If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
Jag bryter visst mot lagen. Civil olydnad.
Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ja, det är väl lite av tanken? De flesta börjar numera känna sig obekväma när man tillskriver olika individer olika värde baserat på mätbara egenskaper så därför definierar man värde(x) = värde(y) för alla x och y. Finns det någon situation där du upplever att detta leder till problem?
Finns det någon situation där det leder till något över huvud taget? Värde(x) = värde(y) säger ingenting om inte 'värde' har någon betydelse. Meningslös intellektuell kullerbytta. På vilket sätt har ni tänkt att det här värdet ska påverka oss, på vilket sätt ska det verklighetsförankras? När du har svarat på det, kan du verkligen säga att du fortfarande anser att alla har samma värde, och bör ha det?
Ursprungligen inskrivet av Zartax
Finns det någon situation där det leder till något över huvud taget? Värde(x) = värde(y) säger ingenting om inte 'värde' har någon betydelse. Meningslös intellektuell kullerbytta. På vilket sätt har ni tänkt att det här värdet ska påverka oss, på vilket sätt ska det verklighetsförankras? När du har svarat på det, kan du verkligen säga att du fortfarande anser att alla har samma värde, och bör ha det?
Poängen är väl att man varje gång man funderar på att utnyttja någon till någon annans fördel skall komma fram till att båda har samma värde och därför låta bli? Och att ifrågasätta om alla verkligen har samma värde är inte så fruktsamt; det är ett postulat som av de flesta anses främja goda, eller snarare försvåra motiveringa av onda, handlingar.
Ursprungligen inskrivet av Elgot
Poängen är väl att man varje gång man funderar på att utnyttja någon till någon annans fördel skall komma fram till att båda har samma värde och därför låta bli? Och att ifrågasätta om alla verkligen har samma värde är inte så fruktsamt; det är ett postulat som av de flesta anses främja goda, eller snarare försvåra motiveringa av onda, handlingar.
Om att låta bli innebär att båda får en nackdel istället för bara en (samma nackdel), hur fruktsam är människovärdesprincipen då?
Edit: Det finns massa andra, mindre svart-vita exempel, men de tar jag upp senare när jag har tid.
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
Hmm..., när jag googlade det naturalistiska felslutet tidigare idag kom jag till nån sida som i princip beskrev "Appeal to nature", varför jag invände. Nu hittade jag rätt, men jag ser inte riktigt nått problem i det. Frågan är inte öppen eftersom vi per definition har sagt att, som i artikeln, "A är god om A maximerar lycka, och vice versa." Om vi fortfarande anser att frågan är öppen så använder vi ju inte den definition av "god" vi precis skapade, utan nån känsla för vad "god" är! Alltså: The Naturalistic Fallacy != Fallacy.
Kort sagt innebär det naturalistiska felslutet att "är" tolkas som "bör". Ingen gör misstaget att om malaria är naturligt ska vi inte bekämpa sjukdomen, men exakt samma situation när det gäller människans natur får folk att gå berserk och tro att om vi hittar en naturalistisk förklaring, ja då godkänner och främjar vi ondska. Dumheter alltså.
Givetvis blir det ingen paradox med lika människovärde eftersom det inte har någon verklighetsförankring. Det är en cirkelargument, en tom definition.
Nä, du tänker fel. Det är ungefär som att säga att matematiken saknar verklighetsförankning, är idel tomma definitioner och bara består av cirkelresonemang. Du kanske inte förstått det, men jag argumenterar alltså mot meninglösa absoluta definitioner, inte för dem. Ett axiom är vidare inte mer ett cirkelresonemang än att två begrepp kan definiera varandra. Det är faktiskt tämligen vanligt och fungerar eftersom ett begrepp kan definieras absolut eller kan definieras utefter ett tredje, osv. Det finns fullt av sådana begrepp i "hard science" som man med rätt mått av nonsensargumen eller lögn kan få att låta som ett cirkelresoemang (se på kreationisternas cirkel kring strata och indexfossil).
Människovärdesprincipen är en idé att om vi antar att alla människor har lika värde (Vilket är felaktigt ur ALLA synpunkter som har med termen 'värde' och dess betydelse att göra. Menar man nått annat än värde (som bestäms av en värderare) bör man säga det.) och behandlar dem därefter så får vi en bra värld. Men det är inte så enkelt, och därför är människovärdesprincipen ett dåligt moraliskt riktmärke. Det är en bra utgångspunkt, det håller jag med om, men inget riktmärke.
Tänk efter nu. Har du koll på termen "värde" och dess betydelse? Det verkar ju inte så. I vissa fall har värde ett mätetal, t.ex. kronor eller centimeter, ibland kan den inte ens skattas. Vanligtvis är värde dock något subjektivt som HR-värde eller så. Ingenstans där finns någon strikt gemensam betydelse och termen "människovärde" är också ett sådant, varpå jag undrar vad tusan du egentligen försöker säga? Jag tror du blandar ihop "värde" med "värdesätta". Vi kan omöjligt värdesätta alla lika dant med mindre än att vi är en alien som inte har något släktskap alls eller några intressen med det vi studerar. Jag tror du blandar ihop dessa två. Vidare så värdesätter man precis samma person olika i olika sammanhang. Knepigt och ha en moral som bygger på någon sorts faktum kring att "du är bättre på musik, jag är bättre på spel, om vi musicerar får du slå mig, när vi spelar monopol får du slå mig". Du är alltså mindre värd än mig när vi spelar, men mer värd när vi musicerar. Det blir ju en nonsensmoral. Att det blir så beror på att man översätter triviala ting till "moral" eller ännu värre, översätter denna tramsmoral till verkliga ting och påstår dumheter som "alla har precis samma förutsättningar till att musicera som spela spel". Då är det skenbart bättre att utgå från "samhällsnytta" varpå man kan bedöma värde i termer om detta. Men vem kan göra det? Vem är utomjordingen utan alianser? Men samhällsnytta är mer fruktsamt i en moralkontext som handlar om handlingar, inte upplysningstradition. Det väldigt enkla påståendet att människovärdet är lika för alla påverkar över huvud taget inte handlingarna som kan utgå från helt andra moraltraditioner eller filosofier.
Det känns ganska "goddag yxskaft" när du försöker påtala att _du_ minsann inte köper detta om universellt värde, argumenterar utifrån en naturmoral samtidigt som jag faktiskt argumenterar _mot_ iden att ha en moral som utgår av universellt människovärde av slentrian, en uppfattning som bygger på kristna feltänk, vissa former av likformighetsfeminism eller bara ett förnekande av människans natur. Det är ju det jag argumenterar mot, fattar du väl? Det står inte och faller med att du eller någon annan inte tyr dig till uppfattningen att det finns ett människovärde! Det är liksom inte en intersubjetiv idé, utan ett "axiom". Det som är intersubjektiv är att alla människor på mer eller mindre slentrian påstår sig tycka att alla människor har samma människovärde.
En subjektiv idé om begreppet moral (eller vad som är bra moral) tror jag vi får leva med, för det är precis det det är. Du kommer inte runt det genom en tom definition om människovärde.
Har du förstått något av vad jag skriver? Idéer om absoluta moraler som bygger på subjektivitet är ju pannkaka, så de har bara tomma definitioner. Jag har ju, för bövelen, sagt tidigare: "fuck it", moral är inte något frukbart all egentligen om vi inte vågar erkänna att människan har sin variation eller bygger idén om moral på denna variation, därtill en moral som behandlar handlingar. För, rent krasst, ett människovärde mätt i siffror kan hamna på andra sidan nollstrecket helt utan att denna är "ond", varpå det vore omoraliskt att inte avliva denna icke-onda men negativt värda person. Visst kan vi ha en sådan "moral" men det blir strängt taget ingen moral alls, eftersom moralen en gång kommit sig av reciprok altruism.
Se ovan angående paradoxer. Ärligt talat, hela snacket om människorvärde liknar kristna som talar om att Gud är utanför vår verklighet och därför inte behöver förklaras med vanliga kriterier.
Haha, nej. Kristna har iofs använt hela värden som ett smörgåsbord och inlemmat idéer lite var stans ifrån. Deras moral är dogmatiskt absolut och bygger inte på någon upplysningstanke, inte på något antagande om att vi faktiskt varierar. Det är ju precis den form av meningslös dogmatik som jag argumenterar mot.
Du får gärna definiera människo'värde' så att begreppet blir meningsfullt, för att bara säga att alla har lika mycket av det säger ingenting.
Att ropa på definitioner är ett billigt debattknep; de flesta begrepp ö.h.t. saknar definitioner eller har multipla. Inte ens "digitalteknik" har en entydig definition även om det där är mycket lättare att konstruera en sådan (en är "läran om elektronik där informationen uppträder i diskreta storheter").
Det är ju snarare du som ska definiera värdet på människor om du vill mäta det i något som pengar, kunskap, utseende, ålder, etc, göra en moral av detta och vara förklara om och hur en sådan appliceras på handlingar utan att man hamnar i paradoxer, cirkelresonemang, och rent godtycke.
Nej, jag menar inte att den trivialiteten har missats av alla som säger att människor är lika mycket värda. Vad jag menar är att människors lika värde är något som de har blivit itutade sen barnsben utan att reflektera över det. Det har inte ens någon formell definition.
Helt riktigt. De flesta har inte reflekterat alls eller reflekterat fel och sett "värde" som "värdering", något som kan mätas och skattas utifrån nått specifikt kriteria. Att skatta folk, helt enkelt. Något vi inte bör använda moral till. Skattning är skattning och det är ju dumt att utgå från moral som enda rättesnöre när man anställer t.ex.
"While dignity is a term with a long philosophical history, it is rarely defined outright in political, legal, and scientific discussions. International proclamations have thus far left dignity undefined, and scientific commentators, such as those arguing against genetic research and algeny, cite dignity as a reason but are ambiguous about its application." - Wikipedia
Argh! Fundera över dessa två meningar: "...it is rarely defined outright in political, legal, and scientific discussions." och "cite dignity as a reason but are ambiguous about its application." Förstår du vitsen med det här? "Osäkerhet kring tillämpningen" är ju precis just därför moraler som bygger på godtycklig definition av "människovärde" just inte är mycket mer än godtycke. Och att definition saknas är ju precis kruxet, det går 12 på dussinet av definitioner och ingen av dessa är vettiga så vill man komma någon vart får man utgå från att lika människovärde är ett slags axiom.
På din första fråga; Nej, jag vill inte använda begreppet eftersom det är meningslöst och saknar betydelse.
Se ovan! Fråga vem som helst! Ingen vet vad det är utom att alla har lika mycket av det! Men det är universellt!
Ja???! Vad är det jag sagt? Fråga människor om detta och denne svara något i stil med detta, helt utan argument, reflektion eller förståelse för varför det är "moral" och inte helt enkelt ett konstaterande av typen "han är värd X i lön". Om man pressar ut en definition kommer den osökt gå ut på dumheter som att vi alla är lika! Förstår du vad jag talar om? Jag har frågat dig tusen gånger nu "förstår du", för jag kan inte se att du förstår alls vad jag menar. Är jag för otydlig?
[i]Vem argumenterar du mot här?
Mot idén om människovärde baserat på något fysiskt samtidigt som idén att detta människovärde vore "universellt", "absolut" och exakt lika för alla människor!
Människovärdet faller.
Jaså? Så moraldebatten har inte haft några problem alls? I själva verket är det ju tvärt om, det är idén om att människor faktiskt inte är lika som fallit hitintills; sociologer, feminister, kristna och andra argumenterar med lögner, personliga påhopp och osakligheter mot varje empiriskt försök att faktiskt reda ut vad som är vad i människans natur. Man utgår från helt obevisade dogmatiska teorier som "den älde vilden", "kön är social konstruktion", "våldtäckt handlar inte om sex, bara våld", "människan är ett oskrivet blad", "våld är sjukdom", "intelligensen är inte medfödd", "kulturen är allt". Mot sådana "enkla" "sanningar" är det inte lätt att argumentera, men dessa är alltså ändå "teorier" som har styrt debatten och varje försökt att påpeka att vi kanske är lite olika har mötts med rena hatreaktioner, ty "människovärdet" är universellt. Denna idioti uppstår just för att deras fåniga idé om människovärde är beroende av att vi alla är precis lika, så om en skillnad skulle upptäckas skulle alltså människor vara (o)djur och det skulle göra saker som mord och våldtäckt, andra "omoraliska" handlingar som porr, spel eller droger, lättja eller egosim, rasism, etc, "helt okej". Lösningen är förstås att om man vill behålla människovärdet ö.h.t. måste man se det som ett axiom, vilket också är så de flesta bildade människor ser det som då de _vet_ att vårt släkte har en variation. Förstår du nu?
Så nej, tyvärr har du fel i att människovärdet faller. Det som händer är att en hatisk attityd mot god vetenskap växer och det närmast naturmysticitsiska människovärdet står ohotat i hjärnan på folk trots att det är dödfödda principer.
Här, precis det här, är det jag menar när jag refererar till kristnas snack om att Gud är "utanför" världen. Du (många med dig) har en känsla av att alla SKA ha samma värde, för det är så vi är uppfostrade. Men när vi tittar på världen ser vi att vi är olika, vissa är givmilda, goda och omhändertagande medan andra är elaka, onda och destruktiva. Människovärdesprincipen går inte ihop med världen! Så vad gör vi? Jo, vi kopplar isär de två, för att vi vill hålla kvar vid vår idealbild! Människovärde blir en tom meningslös definition, en fix idé vi klänger kvar vid för att det känns bra, känns tryggt. Vi gör om ett "bör" till ett "är", byter ut betydelsen av ordet (till ingen alls) men behåller själva ordet. Intellektuell kullerbytta, vi är alla nöjda! Tadaa!
Rent svammel från din sida då du inte förstått poängen. Intellektuell kullerbytta gör de som utgår från en icke-problematiserad no-brainer-variant av "universellt" lika människovärde utan att begripa att det beror på sina egna preferenser så som t.ex. samhällsnytta. Och vips, när vi nu vet att människor alls icke har samma förutsättningar av naturen, då har naturvetenskapen "ändå fel", det [omedvetet] biologiskt avhängiga "människovärdet" står minsann kvar. Idioti. Låt mig än en gång citera det du citerade av mig och se om du förstår nu:
"Vi _vet_ att olika förutsättningar är en realitet, men vill kanske ändå inte påstå att människor är olika mycket värda. Därför säger vi att människovärdet inte baseras på förutsättningar."
Alltså, vill vi ha ett lika människovärde, får vi utgå från detta som axiom, inte utgå från en definition som har bäring på förutsättningar! Det står som sagt fritt för var och en att inte använda principen alls, men det vore intressant att bygga en fungerande moral kring detta som inte är helt trivialt ("du bör inte döda bara för att du har lust", etc).
De flesta människor hyser denna idé, och precis som jag sa spelar det ingen roll att inte *alla* hyser den, idén styr den enskilda individens förhållningssätt. Att *du* ser det som "meningslöst" är alltså relevant, det har ingen bäring på om människor i gemen faktiskt ser ett lika människovärde. *Du* kanske slipper problemet med att bygga moral på förutsättningar (men jag tror inte det då du tycks blandat ihop moral med förutsättningar). Edit: Jag tror att du faktiskt skulle hålla med mig om du bara förstod vad jag sade och dess implikationer. Har jag verkligen varit så otydlig?
Edit: Min egna moraluppfattning kan/bör inte utläsas i vad jag skrivit här.
http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."
Utan att låta sådär lagom homoerotisk, men jag blir allvarligt talat imponerad över nivån på diskussionen som förs i den här tråden. Mer sånt här!
En kort fråga till någon jurist/juridikintresserad; hur långt sträcker sig egentligen nödvärn (noterade att det togs upp tidigare)?
Om jag hamnar i, låt säga, krogslagsmål men en snubbe och han väljer att dra kniv. Av någon jävligt dum anledning väljer jag att stanna kvar och lyckas dessutom att ta kål på honom med hans kniv (efter att han har gjort ett utfall mot mig med den). Kommer man undan med detta? Eller åker man in big time för "övervåld" eller vad det kallas, detta trots att man var berusad och att ens uppsåt inte var att döda personen, men man träffade av misstag t ex hans hals?
Dekadens
Ursprungligen inskrivet av oggan
Utan att låta sådär lagom homoerotisk, men jag blir allvarligt talat imponerad över nivån på diskussionen som förs i den här tråden. Mer sånt här!
En kort fråga till någon jurist/juridikintresserad; hur långt sträcker sig egentligen nödvärn (noterade att det togs upp tidigare)?
Om jag hamnar i, låt säga, krogslagsmål men en snubbe och han väljer att dra kniv. Av någon jävligt dum anledning väljer jag att stanna kvar och lyckas dessutom att ta kål på honom med hans kniv (efter att han har gjort ett utfall mot mig med den). Kommer man undan med detta? Eller åker man in big time för "övervåld" eller vad det kallas, detta trots att man var berusad och att ens uppsåt inte var att döda personen, men man träffade av misstag t ex hans hals?
Om du blivit hotad med kniv och lyckas döda någon med denna samma kniv i den situationen du beskriver KAN det betecknas som nödvärn. Men det beror helt på hur situationen är mer i detalj. Rätten skulle nog fråga sig varför du inte avslutade hela situationen efter avväpningen av den som hotade dig o.s.v. Men situationen skulle nog klassas som vållande till annans död. Uppsåtet saknas ju och sedan att du är berusad är ju ingen ursäkt ur rättens synvinkel då du själv försatt dig i den situationen. Att du råkar döda någon kan ses som att det är uppenbart oförsvarligt beroende på situationen det finns en mängd variationer.
Huvudsakligen så agerar man i nöd så brukar det oftast framkomma i rätten också. Det är väldigt svårt att "fejka" ett nödvärn för att döda någon.
Personligen tycker jag det är intressant med nödvärnets "Hjälper annan" kombinerat med att avvisa någon fråns in bostad efter tillsägelse.
Ponera att du har en fjortonårig dotter som är ihop med Sven en ökänd Hells Angels-medlem. Du har fest, dottern som är i trotsåldern kan alltså nu gå runt på din fest och säga åt alla att de måste gå hem. När hon väl har gjort det kan hon med laga stöd hämta Sven och avvisa alla med våld ur ditt hem.
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Ursprungligen inskrivet av oggan
Det var ju ett uppmärksammat mål här i Västerås, för en tid sedan, där en kille blev friad efter att ha dödat en annan kille i ett knivslagsmål. Slagkämparna hade varsin kniv.
Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com
Ursprungligen inskrivet av MBY
Nä, du tänker fel. Det är ungefär som att säga att matematiken saknar verklighetsförankning, är idel tomma definitioner och bara består av cirkelresonemang. Du kanske inte förstått det, men jag argumenterar alltså mot meninglösa absoluta definitioner, inte för dem. Ett axiom är vidare inte mer ett cirkelresonemang än att två begrepp kan definiera varandra. Det är faktiskt tämligen vanligt och fungerar eftersom ett begrepp kan definieras absolut eller kan definieras utefter ett tredje, osv. Det finns fullt av sådana begrepp i "hard science" som man med rätt mått av nonsensargumen eller lögn kan få att låta som ett cirkelresoemang (se på kreationisternas cirkel kring strata och indexfossil).
Matematiken innehåller inte tomma definitioner. Oavsett så är inte matematiken användbar utan någon slags verklighetsförankring. Varje gång vi använder matematik som redskap så låter vi dess abstraktioner (som tal eller mängder) representera något.
Axiomet vi talar om här är väl ändå, om jag får citera dig:
"Alla människor är lika mycket värda. Det är ett axiom, ..."
Jag ifrågasätter inte i första hand axiomet i sig, utan betydelsen av "värda". Enligt min tolkning så talar vi antingen om ett värde som i en värdering. Meningsbyggnaden pekar tydligt på det. Om det är så håller jag inte med om att "Alla människor är lika mycket värda." är ett axiom. Det är inte "en grundsats som kan accepteras utan bevis". De facto blir det mycket svårt eftersom ett värderat värde alltid är subjektivt till värderaren. Om det är ett värde som i en storlek av någon egenskap eller en siffra på en skala så kan jag gå med på att det kan vara ett axiom, men inte förrän jag vet vad det är för värde vi talar om. Vad representerar det, vad har det för implikationer, vad visar det? Detta värde, som vi kan kalla "människovärde", vad är det? Det är DENNA definition jag är ute efter! Som det är nu betyder "människovärde" ingenting för mig och därför blir axiomet meningslöst. Det säger ingenting!
Vilken av dessa två värdebetydelser du syftar på i ditt axiom vet jag ärligt talat inte. Du har blandat ditt sätt att hänvisa till det lite titt som tätt att det är svårt att veta om du syftar till ett värderat värde eller värde som ett mått av en egenskap (om än bara egenskapen att vara människa, som då givetvis ger alla människor samma värde). Axiomet talar om att alla är lika mycket värda, men i ditt senaste inlägg är du mycket tydlig på att det är ett värde du pratar om.
Tänk efter nu. Har du koll på termen "värde" och dess betydelse? Det verkar ju inte så.
Jag har koll på 'värde'. Jag har inte koll på vilken av de två betydelser som finns (se ovan) du syftar på. Innan du anklagar mig för att inte veta vad du pratar om kanske du ska sopa framför egen dörr? För hur ska JAG kunna veta vad du pratar om om inte ens DU vet det?
I vissa fall har värde ett mätetal, t.ex. kronor eller centimeter, ibland kan den inte ens skattas. Vanligtvis är värde dock något subjektivt som HR-värde eller så. Ingenstans där finns någon strikt gemensam betydelse och termen "människovärde" är också ett sådant, varpå jag undrar vad tusan du egentligen försöker säga? Jag tror du blandar ihop "värde" med "värdesätta". Vi kan omöjligt värdesätta alla lika dant med mindre än att vi är en alien som inte har något släktskap alls eller några intressen med det vi studerar. Jag tror du blandar ihop dessa två. Vidare så värdesätter man precis samma person olika i olika sammanhang. Knepigt och ha en moral som bygger på någon sorts faktum kring att "du är bättre på musik, jag är bättre på spel, om vi musicerar får du slå mig, när vi spelar monopol får du slå mig". Du är alltså mindre värd än mig när vi spelar, men mer värd när vi musicerar. Det blir ju en nonsensmoral. Att det blir så beror på att man översätter triviala ting till "moral" eller ännu värre, översätter denna tramsmoral till verkliga ting och påstår dumheter som "alla har precis samma förutsättningar till att musicera som spela spel". Då är det skenbart bättre att utgå från "samhällsnytta" varpå man kan bedöma värde i termer om detta. Men vem kan göra det? Vem är utomjordingen utan alianser? Men samhällsnytta är mer fruktsamt i en moralkontext som handlar om handlingar, inte upplysningstradition. Det väldigt enkla påståendet att människovärdet är lika för alla påverkar över huvud taget inte handlingarna som kan utgå från helt andra moraltraditioner eller filosofier.
Det här stycket är svårt att svara på utan att plocka isär det lite, så jag hoppas du har överseende med det.
"Vidare så värdesätter man precis samma person olika i olika sammanhang."
Javisst, men som du skriver längre ner i stycket så är det egentligen handlingarna vi ska värdesätta, inte människorna. Men så var det inte jag som drog upp "Alla är värda lika mycket." heller, så jag tycker det här är lite av en straw man. Handlingen kan givetvis värdesättas utifrån de egenskaper som vi har, men det blir då precis som du säger situationsberoende.
"Men vem kan göra det? Vem är utomjordingen utan alianser?"
Detta känns väldigt mycket som en perfect solution fallacy.
"Det väldigt enkla påståendet att människovärdet är lika för alla påverkar över huvud taget inte handlingarna som kan utgå från helt andra moraltraditioner eller filosofier."
På vilket sätt är det då relevant öht? Moral handlar just om handlingar så om det inte påverkar handlingarna påverkar det inte moralen. Så, återigen, vad ska vi ha det till?
Det känns ganska "goddag yxskaft" när du försöker påtala att _du_ minsann inte köper detta om universellt värde, argumenterar utifrån en naturmoral samtidigt som jag faktiskt argumenterar _mot_ iden att ha en moral som utgår av universellt människovärde av slentrian, en uppfattning som bygger på kristna feltänk, vissa former av likformighetsfeminism eller bara ett förnekande av människans natur. Det är ju det jag argumenterar mot, fattar du väl? Det står inte och faller med att du eller någon annan inte tyr dig till uppfattningen att det finns ett människovärde! Det är liksom inte en intersubjetiv idé, utan ett "axiom". Det som är intersubjektiv är att alla människor på mer eller mindre slentrian påstår sig tycka att alla människor har samma människovärde.
Goddag yxskaft är nog dagens fras. Jag har motsatt mig ett värderat, lika stort värde, som universellt alternativt frågat om en betydelse på ett egenskapsvärde.
Naturmoral får du utveckla, för jag är inte riktigt säker på vad du menar med det.
Haha, nej. Kristna har iofs använt hela värden som ett smörgåsbord och inlemmat idéer lite var stans ifrån. Deras moral är dogmatiskt absolut och bygger inte på någon upplysningstanke, inte på något antagande om att vi faktiskt varierar. Det är ju precis den form av meningslös dogmatik som jag argumenterar mot.
Jag pratar inte om kristnas moral och hur den är. Jag gjorde en liknelse.
Att ropa på definitioner är ett billigt debattknep; de flesta begrepp ö.h.t. saknar definitioner eller har multipla. Inte ens "digitalteknik" har en entydig definition även om det där är mycket lättare att konstruera en sådan (en är "läran om elektronik där informationen uppträder i diskreta storheter").
Det är ju snarare du som ska definiera värdet på människor om du vill mäta det i något som pengar, kunskap, utseende, ålder, etc, göra en moral av detta och vara förklara om och hur en sådan appliceras på handlingar utan att man hamnar i paradoxer, cirkelresonemang, och rent godtycke.
Jag förstår inte vad du menar och ber dig förklara (definiera) vad du menar och du kallar det ett billigt debattknep? Ärligt talat, lägg ner. Antingen förklarar du vad du menar med människovärde eller så får jag helt enkelt anta att du inte vet.
Värdet på en människa, eller snarare dess handlingar, beror ju helt på vilken typ av moraletisk teori man vill applicera. I en lyckoutilitaristisk modell bestäms till exempel det moraliska värdet på en handling av hur det påverkar medellyckonivån.
Argh! Fundera över dessa två meningar: "...it is rarely defined outright in political, legal, and scientific discussions." och "cite dignity as a reason but are ambiguous about its application." Förstår du vitsen med det här? "Osäkerhet kring tillämpningen" är ju precis just därför moraler som bygger på godtycklig definition av "människovärde" just inte är mycket mer än godtycke. Och att definition saknas är ju precis kruxet, det går 12 på dussinet av definitioner och ingen av dessa är vettiga så vill man komma någon vart får man utgå från att lika människovärde är ett slags axiom.
Ser du inte att du pratar om olika saker i början och i slutet av stycket? Det är "människovärde", eller "dignity", som är odefinierat. Att skapat ett axiom med det odefinierade begreppet hjälper ingenting, säger ingenting. Det är som att skapa ett axiom som säger "Alla människor är lika hulabula.". Visst, allt väl, men vad BETYDER det? Ingenting sålänge vi inte vet vad "hulabula" betyder.
Ja???! Vad är det jag sagt? Fråga människor om detta och denne svara något i stil med detta, helt utan argument, reflektion eller förståelse för varför det är "moral" och inte helt enkelt ett konstaterande av typen "han är värd X i lön". Om man pressar ut en definition kommer den osökt gå ut på dumheter som att vi alla är lika! Förstår du vad jag talar om? Jag har frågat dig tusen gånger nu "förstår du", för jag kan inte se att du förstår alls vad jag menar. Är jag för otydlig?
Jag avvaktar i väntan på en förklaring av vad du menar med människovärde.
Mot idén om människovärde baserat på något fysiskt samtidigt som idén att detta människovärde vore "universellt", "absolut" och exakt lika för alla människor!
Som jag misstänkte alltså. Du läser inte vad jag skriver, du förutsätter vad jag skriver. Min fråga var: Vem argumenterar du mot här? Jag frågade eftersom det inte är någon som har argumenterat för det du nu argumenterar mot.
Jaså? Så moraldebatten har inte haft några problem alls? I själva verket är det ju tvärt om, det är idén om att människor faktiskt inte är lika som fallit hitintills; sociologer, feminister, kristna och andra argumenterar med lögner, personliga påhopp och osakligheter mot varje empiriskt försök att faktiskt reda ut vad som är vad i människans natur. Man utgår från helt obevisade dogmatiska teorier som "den älde vilden", "kön är social konstruktion", "våldtäckt handlar inte om sex, bara våld", "människan är ett oskrivet blad", "våld är sjukdom", "intelligensen är inte medfödd", "kulturen är allt". Mot sådana "enkla" "sanningar" är det inte lätt att argumentera, men dessa är alltså ändå "teorier" som har styrt debatten och varje försökt att påpeka att vi kanske är lite olika har mötts med rena hatreaktioner, ty "människovärdet" är universellt. Denna idioti uppstår just för att deras fåniga idé om människovärde är beroende av att vi alla är precis lika, så om en skillnad skulle upptäckas skulle alltså människor vara (o)djur och det skulle göra saker som mord och våldtäckt, andra "omoraliska" handlingar som porr, spel eller droger, lättja eller egosim, rasism, etc, "helt okej". Lösningen är förstås att om man vill behålla människovärdet ö.h.t. måste man se det som ett axiom, vilket också är så de flesta bildade människor ser det som då de _vet_ att vårt släkte har en variation. Förstår du nu?
Ett "inte" för mycket i början av texten, eller?
Jag förstår, men förstår du mig?
Du säger:
Människorvärdet är lika för alla människor.
Människor är olika.
Alltså: Människovärdet är inte kopplat till någon egenskap som kan vara olika. Människorvärdet är det samma hos alla människor.
So far, so good, och jag har aldrig påstått nått annat, MEN; Varför ska vi behålla människovärdet? Vad är poängen? Du sa innan att det inte påverkar några handlingar. Så vad är det till för? Uppenbarligen VILL du ju behålla det, så nått måste det ju innebära. Vad innebär det? Det är denna brist på innebörd jag har ifrågasatt, och som du inte svarat på.
Så nej, tyvärr har du fel i att människovärdet faller. Det som händer är att en hatisk attityd mot god vetenskap växer och det närmast naturmysticitsiska människovärdet står ohotat i hjärnan på folk trots att det är dödfödda principer.
Men jag pratar väl inte om nån samhällsanalys över hurvida andra kommer acceptera människovärdet som begrepp eller inte, jag pratar om vad jag själv anser! JAG anser att människovärdet faller som begrepp eftersom det inte betyder något!
Rent svammel från din sida då du inte förstått poängen. Intellektuell kullerbytta gör de som utgår från en icke-problematiserad no-brainer-variant av "universellt" lika människovärde utan att begripa att det beror på sina egna preferenser så som t.ex. samhällsnytta. Och vips, när vi nu vet att människor alls icke har samma förutsättningar av naturen, då har naturvetenskapen "ändå fel", det [omedvetet] biologiskt avhängiga "människovärdet" står minsann kvar. Idioti. Låt mig än en gång citera det du citerade av mig och se om du förstår nu:
"Vi _vet_ att olika förutsättningar är en realitet, men vill kanske ändå inte påstå att människor är olika mycket värda. Därför säger vi att människovärdet inte baseras på förutsättningar."
Alltså, vill vi ha ett lika människovärde, får vi utgå från detta som axiom, inte utgå från en definition som har bäring på förutsättningar! Det står som sagt fritt för var och en att inte använda principen alls, men det vore intressant att bygga en fungerande moral kring detta som inte är helt trivialt ("du bör inte döda bara för att du har lust", etc).
Återigen, vad menar du med människovärde och varför är det viktigt att det är lika?
De flesta människor hyser denna idé, och precis som jag sa spelar det ingen roll att inte *alla* hyser den, idén styr den enskilda individens förhållningssätt. Att *du* ser det som "meningslöst" är alltså relevant, det har ingen bäring på om människor i gemen faktiskt ser ett lika människovärde. *Du* kanske slipper problemet med att bygga moral på förutsättningar (men jag tror inte det då du tycks blandat ihop moral med förutsättningar). Edit: Jag tror att du faktiskt skulle hålla med mig om du bara förstod vad jag sade och dess implikationer. Har jag verkligen varit så otydlig?
De moraliska implikationerna av en handling beror på förutsättningarna, ja. Men det kanske inte var det du menade?
Ja, du är väldigt otydlig från stund till stund. Eller så är jag det, men det verkar ju uppenbarligen vara nån missmatch i kommunikationen, för jag tror inte vi är speciellt oense egentligen.
Edit: Min egna moraluppfattning kan/bör inte utläsas i vad jag skrivit här.
Ok? Men det du skriver är väl ändå din uppfattning? Eller sitter du och skriver saker du inte själv anser stämmer bara för att jävlas?
Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det var ju ett uppmärksammat mål här i Västerås, för en tid sedan, där en kille blev friad efter att ha dödat en annan kille i ett knivslagsmål. Slagkämparna hade varsin kniv.
Fast då blir det annorlunda än om den ena har kniv och den andre inte har det. Å andra sidan så är i princip varje situation annorlunda också.
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Ursäkta dröjsmålet, jag har inte haft tid till annat än småinlägg i veckan.
Matematiken innehåller inte tomma definitioner. Oavsett så är inte matematiken användbar utan någon slags verklighetsförankring. Varje gång vi använder matematik som redskap så låter vi dess abstraktioner (som tal eller mängder) representera något.
Nä, strängt taget behöver det inte representera något annat som är icke-matematiskt utan kan vara esoteriskt. Men det är ändå inte matematik vi talar om utan moral. Förväxla inte homologer med analogier med likformighet.
Jag ifrågasätter inte i första hand axiomet i sig, utan betydelsen av "värda". Enligt min tolkning så talar vi antingen om ett värde som i en värdering. Meningsbyggnaden pekar tydligt på det. Om det är så håller jag inte med om att "Alla människor är lika mycket värda." är ett axiom. Det är inte "en grundsats som kan accepteras utan bevis". De facto blir det mycket svårt eftersom ett värderat värde alltid är subjektivt till värderaren. Om det är ett värde som i en storlek av någon egenskap eller en siffra på en skala så kan jag gå med på att det kan vara ett axiom, men inte förrän jag vet vad det är för värde vi talar om. Vad representerar det, vad har det för implikationer, vad visar det? Detta värde, som vi kan kalla "människovärde", vad är det? Det är DENNA definition jag är ute efter! Som det är nu betyder "människovärde" ingenting för mig och därför blir axiomet meningslöst. Det säger ingenting!
Det är inte matematik! Det är snarare något i stil med "en grundsats vi behöver för att konstruera moral på". Det är långt ifrån matematikens stringens som kan anses gällande även för andra intelligenta varelser rentav i andra universa. Moralen är snarare något vi applicerar på vad vi uppfattar som mänskligt. Först familjen och i sista hand hela jordens befolkning inklusive komapatienter eller hjärnskadade (mer om själva domänen senare, det är en fråga utanför området). Om vi _har_ den utgångspunkten är det lättare att konstruera moraler som kan värdera människor utifrån andra förutsättningar. Detta blir tydligt när man inkluderar handling och praktik; det handlar om frågor som "ska vi behandla människor lika givet lika förutsättningar" och sådana frågeställningar. Som man faktiskt kan svara både ja och nej på, helt upp till den för stunden antagna moralen. Frågar du om en definition ställer du helt enkelt fel fråga. En gammalmodig fråga, en fråga som skulle kunna komma från kristet håll (där svaret skulle vara något fånigt i stil med "Guds avbild" eller något). Observera att lika-värde-principen ingalunda uttalar sig om vad som är en människa. Den rent praktiskt användbara applikationen rör "normala" människor i stort. Den är inte heller i konflikt med tankar om ett människovärde som växer. Principen har samma, eller brist på samma, definitioner som tidigare, bara det att man skrotat det tröstlösa med att använda t.ex. förutsättningar eller handlingar i den. Principen i sig är inte tillräcklig för att tala om en "god handling" eller "ond". Då behöver man mer praktiskt inriktade ramverk. Det är en upplysningstanke. Människovärdet är inte mätbart och då har "vi" helt enkelt bestämt att alla har lika mycket av denna esoteriska vara. Klart att i praktiken är din familj mer värdefull för dig än för mig och vice versa, men moralen är ett sätt att försöka generalisera detta. Hade vi värderat efter praktik hade moral i sig blivit urvattnat. I sista hand handlar det om generaliserad reciprok altruism.
Jag har koll på 'värde'. Jag har inte koll på vilken av de två betydelser som finns (se ovan) du syftar på. Innan du anklagar mig för att inte veta vad du pratar om kanske du ska sopa framför egen dörr? För hur ska JAG kunna veta vad du pratar om om inte ens DU vet det?
Du använder "värde" som något man har med facit i hand, typ "hur presterade Olle i språkskolan?". Om Olle från början har ett värde i språk, och sedan presterar i språk, hur blir det då, någon sorts värde-i-kvadrat? Jag tror du lägger för mycket praktik i axiomet om människors lika värde. Det handlar om att ge alla som ryms i domänen "moral" lika utgångpunkt i moraliskt hänseende; alla är lika tills vi börjat värdera handlingar och alla är lika som grundsyn, den som förlorat allt har människovärdet kvar (i detta fall är "dignity" lättare att direktöversätta, annars kan det vara en tonskillnad mellan dignity och människovärde). Människovärdet går inte att mäta, så "vi" har helt enkelt bestämt att det ska vara lika. Förut därför att "teoretiker" påstått att vi är lika eller därför att vi skiljer oss kvalitativt eller artmässigt från annat liv (vilket är fel), men "är-lika-skenupptäckten" har givit oss en insikt om att vi inte är direkt olika och detta har man alltså infört som ett moralaxiom. Problemet är när detta förväxlas med en påstådd implikation om att vi alla är lika och att om vi alla inte är lika så har vi inget människovärde.
"Vidare så värdesätter man precis samma person olika i olika sammanhang."
Javisst, men som du skriver längre ner i stycket så är det egentligen handlingarna vi ska värdesätta, inte människorna. Men så var det inte jag som drog upp "Alla är värda lika mycket." heller, så jag tycker det här är lite av en straw man. Handlingen kan givetvis värdesättas utifrån de egenskaper som vi har, men det blir då precis som du säger situationsberoende.
Men handlingar är ju inte allt. Man värderar en handling utefter någon sorts moral, men det är inte samma sak som att värdera människan just för stunden på samma sätt. I sak kan värderingen ändras utefter vilka handlingar som en person blir föremål för. Jag förstår inte vad du menar med straw man. Det är ju för tusan lika-värde-principen-efter-definition jag i sak argumenterar _mot_, inte att eller om du valt att strunta i principen som axiom. Det är ju du som argumenterar mot mig i första hand, inte tvärt om.
Men ja, det är handlingar som vi ska värdesätta. Det är lättare att göra det om vi utgår från att det finns ett "människovärde" som inte delas av t.ex. stenar (domänen, se nedan) och baserar vi det på förutsättning råkar vi i problem rätt snart. Antingen börjar folk förneka olika förutsättningar eller så vill de attributera ett olika människovärde. Det senare kanske skulle fungera om man hade någon sorts "metamoral" eller faktiskt kunskap om alla förutsättningar (även synbart irrelevanta) innan man börjar värdera handlingar. Det är hur som helst inte praktiskt. Utilitarismen, t.ex., är helt kompatibel med lika människovärde, vi kan t.o.m. anta att det är en förutsättning i någon variant.
"Men vem kan göra det? Vem är utomjordingen utan alianser?"
Detta känns väldigt mycket som en perfect solution fallacy.
Det är precis vad det är det! Just därför skiljer man på praktik och någon sorts teoretisk moral som inte är praktik. Jag säger återigen: fuck it. "Moral" är ett ramverk som faktiskt syftar till kompletta lösningar, fri från inbördes motsägelser. Återigen verkar du blanda ihop någon sorts praktik med "moral" som en studie i sig självt som bara sist och slutligen beror av evolutionspsykologi och spelteori. Moral av detta slag är esoterisk. Det hela är rätt banalt egentligen: Fråga människor saker som "borde alla ha samma förutsättningar i skolan?" Ett jakande svar vittnar om någon sorts lika-värde-princip. Ett nekande svar beror på att man vill antingen ge de med bättre förutsättningar bättre undervisning eller vice versa. Men varför vill man något ö.h.t. när det kommer till andra människor? Ja, varför bryr man sig om frågan alls? Utgår man inte från någon sorts människovärde om man ö.h.t. bemödar sig att säga "även folk jag inte känner" [inte] kan/bör få matematikundervisning? Det är klart, rent cyniskt och praktiskt kan man ju utgå från sig själv och hävda att vissa människor bara är i vägen, varken onda eller goda och tillskriva denne värdet av en sten, men det går inte att generalisera så att generaliseringen behåller samma värde för samma individ men utifrån någon annan individs synvinkel. Denna "moral" visar sig inte vara någon moral alls, utan simpel evolutionspsykologi (som är _upphovet_ till moral). Det är kanske inte ohållbart att ha denna syn, den kanske rentav är en rättfram no-bullshit-attityd, men det är liksom inte vad man menar med "moral". Att ge svaga elever extra undervisning utgår från någon sorts "människovärde" hur flummigt det än må vara (och tar kanske inte hänsyn till faktiska skillnader). Motsatsen vittnar inte om frånvaro så länge som motsatsen inte betyder "ingen undervisning". Men lustigt nog brukar de flesta människor utgår från någon sorts princip att alla människor har ett minimalistiskt lika värde, något som gör en till människa. I sak spelar det ju ingen roll om denna förmåga att identifiera människor som människor beror av biologi eller indoktrinering. Det sista var en falsk dikotomi. Det finns absolut ingenting i vår rent basala biologi som skulle alstra en princip om "alla är lika värda", men en dylikt "indoktrinering" skulle heller aldrig komma till skott, vore det inte för just biologi. Det är helt enkelt en generalisering som människor genom sin kognition gjort av enkla evolutionära strategier; kin selection och kanske "the green beard effect" (gener som påverkar beteendet när samma fenotyp hittas hos en icke-besläktad individ).
Det "utomjordingen utan allianser" kan göra är att faktiskt sätta ett värde olika på "människovärdet" individ för individ. Utan denna möjligheten når vi som sagt inte den "perfekta lösningen" och varken du eller jag tror väl ens att denna lösning existerar. Därför, just därför, blir det godtycke från första början om vi utgår från olika värde.
"Det väldigt enkla påståendet att människovärdet är lika för alla påverkar över huvud taget inte handlingarna som kan utgå från helt andra moraltraditioner eller filosofier."
På vilket sätt är det då relevant öht? Moral handlar just om handlingar så om det inte påverkar handlingarna påverkar det inte moralen. Så, återigen, vad ska vi ha det till?
Det visar sig användbart som utgångspunkt inför nya moraliska frågeställningar. Skälet till lika värde är ju inte att förneka skillnader på det sätt som tidigare blev resultatet utan att kunna fortsätta moralfilosofin utan att den ska bli biologisk (vilket enkom skulle vara praktiskt och inte moraliskt). Genom axiomet kan vi värdera handlingarna. Om vi utgår från olika värden blir värderingen av handlingarna lite kaka på kaka. Även med axiomet kan man tala om onda och goda människor, onda och goda handlingar, allt efter smak.
Goddag yxskaft är nog dagens fras. Jag har motsatt mig ett värderat, lika stort värde, som universellt alternativt frågat om en betydelse på ett egenskapsvärde.
Men snälla! Du ställde en fråga om principen som sådan och tycker att den är suspekt. Bland annat eftersom du tänker i termer om praktik. Du verkar inte gjort det klart att du motsätter dig begreppet människovärde utifrån något annat än moral, varvid det blir meningslöst. Jag har ju försökt gång på gång påpeka att människors olika värde mätt på vilken skala som helst är trivialt. Men det är inte moral. Jag har inte argumenterat mot din ställning att helt förkasta principen som sådan, men återigen skulle det vara intressant att se en intersubjektiv icke-trivial moral extraherad ur självklarheter som denna. Du kanske tar avstånd från moral på denna nivå ö.h.t? Stäm då in i vad jag säger: fuck it.
Ett egenskapsvärde blir utomordentligt svårt att använda. Kanske du tänker dig ett ackumulerat värde som beror av handlingar? Men vad var värdet från början? Om vi frångår värdet på människan helt och hållet, och bara tittar på handlingar, hamnar vi ju liksom i ett axiom: Alla människor är värda lika mycket, nämligen ingenting. Men har vi inget värde alls blir en omoralisk handling mot en annan människa ohemult svår att definiera eller hanskas med. Anledningen att vi _antar_ att detta värde är högre än ingenting, beror på att vi vill definiera domänen.
Naturmoral får du utveckla, för jag är inte riktigt säker på vad du menar med det.
Naturligtvis en moral som medvetet eller omedvetet bygger helt på subjektivitet, kin eller förmenta observationer om människans natur, alltså något som behövs i moralen men inte utgör den i sin helhet.
Jag pratar inte om kristnas moral och hur den är. Jag gjorde en liknelse.
Jag har inte heller pratat om den eller något som ens liknar den. Din "liknelse" är helt ute i det blå. Lika-värdes-principen som axiom är faktiskt motsatsen, vägen ur den självmotsägande idéen om människovärde baserat på något annat än just moral. Ge eller ta att moralen är sund, intersubjektiv, godtycklig eller modifierbar.
Jag förstår inte vad du menar och ber dig förklara (definiera) vad du menar och du kallar det ett billigt debattknep? Ärligt talat, lägg ner. Antingen förklarar du vad du menar med människovärde eller så får jag helt enkelt anta att du inte vet.
Det är ju ett billigt debattknep. "Definiera det" är väldigt praktiskt eftersom det låter sådär lagom intellektuellt. Människovärdet i upplysningstraditionen har jag redan "definierat", det är ett axiom. Enda fallet då ideliga "definiera det" torde vara på sin plats är när man talar med hopplösa postmodernister som tror att verkligheten är subjektiv eller en "social konstruktion", där dräller det av termer med dåliga definitioner trots att det nonsens som produceras är helt avhängigt definition. Utgår vi från ett egenskapvärde behöver vi en moral för att avgöra det moraliska i attributeringen av värdet, varvid vi hamnar i cirklar. Bättre att bara bestämma sig, säga att det är ett axiom. Även om vi utgick från egenskapsvärden kan vi inte placera det på en skala. De flesta värden kan nämligen inte graderas annat än godtyckligt även om det påstås mäta en känd parameter.
Värdet på en människa, eller snarare dess handlingar, beror ju helt på vilken typ av moraletisk teori man vill applicera. I en lyckoutilitaristisk modell bestäms till exempel det moraliska värdet på en handling av hur det påverkar medellyckonivån.
Helt riktigt! Fundera på: varför är det inte i strid med det jag säger? För det är det inte! Jag talar nämligen inte om handlingar och handlingar är ändå inte allt som påverkar "värdet". Lika-värdesprincipen som axiom är en avsats för att kunna bygga upp moraler av allehanda slag och baserar sig mer på någon sorts odefinierad känsla människor hyser om medmänniskor de inte känner eller vet något om (för att nolla saker som familjen, kändisen eller nationen). Ett resultat av liberal upplysningstradition vilket *ingenstans* i sig talar om onda eller goda handlingar, onda eller goda människor. Jag vet inte hur jag ska förklara det tydligare än så, men om du vill kan du se axiomet som en princip som inte tillämpas men som finns till grund för moraler som handlar om tillämpning. Ungefär som meningen med eller behovet av "noll" i talområdet "1000-1050". Det senare blir lite fånigt, men är ett försök att visa att utilitarism eller snart sagt vilken moral som helst inte är i strid med denna. Först när man låter människovärdet bero av prestation eller förutsättning blir det knepigare att bygga andra moraler på det. Jag argumenterar alltså mot att "är" implicerar "bör", vilket ställt till det för många idéer som bara fallit in i något som kan likas vid det "nihilistiska svarta hålet", trots att ambitionen varit det motsatta. Lyckomaximerande utilitarism är "lycka" något som idealt sätt kan mätas över hela populationen och lyckliga individer ska premieras. Men det förutsätter ju att människorna räknas och räknas lika mycket. En lycklig människa är lycklig oavsett om det är en svinpäls eller en ängel, rik eller fattig, svart eller vit, etc. Det är meningslöst att tala om att lyckan ökar om inte de som bär upp lyckan har något värde. Bara för att alla människor är lika mycket värda i moraliskt hänseende betyder det inte att de är det i moralisk praktik eller praktik i stort.
Ser du inte att du pratar om olika saker i början och i slutet av stycket? Det är "människovärde", eller "dignity", som är odefinierat. Att skapat ett axiom med det odefinierade begreppet hjälper ingenting, säger ingenting. Det är som att skapa ett axiom som säger "Alla människor är lika hulabula.". Visst, allt väl, men vad BETYDER det? Ingenting sålänge vi inte vet vad "hulabula" betyder.
Va? Du vill alltså först definiera något utifrån en definition som inte håller, och sedan ta bort definitionen och göra principen till axiom? Skulle du acceptera principen som axiom _mer_ om det fanns någon plattityd till definition? "Värde" har mycket riktigt ingen vidare betydelse i sig. Se det som en platshållare om du vill, men tro inte att värde följd av en formel ger bäring på moralargument i helt andra sammanhang. "Definition" skulle kunna betyda "härledning", men det finns gott om saker vi tar för givna, alltså axiom, som inte kan härledas. I självaste matematiken ledde detta till panik under början av 1900-talet då man insåg att härledningar inte alltid kan göras och att det inte går att bevisa motsägelsefrihet inom givna ramar. "Axiom" _är_ "tomma definitioner".
Jag avvaktar i väntan på en förklaring av vad du menar med människovärde.
_Du_ kan ju försöka definiera det och se hur långt det håller om du inte ser det som något omutligt eller så. Själva *meningen* med lika människovärde är att när vi bildar moraler som uttalar sig om handlingar kan vi bedöma handlingens moral genom att se vad resultatet blev. Det är liksom svårt att definiera en omoralisk människa eller handling om handlingen t.ex. brukar våld på en människa och denna _inte_ har ett människovärde. Observera att alternativet till "lika värde" inte är "olika värde". Handlingarna är liksom till för att bestämma värdet och inte tvärt om. "Han är från början värd 3 och hon 5" - det blir som att lyfta sig i skägget. Alla dylika människovärde-principer bygger på antingen att värdet bestäms av någon sorts egenskap (annat än "människa" - ett nog så stort ämne för definition likaså) eller att värdet fortfarande är samma, men ändå egenskapsbaserat. I bägge fallen får man någon form av boot-strap-paradox; vi måste "mäta" värdet innan vi börjar mäta (i form av handlingar etc). Betydligt mer fruktbart är alltså att sonika anta att "människovärde" är något som bara finns (eller inte finns) och är lika, helt oaktat vilken människa man pratar om. Säg att människovärdet utgår från mätetalet "människa". Hur mycket människa är en given människa på en skala? Detta håller därför att vi rent kladistiskt kan definieras även om det biologiska begreppet "art" är en chimär om vi även ser över tid - då blir allt liv ett kontinuum.
Som jag misstänkte alltså. Du läser inte vad jag skriver, du förutsätter vad jag skriver. Min fråga var: Vem argumenterar du mot här? Jag frågade eftersom det inte är någon som har argumenterat för det du nu argumenterar mot.
Vadå? Du talar om att människovärdet faller fast jag förklarat att det faktiskt inte är så: Folk angriper mycket hellre god vetenskap på vilka ovetenskapliga grunder som helst, bara de får ha sitt oomkullrunkeliga lika värde. Om du inte tror att någon argumenterar mot har du inte följt debatten! Finns det någon sorts lag här som säger att om jag citerar dig, måste allt jag säger vara ett svar på vad du sagt? Det du argumenterat mot är ett människovärde som inte har bäring på förutsättningar. Du argumenterar som om värdet är beroende av detta. Du argumenterar alltså på samma sätt som kulturpersonligheter som intet förstår om biologi, bara det att du kommer med den andra slutsatsen, att människovärdet faller, varpå du gått i samma fälla som dem och därtill ger vatten på kvarnen för folk som påstår diverse knäppa saker som att "utan Gud faller moralen" eller något annat dumt. Jag har inte påstått att _du_ skulle ty dig till en sådan uppfattning och jag kan inte inse hur just detta skulle kunna missförstås över huvud taget! Du tror förstås att du utgår från en sund naturvetenskaplig bas, men jag kan inte se att du gör det här. Du har råkat i något sorts felslut, fast du drar bara den andra felaktiga slutsatsen än sociala konstruktivister från samma felaktiga premisser.
Ett "inte" för mycket i början av texten, eller?
Nej. Läs igen. Tanken på att människor faktiskt är olika har varit och är fortfarande ett stort "tabu". De som med god vetenskapsmetodik faktiskt visar på högst reella och mätbara skillnader i kön, intelligens, färdigheter och liknande beskylls för att vara "reaktionära" stock-konservativa mörka krafter som anser att "kvinnans plats är i köket" och liknande. Så människovärdes-principen har alltså inte alls fallit utan det är forskningen som fått stryka på foten och burit hundhuvudet. Därtill är det lika-värda-principen som bygger på att vi alla är exakt lika, allt är en social konstruktion, alltså den dödfödda och meninglösa naturbaserade principen som blivit klar, trots att den avfärdats av filosofer sedan upplysningens dagar. Du förstår väl att jag talar ur ett allmänt perspektiv med verklighetskontakt och inte talar om att "din" princip hit eller dit står eller faller med ditt eller datt? Nu ser framtiden visseligen god ut; fler och fler erkänner att kön och intelligens inte är "sociala konstruktioner" eller bara "kultur", men det implicerar inte att det är önskvärt (ur moraliskt hänseende) att skrota lika-värdes-principen. Det är givetvis upp till var och en, men då är det snarare "moral" som kan behöva (om)definieras än axiomet som sådant.
Jag förstår, men förstår du mig?
Jag är inte helt säker. Eftersom du faktiskt inte förstår mina poänger blir det svårt att veta vad du egentligen menar med dina angrepp. Du har ju t.ex. inte förstått att vi pratar kulturdebatt här och inte vad du tycker, det är verkligen så att människovärdet fått stå kvar på vetenskapens bekostnad, alltså ett människovärde godtyckligt valt ut efter någon form av egenskapsvärde. Att du undrar vem jag argumenterar mot är också ett tecken på att du inte förstår.
Du säger:
Människorvärdet är lika för alla människor.
Människor är olika.
Alltså: Människovärdet är inte kopplat till någon egenskap som kan vara olika. Människorvärdet är det samma hos alla människor.
So far, so good, och jag har aldrig påstått nått annat, MEN; Varför ska vi behålla människovärdet? Vad är poängen? Du sa innan att det inte påverkar några handlingar. Så vad är det till för? Uppenbarligen VILL du ju behålla det, så nått måste det ju innebära. Vad innebär det? Det är denna brist på innebörd jag har ifrågasatt, och som du inte svarat på.
Ändra "du säger" (implicerar "tycker") till "vi antar", så är jag med. Poängen är att det är en ganska användbar princip och den är tilltalande. Tilltalande är ett skäl lika gott som något. Själv "behåller" jag det eftersom det är en sund, liberal idé från upplysningen, fri från _värderingar_ som är subjektiva i meningen "religiösa" eller beroende av att människor är lika. Är det en dum princip? Tja, kanske, men det är inte riiiktigt vad vi (eller åtminstone jag) talar om; den blir inte självmotsägande vid första kontakten med verkligheten och den utgår inte från en delmängd av människan (kristna, familjen, "jag", nationen, etc) utan säger i minimalistisk anda att även människor vi inte känner till har ett värde utan att vi ännu mätt det, och mätningen är hursomhelst helt godtycklig. Du är fri att frånsäga dig principen om du vill, det är inte något matematiskt axiom (rätt dumt att "förneka" ett sådant även om matematikerna som jag sa råkade i panik i början av 1900-talet när de upptäckte att många axiom faktiskt inte går att bevisa eller härleda, t.ex. parallellaxiomet), utan ett moraliskt axiom. Visst finns det vissa likheter, t.ex. som jag tidigare sa anför vissa att moral är något som upptäcks snarare än konstrueras, vilket påminner om den platonska inställningen till matematik. Detta är helt i enighet med god evolutionsbiologi. Det vore svårt att tänka sig ett samhälle utan reciprok altruism, att det uppstår hos sociala varelser förefaller vara ett måste (detta är dock inte ett axiom men kan därför bevisats. Om det så gjorts rent, vet jag inte).
Men jag pratar väl inte om nån samhällsanalys över hurvida andra kommer acceptera människovärdet som begrepp eller inte, jag pratar om vad jag själv anser! JAG anser att människovärdet faller som begrepp eftersom det inte betyder något!
Men det faller ju inte som begrepp! Det har ingen mening för dig, men det är en annan sak! Du _har_ argumenterat i stil med att om värdet inte följer någon yttre egenskap är det värdelöst, vilket just inte betyder något annat än att du ser att lika-värde-principen måste vara kopplad till en egenskap och hamnar därmed i samma fälla som konstruktionsmen. Det är helt okej att inte vilja använda begreppet och jag kan inte påstå att jag använder det själv, men tro mig när jag säger att begreppet _inte_ precis blir meningsfullt om det följer något mätbart. Det är i själva verket _då_ som det blir pannkaka!
De moraliska implikationerna av en handling beror på förutsättningarna, ja. Men det kanske inte var det du menade?
Ja, du är väldigt otydlig från stund till stund. Eller så är jag det, men det verkar ju uppenbarligen vara nån missmatch i kommunikationen, för jag tror inte vi är speciellt oense egentligen.
Där, däremot, saknades det en negation. Jag menade "irrelevant". Ja, visst, förutsättningarna bestämmer de "moraliska implikationerna", men än en gång saknar det praktisk betydelse att människor är lika värda, det är som sagt bara ett axiom. Däremot, om det _inte_ är ett axiom råkar vi i svårigheter om vi vill försöka konstruera någon tillämpbar och allmängiltig moral. Du kan om du vill utgå från att människovärdet är noll för alla, det är ändå enklare än att se det som något som inte finns ö.h.t. Att utgå från ett människovärde som inte är lika (och alltså baserar sig på något, t.ex. förutsättningar) leder till knasigheter. Tänk såhär, rent praktiskt: Om värdet är olika, och någon råkar ha värdet just noll, vad händer om denne person dödas? Det blir en händelse som inte kan sägas vara moralisk eller omoralisk alls. Om alla är värda noll, kommer andra principer (mer handlingsnära så som imperativ och utilitarism, t.ex.), så då behöver vi inte tillämpa principen alls. Men om värdena är olika och skilda från noll och har definierat värdet utifrån en förutsättning och tillämpar den i ett annat, hur blir det då? Man kan liksom ana sig till just till ett falsk dilemma; ett dilemma som existerar blott eftersom de principer vi använder oss av inte har någon bäring på situationen. "Perfekt lösning" är en typ av falskt dilemma. Vilket leder till: fuck it! En konstruerad fantasivärd som leder till paradoxer och felslut hur vi än vänder och vrider på det. Eller om vi inte baserar det på en förutsättning alls, men ändå har olika värden? Då blir ju snarast frågan vilken bevekelsegrund vi valt för värdet från första början, alltså stopp med en gång. Jag skulle inte tro att lika-värde-principen som axiom elliminerar sådana här fallgropar eller paradoxer, bara det att vi kommer snabbare dit utan principen som axiom. Se axiomet som någon form av enkel utgångspunkt för att skilja en människa från en sten eller något sådant. Även en stens värde är icke-trivialt. Huruvida axiomet ska appliceras på alla människor eller på alla människor plus djur eller bara mig, etc, är ingenting som axiomet självt kan avgöra. Det är föremål för helt andra moraliska filosofier. Men moralens domän behöver en utgångspunkt för just denna domän. Axiomet (som är det enda lyckade inom moralfilosofin så vitt jag vet) kan sägas röra själva domänen. Axiomet svarar på frågan "vilka hör hit?" och svaret blir något i stil med "människan". Gott så. Egentligen är det rätt banalt; det hade ju varit konstigt att utgå från olika värden innan man beger sig in i domänen. Om du tror att jag avser någon form av "scala naturae" eller att det finns någon artskillnad mellan människa och andra livsformer så har du missförstått. Domänen är godtycklig och fungerar endast därför att den gradering som finns inte finns momentant. Alltså, vi kan skilja på människa och t.ex. schimpans idag, men om vi ser på det kontinuitet av organismer rent evolutionshistoriskt finns givetvis ingen gräns. Det har alltså inte att göra med det faktum att vi är biologiska varelser och att ingen egenskap hos oss är unikt mänskliga; alla skillnader mellan människa och [andra] djur handlar om kvantiteter, grader, inte kvalitéer, art. Detta gäller givetvis moral också. Hos andra apor kallas det ibland "protomoral" och moraltänkandet tycks vara viktigt för att gruppen ska fungera och moralens dignitet är beroende av gruppens storlek. Hos människan har de flesta innefattat hela mänskligheten i denna moral och utgångspunkten är att vi alla är lika mycket värda, inte som förr lika dana. Man kan skilja på människor genom egenskaper och förutsättningar, men man kan _inte_ skilja människor åt på basis av att den ena är mer människa än den andra, människovärdet är alltså lika. Grundbult, inte något härlett. Det torde vara okej att krympa eller expandera domänen hej vilt, men det tillför liksom inget till själva sakfrågan.
Ok? Men det du skriver är väl ändå din uppfattning? Eller sitter du och skriver saker du inte själv anser stämmer bara för att jävlas?
Tramsa inte. Om du frågade mig om hur universum slutar, svarar jag "oändlig expansion" även om jag själv tycker det är mer filosofiskt attraktivt med en "big crunch". Lika människovärde har visat sig vara ett fruktbart axiom för moralfilosofer, som inte leder in på paradoxer och helt godtycklig relativism. Det som axiom tillåter nämligen t.ex. att människor är olika och visar sig vara olika värda utifrån någon annan, vilken som helst, skala. Min uppfattning är fortfarande "fuck it". Jag kan bara konstatera att axiomet är fruktbart, till skillnad från tidigare ditton och andra moralprinciper som utgår från ditt eller datt och att axiomet är "fint", en tilltalande princip. Det kan alltså ha ett egenvärde. Det är du som läser in alltför stora implikationer i detta, som om "lika människovärde" betydde "alla är lika", vilket är baklängesvarianten av det naturalistiska felslutet. Se ovan för min egna bild. Det är liksom inte just annat än "aha, okej då", en princip med ett mått av pragmatism och ödmjukhet. Jag hoppas du förstår vad jag menar nu när jag hänvisar till felslut. Du försöker använda någon sorts praktik och bakåthärleda moral ur det - även om du _själv_ drar slutsatsen att det är trams. Du drar så att säga fel slutsats ur fel premiss, och vi talar uppenbarligen om lite olika saker när du säger "människovärdet faller". Jag talar om vad det betytt för debatten och du talar utifrån egen ståndpunkt. Människovärdet har inte fallit eftersom folk vägrar överge det, men det måste inte heller falla; faller det beror det bara på att du (inte i betydelsen Zartax) använt en dålig definition. Det har fallit (nu i betydelsen "logiskt", inte "känslomässigt"). Du kan ju inte komma och påstå annat än att moraltänkandet inkluderat fler och fler, från stammen till jorden? Människovärdet är lika enkom eftersom vi (de) bestämt saken så, alltså ett axiom. Moralaxiom brukar annars vid närmare inspektion inte alls vara det, utan utgå från en för stunden passande moral. Mig veterligen är detta det enda 'axiom' inom moralen som inte självdör i dumheter. Det är mer en konsekvens av domänen än en konsekvens av observation. Människans lika värde är ett förhållningssätt.
http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."
Jag respekterar de flesta trafiklagarna utom hastighetsbegränsningar. Vägar som är skyltade 70+ brukar jag glida lite snabbare på. Men är det 30/50 så är det det av en god anledning.
Sen så har jag problem med att följa arbetstidslagen, till min arbetsgivares förtret. Men vi på firman tycker att det är gott att jobba våra 40 timmar så fort som möjligt så att vi kan åka hem, och ta långhelg.
I övrigt så är jag en mycket laglydig medborgare... ett eller annat brott mot upphovsrättslagen kan jag nog ha gjort också
Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie
- någon som har fått windows 10 extended security updates ännu?17
- Google TV Streamer76
- Borderlands 4 (PC) - Verkar ha en del performance problem144
- Ranka olika grafikkortstillverkare/modellserier?20
- Dagens fynd — Diskussionstråden56k
- Byte från Intel i7 7700K + Moderkort1
- PCIE_PWR1 nödvändig?0
- Jag letar fynd - samlingstråd412
- Qliro drog pengar trots att den köpta varan returnerats17
- Speldator till 12 åring, runt 10 000 kr19
- Bytes Keychron K3 V2 bytes mot enklare skärm