Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem

Jag är lite konfunderad, men lycklig. Jag har lyssnat på FM-radion i ca 13 timmar över två dygn utan att ladda... Inte en enda batteripinne har gått ner... Fullt batteri med andra ord. Rätt sjukt?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Hedersmedlem

när det väl börjar gå ner så går det snabbt! det tar rätt långt tid o bli av med första "pinnen"

Permalänk
Medlem

mm, 2 första känns som 80% av batteriet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag tror att det har med att batteriet får "jobba" hårdare för att klämma ut ström ju mindre laddat det är, därför håller den första pinnen längst... Detta gäller också för de flesta andra batterier.

Nokia skulle kunna ändra på skalan för batteriet så den istället för att visa hur laddat batteriet är så skulle den kunna visa hur länge kvar det håller sig laddat... då skulle folk inte förvirra sig men det är ju förståss svårt pg.a. att batterier blir sämre med åren och så... skulle bli svårt att mäta exakt då...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Problemet är att lithiumbatterier har en väldig utdragen urladdningskurva, det är inte förrän precis mot slutet som spänningen börjar droppa. Och jag tror inte att nokia har lagt pengar på att mäta hur mkt ström som har laddats ur.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Är det möjligt att sätta någon regel eller nått att telefonen aldrig ska använda 3G eller GPRS för data. T.ex. i GPSen eller webläsaren om den t.ex. tappar kontakten med wifi? Såg att Tele2 hade slopat max-taxan för datatrafik per dag, så det skulle svida rätt rejält i plånboken om telefonen tankade hem massa data.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Finns det spotify för telefonen än? Är jävligt less på att den inte stödjer FLAC heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linppan
Finns det spotify för telefonen än? Är jävligt less på att den inte stödjer FLAC heller.

riskerar man inte att få betala för massa datatrafik då?

kan detta funka för det du vill, angående flac http://symbianoggplay.sourceforge.net/ annars kanske det kommer en version för 5800 snart.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
riskerar man inte att få betala för massa datatrafik då?

kan detta funka för det du vill, angående flac http://symbianoggplay.sourceforge.net/ annars kanske det kommer en version för 5800 snart.

Jo, men har fritt internet i 3månader lika bra att passa på att utnytja det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
riskerar man inte att få betala för massa datatrafik då?

kan detta funka för det du vill, angående flac http://symbianoggplay.sourceforge.net/ annars kanske det kommer en version för 5800 snart.

Att ha 5800 utan surfpaket är som att ha en mobil utan simkort

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Hedersmedlem

surfpaketen kostar ju inte så mycket heller

Permalänk
Medlem

Tele2s surfpaket är på 200mb. Känns inte som om man klarar sig så länge på det ?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxxor
Tele2s surfpaket är på 200mb. Känns inte som om man klarar sig så länge på det ?

Det avgör du ju själv, men de har ju ett gäng olika paket. Själv kör jag på följande

Citat:

Mobil surf Midi - 89 kr/mån
1 GB/mån med hastigheter upp till 7,2 Mbit/s (efter 1 GB/mån begränsar vi till 64 Kbit/s).

Källa: Tele2

//C

Permalänk

Varför inte köra obegränsat? alltså med en månads avgift för en viss hastighet?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Varför inte köra obegränsat? alltså med en månads avgift för en viss hastighet?

För att det inte finns / är alldeles för dyrt?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
För att det inte finns / är alldeles för dyrt?

Tex tele2 har:

Mobil surf Maxi - 159 kr/mån
Fri surf med hastigheter upp till 7,2 Mbit/s (efter 5 GB/mån begränsar vi till 64 Kbit/s)

Om du förbrukar mer än 90 % av datavolymen skickas ett SMS med information om att du kan köpa 5 GB extra datavolym för 99 kr (engångsavgift).

sen ang 200mb:

Exempel på dataförbrukning för 200 MB:
Aftonbladet wap: 2500 ggr
Sökning på Google: 13 000 st
Radio (mobil.sr.se): 600 min
Mail: 30 000 st
You Tube-klipp: 70 st
(exemplen är uppskattade och kan variera något).

Enligt tele2

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

200mb för 29kr e sjukt billigt med tanke på att 1mb (utan datapaketet) kostar ca 20kr

Permalänk
Medlem

precis, men skulle man överskrida dom 200mb så kostar ju det bara 1.69kr/mb

200 MB/mån med hastigheter upp till 7,2 Mbit/s, därefter 1:69/MB.

Vilket inte är så hiskligt dyrt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag har obegränsad surf på 384 kbit (men man kommer upp i närmre 600kbit i praktiken) för endast 9,90€/mån (elisa i finland)

borde det inte finnas motsvarande i sverige?

Edit: Finns nog högre hastigheter också men då stiger priset också... min hastighet duger bra till surf och youtube, nätradio etc... går även att ladda ner saker i hyfsade hastigheter (med tanke på att det är en låg hastighets mobil anslutning)

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

har obegränsat med 3 för 90kr/månad. Står att det är begränsat till 384 men mäter upp mellan 1,3-2,2 mbit beroende på plats.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron

Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Varför inte köra obegränsat? alltså med en månads avgift för en viss hastighet?

För att det inte finns / är alldeles för dyrt?

Tex tele2 har:

Mobil surf Maxi - 159 kr/mån
Fri surf med hastigheter upp till 7,2 Mbit/s (efter 5 GB/mån begränsar vi till 64 Kbit/s)

Om du förbrukar mer än 90 % av datavolymen skickas ett SMS med information om att du kan köpa 5 GB extra datavolym för 99 kr (engångsavgift).
Enligt tele2

Det kallar inte jag "obegränsat".

Dessutom, det är inte smidigt att surfa på en 5800 så att man skulle vilja ersätta en vanlig uppkoppling med den.

Jag anser att 200MB/mån räcker gott för en 5800. I alla fall jag surfar inte så mycket / på så tunga sidor på ställen utan WLAN att det högre priset är motiverat.

Dessutom är 5800 inte kapabel till högre hastighet än 3.6 Mb/s

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Finns det något program/site där man kan skriva in kontakter man har och sedan synca över dom till telefonen? Har en lista med leverantörer som jag vill få in i telefonen och orkar inte skriva in allt, vill använda mitt tangentbord
Tack på föhand

Visa signatur

| Asus M4A78-E | Phenom2 X4 940 @ 3,4Ghz | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | HD6950 2GB | 640GB HDD |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaPaGoja
Finns det något program/site där man kan skriva in kontakter man har och sedan synca över dom till telefonen? Har en lista med leverantörer som jag vill få in i telefonen och orkar inte skriva in allt, vill använda mitt tangentbord
Tack på föhand

nokia pc suit!

Permalänk
Medlem

Köpte telefon igår!

Jag lyckas inte få in ett enda program, inte äns PhoneTorch, klagar på utgånget certifikat för ALLT jag har provat.. Känns som något är galet?

Finns ingen timerfunktion på telefonen heller, katastrofalt

Börjar ångra mej smått =/

Permalänk
Medlem

Phat^Trance
Nokia PC Suit funkar bara om jag redan har telefonen. Just nu har jag inte telefonen utan väntar på den.
Finns det ett program man kan göra det i förväg så när jag väl ha telefonen så kan jag bara skicka över kontakterna direkt?

Visa signatur

| Asus M4A78-E | Phenom2 X4 940 @ 3,4Ghz | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | HD6950 2GB | 640GB HDD |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaPaGoja
Phat^Trance
Nokia PC Suit funkar bara om jag redan har telefonen. Just nu har jag inte telefonen utan väntar på den.
Finns det ett program man kan göra det i förväg så när jag väl ha telefonen så kan jag bara skicka över kontakterna direkt?

outlook

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
nokia pc suit!

dom flesta bra apps måste signeras. Du kan hitta ett par guider här: http://dailymobile.se/forum/index.php/board,62.0.html

sök på helloox 1.04 eller 1.05

Permalänk
Medlem

Jag drar in och köper min imorgon , är riktigt taggad faktiskt !
Länge sen jag känt suget av att jag måste ha någonting.

Känns som den rätta telefonen för mig, helt klart. Hoppas bara att det kommer fler program och applikationer bara

Visa signatur

Det är jag som är frågarN, tjatarN och gnatarN. :)

Permalänk
Medlem

Köpte telefonen idag, men upptäckte ett fel efter att ha fått det första smset. Det är att inte det står vem SMS-et är ifrån, bara numret. Även fast jag har dom i kontakter med just det numret.

Har ställt in att både : Sim och Telefon - kontakter skall visas, och har provat att ta bort +46 och bara köra med 070 alltså.

Får det inte att funka !

Visa signatur

Det är jag som är frågarN, tjatarN och gnatarN. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasD
Köpte telefonen idag, men upptäckte ett fel efter att ha fått det första smset. Det är att inte det står vem SMS-et är ifrån, bara numret. Även fast jag har dom i kontakter med just det numret.

Har ställt in att både : Sim och Telefon - kontakter skall visas, och har provat att ta bort +46 och bara köra med 070 alltså.

Får det inte att funka !

Har märkt att min gör så ibland också med den nya firmware:n, men endast på inkommande telefonsamtal.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |