 03:15

Jag är riktigt ny på allt detta, så när det inte funkar direkt fattar jag noll.
Jag förstår inte varför jag inte kan förstöra poolen på mina diskar jag inte har systemet på...

Tack på förhand igen!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Current OpenSolaris installation du har just nu, heter rpool. Du försöker alltså förstöra din current installation. Det ska undvikas.

Vad säger
#zpool status

Annars kan du formatera disken i WinXP eller från nån live cd. Så ska den gamla OpenSolaris installationen inte sätta hinder längre.

Om du har en zpool online, så koppla loss den och sen förstör den:
#zpool export [namn]
#zpool destroy [namn]

Permalänk
Medlem

Det ser ut som du bootar från din 1TB-disk
rpool/ROOT/opensolaris 2.39G 907G 2.26G /

Jag är ingen expert men när jag installerade så installerade jag min boot-disk först, dvs jag kopplade loss raidz-diskarna ifrån mobot och hade endast boot-disken inkopplad. När jag installerat så bootade jag om och kopplade in mina 3 raidz-diskar och skapade min raidz1 enligt roonylov's instruktion ovan.

rpool är din bootdisk, så den kan du inte ta bort.

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är ingen expert men när jag installerade så installerade jag min boot-disk först, dvs jag kopplade loss raidz-diskarna ifrån mobot och hade endast boot-disken inkopplad. När jag installerat så bootade jag om och kopplade in mina 3 raidz-diskar och skapade min raidz1 enligt roonylov's instruktion ovan.

Det var exakt det jag försökte göra, men råkade installera OpenSolaris på en 1TB disk först.
Sedan koplade jag ur alla Sata diskar och installerade det på min 160GB IDE disk, sen startade jag om med alla diskar ikoplade.
I bios så står IDE disken högst up i boot-order.
När jag bootar systemet med bara IDE disken så säger #zpool status att jag har en zpool med denna disk, och om jag botar med alla diskar säger det att jag har en zpool på en annan disk (som jag tror är en av sata diskarna).
Kan det vara så att jag har två zpools som heter rpool och att det är det som skapar problem?

Hur går jag tillväga för att formatera disken via en live-cd?
Kan jag göra det från min OpenSolaris cd?

Tack på förhand igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calavera
Kan det vara så att jag har två zpools som heter rpool och att det är det som skapar problem?[/B]

Förmodligen, jag vet vad jag skulle ha gjort, men har du ingen erfarenhet av linux/unix så är det lite svårt att förklara. Jag "tror" inte att saddams förslag funkar med WinXP, om jag minns rätt så känner XP inte igen filsystemet - jag kan ha fel. I Linux kör man "format" och väljer typ av filsystem. I OpenSolaris vet jag inte hur man gör. bzzz/ronnylov/saddam?

/t

EDIT det ska nog vara fdisk i linux - jag minns inte ...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du raderar den gamla zpoolen med #zpool destroy

Så ta och döp om den gamla zpoolen till "rpoolSKRAP" med zpool rename. Sen skriver du bara #zpool destroy rpoolSKRAP

Annars kanske du kan skriva #zpool destroy /dev/dsk/c4d0 (eller vad disken nu heter, kolla det med "format" och sen avbryter du med ctrl-c)

Om du lyckas formatera disken till NTFS eller ext4 så har du raderat rpool från den och då har du bara kvar en rpool i systemet.

Permalänk
Medlem

Tack alla, ni är guld värda!

Jag bootade från min OpenSolaris CD, och formaterade därifrån Sata-disken.
Sedan bootade jag från HDDn och skapade min raidz pool med

#zpool create -f tank raidz1 c4d0 c4d1 c5d0 c5d1

Nu ser det ut såhär:

root@blue_server:~# zpool status pool: rpool state: ONLINE scrub: none requested config: NAME STATE READ WRITE CKSUM rpool ONLINE 0 0 0 c3d0s0 ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors pool: tank state: ONLINE scrub: none requested config: NAME STATE READ WRITE CKSUM tank ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 c4d0 ONLINE 0 0 0 c4d1 ONLINE 0 0 0 c5d0 ONLINE 0 0 0 c5d1 ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors

Allt ska väll vara frid och fröjd nu?
Nu har jag väll en systemdisk och 4st 1TB diskar i raidz med redundancy?
Kan jag på något sätt försäkra mig om detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om han har bootat från "fel" rpool så borde han ju inte kunna "destroya" den - "såga av grenen man sitter på"

@Calavera

Har du tillgång till något diskpartioneringsverktyg? Det borde funka. Det du vill gör är att "förstöra" 1Tb-diskens "innehåll". Lyckas du med det så är det lite lättare.

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Calavera

Det ser bra ut!

/t

EDIT:
Kolla "rådisk" # zpool list
Kolla "tillgängligt" diskutrymme: zfs list
"Skrubba" tanken: zpool scrub tank