Jag bryter visst mot lagen. Civil olydnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Visst, men jag utgår just från "moraletisk" teori, dvs mer eller mindre antropologiska och evolutionspsykologiska observationer som grund men hänvisar mest till en moral som har största möjliga intersubjektivitet över sig. "Självklart" kan/får man mörda i självförsvar, men då är det som du säger inte riktigt att klassa som mord.

Visst, men att det är intersubjektiv moral, dvs. moral som alla kan gå med på oavsett vem i situationen de är, som gäller är väl ändå godtyckligt? Dessutom känns det lite som du säger att vi ska bete oss som vi beter oss när du hänvisar till evolutionspsykologiska observationer. Eller har du placerat in ett godtyckligt mål som vi via psykologiska effekter framkomna genom evolution kommer nå om vi följer den moral du anser korrekt, moral som du har anpassat just för att vi ska nå målet om vi följer den eftersom vi är skapta som vi är? (Om du inte förstår meningen, be mig formulera om. Kände själv att den blev kryptisk.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vems moral är viktigast då? Din eller förövarens? Och vem bestämmer vems som är viktigast? Majoriteten då vi lever i en demokrati?

Jag anser att det finns så mycket luckor med att moral skulle bestämma om en lag gäller eller inte. Då kan vi lika gärna införa anarkism på en gång.

För mig är min moral viktigast, givetvis. Om majoriteten bestämmer att våldtäkt är ok är det min moraliska plikt att motsätta mig det, eftersom det enligt min moral, är totalt förkastligt med våldtäkt. För varje individ är alltså dens egen moral viktigast.

Vad tror du lagar kommer ifrån? Lagar är en reflektion över samhällets moraliska ställningstagande vid tillfället då lagen stiftades. Om lagen grundar sig på moral så måste givetvis moralen stå över lagen. Vi kan se lagar som en slags regelutilitarism. Applicerar man en sådan måste man givetvis tillåta undantag där det är uppenbart att regeln, eller lagen, går emot den moral som skapade regeln eller lagen. Där regeln/lagen inte fungerar i dess syfte.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
För mig är min moral viktigast, givetvis. Om majoriteten bestämmer att våldtäkt är ok är det min moraliska plikt att motsätta mig det, eftersom det enligt min moral, är totalt förkastligt med våldtäkt. För varje individ är alltså dens egen moral viktigast.

Vad tror du lagar kommer ifrån? Lagar är en reflektion över samhällets moraliska ställningstagande vid tillfället då lagen stiftades. Om lagen grundar sig på moral så måste givetvis moralen stå över lagen. Vi kan se lagar som en slags regelutilitarism. Applicerar man en sådan måste man givetvis tillåta undantag där det är uppenbart att regeln, eller lagen, går emot den moral som skapade regeln eller lagen. Där regeln/lagen inte fungerar i dess syfte.

Men från ett generellt synsätt: Vems moral är det som "bestämmer" och är viktigast?

Om alla skulle gå efter sin moral istället för lagarna så kan det jämställas med anarkism - alla gör vad de själva vill.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men från ett generellt synsätt: Vems moral är det som "bestämmer" och är viktigast?

Om alla skulle gå efter sin moral istället för lagarna så kan det jämställas med anarkism - alla gör vad de själva vill.

Frågan är om det finns ett generellt synsätt? Det känns lite som att be om en objektiv moral. Det finns gemensamma synsätt, synsätt som vi båda har kommit överens om, men det är inte samma sak. Så jag anser att frågan är felställd.

Fast vi har ju anarki, där majoriteten forcerar sin vilja på minoriteten.

Vad anser du själv?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad anser du själv?

Folkvalda stifta lagar, lagar följs - The End.

Att någon moral skulle stå över lagarna tror jag inte på.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Visst, men att det är intersubjektiv moral, dvs. moral som alla kan gå med på oavsett vem i situationen de är, som gäller är väl ändå godtyckligt? Dessutom känns det lite som du säger att vi ska bete oss som vi beter oss när du hänvisar till evolutionspsykologiska observationer. Eller har du placerat in ett godtyckligt mål som vi via psykologiska effekter framkomna genom evolution kommer nå om vi följer den moral du anser korrekt, moral som du har anpassat just för att vi ska nå målet om vi följer den eftersom vi är skapta som vi är? (Om du inte förstår meningen, be mig formulera om. Kände själv att den blev kryptisk.

Låt mig få utveckla mitt korthuggna inlägg tidigare. I sak är det väl off-topic, men ändå...

För det första vill jag säga: fuck it. Moralfilosofi finner jag föga fruktbart och föga övertygande, ju mer stringent moralen är, desto lättare är det att hitta paradoxer och ju slappare moralen är, desto mer innehållslöst blir det att tala om moral.

(Edit: Följande mening blev knepig, tillräckligt knepig för att jag inte ska orka skriva om den!)
Det jag inte försökte göra var tvärt emot vad du föreslår, var att göra detta allestädes närvarande "naturalistiska felslutet", att "normalt" eller "förklarbart" implicerar "rätt", "naturligt", etc. Det kan ha varit otydligt i mitt förra inlägg då jag talade om antropologiska observationer. Vad jag inte menade var att anspela på tramset kring den "ädle vilden" - att människans moral är påtvingad av naturen. Däremot är förutsättningen för den helt klart ett resultat av evolution. I själva verket är "naturfolk" bland det blodigaste man kan hitta, men vi kan ändå tala om en mer fix moral, eller åtminstone en intersubjektiv sådan, och denna är mer eller mindre kommen ur evolution. Den moderna moralfilosofin kan sägas vara sprungen ur upplysningen och begynnande liberala idéer om människors lika värde. Försöker man grunda moralen i biologi faller man lätt i orimligheter. Den mest uppenbara orimligheten är att av detta följer att människor är helt homogena, ja, rentav ett "oskrivna blad", vilket vi inte vet är sant. Eftersom det senare gäller skulle en sådan moral alltså göra skillnad på folk och folk, därav orimligheten. Vi hamnar då i ett etiskt dilemma och kan motivera lite vad som helst.

Men ändå, det som hänt i människans utveckling är inte så mycket att själva moralen har ändrats utan snarare tillämpningen och generaliseringen av denna. Även den oädle "vilden" hyser denna typ av moral, bara det att denne inte nödvändigtvis omfattar grannfolket i den. Upplysningstanken om människans universella lika värde kommer sig mer utav omfånget av moralen än utav själva innehållet. Från början var din stam inte lika mycket människa som min stam, varpå min höga moral ändå inte appliceras på dig. Senare var vår moral inte tillämplig på grannlandet eller en fjärran världsdel. Den kontroversielle Singer tar upp detta i sin bok "the Expanding Circle" och handlar alltså om hur vi utökar synen på vad som ska innefattas i denna moral. Steven Pinker redogör i "The Blank Slate" för en tanke att moral är lite som matematik och "upptäcks" snarare än "uppfinns". Vi kan, om vi vill, reducera moral till spelteori och inse varför det lönar sig att inte döda grannen, inte stjäla från honom eller svika en vän. Detta kommer sig ju ur evolution. Men därmed inte sagt att det hela reduceras till biologi. Det påminner om fördomar. Fördomar är i sak något mycket ändamålsenligt, en överslagsberäkning utifrån tidigare erfarenheter på precis samma sätt som känslor fungerar. Vi skulle kunna reducera det till vilken nivå som helst och hitta mekanistiska förklaringar, men då ser man inte skogen för alla träd (ungefär som att beskriva andra världs i partikelfysik). Fröet till moral har främjats rent krasst evolutionärt, men det är kulturen som klär den i namn och funktion. Religion är som bekant en del av kulturen och det är vanligen religion man förknippar med "absolut" moral närmast i betydelsen "dogmatisk". Men när jag i mitt tidigare inlägg hänvisade till en "absolut" moral menade jag inte denna utan snarare vad som fixt lönar sig rent spelteoretiskt. Till detta kommer alltså den i upplysningstraditionen utökade tillämpning där vi anammar moralen för alla människor, ja en del vill utöka den än mer och innefatta alla människoapor eller ännu fler arter.

Jag trodde i min enfald att mina två korthuggna inlägg tidigare skulle kunna sammanföras, men jag var naturligtvis inte explicit nog. Nämligen, ta t.ex. det jag skrev om föraktet för horan, ett förakt som är tämligen universellt även i samhällen som inte omedelbart hyser ett förakt för prostitution. Detta är ett klockrent exempel på där man kan ramla i den naturalistiska fällan; förakt mot lössläpta kvinnor är tyvärr helt logiskt i evolutionära termer men i modern upplysningstradition har man, i teorin, frigjort sig från en omedelbar koppling mellan biologi och kultur: Föraktet är inte rätt bara för att det kan förklaras och förklaringen är inte heller tillstymmelsen till ursäkt till varför föraktet skulle vara bra eller ens okej. Förklaringar implicerar inte dylika ting ö.h.t. De som är finfinast på att falla i denna fälla är paradoxalt nog de som skyr all tanke på att människor skulle vara biologiska varelser.

Så, de lönsamma effekter av samarbete och godhet ("godhet" borde ju definieras "åt andra hållet" - gott är gott just därför att det lönar sig) kombinerat med den liberala människosyn - som egentligen alla ideologier (även sådana som inte identifieras som "liberala") bygger på - som inte längre omfattar den egna familjen, stammen eller ens landet, utan *alla* människor på vår planet kan säga vara den intersubjektiva moral som är "absolut" i meningen "grundläggande, kan byggas ut" snarare än "fundamental, får ej ruckas på".

Observera att moralen är universell så till vida att den inte bygger på biologi bara för att biologin är dess förutsättning. Om vi försöker göra biologin till måttet på moral blir denna moral helt meninglös och i sak bara just biologi. Moralen har haft framgång på samma sätt som vår kognition - biologi i betydelsen gener är inte tillräckligt snabba och flexibla för att reagera på omgivningen så snart organismen börjar röra på sig för predation. Bättre att förse organismen med ett nervsystem som kan hantera omgivningen i realtid. När detta nervsystem blir tillräckligt komplext räcker det inte ens längre med helautomatiska processer. Bättre då att förse organismen med minne och analyserande förmåga. Denna analyserande förmåga blir mer och mer nertyngd ju mer komplext socialt livet blir. Bättre förse nervsystemet med överslagsberäkningar utan medvetet ingripande. Dessa blir till känslor som så småningom lär sig spegla andra individers ditto. Nu har kopplingen till evolutionens grundläggande enhet för selektion - genen - redan där grumlats så mycket att individen kan ta altruistiska beslut eftersom sådana lönar sig i längden snarare än för stunden. Altruismen är reciprok och något vi nu kallar för 'moral' lönar sig utan att våra gener varken vet eller bryr sig. Lägg där till ett språk och förmedling av tankar så att din biologi påverkar mitt psyke och vi har 'memer' som blir till en helt ny grundläggande enhet för selektion. Denna selektion är kulturell (vilket givetvis inte är onaturligt) och kan vara så dominerande att beteendemönster uppstår som inte är till individens gagn. På denna basis kan vi gissa oss till att moralen kan återupptäckas flera gånger kulturellt sett oberoende av varandra och även om dessa moraler kommer skilja sig åt i detaljerna, kommer de inte skilja sig åt i bevekelsegrund och ha flera beröringspunkter med varandra. Således är det generellt sett omoraliskt att döda en annan människa, t.ex., bara det att tankarna kring vad som är en människa har varierat stort. Dogmatiska moraliska ramverk som kristendomen är såklart ett resultat av evolution, i första handen hos memer men i det yttersta av gener. Just eftersom moralen inte är beroende av gener [inte i realtid iaf] är det fel att använda biologin för att dela upp människor inom själva moralen. Återigen, "är" implicerar _aldrig_ "bör". Människan är en aggressiv varelse också och det är i sak inte "sjukt" att döda, våldta, råna, kriga eller tortera varken i medicinsk eller annan betydelse men det är helt klart mot gängse moraliska principer. De som hävdar att moralen faller om man hittar biologisk förklaring resonerar dumt, de resonerar som om biologiska skillnader inte finns och om så fans skulle rasera själva moralen. Det är ett livsfarligt sätt att resonera eftersom det är labilt; hitta en biologisk skillnad mellan två människor och vips, moralen-grundad-på-älda-vilden-eller-vita-pappret implicerar plötsligt att människor inte är lika mycket värda! Meningen med modern moral är ju att den ska vara universell och bygger på lika värde. Ett lika moraliskt värde alltså, som är helt robust mot biologiska skillnader som inte bara kan finnas i teorin utan som vi redan vet en hel del om. Alla människor är lika mycket värda. Det är ett axiom, inte en konsekvens av att vi alla är exakt lika i biokemiskt hänseende. Sedan råkar axiomet ha tillkommit eftersom det lönat sig evolutionärt. Universellt, allmängiltigt och moraliskt.

Det var ungefär vad jag menade.

(Edit: En observant människa ser ju det förfelade i när kristna ser den moderna tiden som moraliskt förfall, att moralen blir svagare med tiden. Det är ju precis tvärt om - vi är mer moraliska idag än i forntiden, bara det att den dogmatiska kristna moralen råkar - paradoxalt nog - vara mer biologistisk än vad anhängarna själva förstår.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Herregud! Vad är meningen med att ha ett forum när MBY finns? Det är som att diskutera med en encyklopedi, allt man själv vet (eller tror sig veta) är överflödigt...

Hur som, åter till ämnet:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Folkvalda stifta lagar, lagar följs - The End.

Att någon moral skulle stå över lagarna tror jag inte på.

Jag tror inte riktigt att du förstår att lagar i grund och botten faktiskt bara är baserade just på vår moral och våra värderingar. Moralen står inte över lagen, moralen ÄR lagen. Att den sedan inte stämmer överens med alla medborgares moral är ju självklart, då det är svårt att hitta två människor med exakt samma värderingar. Vi kommer då till frågan om vem som "bestämmer", vilket för oss vidare till skillnaden mellan lagar i demokratiska samhällen i förhållande till andra. I en demokrati bygger lagarna på majoritetens moral (åtminstone vid det tillfälle de enskilda lagarna stiftades), medan lagar i t.ex. diktaturer i stället huvudsakligen speglar ländernas respektive ledares moral.

Sammanfattningsvis: Som MBY ganska utförligt förklarade, har vi sinne för moral av evolutionärt praktiska skäl och eftersom lagar är uttryck för lagstiftarens moral, kommer lagarna verka för att säkra dennes överlevnad, i första hand eller enbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
...
Anser ni några lagar borde tas bort eller ses över?
...

Jag anser att FRA-lagen samt IPRED-lagen borde tas bort då dom enligt mig bryter mot mänskliga rättigheter.

En annan lag är lagen om att man måste betala för att äga en TV-mottagare, den borde tas bort alt. ändras. Det vore mer lämpligt att betala för att man nyttjar tjänsten, skulle inte vara svårt att fixa rent praktiskt om dom bara ville.

Sen angående hjälmtvång för vuxna är det inte helt oproblematiskt då det antagligen skulle vara så att en andel av dessa cyklister istället skulle använda bilen. Då får man överväga vad som är bäst totalt sätt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Finns väldigt få onödiga lagar. Lagarna är konstruerade svart och vit för att man ska ha en fungernade juridiskt system där man kan dömas för ansvar. En viktig funktion hos många lagar är att förebygga brottslighet eller skada.

Bälteslagen t.ex. , den finns där för att folk som inte vill använda bältet ska vara lite rädda att åka dit och få böter. Därför så knäpper de på bältet. De behöver inte tycka det är för att det räddar liv men för att det inte är värt att riskera böter att köra utan. Skulle inte den lagen finnas så skulle även företag kunna spara in på bälten i vissa modeller och därmed omöjligöra för folk att använda bältet. Det finns en mäng fördelar med lagen alltså.

Däremot är lagen som sådan väldigt svår att övervaka. Det leder till att man relativt enkelt kan bryta mot den. Jättebra, det innebär inte att lagen skulle vara mer funktionell om man kopplade en kamera till förarsätet på bilen och filmar alla så att man ser om de bryter mot lagen. Lagen ska alltså vara i proportion till samhället och individen.

Finns många onödiga lagar som bygglov, sprittillstånd, restaurangtillstånd, hets mot folkgrupp, kassettersättning , diskrimineringslagar och vapeninnehavsförbud.

Dessa finns bara för att försvåra och göra det jobbigt för folk när detta kan skötas utmärkt utan statlig inblandning.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Anser ni några lagar borde tas bort eller ses över?

11 kap. 14 § regeringsformen bör göras om. I dagsläget stadgar den att om en föreskrift från riksdagen eller regeringen strider mot grundlagen på ett sätt som inte är uppenbart, ska den ändå tillämpas av domstol och offentliga organ. Föreskrifter som strider mot grundlagen ska ta mig fan inte tillämpas. Lagen finns enbart till för att skydda politiker från pinsamheter.

En av mina bekanta anser att 1 § avtalslagen bör göras om, eftersom modellen med anbud och accept vid slutande av avtal ibland är något förlegad. Jag håller med om att det i många fall blir krystat att tala om anbud och accept vad gäller saker som parkeringskostnader och vissa andra konsensualavtal.

I ett gammalt rättsfall flummade rätten till det så att anbudet ansågs vara själva parkeringsskylten, trots att den inte är riktad till en specifik adressat. Hittepå, skulle jag vilja säga.

Jag anser att den kommunala fastighetsavgiften som i realiteten är en statlig skatt bör tas bort. Det är en skatt på ägande som helt frångår skatteförmågeprincipens alla olika tolkningar. Skatt bör endast uppbäras vid förtjänst- eller konsumtionstillfälle. Skatt på ägande eroderar finanser. För övrigt blir all fastighetsskatt relativt godtycklig, eftersom marknadsvärden måste hittas på.

På straffrättens område kan jag säga grov kvinnofridskränkning, 4 kap. 4 a § 2 st. brottsbalken, bör tas bort i sin helhet. Den lagen är bara politisk. Det kan knappt sägas vara ett eget brott, utan bara en specialrubricering av grov fridskränkning. Tönterier.

Permalänk
Medlem

Jag bryter mot lagen nästan dagligen. Jag uttalar mig kritiskt mot nationens styre och ger uttyck för en syn på samhället där fri vilja, yttrande och åsiktsfrihet samt integritet skall värderas över makthavares självproklamerade rätt till att vara puckon.

Eller ja just ja, den lagen är inte satt i bruk än. Vad dumt av mig

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"The more corrupt the state, the more numerous the laws." - Cornelius Tacitus (55-117 A.D.)

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag bryter mot lagen nästan dagligen. Jag uttalar mig kritiskt mot nationens styre och ger uttyck för en syn på samhället där fri vilja, yttrande och åsiktsfrihet samt integritet skall värderas över makthavares självproklamerade rätt till att vara puckon.

Eller ja just ja, den lagen är inte satt i bruk än. Vad dumt av mig

Där har vi en mycket intressant fråga egentligen, om den lagen vore satt i effekt idag; vilka av er hade brutit mot den? Jag tänker lite scenariot i 1984 (George Orwell).

Tänk att samhället har en sorts tankepolis, du får helt enkelt enligt lagen inte tänka vissa tankar. Du kan göra det i smyg men risken är stor att du åker fast, hade jag brutit mot en sådan lag? Självklart.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Jag hade nog, så fort som möjligt, rånat ett vapenförråd och dragit ut i skogen för att starta en gerilla tillsammans med alla som vill följa med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Hur som, åter till ämnet:

Jag tror inte riktigt att du förstår att lagar i grund och botten faktiskt bara är baserade just på vår moral och våra värderingar. Moralen står inte över lagen, moralen ÄR lagen. Att den sedan inte stämmer överens med alla medborgares moral är ju självklart, då det är svårt att hitta två människor med exakt samma värderingar. Vi kommer då till frågan om vem som "bestämmer", vilket för oss vidare till skillnaden mellan lagar i demokratiska samhällen i förhållande till andra. I en demokrati bygger lagarna på majoritetens moral (åtminstone vid det tillfälle de enskilda lagarna stiftades), medan lagar i t.ex. diktaturer i stället huvudsakligen speglar ländernas respektive ledares moral.

Sammanfattningsvis: Som MBY ganska utförligt förklarade, har vi sinne för moral av evolutionärt praktiska skäl och eftersom lagar är uttryck för lagstiftarens moral, kommer lagarna verka för att säkra dennes överlevnad, i första hand eller enbart.

Nu börjar jag förstå hur du/ni tänker.

Men om vi nu skulle gå efter att moral är lagen, och att 52 % anser att det är okej att döda våldtäcktsmän och köra över pensionärer med skördetrösker. Ska detta vara okej och helt lagligt då? Majoriteten vill ju det och vi lever ju i en demokrati.

Att moralen är lagen är en fin tanke, men lite utopisk. Lagen måste alltid gälla och är man beredd att bryta lagen så får man vara väl medveten om att man får ta sitt straff. Genom demokratiska processer kan man ju självklart ändra lagen/moralen, men tills dess får man helt enkelt hålla fingrarna i styr.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Om en verklig majoritet skulle tycka att det är OK att döda våldtäktsmän och splatta pensiosar skulle det nog speglas av lagen, så det stämmer nog, ja. Visst ska man hålla "fingrarna i styr" och lyda lagen. Undantaget från detta skulle vara att lagen inte riktigt "hänger med" och av någon anledning inte speglar en stor grupp människors värderingar. Då kan man ta till med civil olydnad och kollektivt bryta mot lagen för att protestera mot den. Som MBY redan har sagt är detta bara vettigt om man är en väldigt stor grupp människor som gör det tillsammans, annars är man bara en helt vanlig brottsling.

Permalänk

jag laddar ner

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Om en verklig majoritet skulle tycka att det är OK att döda våldtäktsmän och splatta pensiosar skulle det nog speglas av lagen, så det stämmer nog, ja. Visst ska man hålla "fingrarna i styr" och lyda lagen. Undantaget från detta skulle vara att lagen inte riktigt "hänger med" och av någon anledning inte speglar en stor grupp människors värderingar. Då kan man ta till med civil olydnad och kollektivt bryta mot lagen för att protestera mot den. Som MBY redan har sagt är detta bara vettigt om man är en väldigt stor grupp människor som gör det tillsammans, annars är man bara en helt vanlig brottsling.

Då lagen fortfarande gäller så anser jag att den ska följas även om den är skit. T.ex fildelningen så är ju PP ett sätt att få lagen ändrad. Visst, ladda hem, men då får man allt stå för konsekvenserna om man åker dit. Hur definerar du stor grupp förresten? Majoritet i landet, eller bara allmänt stor? Extremvänstern kan klassas som en stor grupp och de vill uppenbarligen att det ska bli lagligt att kasta gatusten. Civil olydnad?

Jag har väl lite för fascistiska åsikter för att riktigt förstå det här. Och att det ska vara så svårt att stava våldtäktsmän ordentligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nu börjar jag förstå hur du/ni tänker.

Men om vi nu skulle gå efter att moral är lagen, och att 52 % anser att det är okej att döda våldtäcktsmän och köra över pensionärer med skördetrösker. Ska detta vara okej och helt lagligt då? Majoriteten vill ju det och vi lever ju i en demokrati.

Att moralen är lagen är en fin tanke, men lite utopisk. Lagen måste alltid gälla och är man beredd att bryta lagen så får man vara väl medveten om att man får ta sitt straff. Genom demokratiska processer kan man ju självklart ändra lagen/moralen, men tills dess får man helt enkelt hålla fingrarna i styr.

Nej, det är inte utopiskt, det är realiteten. Om 52% anser att det är ok så kommer nog lagen anpassas tillslut. Och bl.a. DÄRFÖR anser jag det ok att bryta mot lagen ifall den inte stämmer överens med ens egen moral. Jag måste ju handla efter vad jag tycker är rätt och riktigt, dvs. att INTE köra över pensionärer med skördetröskor, oavsett vad lagen säger. Jag skulle även hindra någon med våld som försökte det, även om det var olagligt. Den andra anledningen är att lagen är oflexibel.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, det är inte utopiskt, det är realiteten. Om 52% anser att det är ok så kommer nog lagen anpassas tillslut. Och bl.a. DÄRFÖR anser jag det ok att bryta mot lagen ifall den inte stämmer överens med ens egen moral. Jag måste ju handla efter vad jag tycker är rätt och riktigt, dvs. att INTE köra över pensionärer med skördetröskor, oavsett vad lagen säger. Jag skulle även hindra någon med våld som försökte det, även om det var olagligt. Den andra anledningen är att lagen är oflexibel.

Men nu utgår du ju ifrån att alla skulle ha någon "Superman-moral". Banditer och pedofiler har en annan moral än den typen du har, alternativt ingen moral alls! OG-ligan gick ju ut och sa att de inte har några problem att råna tanter med AK-47. "Only Business."

Hade alla samma moral som dig, så visst, då hade det varit realiteten. Men nu när det finns nå mycket pack och skräp i samhället så är det inget annat än en utopi.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men nu utgår du ju ifrån att alla skulle ha någon "Superman-moral". Banditer och pedofiler har en annan moral än den typen du har, alternativt ingen moral alls! OG-ligan gick ju ut och sa att de inte har några problem att råna tanter med AK-47. "Only Business."

Hade alla samma moral som dig, så visst, då hade det varit realiteten. Men nu när det finns nå mycket pack och skräp i samhället så är det inget annat än en utopi.

Nej, det gör jag inte. Vad tror du lagar baseras på, först och främst? Det verkar som att du utgår från att lagen följer din moralstandard (eller en bra moralstandard) och att den därför kan hindra omoraliska handlingar om alla följer den. Men vad säger att lagen ger påbud åt bra handlingar och förbjuder dåliga? Lagarna i Iran ser jag det nästan som en plikt att bryta mot, t.ex, men enligt ditt resonemang ska vi följa dem och stena ihjäl våldtagna kvinnor (har för mig att det var nått sånt fall för ett litet tag sedan).

P.S. Blanda inte ihop pedofiler och barnvåldtäktsmän. Den första innebär inte automatiskt det andra, och skillnaden ligger nog i deras olika moral. D.S.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Långt inlägg som inte sa speciell mycket.

Jag har lite svårt att se vart du vill komma med det där inlägget. Jag förstår att jag missuppfattade vad du menade i dina tidigare inlägg, men jag förstår inte riktigt vad det är du faktiskt tycker. Att vissa moralcodex växer fram parallellt i olika samhällen gör dem inte mer absoluta, bara mer gemensamma och lättare att komma överen om.

Att människans lika värde är ett axiom kan diskuteras. Det beror lite på vad man menar med 'värde'. I en konsekvensutilitaristisk syn så är alla människors lycka (t.ex.) lika värdefull, men en människa har också ett värde i sig beroende på hur mycket lycka den genererar i samhället i stort. Det kan t.ex. vara moraliskt försvarbart att offra en för en annan om slutprodukten är bättre. Kan man verkligen prata om lika värde då?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Re: Jag bryter visst mot lagen. Civil olydnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Finns ju många lagar här i vårat avlånga land, många av dessa lagar är till för att skydda oss medborgare och en del lagar är till för.. Ja just det, finns det lagar här som vi egentligen inte bryr oss något vidare om?

Så en del frågor poppar upp, vilka lagar bryter/struntar du i medvetet?
Går det att leva helt enligt lagen i alla lägen?

En del kanske hävdar att alla lagar ska följas nitiskt vare sig man vill eller inte, och en del av oss hävdar att om det inte finns något offer så bryter man inte mot lagen.

Ex på mindre brott som kan ses som harmlösa

*tog bort den röda gubben
cykla utan hjälm
åka bil utan bälte

Så, ni som kör lite för fort utan bälte osv eller kanske ni är helt 100% laglydiga. Ventilera och diskutera.

Civil olydnad är om du t.ex. kedjar dig fast vid ett Viggen-plan, inte att du medvetet försöker få ett Darwin-award.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag har lite svårt att se vart du vill komma med det där inlägget. Jag förstår att jag missuppfattade vad du menade i dina tidigare inlägg, men jag förstår inte riktigt vad det är du faktiskt tycker. Att vissa moralcodex växer fram parallellt i olika samhällen gör dem inte mer absoluta, bara mer gemensamma och lättare att komma överen om.

Well, räcker inte det? Du missuppfattade och jag förklarade. Gemensamma och lätta att komma överens om är ju precis vad det är, du måste inte se "absoluta" som någon religiös auktoritär smörja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Att människans lika värde är ett axiom kan diskuteras. Det beror lite på vad man menar med 'värde'. I en konsekvensutilitaristisk syn så är alla människors lycka (t.ex.) lika värdefull, men en människa har också ett värde i sig beroende på hur mycket lycka den genererar i samhället i stort. Det kan t.ex. vara moraliskt försvarbart att offra en för en annan om slutprodukten är bättre. Kan man verkligen prata om lika värde då?

Du faller i det naturalistiska felslutet. Vi talar inte om utilitarism utan vad de flesta intuitivt vet med sig. Och häng inte upp dig på "de flesta" i betydelsen "det finns folk som tycker annorlunda".

Vad vi menar med "värde" blir en felställd frågeställning då värdet liksom definierats av moralen, inte tvärt om. Upplysningstanken har infört människors lika värde som ett axiom, inte som en slutsats baserad på nytta, biologi eller whatever. Det är ju just om man drar in saker som nytta eller det faktum att vi inte är oskrivna blad, att vi är olika intelligenta, olika starka och på det hela taget har olika förutsättningar, som det mynnar ut i pannkaka. Problemet blir ju att man går bakvägen och påstår att detta axiom gör att människor alla har samma förutsättningar och därefter drar slutsatsen att inga skillnader finns. En sådan hållning faller då skillnaden faktiskt finns där. Därför är alla människor lika mycket värda, för att vi inte baserar detta på förutsättningar och egenskaper!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Jag bryter visst mot lagen. Civil olydnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Civil olydnad är om du t.ex. kedjar dig fast vid ett Viggen-plan, inte att du medvetet försöker få ett Darwin-award.

Är du säker? Begreppet kanske inte har en fast definition men jag skulle säga att det krävs att flera personer surrar sig fast vid ett/flera viggenplan utan att ha forcerat sig in på en militärbas för att det ska kallas för civil olydnad. Det är liksom något i första hand man underlåter att göra fast man borde, inget man gör fast man inte får. Piloter en masse som vägrar bemanna sitt stridsflyg kanske?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Jag bryter visst mot lagen. Civil olydnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Är du säker? Begreppet kanske inte har en fast definition men jag skulle säga att det krävs att flera personer surrar sig fast vid ett/flera viggenplan utan att ha forcerat sig in på en militärbas för att det ska kallas för civil olydnad. Det är liksom något i första hand man underlåter att göra fast man borde, inget man gör fast man inte får. Piloter en masse som vägrar bemanna sitt stridsflyg kanske?

Menar du att man ensam inte kan idka civil olydnad? Om sådant är fallet, håller jag inte med dig. Sedan vet jag inte om jag tycker att det är jättestor principiell skillnad mellan att aktivt göra något och underlåtelse att göra något. Att inte göra något är ju också ett aktivt val.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Civil olydnad tycker jag i vart fall handlar om att man har ett uppsåt till samhälls/politisk kritik i sitt handlande. Att inte ha bältet på sig är väl civil olydnad om man nu verkligen gör det för att man anser lagen är felaktig eller orättvis, det är däremot inte civil olydnad om man gör det av ren lathet, bara för att man känner för det eller för att man inte tror sig åka dit.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Jag bryter visst mot lagen. Civil olydnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Menar du att man ensam inte kan idka civil olydnad? Om sådant är fallet, håller jag inte med dig. Sedan vet jag inte om jag tycker att det är jättestor principiell skillnad mellan att aktivt göra något och underlåtelse att göra något. Att inte göra något är ju också ett aktivt val.

Jo, förvisso är underlåtelse också ett aktivt val, men jo, jag menar nog att begreppet "civil olydnad" framstår som tydligare om det är fler inblandade. Som jag sa saknas nog en formell definition av "civil olydnad" och det är ju inte en juridisk term, men min magkänsla eller språkkänsla förutsätter att det finns fler inblandade. En annan sak är att civil olydnad inte görs för omedelbar egen vinnings skull, varvid t.ex. skattefusk faller bort men kanske inte att inte lämna in deklarationen. Syftet är ju icke-våld och att man teoretiskt sätt ska ta konsekvenserna av sitt handlande, men styrkan av mängden som gör det minskar risken att man faktiskt kommer att ta konsekvenserna. Visst, det utesluter inte att en person kan idka civil olydnad, men denne kommer antagligen då straffas.

Jag tycker alltså att det finns en gradskillnad, inte artskillnad, mellan ensam idkare och flera aktörer. Förutom icke-våldsprincipen finns ju iden om att själva brottet ska vara fullkomligt isolerat, man ska inte behöva göra intrång (om inte intrånget i sig hör till) för att komma åt att "idka civil olydnad", varvid underlåtelse låter rimligare än aktiv aktion även om det inte utesluter aktion.

Begreppet som sådant kom från Thoreau (http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_David_Thoreau) som klassade det som ett civilt motstånd mot t.ex. ett myndighetsbeslut eller lag. Även om plural inte finns hos honom explicit läser åtminstone jag in en sådan.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du faller i det naturalistiska felslutet. Vi talar inte om utilitarism utan vad de flesta intuitivt vet med sig. Och häng inte upp dig på "de flesta" i betydelsen "det finns folk som tycker annorlunda".

Vad vi menar med "värde" blir en felställd frågeställning då värdet liksom definierats av moralen, inte tvärt om. Upplysningstanken har infört människors lika värde som ett axiom, inte som en slutsats baserad på nytta, biologi eller whatever. Det är ju just om man drar in saker som nytta eller det faktum att vi inte är oskrivna blad, att vi är olika intelligenta, olika starka och på det hela taget har olika förutsättningar, som det mynnar ut i pannkaka. Problemet blir ju att man går bakvägen och påstår att detta axiom gör att människor alla har samma förutsättningar och därefter drar slutsatsen att inga skillnader finns. En sådan hållning faller då skillnaden faktiskt finns där. Därför är alla människor lika mycket värda, för att vi inte baserar detta på förutsättningar och egenskaper!

Värdet definieras väl ändå av värderaren?

Det är ingen som har dragit några sådana slutsatser (eller, inte jag iaf.). Jag VET att vi är olika och drar därför slutsatsen att axiomet är felaktigt. Det är taget ur luften, ett derivat från en idealistisk tanke om alla människors lika värde inför varandra och saknar verklighetsförankring. Jag har mycket lättare att ta till mig utilitaristiska "axiom" eller mål som lyckomaximering eller maximering av lyckans medelvärde.

På vilket sätt anser du att jag faller i det naturalistiska felslutet? Jag har inte någonstans sagt att ett beteende som är förklarbart eller biologiskt rimligt är ett bra eller korrekt beteende. Är det ändå inte DU som faller i det naturalistiska felslutet när du hänvisar till vad de flesta "intuitivt" vet med sig?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Värdet definieras väl ändå av värderaren?

Det är ingen som har dragit några sådana slutsatser (eller, inte jag iaf.). Jag VET att vi är olika och drar därför slutsatsen att axiomet är felaktigt. Det är taget ur luften, ett derivat från en idealistisk tanke om alla människors lika värde inför varandra och saknar verklighetsförankring. Jag har mycket lättare att ta till mig utilitaristiska "axiom" eller mål som lyckomaximering eller maximering av lyckans medelvärde.

På vilket sätt anser du att jag faller i det naturalistiska felslutet? Jag har inte någonstans sagt att ett beteende som är förklarbart eller biologiskt rimligt är ett bra eller korrekt beteende. Är det ändå inte DU som faller i det naturalistiska felslutet när du hänvisar till vad de flesta "intuitivt" vet med sig?

Du gjorde ju det igen! "Jag VET att vi är olika drar därför slutsatsen att axiomet är felaktigt", fortsättningen är att människor inte är lika mycket värda. Men "värde" är ju inget vi i detta fall mäter i kronor eller merit utan ett grundantagande för att få någon ordning i båten. Det är ju just när man börjar diskutera värdet som det hemfaller åt vad jag tidigare beskrev: paradoxer å ena sidan, eller någon subjektiv idé om själva begreppet "moral".

Att människor har olika ekonomiskt värde eller är olika värda vid olika situationer (t.ex. merit och arbetsintervjuer) är en helt annan sak än idén om lika moraliskt värde! Du får inte förväxla dessa två oöversättbara 'värden' med varandra. På arbetsmarkanden kan man värdera folk i olika kompetenser, i politiken efter deras impact, i det akademiska efter hur smarta och kunniga de är eller rent krasst räkna grundämnen och extrahera det rena materialvärdet. Det finns alltså inget meningsfullt entydigt "värde" som man frukbart bygger moral på annat än "människovärdet" som är helt oavhängigt "verkligheten". Det är inte idealistiskt, det är för att komma till rätta med allsköns idealism där man antingen översätter något värde som helst (t.ex. ekonomiskt eller HR) till moral eller gör det omvända och översätter moral till den fysiska verkligheten. Då hamnar man i diverse felslut, i paradoxer och subjektivitet.

Är det så att du helt enkelt inte vill använda det begreppet? I så fall är det ju ruta ett igen kanske för dig, men inte för mänskligheten i stort. Det är ju som jag tidigare sa inte så att om en eller flera människor väljer en annan moral eller synsätt, så faller tanken på människors lika värde. Att människor inte är lika mycket värda i ekonomisk eller annan saklig mening är ju en trivial observation. Menar du att denna trivialitet har missats av alla som säger att människor är lika mycket värda? Du talar om fel värde. Om man bygger en förment 'moral' på dessa värden händer just detta att man just inte kommer någon vart. Då tar man en aspekt och förnekar de andra och hemfaller åt att förneka den mänskliga naturens biologi, babbla om den ädle vilden eller något sådant.

Konkret nu: De flesta människor tycker att människovärdet är något universellt. För att det inte ska bli pannkaka kan man inte ha den hållningen och samtidigt utgå från ett värde i ekonomiska eller andra termer med mindre än att man förnekar t.ex. ekonomiska värdens bärighet på ekonomin själv. Människor _kan inte_ vara lika mycket värda samtidigt som det värdet mäts i pengar, intelligens eller något annat. Om man då ska tala om ett människovärde, vilket de flesta gör sedan upplysningen [paradoxalt nog kommer ju tanken just för att man upptäckte konkreta likheter mellan individer. Svarta som vita har hjärtan och lungor på samma ställe, kungar har inte blått blod, etc, etc].

När någon säger "människovärde" menar hon ju just det och inte "ekonomiskt värde" och människovärdet minskar inte om du är en dummare individ eller ökar för att du är smartare. Skulle vi använda andra direkta mätbara värden skulle moral inte behövas alls, eller så skulle vi behöva förneka att det värdet kan variera eller något annat dumt (det kan inte variera, alltså måste människor vara ett oskrivet ark vid födseln, etc, etc, och andra ovetenskapligheter).

Edit: Observera att moral inte är någon platt institution. Det går att se flera nivåer, att överlagra och flytta tyngdpunkten. Alltså är det i sak inte t.ex. utilitarism jag argumenterar mot, det kan mycket väl finnas goda argument för utilitarism eller andra filosofier och de kan ha giltighet utan att det ändrar vad jag sa. Det påverkar t.ex. inte alls de "kategoriska imperativet" eller "sociala kontraktet". Det enda jag egentligen säger är att om man grundar sin moral på A, slutar det med att man förnekar As betydelse i sig självt. Om människovärdet baseras på allas lika förutsättningar, faller _antingen_ människovärdet _eller_ alla idéer om olika förutsättningar. Vi _vet_ att olika förutsättningar är en realitet, men vill kanske ändå inte påstå att människor är olika mycket värda. Därför säger vi att människovärdet inte baseras på förutsättningar. Vad som är en moralisk handling eller inte kan vara föremål för helt andra idéer, filosofier och moralskolor.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, det gör jag inte. Vad tror du lagar baseras på, först och främst? Det verkar som att du utgår från att lagen följer din moralstandard (eller en bra moralstandard) och att den därför kan hindra omoraliska handlingar om alla följer den. Men vad säger att lagen ger påbud åt bra handlingar och förbjuder dåliga?

Jag tror att lagarna utgår från en moralstandard. Bra är subjektivt. Jag kommer antagligen inte tycka om amerikanska eller kinesiska lagar, men lik förbannat måste jag följa dom. Även fast de bryter mot min moral.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Lagarna i Iran ser jag det nästan som en plikt att bryta mot, t.ex, men enligt ditt resonemang ska vi följa dem och stena ihjäl våldtagna kvinnor (har för mig att det var nått sånt fall för ett litet tag sedan).

Yes, då de lagarna säger så. Men det betyder inte att jag tycker om dem, bara att man måste acceptera dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
P.S. Blanda inte ihop pedofiler och barnvåldtäktsmän. Den första innebär inte automatiskt det andra, och skillnaden ligger nog i deras olika moral. D.S.

Hehe, har en förmåga att blanda ihop begreppen lite. Syftade såklart på barnvåldtäktsmän.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Hmm..., när jag googlade det naturalistiska felslutet tidigare idag kom jag till nån sida som i princip beskrev "Appeal to nature", varför jag invände. Nu hittade jag rätt, men jag ser inte riktigt nått problem i det. Frågan är inte öppen eftersom vi per definition har sagt att, som i artikeln, "A är god om A maximerar lycka, och vice versa." Om vi fortfarande anser att frågan är öppen så använder vi ju inte den definition av "god" vi precis skapade, utan nån känsla för vad "god" är! Alltså: The Naturalistic Fallacy != Fallacy.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du gjorde ju det igen! "Jag VET att vi är olika drar därför slutsatsen att axiomet är felaktigt", fortsättningen är att människor inte är lika mycket värda. Men "värde" är ju inget vi i detta fall mäter i kronor eller merit utan ett grundantagande för att få någon ordning i båten. Det är ju just när man börjar diskutera värdet som det hemfaller åt vad jag tidigare beskrev: paradoxer å ena sidan, eller någon subjektiv idé om själva begreppet "moral".

Givetvis blir det ingen paradox med lika människovärde eftersom det inte har någon verklighetsförankring. Det är en cirkelargument, en tom definition. Människovärdesprincipen är en idé att om vi antar att alla människor har lika värde (Vilket är felaktigt ur ALLA synpunkter som har med termen 'värde' och dess betydelse att göra. Menar man nått annat än värde (som bestäms av en värderare) bör man säga det.) och behandlar dem därefter så får vi en bra värld. Men det är inte så enkelt, och därför är människovärdesprincipen ett dåligt moraliskt riktmärke. Det är en bra utgångspunkt, det håller jag med om, men inget riktmärke.

En subjektiv idé om begreppet moral (eller vad som är bra moral) tror jag vi får leva med, för det är precis det det är. Du kommer inte runt det genom en tom definition om människovärde.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Att människor har olika ekonomiskt värde eller är olika värda vid olika situationer (t.ex. merit och arbetsintervjuer) är en helt annan sak än idén om lika moraliskt värde! Du får inte förväxla dessa två oöversättbara 'värden' med varandra. På arbetsmarkanden kan man värdera folk i olika kompetenser, i politiken efter deras impact, i det akademiska efter hur smarta och kunniga de är eller rent krasst räkna grundämnen och extrahera det rena materialvärdet. Det finns alltså inget meningsfullt entydigt "värde" som man frukbart bygger moral på annat än "människovärdet" som är helt oavhängigt "verkligheten". Det är inte idealistiskt, det är för att komma till rätta med allsköns idealism där man antingen översätter något värde som helst (t.ex. ekonomiskt eller HR) till moral eller gör det omvända och översätter moral till den fysiska verkligheten. Då hamnar man i diverse felslut, i paradoxer och subjektivitet.

Se ovan angående paradoxer. Ärligt talat, hela snacket om människorvärde liknar kristna som talar om att Gud är utanför vår verklighet och därför inte behöver förklaras med vanliga kriterier. Du får gärna definiera människo'värde' så att begreppet blir meningsfullt, för att bara säga att alla har lika mycket av det säger ingenting.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Är det så att du helt enkelt inte vill använda det begreppet? I så fall är det ju ruta ett igen kanske för dig, men inte för mänskligheten i stort. Det är ju som jag tidigare sa inte så att om en eller flera människor väljer en annan moral eller synsätt, så faller tanken på människors lika värde. Att människor inte är lika mycket värda i ekonomisk eller annan saklig mening är ju en trivial observation. Menar du att denna trivialitet har missats av alla som säger att människor är lika mycket värda? Du talar om fel värde. Om man bygger en förment 'moral' på dessa värden händer just detta att man just inte kommer någon vart. Då tar man en aspekt och förnekar de andra och hemfaller åt att förneka den mänskliga naturens biologi, babbla om den ädle vilden eller något sådant.

Nej, jag menar inte att den trivialiteten har missats av alla som säger att människor är lika mycket värda. Vad jag menar är att människors lika värde är något som de har blivit itutade sen barnsben utan att reflektera över det. Det har inte ens någon formell definition.

"While dignity is a term with a long philosophical history, it is rarely defined outright in political, legal, and scientific discussions. International proclamations have thus far left dignity undefined, and scientific commentators, such as those arguing against genetic research and algeny, cite dignity as a reason but are ambiguous about its application." - Wikipedia

På din första fråga; Nej, jag vill inte använda begreppet eftersom det är meningslöst och saknar betydelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Konkret nu: De flesta människor tycker att människovärdet är något universellt.

Se ovan! Fråga vem som helst! Ingen vet vad det är utom att alla har lika mycket av det! Men det är universellt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
För att det inte ska bli pannkaka kan man inte ha den hållningen och samtidigt utgå från ett värde i ekonomiska eller andra termer med mindre än att man förnekar t.ex. ekonomiska värdens bärighet på ekonomin själv. Människor _kan inte_ vara lika mycket värda samtidigt som det värdet mäts i pengar, intelligens eller något annat. Om man då ska tala om ett människovärde, vilket de flesta gör sedan upplysningen [paradoxalt nog kommer ju tanken just för att man upptäckte konkreta likheter mellan individer. Svarta som vita har hjärtan och lungor på samma ställe, kungar har inte blått blod, etc, etc].

När någon säger "människovärde" menar hon ju just det och inte "ekonomiskt värde" och människovärdet minskar inte om du är en dummare individ eller ökar för att du är smartare. Skulle vi använda andra direkta mätbara värden skulle moral inte behövas alls, eller så skulle vi behöva förneka att det värdet kan variera eller något annat dumt (det kan inte variera, alltså måste människor vara ett oskrivet ark vid födseln, etc, etc, och andra ovetenskapligheter).

Vem argumenterar du mot här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Edit: Observera att moral inte är någon platt institution. Det går att se flera nivåer, att överlagra och flytta tyngdpunkten. Alltså är det i sak inte t.ex. utilitarism jag argumenterar mot, det kan mycket väl finnas goda argument för utilitarism eller andra filosofier och de kan ha giltighet utan att det ändrar vad jag sa. Det påverkar t.ex. inte alls de "kategoriska imperativet" eller "sociala kontraktet". Det enda jag egentligen säger är att om man grundar sin moral på A, slutar det med att man förnekar As betydelse i sig självt. Om människovärdet baseras på allas lika förutsättningar, faller _antingen_ människovärdet _eller_ alla idéer om olika förutsättningar. Vi _vet_ att olika förutsättningar är en realitet, men vill kanske ändå inte påstå att människor är olika mycket värda. Därför säger vi att människovärdet inte baseras på förutsättningar. Vad som är en moralisk handling eller inte kan vara föremål för helt andra idéer, filosofier och moralskolor.

Människovärdet faller.

"Vi _vet_ att olika förutsättningar är en realitet, men vill kanske ändå inte påstå att människor är olika mycket värda. Därför säger vi att människovärdet inte baseras på förutsättningar."

Här, precis det här, är det jag menar när jag refererar till kristnas snack om att Gud är "utanför" världen. Du (många med dig) har en känsla av att alla SKA ha samma värde, för det är så vi är uppfostrade. Men när vi tittar på världen ser vi att vi är olika, vissa är givmilda, goda och omhändertagande medan andra är elaka, onda och destruktiva. Människovärdesprincipen går inte ihop med världen! Så vad gör vi? Jo, vi kopplar isär de två, för att vi vill hålla kvar vid vår idealbild! Människovärde blir en tom meningslös definition, en fix idé vi klänger kvar vid för att det känns bra, känns tryggt. Vi gör om ett "bör" till ett "är", byter ut betydelsen av ordet (till ingen alls) men behåller själva ordet. Intellektuell kullerbytta, vi är alla nöjda! Tadaa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag tror att lagarna utgår från en moralstandard. Bra är subjektivt. Jag kommer antagligen inte tycka om amerikanska eller kinesiska lagar, men lik förbannat måste jag följa dom. Även fast de bryter mot min moral.

Yes, då de lagarna säger så. Men det betyder inte att jag tycker om dem, bara att man måste acceptera dem.

Då tycker jag du ska skaffa lite civilkurage, stå för dina åsikter och handla därefter. Det finns inga måste:n.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?