Permalänk
Medlem

Detta är ett exempel på auktoritetsargument. Att påståendet att det är farligt att ha datorn i sovrummet kommer från en människa i auktoritär ställning. Påståendet är inte mer sant för det och måste därför kombineras med något annat argument för att bli legitimt.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRizKo84
Att sitta vid datorskärmar/tv-apparater efter solnedgång lurar din hjärna om vilken tid på dygnet man befinner sig i. Det finns en viss blå nyans man kanske inte själv lägger märke till i datorskärmar, men hjärnan gör. Detta får hjärnan att tro det fortfarande är dag ute.
Det jag vill säga är att sitta vid en dator/tv sent på kvällen rubbar ens sömnvanor. Speciellt i puberteten när alla hormoner som reglerar det hos vuxna inte riktigt hittat sina rätta doser.

Här uppe har vi ingen soluppgång på sommaren. Är sjukt jobbigt innan man vänjer sig. Vintern är lika illa om inte värre när det är ljust 2-3 timmar per dygn under en månad eller 2.

Sen till datorn skadlighet.
Alla elektriska saker avger elektromagnetisk strålning som kan vara skadligt.
Elektromagnetisk strålning kan påverka sömnen.
Sen tvivlar jag starkt på att datorn skulle vara helt galet farlig.
Men mammor är ju som mammor är å ska alltid skydda sina barn till det yttersta mot farliga saker.

Jag jobbar som svetsare och vi utsätts för enorma mängder sån strålning och det har nog inte påverkat mig nått ännu när det gäller sovandet.
Å skulle det nu göra det så botas det snabbt med några öl.

Men det finns ju mycket annat som gör att man sover dåligt.
Brudar t.ex är ju helt galet dåligt för sömnen:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRizKo84
Att sitta vid datorskärmar/tv-apparater efter solnedgång lurar din hjärna om vilken tid på dygnet man befinner sig i. Det finns en viss blå nyans man kanske inte själv lägger märke till i datorskärmar, men hjärnan gör. Detta får hjärnan att tro det fortfarande är dag ute.
Det jag vill säga är att sitta vid en dator/tv sent på kvällen rubbar ens sömnvanor. Speciellt i puberteten när alla hormoner som reglerar det hos vuxna inte riktigt hittat sina rätta doser.

Känns som att det där kan stämma..
Aja, sen jag fick låna brorsans lilla mac, så har mina nätter blivit för korta.. :s
Knasigt det där!

Permalänk

Jag kan inte komma på något som skulle göra det så farligt att man inte kan ha datorn i samma rum som man sover i (om man inte har datorn i sängen....kinky ).

Damm: En dator alstrar inte damm, den skulle möjligtvis kunna vispa runt dammet något, men det är inte mycket. Du drar runt mer damm genom att gå i rummet eller genom att ha vädringsfönstret öppet. Se till att städa oftare istället.

Elektromagnetisk strålning: En dator är innesluten i ett metallchassi som fungerar som en Faraday-bur och som förhindrar att elektromagnetisk strålning slipper ut. Har man en gammal CRT-skärm, så avger den en viss mängd strålning, men då strålningen avtar med kvadraten på avståndet, så räcker inte det elektromagnetiska fältet särskilt långt.
Dessutom finns det då många andra källor som strålar mer som man i så fall skulle behöva oroa sig för. Alla transformatorer, som batteriladdare, batterieliminatorer och spänningsomvandlare (t.ex. till sänglampan med diodlampa)

Ljud: Har man en väldigt ljudlig dator så kanske det kan störa nattsömnen, men det går ju i så fall att åtgärda med ny tyst kylning och lågvarviga fläktar.

Flamskyddsmedel: Om datorn inte är sprillans ny, så lär alla eventuella farliga lösningsmedel ha dunstat för länge sedan.

Det enda jag kan komma på i övrigt som är skadligt, är som tidigare nämnts, att det finns risk att man blir sittandes för länge på kvällen framför datorn, vilket stör nattsömnen och leder till svårare att koncentrera sig dagen efter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

det blir varmt i rummet?

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelso
det blir varmt i rummet?

Ja. åtminstone om man gör som jag och sover med MB 20-30cm från huvudkudden, dock inte i sängen...

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Är det farligt att köra med öppet chassi?

Visa signatur

Corsair 650D | Asus P8Z77-V | Intel Core i7 2700k@4.4GHz | Corsair H80 | Corsair Vengence 8GB 1866Mhz | Asus GTX 670 | Intel SSD 320 120GB | Western Digital Caviar Green 1TB | Corsair AX 750 W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraut396

På sätt och vis ja...

Du kan skada din komponenter genom att stöta till dom, råka skvätta vatten eller liknande på dom samt att det kommer in mer damm.

Men det finns även fördelar, testar du t.ex en dator så kan det vara bra, om du måste byta någon del eller om du helt enkelt vill ha lite bättre kylning.

Det där med strålning har jag inte så bra koll på.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Öppet chassi och även chassin med plexiglas i sidan klarar inte av att stänga inne den elektromagnetiska strålningen som någon nämnde i en post ovanför. Exakt hur denna strålning påverkar oss är inte klarlagt men det är i varje fall inte positivt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Var ju en kille på EVGA:s forum som skrev att hans fjärrkontroll till garagedörren inte ville fungera efter att han installerat 2st GTX295, här har ni tråden:

http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=100612002

Borde ju säga nånting om strålningen från elgrejor, sen kan man ju fundera vad som kommer att hända med GT300 i SLI, eller varför inte Tri-SLI:D
Hursomhelst, jag bor ute på landet och ca 20m från huset så har vi en transformator som drar ner spänningen till 400V/50Hz som sedan matas in i huset. Om jag inte missminner mig så är den inkommande spänningen till trafon 11kV (11000V), och jag har bott här i 21 år nu och jag mår bra. Kan även tillägga att jag mera ofta än sällan sover med datorn på.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Citat:

Det finns faktiskt visst cancerframkallade ämnen i t.ex. moderkort, men sålänge du inte andas in röken från ett brinnande moderkort är det ingen större fara. Metallchassien stänger dock ute det lilla man kan vara rädd för, det är värre att äta chips så det är ju... chill?

Permalänk
Medlem

Allt är farligt, finns värre saker än att datorn står på när du sover att oroa sig om.

Permalänk

När ni pratar så fint om elektromagnetisk strålning; menar ni då vanligt synligt ljus eller är det en annan del av spektrummet som ni diskuterar

Den enda skaderisken är brandfara. Installera en brandvarnare på rummet och problemet är löst.

Permalänk
Sötast

Tänk på hur mycket strålning vi svetsare utsätts för istället, 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.

Att ha igång datorn är ju en fjärt i rymden i jämförelse, om svetsarna överlever så överlever nog nördarna också

Permalänk
Medlem

Hur är det med diverse ångor? Från flamskyddsmedel etc?

Något man bör oroa sig för?

Visa signatur

Corsair 650D | Asus P8Z77-V | Intel Core i7 2700k@4.4GHz | Corsair H80 | Corsair Vengence 8GB 1866Mhz | Asus GTX 670 | Intel SSD 320 120GB | Western Digital Caviar Green 1TB | Corsair AX 750 W |

Permalänk
Citat:

Hur är det med diverse ångor? Från flamskyddsmedel etc?

Något man bör oroa sig för?

Har du tänkt elda datorn? För annars så fläktas det mesta från utsidan av plasten bort efter några dagar när allt är nytt.
Det är inte heller fullt så farliga ämnen idag som det var förr.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne_danger
Här uppe har vi ingen soluppgång på sommaren. Är sjukt jobbigt innan man vänjer sig. Vintern är lika illa om inte värre när det är ljust 2-3 timmar per dygn under en månad eller 2.

Sen till datorn skadlighet.
Alla elektriska saker avger elektromagnetisk strålning som kan vara skadligt.
Elektromagnetisk strålning kan påverka sömnen.
Sen tvivlar jag starkt på att datorn skulle vara helt galet farlig.
Men mammor är ju som mammor är å ska alltid skydda sina barn till det yttersta mot farliga saker.

Jag jobbar som svetsare och vi utsätts för enorma mängder sån strålning och det har nog inte påverkat mig nått ännu när det gäller sovandet.
Å skulle det nu göra det så botas det snabbt med några öl.

Men det finns ju mycket annat som gör att man sover dåligt.
Brudar t.ex är ju helt galet dåligt för sömnen:D

Det är visserligen inte samma typ av strålning du pratar om. Det du snackar om är Ultraviolett strålning som du som svetsare förmodligen utsätts väldigt lite för. Då jag antar att du precis som de flesta andra svetsare använder mask och heltäckande kläder? Ultraviolett strålning stoppas enkelt av dina kläder etc.

Sen är det där med strålning så brutalt luddigt och överspelat. Stora mängder strålning är givetvis inte bra men inget vi utsätts för i vår vardag, iaf de flesta gör inte det.

Jobbar själv som kontrollingenjör och har hållt på en del med oförstörande provning etc där vi använder oss av rejäla röntgen rör för att filma svetsskarvar osv. De rören ger ifrån sig brutala mängder strålning, något man utsätts för nästan varje dag, gubbar här som jobbat 40-50 år med detta o ingen har cancer etc. För i tiden utsattes de stackarna för mycket mer strålning också då krav har skärpts efter tiden och personlig varnings och skyddsutrustning blivit bättre.

Så... stryk det där med strålning helt ur listan.

Tråkiga med cancer är ju att det i princip är en "oturssjukdom" får man cancer av nån form av strålning är det bara ren otur.
Vad som krävs är att en jon träffar dna:t i en cell och förstör en del av det och att kroppen sen av någon anledning inte förstör den skadade cellen (som den ska göra) och den skadade cellen fortsätter dela sig och för vidare felet, vips så har du cancer.'

Flög lite väl off-topic här hehe, soz

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
En mycket vanlig fara för WoW-spelande skolungdomar, kan jag bekräfta!
Efter att wrath of the lich king släpptes var 1/3 av ungarna sjuka i några dagar... kanske kan räknas som en skadlig effekt?

Eller Lunarstorm,bild dagboken eller nåt annat trams samma sak som att sitta framför wow i timmar

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Jag har 3 st datorer i sovrummet och det är int3 skjadkligt tror jeg, jag kann se flimm & sjurfa mona sahlin asd78ui ioklasd haha aset didflk ! Så det såå diskett

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Men det finns även fördelar, testar du t.ex en dator så kan det vara bra, om du måste byta någon del eller om du helt enkelt vill ha lite bättre kylning.

Se bara till å stänga av datorn INNAN du börjar byta komponenter.. Om inte kan det vara skadligt både för komponenterna i datorn och dig själv, användaren..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Se bara till å stänga av datorn INNAN du börjar byta komponenter.. Om inte kan det vara skadligt både för komponenterna i datorn och dig själv, användaren..

Jo, det är ju snt förnuft. Även att dra ut alla sladdar kan vara en bra idé.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Tycker du ska akta dig för din mor annars kommer växthuseffekten och biter dig.

Permalänk

Om datorn strålar så värst, så lär ju mobiltelefoner vara ett helvete.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
När ni pratar så fint om elektromagnetisk strålning; menar ni då vanligt synligt ljus eller är det en annan del av spektrummet som ni diskuterar

Självklart är den elektromagnetiska strålningen från en dator i ett annat spektra än det synliga ljuset. Hur ofta har du sett en dator som lyser (utan lysrör eller andra fjanterier)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tänk på hur mycket strålning vi svetsare utsätts för istället, 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.

Att ha igång datorn är ju en fjärt i rymden i jämförelse, om svetsarna överlever så överlever nog nördarna också

Upplys mig, vad är det för strålning en svetsare utsätts för. Jag hoppas innerligt att det inte är det synliga spektrat du pratar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Tråkiga med cancer är ju att det i princip är en "oturssjukdom" får man cancer av nån form av strålning är det bara ren otur.
Vad som krävs är att en jon träffar dna:t i en cell och förstör en del av det och att kroppen sen av någon anledning inte förstör den skadade cellen (som den ska göra) och den skadade cellen fortsätter dela sig och för vidare felet, vips så har du cancer.'

Flög lite väl off-topic här hehe, soz

Strålningssjukdomar är inte så väl förstådda men du kan inte på allvar mena att strålningen inte påverkar risken att bli drabbad?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Självklart är den elektromagnetiska strålningen från en dator i ett annat spektra än det synliga ljuset. Hur ofta har du sett en dator som lyser (utan lysrör eller andra fjanterier)?

Upplys mig, vad är det för strålning en svetsare utsätts för. Jag hoppas innerligt att det inte är det synliga spektrat du pratar om.

Strålningssjukdomar är inte så väl förstådda men du kan inte på allvar mena att strålningen inte påverkar risken att bli drabbad?

I små doser så vet ingen nä hurvida det påskyndar cancer eller ikke. Stora mängder är en helt annan sak men det är väl inte stora mängder strålning vi pratar om hoppas jag iomed att det gäller den strålning som möjligtvis alstras i en dator.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen

Det är mycket möjligt att jag själv behöver en upplysing,

så då kan jag behöva bli upplyst vad i datorn som skapar strålning?
Vilken komponent?

Allt från spetsen av ett handtag till maskinen pumpar ju enorma mängder energi och skapar magnetfält, det måste väl vara detta vi pratar om? Och isåfall kan jag inte tänka mig att en fjuttig dator har en chans, eller?

Permalänk
Medlem

annars utsätts vi ju för strålning från rymden och berggrunden ändå...lika bra att skita i det lilla datorn ger ifrån sig. dock skulle jag inte hoppa ner naken i en kärnkraftverks olycka och jucka på alla lysande rör

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

Sen mobiltelefon. Borde ju vara farligare att ha en sån i fickan än att ha en dator ståendes i rummet, eller?

Sen att PRATA i telefon är ju ett helvete när det gäller strålning!

Och som vanlig kommer RagNy med ett roligt inlägg. Förresten Björn, fått ihop min dator nu!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
säg till din mamma att det är farligt att äga för många skor grabben, och sen titta på hur hon reagerar

haha

slår vad om att det enda du behöver oroa dig för är att din mamma inte tycker om din hobby och ger dig utegångsförbud/drar in veckopengen/något annat straff, antingen för att du sitter där för mycket (dvs. gör för lite annat) eller bara av ren djävulskap

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk

Tror inte det är så farligt, men läste i en nyhet för några månader sedan där en person hade bott bredvid en 40 000volts ledning i många år, han fick cancer och då märkte han att väldigt många grannar också hade drabbats av det. Slump eller?

Sen så är mobiler mycket farligare än datorn, speciellt när du pratar med någon.

Så nej, din mamma har fel.

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!