Permalänk
Medlem

Inet - Inköpslistor på datorer

Hej alla! Har gjort några inköpslistor om hela datorer föra alla priser hos inet.se.

Jag är säker på att alla av dessa datorer funkar korrekt tillsammans med de olika delarna, och jag är proffs med dessa saker.

Bra exempel för dig som vill hitta en alternativ som passar dig.

Budget PC

Bra budget dator för internet. Funkar fint med lågkrävande spel med den inbyggda grafikkortet på moderkortet. Väldigt tyst.

Basic PC

Den datorn som man ska göra alla grundläggande sakerna med. Kvalité av det mesta.

Budget Gamer

Detta skall det vara möjligt att köra spel med, även de nya och krävande spelen. Kvalité. Energisnål.

Knäpptyst Mini

Det här är det knäpptysta alternativet, en liten mATX chassi med stöd för ATX nätdel är det perfekta valet om man vill spara utrymme.

Har valt delar som garanterat hörs inget av. GPU'n körs med heatsink och kylpasta/CPU fläkt medföljer. Samsung spinpoint är verkligen tyst.

Basic Gamer

Kör krävande spel/program jättebra.

[B] AMD Lil'Gamer[/B]

Det fina kraftpaketet som man kan göra de flesta med.

[B]Intel/Nvidia Gamer[/B]

Den som vill ha en perfekt dator som klarar nästan allt ska ha detta. Jättesnabb i5 processor. Egentligen skulle man inte behöva mycket bättre än detta.

[B] AMD Gamer[/B]

Extreme Gamer

Monstern för den som vill ha kraften till sin sida. Ultrasnabb SLI och det senaste i7 processorn. Klarar allt, skulle man tro.

Mer kommer. Ni kan informera mig ditt budget så kan jag få ihop ett dator som passar dig.

Hjälper gärna till med frågor.

[B] AMD Ultimate[/B]

Detta för er som inte har några gränser. Tyvärr så finns det ingen datum som 5850 och 5870-serien kommer ut.

4,3tb hdd utrymme.
8gb ddr3 1333MHz internminne.
Power Color 4890 CrossfireX 1024mb
AMD Phenom2 X4 6mb L2 + 6mb L3 cache, Black Edition (Överclockingsvänlig)
10,000rpm velociraptor 300gb / 2x 2tb WD 32mb
XFX 850W kvalité'ts PSU för SLI/CrossfireX, 88% effektiv
mm...

Permalänk
Medlem

I "Extreme Gamer" hade jag tagit ett HD5870 istället, sedan ska du ha triple-channel DDR3 till i7 med socket 1366. Bara där sparar du runt 500kr, nätagget är även det overkill, ett 750W från Corsair driver det systemet utan problem, även med en OC på 4GHz. Där sparar vi in ytterliggare någon hundralapp. Lägg pengarna som blev över på en vettig CPU-kylare, t.ex. Noctua NH-U12P SE2.

Permalänk
Hedersmedlem

Basic gamer har ett mobo för AM3 men en Intel processsor... SKulle vara intressant att se någon försöka bygga det

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

g41-es2l drar mindre ström och orkar mer.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

skulle Gamer funka med graffe från Radeon? i sådana fall vilket i samma prisklass med motsvarande prestanda?

EDIT: letar också efter motsvarande chassi då jag inte gillar 300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ljungan11
skulle Gamer funka med graffe från Radeon? i sådana fall vilket i samma prisklass med motsvarande prestanda?

EDIT: letar också efter motsvarande chassi då jag inte gillar 300.

Ja, det skulle fungera kanon.

Permalänk
Medlem

Varför inga ati kort?

Permalänk
Medlem

I budget klassen gör sig phenom 2 och athlon 2 orna så många gåner bättre än intels c2d att man blir mörkrädd när någon fortfarande rekommenderar dessa...

Sen är AMDs krafikkort många gånger bättre per krona och de äger ochså prestanda kronan i daxläget.

MAO skulle jag inte valt något av dessa paket framför någåt man själv sätter ihop efter behov.

just my $0.02

Permalänk
Medlem

Varför ser jag inget ATI kort?

5870 är på top nu ju.

Och i budget pc:n skulle jag aldrig i mitt skapta liv dra in en celeron prolle i.

Hade då hellre kastat in en AMD Athlon II X2 240 då den presterar bättre imo.

Permalänk
Avstängd

Luktar lite nvidia / intel fanboy.

Permalänk

Bra initiativ!
Men tyvärr var alla packet värdelösa.
Varför massa intel prollar i dem lägre prisklasserna? Och 9600GT? finns ju 4770 för 900kr :S Och varför DDR2 minne när DDR3 kostar lika mycket för ?

Permalänk
Avstängd

Du sa att du var proffs men inte ett paket som i min menning egentligen är bra... sen har du vanligt DualChannel paket med minnen till en I7a som ska ha Tri CHannel...

men det är ju en bra initiativ..

Gör om gör rätt

Permalänk
Medlem

Det var de sämsta datorpaket jag sett.

Permalänk
Medlem

Lite roligt att du börjar med att skriva du är proffs på att bygga datorer och sedan listar de där...

Permalänk
Medlem

Proffs?

Arbetar du professionellt med detta? Isåfall förstår jag inte hur du kan göra det.

Trevligt initiativ, visst. Men jag hoppas inte någon slänger ut pengar på grejerna när de inte fungerar med varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix

+1

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Bra initiativ!
Men tyvärr var alla packet värdelösa.
Varför massa intel prollar i dem lägre prisklasserna? Och 9600GT? finns ju 4770 för 900kr :S Och varför DDR2 minne när DDR3 kostar lika mycket för ?

+1

Men med tanke på att han gjorde alt runt 3 tiden i natt och dom flesta ute ställena stänger runt 2 (vad jag vet) så var han nog full när han gjorde detta. så lite överseende killar.

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Basic gamer har ett mobo för AM3 men en Intel processsor... SKulle vara intressant att se någon försöka bygga det

Hehe ja där fick jag mig ett skratt

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

*Host* fanboy *host*

Permalänk
Medlem

Intel, intel, intel, intel, intel.

Vill man ha något värt pengarna i lägre prisklasserna är väl AMD i topp?

Permalänk

Håller med ovanstående, bra initiativ, men väldigt dåliga paket!
Inga ATI kort, bara intel prollar... inga triplechannel minnen till i7 paketet osvosv...
Sanningen är den att ATI grafikkorten är mest värda per prestanda/krona, och att de nyare athlon 2 processorerna är ett mycket bättre val än de gamla intel celeron..

Ett tips från mig till dig är att du kan försöka att hålla koll på exempelvis inets sortiment för datorhårdvara, skapa olika paket till att börja med, mixa gärna med amd,intel,nvidia osv osv.. när du sedan har färdiga paket så kan du sedan googla lite om de olika paketen osv osv....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enorus
*Host* fanboy *host*

Ja eller jag vet inte vad man ska kalla det, han verkar ju lixom tro att han kan något men i själva verket vet han tydligen inte ens att det är skillnad på AMD´s och Intel´s socket...

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
sen har du vanligt DualChannel paket med minnen till en I7a som ska ha Tri CHannel...

Och endast en ramsticka i moderkort som stödjer dual channel.

... plus som sagt ett AMD moderkort i Basic gamer.
Förresten, varför får just Basic gamer separat kylpasta? Alla alternativen är väl boxfläktar som redan har kylpasta applicerat?

Håller för övrigt med de som påpekat det överdrivna Nvidia och Intelfokuset för alla alternativen... (Och det går att dissekera andra småsaker i de individuella valen om man vill.. är inte 512MB ram lite väl budget ens för en billighetsburk tex?)

...

Det är tufft att sticka ut hakan så där och påstå att man är proffs... Tyvärr får du ta reaktionerna på det också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Re: Inet - Inköpslistor på datorer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samatrix
Hej alla! Har gjort några inköpslistor om hela datorer föra alla priser hos inet.se.

Jag är säker på att alla av dessa datorer funkar korrekt tillsammans med de olika delarna, och jag är proffs med dessa saker.

Inga av dessa ska inkludera saker som inte är värda pengarna. Bra exempel för dig som vill hitta en alternativ som passar dig.

Budget PC

Bra budget dator för internet. Funkar fint med lågkrävande spel med den inbyggda grafikkortet på moderkortet. Väldigt tyst.

http://img202.imageshack.us/img202/6032/1884budget.png

Basic PC

Den datorn som man ska göra alla grundläggande sakerna med. Kvalité av det mesta.

http://img202.imageshack.us/img202/7076/3585basic.png

Budget Gamer

Detta skall det vara möjligt att köra spel med, även de nya och krävande spelen. Kvalité. Energisnål.

http://img97.imageshack.us/img97/409/3933budgetgamer.png

Basic Gamer

Kör krävande spel/program jättebra.

http://img202.imageshack.us/img202/8656/5591basicgamer.png

[B] Gamer[/B]

Den som vill ha en perfekt dator som klarar nästan allt ska ha detta. Jättesnabb i5 processor. Egentligen skulle man inte behöva mycket bättre än detta.

http://img130.imageshack.us/img130/5336/7466gamer.png

Extreme Gamer

Monstern för den som vill ha kraften till sin sida. Ultrasnabb SLI och det senaste i7 processorn. Klarar allt, skulle man tro.

http://img21.imageshack.us/img21/1417/13772extremegamer.png

Mer kommer. Ni kan informera mig ditt budget så kan jag få ihop ett dator som passar dig.

Hjälper gärna till med frågor.

Du glömde datorn med de allra snabbaste komponenterna idag.

Permalänk
Medlem

det var bra pris på budjetklasserna men det var ingen bra konfig, tycker att du ska göra om

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

återkommer.

Permalänk
Medlem

"Jag är säker på att alla av dessa datorer funkar korrekt tillsammans med de olika delarna, och jag är proffs med dessa saker. ;-)"

Dagens skämt ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BRAV0-
"Jag är säker på att alla av dessa datorer funkar korrekt tillsammans med de olika delarna, och jag är proffs med dessa saker. ;-)"

Dagens skämt ?

Nej då han är ju proffs, så han har nog lyckats med att få en INTEL 775 att funka på ett AMD AM2+ MOBO, kan inte du det??

Haha nej men det är nog som du tror, ett stort skämmt.

MVH

Permalänk
Medlem

kul initiativ, tyvärr är jag inte proffs, men jag höftade ihop en liten "önskelista" så här inför julmånaden.
Skulle tro det var allt som behövs i ett "gamer" paket.

Vi kan kalla paketet "no budget"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds