NEC EA231WMi IPS 16:9 FullHD monitor

Permalänk
Avstängd

NEC EA231WMi IPS 16:9 FullHD monitor

Verkar vara en riktigt bra monitor.

Hittade den här recensionen på ett forum.

-----
Well mine arrived today and I was going to do a full review of it but instead i'll wait till the replacement arrives: The good news is that its a great quality monitor (really great) and without going into detail (i'll leave my stories till later), I'm one of the most discerning TFT monitor purchasers you could find (why I like it on Hardforum!).

The bad news is that there is a distinct issue with the right side of the panel being more green/yellow and the left being a bit muddy/red/ very slightly not as bright. Overall I think it's to do with the backlight and there seems to be a patch of backlight bleed on the left edge so maybe that's contributing to the problem. I only recently sent back the Dell U2410 and I have to say that this NEC monitor (which I'm having replaced) is potentially my "perfect" monitor. It's wider than I imagined it would be as I've not seen a true 16:9 monitor before in the plastic, and the wideness doesen't help with the backlight/uniformity issues i'm sure, but I like it and it gives bags of room. It's nice and "sharp" too as the pixel pitch is smaller than most 24" (I think) If I got the pixel pitch stuff wrong, whatever, it seems sharper than the Dell U2410 and I prefer it that way.

For the record, there is NONE of the graininess of the Dell U2410 and I also prefer it that way (who wouldn't?) Viewing angles are good - I do most of my stuff looking straight on at the monitor but there's no noticeable shift as I move my head from left to right so all's good there. There is also no colour shift, which I've seen from a 24" BenQ i got and sent back a while ago. Colours stay the same within reasonable head movement and the colour issues I've described are not dependant upon or fixed by viewing angle.

The amazing thing is that it's literally half the price of the NECluxi24"2 (can't remember the exact model no) that I was going to get and is incredible. Now if I could just get one with a solid backlight this WOULD be virtually perfect. There's no input lag that's noticeable for me during general use. Those who care about that would probably want to see accurate tests done anyway, but to me during everyday surfing and playing Batman Arkham Asylum, I didn't see a problem. Playing Batman, by the way was a complete joy. This screen is incredible and even beats the Dell U2410 in terms of visuals. It's not even a "gaming" monitor but it's definitely more than good enough for that purpose.

I can't tell you how much I wish I couldn't notice uneven colour or backlight issues like so many other people. The thing is, I do web design/graphic design so I need the evenness. It's probably liveable because the screen is exceptionally good quality but if you notice it and it bugs you then it's hard to un-see. I've tried adjusting every setting and tried using the built in (Win7) calibration tool to eliminate the green on the right - red on the left slight hue - and it is SLIGHT (but noticeable) but it's not something that can be "fixed" because it's inherent in the panel and more to the point it's UNEVEN. If the whole panel had a slightly green hue then great - i'd be keeping it because I could deal with that on the monitors OSD or by calibrating.

Bear in mind I'm just ONE person who's seen ONE of these monitors. I'm just letting people know that aside from what I consider to be a manufacturing inconsistency or a result of bashing in transit which has led to SLIGHTLY uneven colour/backlight issues, this monitor in colour reproduction, readability and in it's size is verging on perfect. I know there is no such thing as "perfect" but I'm sending this particular one back because it's simply not "good enough". Here's to hoping the next one will be "the one".

Oh, by the way, I'll be having this monitor for the next couple of days before I arrange to get it sent back so if anyone needs any pics doing let me know.

One question - Does anyone here know if the problem with slight colour variance eventually "sorts itself out"? I've read in a few places in a few forums that sometimes monitors need a few days to "settle in"? This one's been on all night (about 5 hours so far) and it's still the same.....
----------

Permalänk
Medlem

Går det ens att få bort sjukdomarna som är vanligt på IPSer? Jag har för mig nej.

Den verkar så bra som en IPS kan tänkas vara. Bättre eller sämre än U2410 vet jag inte, han tyckte det, fast vem vet, hans Dell kanske var knasig.

Hade jag inte redan haft en 24a så kanske detta hade varit mitt val.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Går det ens att få bort sjukdomarna som är vanligt på IPSer? Jag har för mig nej.

Det verkar vara stor kvalitetsskillnad på olika ex med IPS.

Permalänk

Verkar vara en bra skärm, helt klart. Fick bäst i test i PC för Alla, men recensionen är inte vidare utförlig. Finns på deras hemsida.
Att det är "färgojämnheter" eller vad man ska kalla det är tyvärr inte helt ovanligt på IPS-panelerna, det är som om de smutsar ner lysrören med olika färger i tillverkningen.

Hade varit intressant att se om det white glowen på svart är lika stort problem på den här som 2209WA.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Kan vara ett allternativ till Dell 2209WA även om den är ca tusen kr dyrare. Den verkar hellre inte ha den grå-smuts-grus liknande reflexbehandlingen som Dellen har och som en del upplevt störande.

Permalänk
Medlem

Funderar på denna skärmen.

Får se om man drar en beställning från Dustin när dom får in den i lager.

Permalänk
Avstängd

ser fint ut

Well, I must have received a good one. No dead pixels, no color shift and almost no backlight bleed. A small amount about the size/area of a dime in the lower right. As far s I can see, this monitor is near perfect in every way. I wish they would have supplied a users manual though instead of looking online to adjust brightness contrast ect...

Larry
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1436160&page=8

Permalänk
Permalänk

Det intressanta med denna skärm är att den har displayport ingång.

Den kan vara något för oss som funderar på eyefinity och vill köra med tre skärmar.

Denna skärm plus ett par billigare Benq skulle väl funka.

Respontiden verkar inte så imponerande om man skall använda den till spel.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bullit1968
...

Nej, en och en halv hundradels sekund är ju enormt mycket.
Uppenbarligen är NEC (eller LG som gjort panelen) ärliga när det kommer till responstiden. Om du läser tråden så ser du att de två eller tre personer som spelat med den inte hade något som helst att klaga på. Den sista killen hade dessutom testat input-lag och fått det till 15-16ms vilket är väldigt lågt.
Den verkar dessutom inte alls ha samma problem med white-glow på mörka färger som 2209WA som ju också har en eIPS-panel.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Är man inte mer insatt i skärmar än dig så kanske man ska hålla sig ifrån att posta åsikter om saker man inte har koll på, den dagen responstid säger dig om en skärm är bra till spel eller ej blir jag mycket glad!

Permalänk
Medlem

Ingen LUT?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Ingen LUT?

Mja, har inte alla skärmar egentligen en LUT bara man kan ändra intensiteten för de olika färgerna R, G, B. Men att sen kunna skriva direkt till den via en kalibrator/kalibrators mjukvara är ju inte så värst vanligt... Med tanke på att skärmen kostar 3600 kan man inte direkt förvänta sig det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Tyckte att 14ms verkade väldigt mycket jämfört med vad andra anger.

NECS produktsida

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Medlem
Citat:

Tyckte att 14ms verkade väldigt mycket jämfört med vad andra anger.

NECS produktsida

14ms alltså vad, 3-5ms gtg, är det mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Mja, har inte alla skärmar egentligen en LUT bara man kan ändra intensiteten för de olika färgerna R, G, B. Men att sen kunna skriva direkt till den via en kalibrator/kalibrators mjukvara är ju inte så värst vanligt... Med tanke på att skärmen kostar 3600 kan man inte direkt förvänta sig det.

Självklart syftade jag på ett LUT som faktiskt kan justeras av användaren så man har fler än 8 bitar att leka med. Förväntade mig nästan det lite då Dells 24" med högre upplösning har det för strax under 5k...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
14ms alltså vad, 3-5ms gtg, är det mycket?

Gray to Gray. Dvs normala värden 3-5Ms

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Gray to Gray. Dvs normala värden 3-5Ms

Jag fattar inte ditt inlägg överhuvudtaget

Permalänk

3-5 Megasekunder är ganska mycket

Jag hoppas dustinhome får in den Silver/vita modellen.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Avstängd

Jag börjar nästan ångra mitt köp av G2420HD. Jag kanske borde ha köpt den här istället. Får väl köpa en skärm till så jag har tre.

Permalänk
Medlem

Intressant att den har hörlursutgång men inte HDMI. Antar att de som köper den inte tänker ha den som TV?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Intressant att den har hörlursutgång men inte HDMI. Antar att de som köper den inte tänker ha den som TV?

Nej, är väl inte många som ser på tv längre, det är ju så populärt att stjäla, host, kopiera, nuförtiden...
Vill du ha HDMI och en skärm med bra panel till vettigt pris är det Dells U2410 som gäller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Jag börjar nästan ångra mitt köp av G2420HD. Jag kanske borde ha köpt den här istället. Får väl köpa en skärm till så jag har tre.

Kanske du borde ha gjort, men det är ju alltid svårt att veta vad som komma skall. Ja, inte alltid, men ofta.
Finns fortfarande inga recensioner mer än den där korta i PC För Alla vad jag kan se. Synd.
Dustins pris är för övrigt jäkligt lågt, de andra butikerna börjar ju på 4000. Såg att Datorbutiken tog så mycket som 4750 för den!
Roade mig med att logga in på studentkontot och kan upplysa om Dustin faktiskt gav nästan 200kr i rabatt där. 3424 kr står det i dagsläget.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

NEC VS HP

Citat:

Roade mig med att logga in på studentkontot och kan upplysa om Dustin faktiskt gav nästan 200kr i rabatt där. 3424 kr står det i dagsläget.

Tusan! Jag som redan beställt skärmen. Och nu har leveransdatumet skjutits upp från idag (19:de) till 26:e också!

Undrar om det går att avbeställa. HP LP2475W ser väldigt intressant ut.
Vilken skärm tror ni på strikt prestandamässigt? HP har full pott i så gott som alla test och användarrecensioner jag sett, dock är den ett år gammal. NEC:n är den yngre oprövade utmanaren. Ska jag ändra min beställning till HP:n?

Permalänk

HPn är ju wide gamut till skillnad mot NECen. Av nån underlig anledning så verkar i princip inga recensenter uppmärksamma att wide gamut är ett (mer eller mindre stort) problem i de flesta lägen.
Har du otur kan du dessutom få en som har en viss färgtint på ena sidan och en annan på andra halvan. Men uppenbarligen har det drabbat vissa exemplar av NEC-skärmen också, som t ex killen som citeras i första inlägget här.

Jag skulle behålla (eller lägga om då) beställningen på NECen om jag nu inte väldigt gärna ville ha de där 120 extra pixlarna. 1400-1500 är trots allt en del pengar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

HP bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT] HPn är ju wide gamut till skillnad mot NECen. Av nån underlig anledning så verkar i princip inga recensenter uppmärksamma att wide gamut är ett (mer eller mindre stort) problem i de flesta lägen.
Har du otur kan du dessutom få en som har en viss färgtint på ena sidan och en annan på andra halvan. Men uppenbarligen har det drabbat vissa exemplar av NEC-skärmen också, som t ex killen som citeras i första inlägget här.

0-0 på den fronten alltså

Citat:

Jag skulle behålla (eller lägga om då) beställningen på NECen om jag nu inte väldigt gärna ville ha de där 120 extra pixlarna. 1400-1500 är trots allt en del pengar.

Vore det 1500 kr det handlade om hade jag inte brytt mitt. Men dustin kör ju lite rabatt. 4134 kr tar dem för HP:n med frakt, det är 485 kr mer än NEC:en. Om någon VET att HP:n är bättre och kan förklara varför (utöver de 180 extra pixlarna på höjden) så är det värt att ändra ordern, annars behåller jag NEC:en.

Permalänk
Medlem

Re: HP bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karl.harleman

Vore det 1500 kr det handlade om hade jag inte brytt mitt. Men dustin kör ju lite rabatt. 4134 kr tar dem för HP:n med frakt, det är 485 kr mer än NEC:en. Om någon VET att HP:n är bättre och kan förklara varför (utöver de 180 extra pixlarna på höjden) så är det värt att ändra ordern, annars behåller jag NEC:en.

Vilken HP pratar vi om här?
LP2475W kostar 4 868 kr för mig, som student...
(Både idag och igår)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd

HDMI är ett konusument gränssnitt och då NEC inte har konsumentprodukter så är det logiskt att den har DVI och Displayport.
Hörlursutgången är för träningar på företag och för att inte störa på kontor där högtalare inte är ok.

Förstår inte hur du kan göra kopplingen till en TV?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Re: Re: HP bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Vilken HP pratar vi om här?
LP2475W kostar 4 868 kr för mig, som student...
(Både idag och igår)

http://www.dustin.se/pd_5010172671.aspx
4 134 kr inklusive moms.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: HP bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karl.harleman
http://www.dustin.se/pd_5010172671.aspx
4 134 kr inklusive moms.

Den länken säger 3 995,00 kr utan moms och 4 993,75 kr med moms för mig...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: HP bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Den länken säger 3 995,00 kr utan moms och 4 993,75 kr med moms för mig...

4868 inkl moms säger den till mig genom Dustinhome.