Permalänk

Speldator för 14 000 kr

Jag ska för första gången försöka bygga ihop en dator själv. Den ska användas till att spela spel (t.ex. StarCraft 2, Mafia 2, Mass Effect 2). Operativsystemet kommer att vara Windows 7 (64 bit). Jag hade för avsikt att spendera 10-15 000 när jag började sätta ihop mitt paket och hamnade förståss i den övre delen av intervallet.

Planerade framtida uppgraderingar
- SSD systemdisk
- Ett till grafikkort (crossfire)
- mer RAM?

Kommentarer
Jag är medveten om att chassit är ~1500 kr i sjön sett till spelprestanda och onödigt stort för detta blygsamma bygge. Jag har valt det för att det ska vara enkelt att bygga i (bra sladdragning) och för att det ska se trevligt ut, hålla hyfsat tyst och inte begränsa mig om jag i framtiden gör datorbyggande till en hobby.

Nätaggregatet som ska vara modulärt är som jag förstår det i överkant vad gäller antal watt (även när jag gått över till Crossfire). Dock skiljer det inte mycket i pris mellan de olika aggregaten (500-1000 W) varför det som intresserar mig mest är vilket av dem som bäst (säkrast, tystast, med minst el och värme) driver systemet. Jag gissade att det här 750 aggregatet låg bra till i en sådan jämförelse.

Jag vet att jag inte har någon DVD-spelare i paketet. Jag tänkte använda en extern när det behövs (använder inte längre skivor regelbundet nu med steam, Blizzards no-cd patchar osv).

Frågor
För drygt 1000 kr får jag dubbelt så mycket RAM-minne (8 GB istället för 4). Bör jag skaffa det nu eller är nyttan av det i dagens, och den nära framtidens, spel så pass begränsad att jag med gott samvete kan avstå tills vidare?

Har jag glömt något? Fungerar dessa delar ihop? Kan någon/några av dem med fördel bytas mot en annan snarlik produkt?

Permalänk
Medlem

1500kr i sjön är de ju inte.. man har ju olika smak när de gäller chassi.. de är ändå du som ska se den och arbeta med den så, så länge du är nöjd så ser inte jag att de är pengar i sjön. Och personligen tycker ja den är skit snygg de chassit du har valt..

Ang nätagget tänker du helt rätt bättre o köra lite kraftigare så du har chans att uppdatera i framtiden..

Dvd spelaren gör ja likadant med på min sekundära rigg.. och de funkar klockrent.. plus att chassit ser snyggare och cleanare ut..

8gb är inte nödvändigt för många.. så ja tycker att du kan vänta o köpa mer.. 4 räcker gott o väl... priserna lär sjunka med tiden oxå så ifall du känner att du behöver mer så kan du köpa GB senare..

i övrigt ser din nya rigg väldigt fin o bra ut.. SSD är ju den starkaste uppgraderingen du kan göra som de märks mycket skillnad på.. så satsa på de när och ifall du har pengar.. lycka till // Embu

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Nätagget och chassit kan du spara på. Corsair 650 räcker gott och väl. Och chassit är det du som bestämmer men jag personligen skulle aldrig ge så mycket när det finns mycket billigare alternativ som presterar snarlikt.

Annars ser det bra ut.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är ett fint chassi och jag har absolut inget emot det, men tycker inte du ska välja chassi före prestanda :/ Kan du tänka dig ett Lian Li för runt 800? Kommer göra ca 0,1% skillnad i kylning osv.

Btw: 3,8 för 5870? 2,5 för 5850 tycker jag låter bättre

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Det där ser bra ut som det är. 4GB RAM räcker gott och väl om du inte håller på med något mer extremt på datorn.

En sak att tänka på är att 5870 Kräver rätt så mycket ström. Men 750W Corsair ska kunna driva 2 st utan problem.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Det är ett fint chassi och jag har absolut inget emot det, men tycker inte du ska välja chassi före prestanda :/ Kan du tänka dig ett Lian Li för runt 800? Kommer göra ca 0,1% skillnad i kylning osv.

Vad skulle du göra för delbyten om du frigjorde 1000-2000 kr med en sådan manöver? Jag föreställer mig att nästa steg uppåt i prestanda involverar ett byte till LGA 1366 och eftersom jag inte har för avsikt att överklocka så tyckte jag att den här processorn verkade passade mig bäst.

Om jag köpte ett billigare chassi känns det som att jag skulle spara mellanskillnaden, kanske köpa SSD nu istället för senare (försöka iaf...).

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en budget på 14k har du förmodligen inte obegränsat med pengar, varför ska du då ha ett chassi som kostar som en CPU xD

Jag köpte E8400 för 1,9 på min tid och ett chassi för 850

Kanske köpa en till HDD, spara till nästa grafikkort (CF?) eller spara till SSD, alternativt köpa en och ändå inte gå över 15k typ.

Edit: För spel har du en processor som klarar allt allt allt på högsta och den kommer göra det ett bra tag inget need på att skaffa 1366 eller vafan det heter.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB