Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landelusen
Min erfarenhet är att alla operativsystem har sin grej, men ingen är sämre eller bättre än någon annan. Man kan tala sig varm om allesammans på ett eller annat sätt.

Jo, linux är sämre. Det går inte att spela så bra i det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
OSX för den som prioriterar utseendet, men fortfarande vill ha möjlighet att spela spel.

I lol:ed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus

Hur bra ett operativsystem kanske bör dömmas på fler saker än hur bra spel funkar på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

OSX, Windows, Linux, alla har sina olika användningsområden.

Linux är för folk som leker med sina servrar och programmerar sina egna program. Ubuntu för den som inte vill pirata men ha ett gratis operativsystem för en surfdator.

Windows för gamers, svenssons etc.

OSX för den som prioriterar utseendet, men fortfarande vill ha möjlighet att spela spel.

Ingen vinner över någon, det är olika operativsystem som riktar sig till olika användare, end of discussion. När man nämner att Linux går det inte spela spel på skyller dem på oss som använder andra operativsystem att ingen har gjort bra drivrutiner.. ..

Linuxanvändarna är extrema whinare.

Alltså alla OS bygger ju på Windows 95, så det är ingen skillnad. Det är ju bara en myt att man inte kan spela på linux, för alla linux användare vill ju vara speciella.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

I lol:ed

Exakt, jag prioriterar spel, så jag ser det ur denna synvinkel, andra använder OSX för att det är stabilt och virusfritt etc. Men fast det egentligen bara kraschar på andra sätt. Alla operativsystem har error40 ^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men är det verkligen fel på Operativsystemet? O.o

Beror det inte bara på att det knappt finns några som utvecklar spel till linux?

Linux har ju potentialen att bli "störst, bäst och vackrast" eftersom det är gratis och ALLA som vill kan bidra till kodningen. Varför är de ingen som fixar det?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Men är det verkligen fel på Operativsystemet? O.o

Beror det inte bara på att det knappt finns några som utvecklar spel till linux?

Linux har ju potentialen att bli "störst, bäst och vackrast" eftersom det är gratis och ALLA som vill kan bidra till kodningen. Varför är de ingen som fixar det?

Skulle kunna tänka mig att t.ex. spelutvecklare skulle förlora mer tid/pengar på att koda sina spel till linux också då de inte är så jätte stor efterfrågan.

Sen är det möjligt att linux användare är mer inbitna datoranvändare så dom flesta tankar kanske hem piratkopior istället.

Detta är vad jag tror, men självklart kan jag ha fel.

Visa signatur

|| GA-MA770-UD3 REV:1 || AMD Phenom II 720BE 2,8 @ 3,55 Ghz || Sapphire 4830 512 Mb, 800 Shaders 700/1150 ||
|| Corsair DDR2 XMS2 4GB 1066 || WD Caviar GP 500 Gb 7200rpm || 14485 3D Mark06 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utter91
Skulle kunna tänka mig att t.ex. spelutvecklare skulle förlora mer tid/pengar på att koda sina spel till linux också då de inte är så jätte stor efterfrågan.

Sen är det möjligt att linux användare är mer inbitna datoranvändare så dom flesta tankar kanske hem piratkopior istället.

Jag har faktiskt uppfattat precis det motsatta! När jag surfat runt på Ubuntu forums verkar väldigt många se "piracy" som stöld och tycka väldigt illa om det. Någon som överraskade mig väldigt mycket, då jag trodde samma sak som du.

För övrigt hoppas jag att vi kan slippa mer spam i denna tråd såsom "hur orkar ni fortsätta denna diskussion????". Vissa av oss tycker fortfarande den här diskussionen är intressant. (absolut inte riktat till personen jag citerade)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det är en del som tydligen tar illa vid sig att deras val av operativsystem kan ha brister men försök vara lite mer öppna för andras åsikter tack!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Hur bra ett operativsystem kanske bör dömmas på fler saker än hur bra spel funkar på det.

Varför det?

Om jag köper en dator med syfte att spela på den.
Då är det väl vitalt att det OS jag installerar klarar av spelen?

Sen om det är totalt virus fritt trots avsaknaden av antivirus program i det, eller om det är så stabilt att du inte behöver starta om datorn på 5år, ointressant om man inte kan spela på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selago
Varför det?

Om jag köper en dator med syfte att spela på den.
Då är det väl vitalt att det OS jag installerar klarar av spelen?

Sen om det är totalt virus fritt trots avsaknaden av antivirus program i det, eller om det är så stabilt att du inte behöver starta om datorn på 5år, ointressant om man inte kan spela på den?

För det första finns det antivirusprogram på Linux. Det finns i Debian- och Ubunturepot och förmodligen också i alla andra stora distars repon. Varför du skulle hitta på nåt sånt vet jag inte.

Nu handlar det om att se andras behov när man "betygsätter" ett operativsystem. Ubuntu är otroligt mycket bättre för mig än Windows, men jag har nog ändå aldrig sagt att Ubuntu är bättre. Att du gillar spel betyder inte att Windows är bättre än Linux. Att du gillar Gears of War betyder inte att XBox är bättre än PS3. Att du gillar rostat bröd betyder inte att en brödrost är bättre än en "brödtoastare". Dåliga jämförelser visst men jag hoppas min poäng går igenom. DITT behov bestämmer inte vad i världen som är bäst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

För det första finns det antivirusprogram på Linux. Det finns i Debian- och Ubunturepot och förmodligen också i alla andra stora distars repon. Varför du skulle hitta på nåt sånt vet jag inte.

Nu handlar det om att se andras behov när man "betygsätter" ett operativsystem. Ubuntu är otroligt mycket bättre för mig än Windows, men jag har nog ändå aldrig sagt att Ubuntu är bättre. Att du gillar spel betyder inte att Windows är bättre än Linux. Att du gillar Gears of War betyder inte att XBox är bättre än PS3. Att du gillar rostat bröd betyder inte att en brödrost är bättre än en "brödtoastare". Dåliga jämförelser visst men jag hoppas min poäng går igenom. DITT behov bestämmer inte vad i världen som är bäst.

Nu babblar ni väl om samma sak igen?

Alla har rätt och ingen har fel, det är hur dem ser på saken bara, och han syftade på att OSX inte behöver antivirus. Glöm inte bort att marknaden består av fler operativsystem än Windows och Linux.

Han spelar spel, operativsystem som klarar spel är inom hans intresse, det är viktigt att operativsystemen klarar spel och det avgör valet, för han. Öppnna ditt sinne, inse att denna diskussion egentligen handlar om.... absolut ingenting, whinare försöker övertala andra personer att sina åsikter är mer värda och att dem har rätt. Vilket dem har, likaså har dem som tycker att det andra operativsystemet är bättre.

Tre olika system, alla har sina svagheter och styrkor. Denna tråd bör heller ej aldrig ha skapats. Hur orkar vi tjafsa vidare? För att vissa personer vill "vinna". Fast det går inte i en sådan här diskussion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu babblar ni väl om samma sak igen?

Alla har rätt och ingen har fel, det är hur dem ser på saken bara, och han syftade på att OSX inte behöver antivirus. Glöm inte bort att marknaden består av fler operativsystem än Windows och Linux.

Han spelar spel, operativsystem som klarar spel är inom hans intresse, det är viktigt att operativsystemen klarar spel och det avgör valet, för han. Öppnna ditt sinne, inse att denna diskussion egentligen handlar om.... absolut ingenting, whinare försöker övertala andra personer att sina åsikter är mer värda och att dem har rätt. Vilket dem har, likaså har dem som tycker att det andra operativsystemet är bättre.

Tre olika system, alla har sina svagheter och styrkor. Denna tråd bör heller ej aldrig ha skapats. Hur orkar vi tjafsa vidare? För att vissa personer vill "vinna". Fast det går inte i en sådan här diskussion.

Bläddra tillbaka lite i tråden, har redan gjort rätt många svar på posts som dina. Jag tycker diskussionen är intressant, ska jag sluta skriva i tråden för att DU inte tycker det? Om alla som inte håller sig alls till ämnet kan hålla sig borta från tråden blir den nog desto mer intressant.

Nu skäms jag lite, för detta är det enda tillhörande diskussionen i min post :
Vart nämner han att han syftar på OS X?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men orka tjafsa om ett operativsystem. Varför man har valt det OS:et är väl upp till en själv att avgöra?

Finns viktigare diskussioner än Windows vs. Linux

T.ex: Mac OS X vs. Linux....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparvone
Men orka tjafsa om ett operativsystem. Varför man har valt det OS:et är väl upp till en själv att avgöra?

Finns viktigare diskussioner än Windows vs. Linux

T.ex: Mac OS X vs. Linux....

Varför? Är väl precis samma sak där? Skillnaden är att Mac OS X är väl lite löst baserat på unix...

Permalänk
Medlem
Citat:

Bläddra tillbaka lite i tråden, har redan gjort rätt många svar på posts som dina. Jag tycker diskussionen är intressant, ska jag sluta skriva i tråden för att DU inte tycker det? Om alla som inte håller sig alls till ämnet kan hålla sig borta från tråden blir den nog desto mer intressant.

Nu skäms jag lite, för detta är det enda tillhörande diskussionen i min post :
Vart nämner han att han syftar på OS X?

Det gjorde jag inte, men antog att om man uttalar sig på ett forum som detta, behöver man inte nämna sådant. Men skall vara tydligare i framtiden.

Mina exemel kom från:

OS X (mig veterligen finns det ett virus, som man får om man installerar något från en "vuxen-sida", kan naturligtvis ha fel. Annars är det virusfritt)

*nix (där det är vida kännt att det finns burkar som stått i flera år utan omstart.)

Ps. Lobbar hårt hemma med att övertala sambon att få införskaffa en 4:e dator som jag kan leka runt med olika OS i *nix sfären. Dock så ser det mörkt ut. Får nog vänta tills jag uppgraderar Spelriggen. Ds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selago
Det gjorde jag inte, men antog att om man uttalar sig på ett forum som detta, behöver man inte nämna sådant. Men skall vara tydligare i framtiden.

Mina exemel kom från:

OS X (mig veterligen finns det ett virus, som man får om man installerar något från en "vuxen-sida", kan naturligtvis ha fel. Annars är det virusfritt)

*nix (där det är vida kännt att det finns burkar som stått i flera år utan omstart.)

Ps. Lobbar hårt hemma med att övertala sambon att få införskaffa en 4:e dator som jag kan leka runt med olika OS i *nix sfären. Dock så ser det mörkt ut. Får nog vänta tills jag uppgraderar Spelriggen. Ds.

Ah, sorry, då är jag med.

IMO finns det fler fördelar med vissa Linuxdistar än just stabiliteten iaf (som inte direkt är något märkvärdigt när man byter från en bra windowsinstallation, hur ofta krashar windows nuförtiden om man säger så?). Hoppas du lyckas få en lekdator att testa lite med om du är nyfiken.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ah, sorry, då är jag med.

IMO finns det fler fördelar med vissa Linuxdistar än just stabiliteten iaf (som inte direkt är något märkvärdigt när man byter från en bra windowsinstallation, hur ofta krashar windows nuförtiden om man säger så?). Hoppas du lyckas få en lekdator att testa lite med om du är nyfiken.

windows krachar numera aldrig om man inte klantar sig, elr råkar ha nån hårdvara med småt taskiga drivrutiner

måste man använda sudo elr vad det nu var man skrev, för att mounta en hdd? som admin, verkar inte som ubuntu hittar en av mina hdd

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
windows krachar numera aldrig om man inte klantar sig, elr råkar ha nån hårdvara med småt taskiga drivrutiner

måste man använda sudo elr vad det nu var man skrev, för att mounta en hdd? som admin, verkar inte som ubuntu hittar en av mina hdd

Precis min poäng, windows är inte instabilt.

Du brukar inte behöva vara root för att mounta dem grafiskt, men mountar du i terminalen måste du köra med sudo framför. Då kör du som "sudo mount /dev/sdxy" där x är en bokstav som visar vilken hårddisk det är och y är en siffra som visar vilken partition. Min windowsdisk t ex är /dev/sdb1.

Visa signatur
Permalänk

59 sidor... jag fyller även min kvot i denna tråd med ett lika intressant inlägg som det resterande som skrivits.

Permalänk
Citat:

Precis min poäng, windows är inte instabilt.

Du brukar inte behöva vara root för att mounta dem grafiskt, men mountar du i terminalen måste du köra med sudo framför. Då kör du som "sudo mount /dev/sdxy" där x är en bokstav som visar vilken hårddisk det är och y är en siffra som visar vilken partition. Min windowsdisk t ex är /dev/sdb1.

ok ska kolla runt lite

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska enkelt varför windows kan betee sig ostabilare än linux ?

Ni som är så jävla tighta på linux borde ju fatta detta, det är ganska givet..

Windows stödjer nästan all hårdvara, dvs.. grafikkort, skrivare blueray brännare,

Dvs. Windows är förkonfigurerat för att passa så många system som möjligt, och på jättemånga system funkar windows bra, men sen kommer det nya drivrutiner... det kommer ny hårdvara, nytt directx, nya prylar..

tillslut så är det så mkt grejer att det måste skrivas om i windows kärna, då kommer ett servicepack,

Och detta gör också att windows blir känsligare än Linux, Dom flesta som får "sega" system med windows har oftast felande hårdvara, sån märks inte alltid i linux, och vad beror det på?

Linux är en så ren källkod jämnfört med windows att det inte ens går att jämnföra..

Testa plugga in ett nytt geforce 295gtx och starta ett dx9 spel ... HAHA .. istället för att få bluescreen så säger linux istället .. OMGWTF??? ,
det går lixom inte att göra nått för det finns ingen färdig kodning som kan hantera den nya maskinvaran.. visst det finns möjligheter med linux,

Men är man som jag har 2 ungar jobb, och massa andra intressen, så vill jag kunna trycka på strömmen, logga in, starta mitt nya dx10 spel .. SPELA.

Har jag problem med windows så löser jag det själv, det brukar inte vara några problem.. dom gångerna jag haft nått problem med datorn, så har det antingen vart ett slött register (registery defrag) eller felande hårdvara.

Sluta jämnför Linux med Windows.. det är som att jämnföra kaffe med te och fråga hur fan man kan dricka det ena istället för det andra...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
...
Windows stödjer nästan all hårdvara, dvs.. grafikkort, skrivare blueray brännare,
...
Testa plugga in ett nytt geforce 295gtx och starta ett dx9 spel ... HAHA .. istället för att få bluescreen så säger linux istället .. OMGWTF??? ,
det går lixom inte att göra nått för det finns ingen färdig kodning som kan hantera den nya maskinvaran.. visst det finns möjligheter med linux
...

Jaha? Är det därför det är så att när man installerat om windows så hittar den inte nätverkskortet? Hur gör man då när man inte kommer åt internet?

Att windows skulle fungera bättre än linux när det kommer till drivrutiner tror jag verkligen inte ett dugg på. Allt handlar om vad det är för hårdvara, du kan åka på en nit både i windows och i linux. Speciellt nu när det finns flera olika windowsversioner som används (XP, Vista, 7) så finns dessa problem i windowsvärlden. Sök lite fort efter folk som tänkt lägga in XP istället för Vista på sina bärbara, brukar knappast vara smärtfritt då det ofta inte finns drivrutiner för XP.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utter91

Jo, det är väl inte många spelutvecklare som skulle kunna tänka sig o utveckla spel till linux i dagsläget eftersom de flesta använder Windows.

Men det är väl inte direkt någon omöjlighet att utveckla fler spel till linux? Ifall fler skulle börja använda linux så vore det en lönsam marknad. Fast man kan ju använda Windows ifall man vill spela spel... linux är ju helt ok på övriga användningsområden.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Det är väl ganska enkelt varför windows kan betee sig ostabilare än linux ?

Ni som är så jävla tighta på linux borde ju fatta detta, det är ganska givet..

Dvs. Windows är förkonfigurerat för att passa så många system som möjligt, och på jättemånga system funkar windows bra, men sen kommer det nya drivrutiner... det kommer ny hårdvara, nytt directx, nya prylar..

tillslut så är det så mkt grejer att det måste skrivas om i windows kärna, då kommer ett servicepack,

Och detta gör också att windows blir känsligare än Linux, Dom flesta som får "sega" system med windows har oftast felande hårdvara, sån märks inte alltid i linux, och vad beror det på?

Linux är en så ren källkod jämnfört med windows att det inte ens går att jämnföra..

det går lixom inte att göra nått för det finns ingen färdig kodning som kan hantera den nya maskinvaran.. visst det finns möjligheter med linux,

Men är man som jag har 2 ungar jobb, och massa andra intressen, så vill jag kunna trycka på strömmen, logga in, starta mitt nya dx10 spel .. SPELA.

Har jag problem med windows så löser jag det själv, det brukar inte vara några problem.. dom gångerna jag haft nått problem med datorn, så har det antingen vart ett slött register (registery defrag) eller felande hårdvara.

Sluta jämnför Linux med Windows.. det är som att jämnföra kaffe med te och fråga hur fan man kan dricka det ena istället för det andra...

Den där posten innehöll ingen förklaring för varför Linux skulle vara stabilare än windows, och inte mycket annat vettigt heller. Windows är bättre för windowsspel, vi har redan kommit fram till det. Det är inte nyheter för någon. Jag tror dessutom att Linuxkärnan innehåller mer drivrutiner än windowskärnan, men det är en ren gissning.

Hur du kan veta hur Windows källkod är jämfört med Linux är jag lite nyfiken på, känns som det är lite väl mycket antaganden här.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Jaha? Är det därför det är så att när man installerat om windows så hittar den inte nätverkskortet? Hur gör man då när man inte kommer åt internet?

Att windows skulle fungera bättre än linux när det kommer till drivrutiner tror jag verkligen inte ett dugg på. Allt handlar om vad det är för hårdvara, du kan åka på en nit både i windows och i linux. Speciellt nu när det finns flera olika windowsversioner som används (XP, Vista, 7) så finns dessa problem i windowsvärlden. Sök lite fort efter folk som tänkt lägga in XP istället för Vista på sina bärbara, brukar knappast vara smärtfritt då det ofta inte finns drivrutiner för XP.

XP har ju dock inget med saken att göra...folk får skylla sig själva om dom kör med gammalt skit.

Ungefär som att sitta på Ubuntu 6.04 idag eller nåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel

Har du prövat att installera en Linux-distribution från 2001 på en modern laptop? Ska du jämföra äpplen med äpplen så bör du väl åtminstonde välja äpplen från samma tidsera. För att bara ge en snabb blick på hur gammal XP egentligen är: XP släpptes 2001 och SATA skapades 2003!

Citat:

Ungefär som att sitta på Ubuntu 6.04 idag eller nåt

Snarare som att sitta på Ubuntu -3.0.

Ubuntus första release är från 2004.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Har du prövat att installera en Linux-distribution från 2001 på en modern laptop? Ska du jämföra äpplen med äpplen så bör du väl åtminstonde välja äpplen från samma tidsera. För att bara ge en snabb blick på hur gammal XP egentligen är: XP släpptes 2001 och SATA skapades 2003!

Snarare som att sitta på Ubuntu -3.0.

Ubuntus första release är från 2004.

Fast Ubuntu ju haft en snabbare utvecklingstakt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Inte svårt alls, men prova rädda filer från en dator som är så seg att den skulle förlora en jämförlse med ENIAC.

Det är någ SBS (Skit bakom spakarna). För jag har aldrig haft så. Och efetrsom man är gamer så blire windows för det benchar bättre i win en i linux. Och vill inte veta vilka spel du nu lyckats hitta som benchar bettre (wow) i linux det är endå bara en bråkdel.

Jag har kört linux ett tag. vart riktigt läss på det. Ubuntu och mandrake var buggiga. Specielt ubuntu som var otroligt buggigt tyckte jag. Uch fy o blä

Permalänk

Vad finns det mer för argument FÖR Windows mer än spel?

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.