Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visions
Har du inte fått win7 skivan? Den går väl även att installera från scratch med?

Nej, iom att det var en såndär demo-vara så ska det dels bara vara med vista, och man får ingen skiva, utan det är förinstallerat och tänkt att man ska bränna ut backup cd.
Kom i alla fall tillslut fram, han berättade snabbt att han skulle undersöka saken och återkomma imorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Relel
Datorn har kommit nu, sitter och hårdtestar med diverse musik, filmer och spel. Återkommer med resultat. Får se om bios gjorde någon skillnad.

Ska bli intressant att höra hur det verkar. Se till att testa att köra en massa saker samtidigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjasse
min dator har också haft småknaster när man lyssnat på musik, men vid spel så har jag inte hört något. när jag kopplat in datorn via HDMI till TVn har det heller ej varit ett enda problem..

så jag har inte ork att skicka in datorn när det antagligen fixas en uppdatering snart där problemet fixas.

Nej, precis, problemet uppstår ju bara när Realtek-ljudet används i "delat läge" (används av flera program samtidigt, vilket det normalt inte gör när man kör fullskärmsspel) samtidigt som Nvidia-grafiken används. Byter man till HDMI-ljud så är det Nvidia-kortet som sköter det, och då fungerar allt prima.

Permalänk
Medlem

som jag märkt det så händer det inte alls bara när man använder 2 ljudkällor samtidigt, det kan hända bara man håller på med nåt på skrivbordet och winamp går samtidigt.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Citat:

som jag märkt det så händer det inte alls bara när man använder 2 ljudkällor samtidigt, det kan hända bara man håller på med nåt på skrivbordet och winamp går samtidigt.

Ja, jag menar att det händer så fort ljudet används i delat läge. Delat läge är standard; även om det bara är ett program som för tillfället spelar upp ljud så är det delat läge som används. Det är bara när man t ex startar ett fullskärmsspel som det används exklusivt till just det spelet, och då försvinner problemen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Ja, jag menar att det händer så fort ljudet används i delat läge. Delat läge är standard; även om det bara är ett program som för tillfället spelar upp ljud så är det delat läge som används. Det är bara när man t ex startar ett fullskärmsspel som det används exklusivt till just det spelet, och då försvinner problemen.

sry, missförstod dej:)

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Inaktiv

Relel du har fortfarande inte svara på hur det funkar nu. Du behöver inte hårdtesta något.. dra igång en låt me winamp och scrolla lite explorerfönster, växla mellan lite olika låtar.. osv

Permalänk
Medlem

Har upptäckt att jag har samma problem som er andra med ljudet, upptäckte det inte förrän igår.

Dock tycker jag inte felet är helt och håller reproducerbart (vilket kan vara lite problematiskt om man ska returnera datorn), tex idag märker jag inga problem alls, utan det verkar vara lite slumpmässigt.

Hur är det för er?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perka81
Har upptäckt att jag har samma problem som er andra med ljudet, upptäckte det inte förrän igår.

Dock tycker jag inte felet är helt och håller reproducerbart (vilket kan vara lite problematiskt om man ska returnera datorn), tex idag märker jag inga problem alls, utan det verkar vara lite slumpmässigt.

Hur är det för er?

Läs mina tidigare inlägg i tråden, där jag förklarar att konflikten mellan ljudkretsen och grafikkortet inte bara påverkar ljudet, utan i vissa fall hela datorns prestanda (och det kan jag reproducera gång på gång). Hade det bara varit ett knaster då och då så hade jag kunnat leva med det, men som det är nu är det inte okej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Relel du har fortfarande inte svara på hur det funkar nu. Du behöver inte hårdtesta något.. dra igång en låt me winamp och scrolla lite explorerfönster, växla mellan lite olika låtar.. osv

jag är lite rädd för att svara för tidigt bara.. vi har testat datorn nästan konstant sen klockan 14 idag, spelat musik, många skivor igenomlyssnade, något avsnitt av serie, även kikat på youtube, spelat spel, slängt rutor fram och tillbaka och nästan scrollat sönder scrollen men vi har inte hört av spraket något alls.. vad vi vet iallafall..

edit. där fick jag för att jag skrev så.. nu började det spraka i takt till att markören blinkade i en textruta när man ska skriva. Helt otroligt, fan va irriterande.. besviken som satan just nu

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Citat:

jag är lite rädd för att svara för tidigt bara.. vi har testat datorn nästan konstant sen klockan 14 idag, spelat musik, många skivor igenomlyssnade, något avsnitt av serie, även kikat på youtube, spelat spel, slängt rutor fram och tillbaka och nästan scrollat sönder scrollen men vi har inte hört av spraket något alls.. vad vi vet iallafall..

edit. där fick jag för att jag skrev så.. nu började det spraka i takt till att markören blinkade i en textruta när man ska skriva. Helt otroligt, fan va irriterande.. besviken som satan just nu

Okej, låter som att BIOS-uppdateringen inte löste något då. Blir att förbereda sig på att reklamera och lämna tillbaka datorn. Tråkigt, för jag gillar den i övrigt, men detta tänker jag inte acceptera när jag har betalat 10 papp.

Permalänk
Medlem

En till märklig sak som vi upptäckte nu är att i takt med att knastrandet kom tillbaka så började multimediatouchknapparna att krångla, den vill inte byta låt, väldigt konstigt..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Citat:

En till märklig sak som vi upptäckte nu är att i takt med att knastrandet kom tillbaka så började multimediatouchknapparna att krångla, den vill inte byta låt, väldigt konstigt..

Det händer mig ibland också när WMP är minimerad, men jag har inte kopplat ihop det med knastret.

Permalänk
Medlem

jag sliter mitt hår.. seriöst, acer har problem med en produkt och alla datorerna verkar ha samma fel. De måste ju göra något. Dra tillbaka serien? Jag vill ha pengarna tillbaka!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Inet är allt bra underbara. Efter mkt kontakt med dom så får vi häva köpet på datorn, underbart! Aldrig mer acer.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Är det nån som köpt sin 5739g på komplett som varit i kontakt med dom ang det här? Undrar om man kan häva köpet där också. Har mailat idag, men inte fått svar än.

Permalänk
Inaktiv

Att inet tillåter oss att häva köpet är inte riktigt en självklarhet! Det står i deras avtalsvillkor att ett ursprungligt fel ska anmälas inom 2 månader och att ett ursprungligt fel är problem (icke självförvållat) som uppkommer inom 6 månader. Då går det på garantin och via garantin så har man rätt till en reparerad vara eller en likvärdig produkt. Det får heller inte vara fel på varan mer än tre gånger under garantitiden, DÅ har man tillåtelse att häva köpet. (det står dock inte i avtalsvillkoren för inet, men är allmäna regler ang. varor). Dock vet inet att man inte vinner på att skicka en opålitlig dator fram och tillbaka i Sverige och därför låter man oss häva köpet med en gång.

Ni som får köpet hävt kan ju göra en sjysst sak tillbaka genom att ta en annan produkt i inets sortiment. De har flera likvärdiga datorer och även bättre i sitt sortiment och fortfarande fraktfritt på många av dem..

Bonnagas. Du har många rättigheter på din sida, men du kan styra mycket. Om du bara lägger upp det på rätt sätt dvs hänvisar till att många datorer varit trasiga, och att det verkar olösligt samtidigt som du an underlätta genom att byta den mot annan produkt.

Permalänk

Beställde en på lite halvchansning från komplett i förrgår. Hämtade ut den idag och när jag startade upp den så var det en norsk version av windows 7 förinstallerat. Fanns ingen windows 7 skiva med så jag kunde ändra till svenska heller. Tänkte att jag skulle testa den iaf om hdmiporten fungerade med 5.1 ljud men det visade sig att hdmi porten inte ens fungerade då jag stoppade in den i tvn. den hittade tvskärmen men när någon bild kom aldrig, utan bara massa streck som gick vågrätt längs skärmen.

Slutsats: Sitter alltid och velar mellan ett par produkter och tar alltid fel till slut, suck.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbe1891
Beställde en på lite halvchansning från komplett i förrgår. Hämtade ut den idag och när jag startade upp den så var det en norsk version av windows 7 förinstallerat. Fanns ingen windows 7 skiva med så jag kunde ändra till svenska heller. Tänkte att jag skulle testa den iaf om hdmiporten fungerade med 5.1 ljud men det visade sig att hdmi porten inte ens fungerade då jag stoppade in den i tvn. den hittade tvskärmen men när någon bild kom aldrig, utan bara massa streck som gick vågrätt längs skärmen.

Slutsats: Sitter alltid och velar mellan ett par produkter och tar alltid fel till slut, suck.

Trist, många fel på en gång där. Acern är ju rent prestandamässigt en fantastisk dator för det priset, men då vill man gärna ha utan defekter också..

Permalänk
Citat:

Inet är allt bra underbara. Efter mkt kontakt med dom så får vi häva köpet på datorn, underbart! Aldrig mer acer.

Jasså? Härligt! Jag har inte fått något svar än, men jag räknar med att samma sak gäller för mig.

Citat:

Ni som får köpet hävt kan ju göra en sjysst sak tillbaka genom att ta en annan produkt i inets sortiment. De har flera likvärdiga datorer och även bättre i sitt sortiment och fortfarande fraktfritt på många av dem..

Det är vad jag tänker göra om jag får mitt köp hävt. Gillar Inet skarpt (de var väldigt hjälpsamma när jag var i butiken och köpte datorn, och har alltid svarat väldigt snabbt och bra på mail, osv), och det är ju inte deras fel att Acer inte testar de datorer de bygger innan de skickar ut dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbe1891

Låter konstigt. Fick du inte välja språk när du startade datorn första gången och Windows och alla program installerades? Så var det iaf för mig. Om allt redan var installerat och klart när du startade den så låter det som att du fick ett redan använt exemplar.

HDMI-porten fungerar utmärkt för mig. Den aktiveras automatiskt när jag stänger locket på datorn, eller så kan man ju manuellt välja att aktivera den (och antingen använda TV:n som primär skärm, klonad från datorskärmen, eller som en expansion av skrivbordet).

Citat:

Trist, många fel på en gång där. Acern är ju rent prestandamässigt en fantastisk dator för det priset, men då vill man gärna ha utan defekter också..

Ja, vad gäller laptops går det inte slå 5739G:s prestanda för det priset, men såna här problem vill man ju inte ha när man betalat många tusen.

Permalänk
Medlem

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4275241 denna lär ju vara rätt prestandalik i jämförelse till pris osv. bara som en liten hint

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Inaktiv

HP dv6-1340 är i princip likadan som Acern till samma pris

Permalänk
Citat:

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4275241 denna lär ju vara rätt prestandalik i jämförelse till pris osv. bara som en liten hint

Rejält mycket klenare processor, dock.

Citat:

HP dv6-1340 är i princip likadan som Acern till samma pris

Ja, den är mer lik. Något sämre processor, men istället något bättre grafikkort. Saknar BD, men har FireWire och ExpressCard-plats. Den är helt klart intressant.

Permalänk
Medlem

Hur kan AMD Turion II Ultra DC PC M600 vara mycket sämre än t6600? t6600 ligger på 2.2ghz medans AMD Turion II Ultra DC PC M600 ligger på 2,4ghz, medans båda har 2mb l2cache? vad gör amd så mycket sämre som du säger?

btw, datorn jag jämförde hpn med är denna https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-window...

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fått stora problem med datorns CPU-användning sen senaste updateringarna?

Audiodg.exe ligger på ungefär 30-40% när jag spelar vilket gör det omöjligt att lira.
Samma sak när jag ser på film/serier.

Permalänk
Citat:

Hur kan AMD Turion II Ultra DC PC M600 vara mycket sämre än t6600? t6600 ligger på 2.2ghz medans AMD Turion II Ultra DC PC M600 ligger på 2,4ghz, medans båda har 2mb l2cache? vad gör amd så mycket sämre som du säger?

btw, datorn jag jämförde hpn med är denna https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-window...

Sämre total prestanda. Inte mycket sämre, men ändå. Enligt CPU Benchmark:

AMD Turion II Ultra Dual-Core Mobile M600: 1413p, #219
Intel Core2 Duo T6600 @ 2.20GHz: 1501p, #201
Intel Core2 Duo P8700 @ 2.53GHz: 1772p, #156

Permalänk
Medlem

Är det värt att satsa pengar på Aspire 5739G? Verkar vara många som har problem med den.... var såå nära att slå till på en HP DV6 1341 för samma pris innan jag fann denna tråd.

Gillar designen mer på HPn, men Acern har finare processor men samtidigt defekter verkar det ju som.

Det jag ska göra är att surfa på den, använda office-program, sitta i photoshop och även spela lite, typ WoW och kanske Empire: Total War. Den ska helt enkelt ersätta en stationär dator så gott det går.

Någon som kan ge tips mellan dessa två?

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Är i startgroparna för att köpa en ny bärbar, men vad tusan ska man välja nu??

Acern har stora problem med ljudet, och Hp:n blir överhettad.

Finns det ngn som har ett vettigt alternativ som inte strula så fort man packat upp den???

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saibot90
Är det värt att satsa pengar på Aspire 5739G? Verkar vara många som har problem med den.... var såå nära att slå till på en HP DV6 1341 för samma pris innan jag fann denna tråd.

Gillar designen mer på HPn, men Acern har finare processor men samtidigt defekter verkar det ju som.

Det jag ska göra är att surfa på den, använda office-program, sitta i photoshop och även spela lite, typ WoW och kanske Empire: Total War. Den ska helt enkelt ersätta en stationär dator så gott det går.

Någon som kan ge tips mellan dessa två?

Rent prestandamässigt går det med vilken som, men det är stor risk att du får knaster i lurarna med acern. Bägge är bra speldatorer

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ellet
Är i startgroparna för att köpa en ny bärbar, men vad tusan ska man välja nu??

Acern har stora problem med ljudet, och Hp:n blir överhettad.

Finns det ngn som har ett vettigt alternativ som inte strula så fort man packat upp den???

Alltså ALLA datorer strular ju inte, även om det kanske verkar så här. Här sitter ju bara folk som har problem med sina datorer, de som har väl fungerande sitter ju å chillar med sina datorer, inte sitter man o klagar i ett forum. Alternativ finns, men de är oftast dyrare.. tyvärr men så är det.-

Permalänk
Medlem

Vadå är det vanligt med överhettning på pavilion-datorer?

Idag har jag i alla fall läst igenom alla 13 sidor av denna tråd och det får nog nästan bli HPn jag tittade på ändå. Orka få en snäppet vassare dator med ljudproblem, nätverksproblem och vem vet vad för andra möjliga sjukdomar när alternativet finns till nånting annat, aningens sämre.

Tyvärr verkar det ju inte hjälpa med mjukvaru-uppdateringar och då är det ju troligtvis ett svårlöst problem som då inte jag vill utsätta mig för.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr