Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Körs SATA i AHCI läge?

Nej, det gör det inte.
Måste erkänna att jag tycker det är lite krångligt , sidan: Integrated Peripherals i bios är inget plats jag har tillbringat tid vid.
Men du/någon får hjärna berätta hur jag går till väga, måste jag inte byta drivrutin osv.
Vill minnas att jag provade något AHCI läge för nåt år sedan och det vart pannkaka av alltihop, vid boot börjades hårddiskar läsas upp men kom aldrig förbi windows startscreen, känns jobbigt om man inte vet exakt hur att gå till väga.
Kanske finns det någon enkel lättsmält guide hur man går tillväga, ifall flera steg är inblandade alltså.

Så här ser i alla fall bios ut, menar du endast valet längst upp på denna sida, eller är fler steg inblandade med drivrutiner samtidigt som Windows installeras osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Ändrar du till AHCI så måste du installera om Windows väl..

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Nej, det gör det inte.
Måste erkänna att jag tycker det är lite krångligt , sidan: Integrated Peripherals i bios är inget plats jag har tillbringat tid vid.
Men du/någon får hjärna berätta hur jag går till väga, måste jag inte byta drivrutin osv.
Vill minnas att jag provade något AHCI läge för nåt år sedan och det vart pannkaka av alltihop, vid boot börjades hårddiskar läsas upp men kom aldrig förbi windows startscreen, känns jobbigt om man inte vet exakt hur att gå till väga.
Kanske finns det någon enkel lättsmält guide hur man går tillväga, ifall flera steg är inblandade alltså.

Så här ser i alla fall bios ut, menar du endast valet längst upp på denna sida, eller är fler steg inblandade med drivrutiner samtidigt som Windows installeras osv.

http://img196.imageshack.us/img196/5355/x58ud5bios.jpg

Jag har inte provat med Windows 7 men det borde bara vara att aktivera. Sedan Vista har ju Windows något slags standarddrivare för lagringi AHCI-läge vad jag förstått.

Jag kör AHCI på både chipset samt övriga SATA/eSATA-kontrollers på mitt moderkort, kanske förklarar den lite högre prestandan.

Men ja, prova om du kan aktivera AHCI bara. Fungerar det inte så ska det bara vara att ställa tillbaks till det som var inställt på innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Där har du nog svaret.

Utan AHCI får du inte heller tillgång till NCQ och random-prestandan för X25-M kan lida en aning (en av de få SSD-n som har NCQ stöd?).

Siffror för G1 disken som självklart kan skilja sig från kontroller till kontroller också:

http://www.pcper.com/article.php?aid=669&type=expert&pid=3

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

fark, en smart grej är att, om du har 2 st kontrollrar, du kan installera AHCI-drivrutinen på den ena kontrollern medan OS-disken sitter på den andra och sen flyttar du bara över OS-disken
till kontrollern som du satt i AHCI-läge. Blir rätt lite trassel då iaf...

Har min X25-M inkopplad nu iaf. Kör lite tester för att se vilken kontroller som är bäst. Testade att lägga in Gothic 3 på SSD:n och det laddade ju lite fortare. Återkommer med rapport...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Slog till nu iallafall och beställde en disk från clickok. Hoppas dom får iväg den idag

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Nu har jag fått min disk!

Installerat Windows 7 och håller på att kopiera runt data atm.

Tanken är att "uppbyggnaden" av systemet ska bli såhär:

¤ SSD
> OS
> Bilder/dokument/Musik
> Nått favoritspel
> Småprogram <10mb.
> Photoshop och dreamweaver.
> Tweaks - Stängt av defragmentering och cache-fil. Spotify-cachen på en vanlig disk.

¤ Övriga HDD's
> Filmer/Spel
> "Stora" program.
> Officepaketet? Outlook ligger väll och skriver en massa till disken..

Vad tror ni om den setupen? Något man kan förbättra?

// Oscar

Flytta office till SSD, outlook prestandarden är extrem skillnad

Samt swap/page file behövs tyvärr fast man har 8gb ram

Några spel (tex DoW 2) kräver en minimum swap fil på 1.5gb för att starta fast man har 16gb ram :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ser bra ut, tänkt köra något liknande själv förutom spelfritt på SSD, alla program på SSD och pagefile på mekanisk disk. Vissa program behöver trots allt den. Sedan har jag reserverat 15GB till Ubuntu med.

Bilder och musik kan ju gott ligga på mekanisk disk annars, du nämnde att din musik tog 100mb bara men dina bilder kan ju vara något större. Är det stora filer du använder i Photoshop så bör de ju ligga kvar. Själv har jag en stor work-katalog som kommer hamna på min SSD.

Alla bilder är tillsammans runt 8gb, men med W7's "bibliotek's" funktion kunde jag utan problem ha en bildmapp med olika källor, så lade de stora bildmapparna på en mekanisk disk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Flytta office till SSD, outlook prestandarden är extrem skillnad

Samt swap/page file behövs tyvärr fast man har 8gb ram

Några spel (tex DoW 2) kräver en minimum swap fil på 1.5gb för att starta fast man har 16gb ram :/

Jepp, office får ligga på SSD:n.

Jag har kört utan swap enda sedan jag uppgraderade till 8gb, och har faktiskt inte märkt av något program som inte fungerat pga. det. Har kanske haft tur men så länge det fungerar för mig så får swapfilen vara av!

// Oscar

Permalänk

Va in och hämtade min SSD idag på ClickOK. Har precis installerat W7 RTM nu. Satte på ACHI i bios , fick för mig att jag läste det nånstans att man skulle köra med det, har jag fel kanske ?

Körde Windows Poängprogram och fick 7.5 nu iallafall. En fin ökning på disken jämfört med 5.9 tidigare

Hur fixar jag en swapfil ? Kommer köra med min Samsung 750gb som lagringsdisk så kan lägga en fil där isåfall...

Visa signatur

Permalänk

Swap-filen på en ramdisk är att rekommedera. Finns en bra SSD guide här:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?p=3188...

Är fruktansvärt nöjd men mina inteldiskar, känns som att det blir inköp av en tredje disk när augusti-lönen dyker upp

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Där har du nog svaret.

Utan AHCI får du inte heller tillgång till NCQ och random-prestandan för X25-M kan lida en aning (en av de få SSD-n som har NCQ stöd?).

Siffror för G1 disken som självklart kan skilja sig från kontroller till kontroller också:

http://www.pcper.com/article.php?aid=669&type=expert&pid=3

Japp, det där såg bättre ut!!!

Jag kanske borde läsa på lite mer hur SSD/hårddiskar och kontroller fungerar så jag får en bättre förståelse för vad som egentligen händer när jag ändrar inställningar i bios, speciellt dom inställningarna som man aldrig tittar åt i vanliga fall, dvs. det som inte har med överklockning att göra, haha!

Hur som helst så gjorde jag precis dessa tester:

Jag reagerade på en sak under fliken Info i HD Tune, längst ner till höger står det som förbryllade mig.

Supported: UDMA Mode 6 (Ultra ATA/133
Active: UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100

Kan någon vänlig själ ge mig en crash course i hur jag ändra detta.
Om det går, gör man det i Windows eller Bios?

Provade att aktivera AHCI, men precis som jag mindes det så börjar hårddiskar läsas in under boot, sedan "fryser" det hela vid Windows startscreen i några sekunder för att börja om hela bootprocessen igen.
Som en ond cirkel om och om igen.

Jag har inget emot att installera om Windows med AHCI aktiverat i bios före OS installation ifall det är vad som krävs, har i alla fall ingen floppy men det kanske kan lösas på annat sätt ifall det krävs.

Hur som helst så tack för hjälpen alla, livet skulle vara sååå mycket jobbigare utan Sweclockers.

Permalänk

Kan man använda ett USB-minne då eller måste det just vara RAMdisk ??

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag har inget emot att installera om Windows med AHCI aktiverat i bios före OS installation ifall det är vad som krävs, har i alla fall ingen floppy men det kanske kan lösas på annat sätt ifall det krävs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interfa...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante_ante
Kan man använda ett USB-minne då eller måste det just vara RAMdisk ??

USB minne funkar men är inte alls så snabbt som ditt Ram-Minne..

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk

Tja! Har inte hållit så mycket koll på det här med SSD eftersom det har funnits massor av barnsjukdomar och de har inte varit tillräckligt snabba och framförallt alldeles för dyra. Men dessa diskar väcker ju onekligen ha-begäret på ett helt nytt sätt!

Om man köper en sån vad är det man ska tänka på? Defrag får man ju inte göra, men finns det fler saker man absolut inte ska göra med sin disk, är det okej att installera spel och program som vanligt på dem etc?
Säg att jag köper en är det då bara att sätta in den i datorn och installera windows 7 så är allt great sen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Tja! Har inte hållit så mycket koll på det här med SSD eftersom det har funnits massor av barnsjukdomar och de har inte varit tillräckligt snabba och framförallt alldeles för dyra. Men dessa diskar väcker ju onekligen ha-begäret på ett helt nytt sätt!

Om man köper en sån vad är det man ska tänka på? Defrag får man ju inte göra, men finns det fler saker man absolut inte ska göra med sin disk, är det okej att installera spel och program som vanligt på dem etc?
Säg att jag köper en är det då bara att sätta in den i datorn och installera windows 7 så är allt great sen?

Bara att installera Windows 7, efter det kan du köra tweaksen från denna länk:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?p=3188...

Finns dom som bara lägger OS och vanliga småprogram på SSD, och sedan större program, spel och annat på annan disk. För min del vill man ju att så mycket som möjligt av det man använder skall funka snabbast möjligt så jag har installerat allt på SSD:n utom växlingsfilen.

PS. Jag köpte ju iofs 2 diskar så jag har ju plats till det mesta, har man bara en disk kanske man inte ska/kan lägga in 4-5 stora spel på den och fylla den helt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har märkt något underligt med min disk efter ett par dagars användning. Diskprestandan har gått ner rätt skapligt (enligt Crystalmark dvs) utan att jag egentligen förstår varför. Har tweakat enligt http://mydellmini.com/forum/windows-7/2441-windows-7-ultimate...

Före:

Efter:

Knappt 20GB använt på den.

Någon som märkt av samma sak?

Permalänk

Tweakade du disken före eller efter "Före"-bilden? Om du tweakade efter bilden kanske ngn av tweaksen inte gillades av W7 (jag skulle testa att reaktivera skrivcachen t.ex.).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Tweakade du disken före eller efter "Före"-bilden? Om du tweakade efter bilden kanske ngn av tweaksen inte gillades av W7 (jag skulle testa att reaktivera skrivcachen t.ex.).

"Före"-bilden var innan tweaks, dvs direkt efter OS-installation. Efter-bilden efter tweaks.

Jag ska prova det, samt ändra tillbaks övriga tweaks tills jag hittar det som orsakar detta. Återkommer med eventuella fynd ifall någon annan råkar ut för samma sak.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kikat på vissa av dessa "tweak guides" så kan jag inget annat göra än att skratta.

Det räcker med att man ser texten "disable Superfetch to free up RAM" för att inse att killarna som har skrivit guiderna ärligt talat troligen inte vet ett smack om vad eller varför de gör vad de gör.

Ändringar som görs för att spara diskutrymme är dock inte alltför dumma att göra om man nu har brist på den varan. Att däremot flytta temp-mappen och swapen till en RAM-disk tycker jag inte är nödvändigt. Ja, du sliter ut skriv-cyklerna på SSD-n mindre men dagens high-end SSD-n är trots allt rankade för att klara mångårigt hårt skrivande. Och när antalet skriv-cykler tar slut så lider man ändå inte av katastrofal dataförlust, utan kan glatt gå till affären och skaffa sig en ny (på den tiden billig) disk.

Ur en prestanda-synpunkt så tjänar man egentligen mest på att göra sådana flyttar till RAM-diskar om du kör vanliga mekaniska diskar (undantaget är de (ö)kända diskarna med den gamla JMicron kontrollern).

Citat:

"Före"-bilden var innan tweaks, dvs direkt efter OS-installation. Efter-bilden efter tweaks.

Jag ska prova det, samt ändra tillbaks övriga tweaks tills jag hittar det som orsakar detta. Återkommer med eventuella fynd ifall någon annan råkar ut för samma sak.

Enbart en spekulation från min sidan, men kan det vara så att det är inaktiveringen av write-cache som är den stora boven i dramat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att däremot flytta temp-mappen och swapen till en RAM-disk tycker jag inte är nödvändigt. Ja, du sliter ut skriv-cyklerna på SSD-n mindre men dagens high-end SSD-n är trots allt rankade för att klara mångårigt hårt skrivande.

Med high-end måste du syfta på Intel X25-E och motsvarande, right? Tråden handlar ju om Intel X25-M, något jag inte kallar high-end.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Med high-end måste du syfta på Intel X25-E och motsvarande, right? Tråden handlar ju om Intel X25-M, något jag inte kallar high-end.

Precis, M som i Mainstream.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih

Klumping formulering av mig, heh.

Med high-end menade jag allting som inte är low-end på SSD marknaden. I.e. allting som inte uppvisar löjligt låga siffror/stuttar under random write. Ska vi kanske kalla det för mid/high-end istället?

X25-M G2 är för övrigt rätt så high-end ändå, men tanke på att diskarna har siffror som även rivaliserar X25-E. Förutom för X25-M G2's akilleshäl (läs: seq write) så verkar X25-M G2 vara likvärdigt med, eller till och med bättre än, den mycket dyrare X25-E. (Källa: AnandTech)

Kanske inte en helt rättvis jämförelse då X25-M G2 sitter på en nyare tillverkningsteknik.

Citat:

Precis, M som i Mainstream.

Men vad händer om "mainstream" råkar vara den som uppvisar de bästa siffrorna också? Betyder det då att high-end inte existerar längre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad har hänt anders!!!!

Mindre bra överlag, men 4k skrivningen ser ju skrämmande ut!!
Hur upplevs disken nu jämfört med när du precis hade monterat den, märks det något alls om man säger så??

Jag hoppas du hittar något enkel du förbisett, aldrig kul när det jävlas med nya favvo prylen.

Du kanske kommer ihåg härom dagen när jag tyckte jag hade lite för dåliga hastigheter, nu har jag aktiverat AHCI och detta är resultatet:

och eftersom jag fick 7,5 i Windows Experience förra gången när jag körde med standard IDE så kastar jag in denna nu igen för att visa skillnaden:

Det vart större skillnad än jag trodde det skulle bli faktiskt, dock så krånglade och djävlades det mycket innan jag fick fram alla diskar synliga i OS efter att ha aktiverat AHCI.
Fick till slut efter mycket om och men fram all diskar utom 1 så jag gjorde om en ren installation, fast provade att installera drivrutinerna genom usb mitt i installationen.
Bingo, fungerade felfritt efter det.

anders, hör med Inet ang. disken, det ser ju visserligen ut som att hastigheterna över lag gått ner men dina write speeds är oroväckande låga. Kanske du behöver lämna tillbaka disken, du har ju inte ens haft den i två veckor än!!

Permalänk
Medlem

En annan detalj här; är ni säkra på att CrystalDiskMark utför testet med rätt metod?

4k write borde i teorin inte alls kunna gå om 4k read, om inte buffrar/cachar räknas in (asynkrona skrivningar?). Siffrorna för 4k read/write verkar också skilja sig avsevärt mot vad man kan avläsa från tester gjorda med andra verktyg som t.ex. HDTune.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det var Write Cache som gav min disk en omgång med en snigelkoloni.
Du har fortfarande rejält mycket bättre resultat än vad jag får med min. Inget pill alls i OS som kan ha bättrat på prestandan? Kör du RC eller RTM?

Weeblie: Tycker också det ser konstigt ut. Hur kan read vara dubbelt så snabbt som write vid 4k-testet? Det känns ju som att det borde vara omvänt eller något.

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Vad händer om du ändrar om från "1000MB" till "100MB" och gör om testet igen?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Vad händer om du ändrar om från "1000MB" till "100MB" och gör om testet igen?

Blir bara någon MB/s +/- om jag går ner till 100.

Permalänk

Jag installerade om Windows 7 efter ha provat Vista och hade då helt andra siffror än vid första install när jag fått diskarna:

Win7 när jag precis fått diskarna:

Andra Win7 installationen ett par dagar senare:

Siffrorna på 512K read/write har sjunkit men 4K writen har ökat mycket, någon som har någon logisk förklaring?????

Har gjort om testen ett par gånger och hela tiden sänkta 512K read/write och hög 4K write...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror det är så enkelt att Crystaldiskmark inte är speciellt bra testprogram. Åtminstone inte för SSD. Sen så kan ju även resultatet variera om man har Windows installerat på SSD-disken. Bästa är om man testar den helt tom.