Formatera dator som annars har recoveryskiva?

Permalänk

Formatera dator som annars har recoveryskiva?

Hej, grannen kom hit och bad mig hjälpa honom med sin laptop som visst är väldigt seg nu för tiden. Det visar sig att den inte har formaterats på tre år och jag funderade således på att göra det... Men detta är en Acer som visst hade en tillhörande recovery-skiva. Vad skivan gjorde var visst inte mer än att den installerade om Windows och behöll alla filer, vilket inte hjälpte så mycket. Kan man tappa sin licens eller något liknande om man formaterar om? Vill gärna inte förstöra hans dator

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk

jag tror att det borde finnas en licensnyckel på en klisterlapp någonstans på laptopen. finns det ingen recoverypartion på hårdisken som du kan ladda?

Permalänk

Jepp, det fanns en licensnyckel. Partition har jag inte kollat så mycket på, datorn kör XP, jag har ingen skiva. Hade tänkt installera Win7 på den. Så det vore ju bra om han i framtiden skulle kunna installera tillbaka XP om han vill.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Vila i frid

Formattera? Defragmentering är det enda som behöver göras i 99 fall av 100 om den är virusfri. Kör först CCleaner och rensa rubbet. Rensa även SystemRestorePoints (görs enklast genom att avaktivera och sen återaktivera), sen defrag. Avsluta med att ställa in internet-cachen från 1024 MB till 50 MB samt säg åt den att tömma cachen vid avsluta av IE.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Formattera? Defragmentering är det enda som behöver göras i 99 fall av 100 om den är virusfri. Kör först CCleaner och rensa rubbet. Rensa även SystemRestorePoints (görs enklast genom att avaktivera och sen återaktivera), sen defrag. Avsluta med att ställa in internet-cachen från 1024 MB till 50 MB samt säg åt den att tömma cachen vid avsluta av IE.

Men vem fan använder IE?

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Men vem fan använder IE?

Jag är den fan som använder IE.... och Chrome.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Jag är den fan som använder IE.... och Chrome.

Ojdå, var ju inte menat mot dig liksom

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Ojdå, var ju inte menat mot dig liksom

Yearight:)

Jo jag använder IE8an och chrome, dock är då chrome min standard webbläsare men händer ibland att chrome buggar fint då jag kör win7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen

Mjo, fast jag tror att den har ett par spyware på sig. Till råga på allt har han på något sätt fått internet att sluta fungera, den klarar inte av att ansluta till ett trådlöst nätverk. Flera dryga program som slänger upp en massa popups om uppdateringar när man startar dem, några fina felmeddelanden som varnar om DLL-filer som inte hittas när man startar laptopen etc etc..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du verkligen startat datorn från Recovery skivan?

För då borde det gå att välja att allt tas bort innan den installeras om?

Permalänk
Medlem

Jobbar sj på HP supporten, kan tänka mej att det är liknande med Acer, och på recoveryskivorna som finns för våra burkar ligger drivrutiner och allt med, inte säkert att allt finns på hemsidan. men med lite letande på tillverkarnas hemsidor brukar det gå, och lägger du in win7 kommer xp licensen ändå inte att funka. Så kolla först på acers hemsida och sen på komponenttillverkarns sidor om det finns drivrutiner till vista/win7.