Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krnor
Trots all kritik mot Acer Aspire 5739G så slog jag mig lös på en idag på Computer City. Den skulle komma med 320 GB hårddisk, men kom med 282 GB. En skillnad på 38 GB eller nära 12%. Jag tycker det är mycket. Bör jag klaga eller har man ingenting för det? Det kanske är normalt att hårddisken är mindre än vad som anges i speccen?

Annars tycker jag vid en första titt att det är mycket dator för pengarna(betalade 5990 kr, kampanj i Kungens kurva).

http://forums.highdefdigest.com/high-def-disc-faqs/17953-gb-v...

Läs det där så förstår du nog

Välkommen till forumet btw!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Citat:

Trots all kritik mot Acer Aspire 5739G så slog jag mig lös på en idag på Computer City. Den skulle komma med 320 GB hårddisk, men kom med 282 GB. En skillnad på 38 GB eller nära 12%. Jag tycker det är mycket. Bör jag klaga eller har man ingenting för det? Det kanske är normalt att hårddisken är mindre än vad som anges i speccen?

Annars tycker jag vid en första titt att det är mycket dator för pengarna(betalade 5990 kr, kampanj i Kungens kurva).

Tja säker på att det var Computer City i Kungens Kurva?
Ringde dit nyss, de visste inget om någon kampanj för 5990kr (inte som de haft tidigare heller) så det kunde inte varit någon annan butik eller någon annan ComputerCity?

Edit:

Jag avser Acer Aspire 5739G-874G50M

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Citat:

320 GB = 298 GiB (Windows rapporterar GiB-storleken, fast som GB - idiotiskt). Sen tar Acer Recovery-partitionen (den är dold, syns bara om man går in på Diskhantering) en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Tja säker på att det var Computer City i Kungens Kurva?
Ringde dit nyss, de visste inget om någon kampanj för 5990kr (inte som de haft tidigare heller) så det kunde inte varit någon annan butik eller någon annan ComputerCity?

Edit:

Jag avser Acer Aspire 5739G-874G50M

Modellen jag köpte var inte 5739G-874G50M, utan 5739G-664G32MN som kommer med 320 GB hårddisk. Den modell du nämner har större hårddisk och snabbare processor.

Priset gällde igår och var öppningserbjudande i samband med att Computer City Inside öppnade på Siba, Kungens kurva.

Permalänk
Citat:

Modellen jag köpte var inte 5739G-874G50M, utan 5739G-664G32MN som kommer med 320 GB hårddisk. Den modell du nämner har större hårddisk och snabbare processor.

Priset gällde igår och var öppningserbjudande i samband med att Computer City Inside öppnade på Siba, Kungens kurva.

Utmärkt svar, jag tackar för den informationen och är ledsen då jag missade det

Grymt bra pris för den prestanda du fick. Ska höra imorgon om den finns kvar för det priset.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shrudder
http://forums.highdefdigest.com/high-def-disc-faqs/17953-gb-v...

Läs det där så förstår du nog

Välkommen till forumet btw!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
320 GB = 298 GiB (Windows rapporterar GiB-storleken, fast som GB - idiotiskt). Sen tar Acer Recovery-partitionen (den är dold, syns bara om man går in på Diskhantering) en hel del.

Tack för era svar. Jag har funderat lite lätt över skillnaden mellan vad som står i speccen och det faktiska utrymmet förut, men aldrig att det varit så mycket som denna gång. Men så har jag aldrig haft så stor hårddisk förut heller. Lärorik och informativ länk du postade Shrudder! Tack för det.

Är fortfarande inte helt igång med datorn. Har problem att ansluta till det trådlösa nätverket. Det blir stopp när jag matar in nätverksnyckeln, fast koden är rätt och nätverket up and running. Det står om liknande problem tidigare i den här tråden, så jag hoppas hitta lösningen där... Lite surt om det man köpt är ett av dessa beryktade B-exemplar.....

Permalänk
Medlem

nån som vet om den är svart om det står såhär på elgigantens specs:

Färg: Svart

?????

min tjej som ska använda datorn mest och hon ville inte ha en blå som den på bilden,,

hon ville hellre köpa den Acer extensa 5635 för 4995 på komplett.se

men jag sa att för 2000kr mer så får man mycke bättre prestanda och bluray... men hon förstår inte vad jag menar med siffror =P ..

Hon ska iof bara surfa, ladda hem musik & Film och spela lättare spel på den ändå så då skulle säkert en 5635 duga men fan,, jag vill ju att hon ska ha så bra som möjligt för pengarna..

Verkar som om många har problem med denna modell också eller är det bara de som fått måndagsex som skriver hära ??

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Citat:

Utmärkt svar, jag tackar för den informationen och är ledsen då jag missade det

Grymt bra pris för den prestanda du fick. Ska höra imorgon om den finns kvar för det priset.

Givetvis fanns den inte kvar utan var slut......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis fanns den inte kvar utan var slut......

Vad synd. De hade 45 ex till försäljning enligt annonsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är fortfarande inte helt igång med datorn. Har problem att ansluta till det trådlösa nätverket. Det blir stopp när jag matar in nätverksnyckeln, fast koden är rätt och nätverket up and running. Det står om liknande problem tidigare i den här tråden, så jag hoppas hitta lösningen där... Lite surt om det man köpt är ett av dessa beryktade B-exemplar.....

Problemet är inte att datorn är ett B-exemplar, för det verkar det inte vara. Efter att ha bytt kryptering till WPA-2 får jag kontakt med nätverket nu, men Internetåtkomst saknas, så jag misstänker att felet ligger i inställningarna. Kan det vara så? Finns det kanske någon här som vet råd? Datorn är med Win7.

Felmeddelandet som jag får upp är att den trådlösa nätverksanslutningen saknar giltig IP-konfiguration. Under status för trådlös nätverksnaslutning står det för IPv4 resp IPv6- anslutningen att Internetåtkomst saknas.
I inställningarna har jag valt att IPv4 resp IPv6 adress ska erhållas automatiskt. Detsamma för adress till DNS-servern.

Permalänk
Citat:

Problemet är inte att datorn är ett B-exemplar, för det verkar det inte vara. Efter att ha bytt kryptering till WPA-2 får jag kontakt med nätverket nu, men Internetåtkomst saknas, så jag misstänker att felet ligger i inställningarna. Kan det vara så? Finns det kanske någon här som vet råd? Datorn är med Win7.

Felmeddelandet som jag får upp är att den trådlösa nätverksanslutningen saknar giltig IP-konfiguration. Under status för trådlös nätverksnaslutning står det för IPv4 resp IPv6- anslutningen att Internetåtkomst saknas.
I inställningarna har jag valt att IPv4 resp IPv6 adress ska erhållas automatiskt. Detsamma för adress till DNS-servern.

Dum fråga, men är du 100% säker på att du har skrivit in rätt lösenord? Om man försöker ansluta till ett trådlöst nätverk men skriver in fel lösenord brukar det nämligen se ut som att man är ansluten, men så står det något i stil med "Ingen eller begränsad internetåtkomst", och så kan man inte göra något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Dum fråga, men är du 100% säker på att du har skrivit in rätt lösenord? Om man försöker ansluta till ett trådlöst nätverk men skriver in fel lösenord brukar det nämligen se ut som att man är ansluten, men så står det något i stil med "Ingen eller begränsad internetåtkomst", och så kan man inte göra något.

Du har inte s.k. "MAC-filtrering" på din trådlösa router dvs. att du måste manuellt i förväg skriva in varje dators "unika" MAC-adress (ungefär ett "unikt" ID för varje nätverkskort) för att de ska få ansluta till din router?

Har du inte gjort ngn sån inställning så har du inte det, ibland kan man däremot glömma att man har det.
Kunde inte connecta till min router i 1h innan jag kom på det:P

Iaf. så görs denna inställningen i routern och har du inte gjort den själv så är det inget du behöver tänka på utan kan bortse från denna post.

(Till er som undrar varför jag skriver "unik" etc. är ju att det är enkelt att spoofa (förfalska) MAC-adresser)

Edit:

Ja nu citerade jag ju dig men menade honom som behövde hjälp men det fattar nog du och alla andra som läser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag kan säga att vi hade exakt samma problem att ansluta med vår acer också, så det måste ju vara ett "allmänt" problem det också..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte funnit någon lösning på Internet-anslutningsproblemet. Att glömma mac adressen skulle kunna vara en bra kandidat, men det var inte det heller.

En annan kurositet. Min dator kom med C: hårddisk, och E: DVD-RW enhet. Inget på D:
Är det standard att DVD-enheten ska ligga på E: och därför som det inte är något på D:, eller hur har det sett ut på era datorer?

Permalänk
Medlem

Alltid E: på min dator, vad jag kan minnas

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Relel
Alltid E: på min dator, vad jag kan minnas

Och tomt på D:?

Permalänk
Medlem

nej där har recovery legat. den kanske är dold? eller har du tagit bort den? eller har du fått en reklamationdator utan recovery?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Citat:

nej där har recovery legat. den kanske är dold? eller har du tagit bort den? eller har du fått en reklamationdator utan recovery?

Jag har inte tagit bort någonting. Om recovery har legat där/ligger dold där, kan det förklara varför hårddisken på C: är så liten som 282 GB också. Hur kan man se om recovery finns där men är dold?

Permalänk
Medlem

Uppdatering om anslutningsproblemen till Internet. Det visade sig troligen vara macfiltret som spökade trots allt. Trots disabling av macfiltret, så fortsatte det vara aktivt. Kanske det fanns någon ytterligare inställning i routern som inte åtgärdats som gjorde att macfilret inte lyftes bort. Efter fabriksresetting av routern avhjälptes problemet.
Nu funkar allt som det ska. Felet låg alltså inte i datorn.

Permalänk
Citat:

Jag har inte tagit bort någonting. Om recovery har legat där/ligger dold där, kan det förklara varför hårddisken på C: är så liten som 282 GB också. Hur kan man se om recovery finns där men är dold?

Som sagt; gå in på Datorhantering, sen Diskhantering. Där kan du se alla partitioner, inkl dolda sådana.

Permalänk
Citat:

Enl denna sida nedan är 320GB 298GiB så det saknas fortf ngt
http://www.convertunits.com/from/giga+byte/to/gibibyte

för diskhabtering i win 7 skriv
diskmgmt.msc
i kör / run på startmenyn eller sökfältetl

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Enl denna sida nedan är 320GB 298GiB så det saknas fortf ngt
http://www.convertunits.com/from/giga+byte/to/gibibyte

för diskhabtering i win 7 skriv
diskmgmt.msc
i kör / run på startmenyn eller sökfältetl

Tack, detta var mycket intressant!
Det står Volym (därefter tomt, ingen bokstav), Felfri (återställningspartition), Kapacitet 12 GB, Ledigt utrymme 12 GB, Procent ledigt utrymme 100%
Vad innebär det? Att det skulle ha funnits en återställningspartition där, men är tomt?

Permalänk
Medlem

ojdå, det låter som att det ska finnas en återställningspartition där, då det gjort det på alla andra. Det blir ju knasigt om du ska lämna tillbaka datorn då de kräver den återställd, just via denna partition..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Citat:

Tack, detta var mycket intressant!
Det står Volym (därefter tomt, ingen bokstav), Felfri (återställningspartition), Kapacitet 12 GB, Ledigt utrymme 12 GB, Procent ledigt utrymme 100%
Vad innebär det? Att det skulle ha funnits en återställningspartition där, men är tomt?

Citat:

ojdå, det låter som att det ska finnas en återställningspartition där, då det gjort det på alla andra. Det blir ju knasigt om du ska lämna tillbaka datorn då de kräver den återställd, just via denna partition..

Kräv att ComputerCity ordnar "Recoveryskivor" till din dator och inspektera skicket på datorn, klistermärken, plast som skyddade den, kartongen osv. så du inte fått köpa något returex?

Var det plombering eller liknande på kartongen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kräv att ComputerCity ordnar "Recoveryskivor" till din dator och inspektera skicket på datorn, klistermärken, plast som skyddade den, kartongen osv. så du inte fått köpa något returex?

Var det plombering eller liknande på kartongen?

Tack för tipset om recoveryskivor!

Förpackningen såg ut att vara helt i sin ordning, fortfarande plomberad med Acer-seals som var obrutna.. Datorn hade också sina skyddsfilmer kvar på skärm, musplatta, osv också och jag vill minnas att jag fick använda sax för att klippa upp de förslutna plastpåsar sakerna låg i.

Det jag har gjort nu är att mejla Acers support. Man skulle få svar inom 24 timmar. Har ej fått svar ännu. Innan ringde jag supporten och pratade med en tjej som inte kunde svara på någonting.

Det tar emot att behöva åka hela vägen till Kungens kurva för att reklamera datorn, men det ser ut att bli tvunget förr eller senare...

Permalänk
Citat:

Tack för tipset om recoveryskivor!

Förpackningen såg ut att vara helt i sin ordning, fortfarande plomberad med Acer-seals som var obrutna.. Datorn hade också sina skyddsfilmer kvar på skärm, musplatta, osv också och jag vill minnas att jag fick använda sax för att klippa upp de förslutna plastpåsar sakerna låg i.

Det jag har gjort nu är att mejla Acers support. Man skulle få svar inom 24 timmar. Har ej fått svar ännu. Innan ringde jag supporten och pratade med en tjej som inte kunde svara på någonting.

Det tar emot att behöva åka hela vägen till Kungens kurva för att reklamera datorn, men det ser ut att bli tvunget förr eller senare...

Ett tips är att ringa om tills du får någon vettig att svara på.
Anteckna namnet på alla du snackat med så du vet vilka som inte kan något så kan du typ lägga på eller be om att bli kopplad till någon annan som kanske vet något.

Jag skulle kontakta ComputerCity Inside ändå för att se om de kanske vet något om det eller kan hjälpa dig under tiden.....

Låter ju iofs. inte så troligt att den är begagnad....

Det du kan testa är att (det borde stå i manualen hur du gör) starta med Recoverypartitionen (man brukar kunna göra det utan något händer, väl där måste du starta installationen av dig själv osv.) och testa att göra det, den kanske inte syns (aldrig varit med om att partitioner inte syns i "diskhanteraren" även om de är dolda) i Diskhanteraren....

Kolla dock upp om det verkligen inte händer något när du går in i Recoverypartitionen, jag vill inte ha gjort att du aktiverat någon automatiskt "wipe" av din hårddisk eller liknande

Visa signatur

Permalänk

Hej, har precis fått hem datorn men blev grymt besviken när min chansning inte gick hem.. Sitter på ett exemplat med det irriterande ljud-problemet det knastraroch knäpper HELA tiden! är det någon som har hittat en lösning?

Permalänk
Medlem

väntar hem min imorgon eller fredag men NÄR låter det egenligen ?

Hela tiden när man lyssnar på musik ??

eller bara genom headphones eller ??

eller låter det när man inte ens har igång nåt musikprogram? i Spel ???

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Det du kan testa är att (det borde stå i manualen hur du gör) starta med Recoverypartitionen (man brukar kunna göra det utan något händer, väl där måste du starta installationen av dig själv osv.) och testa att göra det, den kanske inte syns (aldrig varit med om att partitioner inte syns i "diskhanteraren" även om de är dolda) i Diskhanteraren....

Jag mejlade både Siba/CC:s support och Acers support. Sibas har svarat och så här svarar de:
"Jag har kollat upp detta med nåra data experter.
Acer har en gömd partition som syns som tomt, de går ej att nå den. Om du har nåra fråger hör dig gärna av dig till acer supporten. 020-252500
"

Låter litet som kejsarens nya kläder? "Gömd och syns som tom".. Det var Sibas support, det.
Acers support har fortfarande inte svarat trots löfte om svar inom 24 timmar.

Hur ser det ut hos er andra som har 5739? Syns den dolda återställningspartitionen i diskhanteraren och ser det ut som om den är tom (dvs alla reserverade gigabyte outnyttjade)?

Permalänk
Medlem

Köp inte den här datorn!

Jag fick hem min med ljudbuggen.. dom har inte lyckats lösa problemet med ljudet på acer på flera månader om du läser tillbaka i tråden så ser du. Jag ringde inet.se som tur är så har dom bra support och dom sa att det inte gick att lösa problemet utan att skicka datorn till acer vilket skulle ta ett tag och då kanske det skulle lösa sig. Så jag gjorde ett återköp på skiten, det bästa jag gjort. Aldrig mer ACER. och ljudet var bara ett av problemen jag ens hann uppleva på en helt ny laptop för 10k.. så jävla ovärt.