Speldator för 14 000 kr
Jag ska för första gången försöka bygga ihop en dator själv. Den ska användas till att spela spel (t.ex. StarCraft 2, Mafia 2, Mass Effect 2). Operativsystemet kommer att vara Windows 7 (64 bit). Jag hade för avsikt att spendera 10-15 000 när jag började sätta ihop mitt paket och hamnade förståss i den övre delen av intervallet.

Planerade framtida uppgraderingar
- SSD systemdisk
- Ett till grafikkort (crossfire)
- mer RAM?
Kommentarer
Jag är medveten om att chassit är ~1500 kr i sjön sett till spelprestanda och onödigt stort för detta blygsamma bygge. Jag har valt det för att det ska vara enkelt att bygga i (bra sladdragning) och för att det ska se trevligt ut, hålla hyfsat tyst och inte begränsa mig om jag i framtiden gör datorbyggande till en hobby.
Nätaggregatet som ska vara modulärt är som jag förstår det i överkant vad gäller antal watt (även när jag gått över till Crossfire). Dock skiljer det inte mycket i pris mellan de olika aggregaten (500-1000 W) varför det som intresserar mig mest är vilket av dem som bäst (säkrast, tystast, med minst el och värme) driver systemet. Jag gissade att det här 750 aggregatet låg bra till i en sådan jämförelse.
Jag vet att jag inte har någon DVD-spelare i paketet. Jag tänkte använda en extern när det behövs (använder inte längre skivor regelbundet nu med steam, Blizzards no-cd patchar osv).
Frågor
För drygt 1000 kr får jag dubbelt så mycket RAM-minne (8 GB istället för 4). Bör jag skaffa det nu eller är nyttan av det i dagens, och den nära framtidens, spel så pass begränsad att jag med gott samvete kan avstå tills vidare?
Har jag glömt något? Fungerar dessa delar ihop? Kan någon/några av dem med fördel bytas mot en annan snarlik produkt?