Windows 7 utan Internet Explorer i Europa

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 utan Internet Explorer i Europa

Till följd av tidigare domar mot företaget väljer Microsoft att inte inkludera webbläsaren Internet Explorer i europeiska versioner av Windows 7.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tack!

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem

tacka mac!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att detta leder till att de sista sidorna som inte accepterar något annat än IE ändrar sig nu. Fast å andra sidan lär det inte vara någon skillnad. Istället för att IEs ikon ligger på skrivbordet när du startar Windows så kommer det vara en direktlänk för att installera, uppdatera och sätta IE till standardwebbläsare. Undrar om det blir någon egentlig ändring.

Permalänk

Firefox FTW!

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem

Men hur ska man kunna ladda ner en alternativ webbläsare då? Då får man väl ändå ladda ner IE via windows update (antar att den kommer upp där) och sen ladda ner en läsare med den, om man inte redan har en installationsfil lokalt.

Bra annars, då kanske man slipper att vissa program (tex MSN) alltid vill använda IE även om firefox är standard.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Google Chrome

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk
Medlem

Om man inte har någon webbläsare, hur ska man då kunna ta sig ut på internet och ladda ned en annan webbläsare än IE? O__o

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk

Fy vad bra:D valmöjligheten..därför Win7 är bättre Vista drar bara kraft för att explorer är med från början

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanityyy
Om man inte har någon webbläsare, hur ska man då kunna ta sig ut på internet och ladda ned en annan webbläsare än IE? O__o

Shareware disketten från PC för alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanityyy
Om man inte har någon webbläsare, hur ska man då kunna ta sig ut på internet och ladda ned en annan webbläsare än IE? O__o

Ett sätt kan väl vara Windows Update?

Jag väljer Opera! Lättnavigerat som attan!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju att de skriver "någon annan av konkurrenterna" IE har väll aldrig vart bra enligt mig. Och det var innan jag ens visste om att skiten var full me säkerhetshål. Dem kanske är fixade vid det här laget, men firefox har aldrig gett mig problem, så jag ser inte anledningen att gå tillbaka.. Och så är det ju Microsoft också..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

Fruktansvärt löjligt. MS borde väl fan få bestämma vad dom vill ha i SIN produkt? Facistfasoner.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

Dumt. Microsoft ska väl självklart få distribuera en webbläsare till sitt OS. Det är deras produkt. Det blir ju dessutom jäkla krångligt att få in en annan läsare utan någon där från början.

Då tycker jag att Apple inte ska få skicka med Safari heller.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tycker detta är fruktansvärt löjligt. Varför skulle de inte få lov att slänga in en produkt som de har utvecklat i en annan produkt som de utvecklat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Dumt. Microsoft ska väl självklart få distribuera en webbläsare till sitt OS. Det är deras produkt. Det blir ju dessutom jäkla krångligt att få in en annan läsare utan någon där från början.

Då tycker jag att Apple inte ska få skicka med Safari heller.

Förutom att det lilla problemet att microsoft i runda slängar har 90 % av marknaden och apple 10 %...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Dumt. Microsoft ska väl självklart få distribuera en webbläsare till sitt OS. Det är deras produkt. Det blir ju dessutom jäkla krångligt att få in en annan läsare utan någon där från början.

Då tycker jag att Apple inte ska få skicka med Safari heller.

Det handlar om att microsoft använder sin monopolställning på OS marknaden för att hjälpa ett annat program bli mer populärt. Det är de som är olagligt. Också därför OSX kan ha med safari osv, de har ju inte monopol

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Tycker faktist Microsoft sak få göra som de vill.

Hade jag utvecklat OS så hade väl jag också viljat att alla ska använda mitt surfprogram.

VIsst är det assbra med korkurans och det behöver vi för att få vettiga priser, och drivande kfrafter för utveckling.

Men Micrsoft ska få ha alla program de vill ha installerat i sina OS. De kan man likagärna säga de ska ha Linux och Mac's operativssytem på skivan med så användraren ska få välja vad de vill installera. Om man verkligen drar ut på det.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Nästa version kanske kommer utan Notepad, Calculator, paint, wordpad, utforskare, fönsterhanterare och andra saker också!

Jättebra idé!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sägs på IDG.se's hemsida att det är upp till OEM tillverkaren eller datorbutiken att installera valfri webbläsare och sen sälja datorerna:).

Men vi som köper win 7 retail och bygger egen dator? Hur i helvete ska det gå till hade dem tänkt sig? *edit. som skrivet längre upp är det lite av fascistfasoner, sluta upp med det där skiten nu förfan!.

Hela tanken och sättet är ju bara motbjudande, MS har utvecklat en webbläsare och som de valt att implentera i SINA EGNA OS, varför ska dem då inte få göra det ? äcklande faktiskt!.

Må vara så att MS har 90% av marknaden men det är skitsamma, en vanlig svensson kanske inte fattar mkt alls och tänker inte alls mkt på annat än att det så gå och surfa!, och om de sen är vana vid IE6/7/8 och sen helt plötsligt får t.ex Opera... hur reagerar de då?

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är en webbläsare en lika stor del av att operativsystem av windows typ som notepad eller kalkulatorn.
En ren självklarhet att det ska finnas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Förutom att det lilla problemet att microsoft i runda slängar har 90 % av marknaden och apple 10 %...

Så bara för att Apple är mindre så ska de särbehandlas? Apple är ju ännu mer jobbiga som bara tillåter att man kör deras hådvara. Tänk om Microsoft skulle hitta på något liknande, jävlar vad det skulle höjas röster.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hur ska man kunna ladda ner IE eller FF om man inte har nån webbläsare alls?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Hur ska man kunna ladda ner IE eller FF om man inte har nån webbläsare alls?

Som jag skrev,

Sägs på IDG.se's hemsida att det är upp till OEM tillverkaren eller datorbutiken att installera valfri webbläsare och sen sälja datorerna.

Sen om det stämmer eller inte det vet man ju inte..

Permalänk
Medlem

Det finns många sätt som man borde tvinga Microsoft att inte utnyttja sin starka ställning, detta är dock bara korkat tycker jag.
Tvinga dom att öppna upp olika format och olika lösningar istället.
Detta är idioti!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Som jag skrev,

Sägs på IDG.se's hemsida att det är upp till OEM tillverkaren eller datorbutiken att installera valfri webbläsare och sen sälja datorerna.

Sen om det stämmer eller inte det vet man ju inte..

Men om du har en dator utan förinstallerat windows?
Eller om datorbutiken valt att inte installera någon webbläsare?

Permalänk
Entusiast

Jag köper en bil, men dem skickar inte med någon ratt för att EU har bestämt att original-ratten ger biltillverkaren en för stor fördel på ratt-marknaden.

Jag får väl köra bilen till en ratt-butik och skaffa en ratt:
Ratt med öppen standard, Kromad ratt, eller en original-ratt.

Hmm... hur tar jag bilen till ratt-butiken nu då?
Ah!... jag tar min andra bil och åker dit. skaffar en ratt, åker tillbaka och installerar den nya ratten. Besvärligt att göra på det här sättet, men fungerar.
Jag slapp ju i alla fall original-ratten som inte sitter 100% säkert.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Jag köper en bil, men dem skickar inte med någon ratt för att EU har bestämt att original-ratten ger biltillverkaren en för stor fördel på ratt-marknaden.

Jag får väl köra bilen till en ratt-butik och skaffa en ratt:
Ratt med öppen standard, Kromad ratt, eller en original-ratt.

Hmm... hur tar jag bilen till ratt-butiken nu då?
Ah!... jag tar min andra bil och åker dit. skaffar en ratt, åker tillbaka och installerar den nya ratten. Besvärligt att göra på det här sättet, men fungerar.
Jag slapp ju i alla fall original-ratten som inte sitter 100% säkert.

+1

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Hur ska man kunna ladda ner IE eller FF om man inte har nån webbläsare alls?

Om man absolut inte vill installera IE för att tanka någon annan läsare får man använda den inbyggda FTP-klienten i Windows. Förutsatt att den finns med då givetvis.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev förra gången det stod om detta:

Citat:

Så utomordentligt löjligt. Visserligen vore det trevligt att kunna ta bort internet explorer helt och hållet om man skulle vilja det (inte för att jag förstår hur det skulle gå till med tanke på att det verkar vara samma program som windows explorer), men att tvinga Microsoft att presentera sina konkurrenters produkter... vilket slöseri med tid.

Ska de tvinga MS att ta bort ljudinspelaren och notepad också?

SysGhost, snyggt formulerat!

Jag fattar faktiskt ändå inte vad det spelar för roll vilken läsare man använder, för tillverkarna också. Jag får ingen reklam i Firefox som jag inte skulle ha fått med någon annan webläsare, och Firefox kostar inte heller något att ladda ner, så vad tjänar Mozilla på att jag använder Firefox och inte Explorer?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12