Permalänk
Medlem

Acer nya BIOS
Nvidia drivrutiner till grafikkortet
Man har en ren Windows 7, du har ju licensen, så få tag på en Windows 7 Premium utan Acers tok prog.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eslind
Acer nya BIOS
Nvidia drivrutiner till grafikkortet
Man har en ren Windows 7, du har ju licensen, så få tag på en Windows 7 Premium utan Acers tok prog.

Jag har inte licens att ladda ner en crackad piratkopia, om det är det du menar.

Permalänk

Man har ju 2 skivor , jag tog bara själva windows skivan, formatera om och ny installerade, blev helt clean. Alltså använde inte acer upgrade tool skivan eller vad den nu hete, tog dock driverutinter från skivan sedan bara.

Permalänk
Medlem

Nä jag menar du kan be en polare om en kopia av Windows 7 eller till och med Inet om det är snälla, det är ju din nyckel som gäller när du aktiverar

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bryngel1989
Man har ju 2 skivor , jag tog bara själva windows skivan, formatera om och ny installerade, blev helt clean. Alltså använde inte acer upgrade tool skivan eller vad den nu hete, tog dock driverutinter från skivan sedan bara.

Skivor? Gissar att din dator kom med Vista och att du sedan fick uppgraderingsskivor för W7? Jag köpte min när W7 hade släppts, så den kom med det. Har alltså inga skivor.

Citat:

Nä jag menar du kan be en polare om en kopia av Windows 7 eller till och med Inet om det är snälla, det är ju din nyckel som gäller när du aktiverar

Har som sagt inga Windows-skivor, då min kom med W7 installerat, så var hittar jag denna nyckel...?

Permalänk
Medlem

Under datorn

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Under datorn

Aha... Men men, om Inet låter mig häva köpet så tänker jag ändå göra det. Du är den första jag har sett som verkar säker på att problemet är löst, alla andra som har trott det har till slut upptäckt att det inte var så. Relel skrev ju tidigare i tråden om att han skickade in datorn, fick tillbaka den (eller eventuellt en annan likadan) med uppdaterat BIOS, men efter ett tag upptäckte att samma problem fortfarande fanns. Så... hur mycket har du testat? Om du har möjlighet att testa spelet Machinarium så skulle jag uppskatta det, då det totalt bryter ihop både ljud- och prestandamässigt när jag testar det med Realtek-ljud + Nvidia-grafik (byter jag till HDMI-ljudet så fungerar det perfekt). Där blir konflikten mellan ljudet och grafiken extremt uppenbar.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för spel men installerar Call of Duty Modern warfare 2 just nu så får vi se hur det funkar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Vet inte vad det är för spel men installerar Call of Duty Modern warfare 2 just nu så får vi se hur det funkar

Där kommer du förmodligen inte få några problem. Problemen verkar inte uppstå när ljudkretsen används exklusivt av något (som de flesta fullskärmsspel). Machinarium är ett Flash-spel, och därför används ljudet då i delat läge (dvs andra program kan använda det samtidigt), och det är då problemen uppstår.

Permalänk
Medlem

Var in på Machinarium och körde demo inga problem med ljud alls lät riktigt bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu kör jag demot och lirar Inflames Alias samtidigt på av på av inga problem med ljud i spelet eller Inflames Alias

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken av biosen ska jag ladda ner?

BIOS Acer BIOS 3309 5.1 MB 2009/11/19

eller

BIOS Acer BIOS 3308 5.1 MB 2009/11/17

Permalänk
Medlem

Jag körde in 3309 direkt, nu har jag testat Cod MW2 trådlös anslutning funkar hur bra som helst med ljud, för att vara bärbar, och flöt fint fast jag inte gjort några inställningar i configen för MP, det är en riktigt bra burk detta och jag är riktigt nöjd med den kommer dock inte att spela spel på den, funkar även utmärkt att koppla in till hembion och köra upp film 1080P med ok 5.1 ljud

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant att biosen verkade uppdatera Nvidia hd drivisarna, får hård testa ljudet nu.

Permalänk
Citat:

Var in på Machinarium och körde demo inga problem med ljud alls lät riktigt bra

Det händer inte i demon, som ju körs på en webbsida. Kan inte förklara varför, men så är det.

Permalänk
Medlem

Att drivrutiner ställer till det för varandra, är ju inget nytt fenomen. Vi som håller på med spel och testar beta drivisar hela tiden vet att man bör ta bort gamla Nvidia med driver sweeper först innan man installerar den nya Nvidia drivrutinen, har installerat Nvidia drivrutiner som slagit ut mitt hela nätverk tex.
Sen är det en riktig soppa med ljud, Arcade som är en cyberlink produkt allmänt kända att förstöra andra drivrutiner,Realtek,Nvidialjud,WMP,samt att man kastar in sin favoritspelare, har någon drivrutin blivit skadad, och man ominstallerar, så ligger det skadade ändå kvar och ställer till det.

Det ända rätta är att börja om, installera ett RENT Windows7, senaste BIOS 3309 och Nvidia 195.55, och ta bort allt Acer på hårddisken, partionen med prog, samt allt annat Acer på hårddisken.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag körde in 3309 direkt, nu har jag testat Cod MW2 trådlös anslutning funkar hur bra som helst med ljud, för att vara bärbar, och flöt fint fast jag inte gjort några inställningar i configen för MP, det är en riktigt bra burk detta och jag är riktigt nöjd med den kommer dock inte att spela spel på den, funkar även utmärkt att koppla in till hembion och köra upp film 1080P med ok 5.1 ljud

Ljudproblemen ligger inte i spel, det ligger i musikspelande program

Permalänk
Medlem

Ja det är ju det jag beskriver ovanför.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lät som du ansåg att du inte hade ljudproblemet bara för det inte dök upp i spelet, och så har det varit för alla Aja jag har en sprillans ny HP i min famn nu, så jag lämnar nog denna tråd.. Lycka till för er alla!

Permalänk
Medlem

Ja det anser jag till 100%, alltid lika intressant att höra människor uttala sig om sånt de inte har en aning om i detta fall, min dator. Men lycka till med din HP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har testat Youtube på IE8 & Firefox, ett antal webradiostationer, kört musik, ett 20 tal bluray filmer, streama blurayfilmer från en stationär, streama bild och ljud från min satbox och inte ett sprak, knäpp eller dyligt.
Inget problem med hörlurar heller när man kör i svarta uttaget inte gröna som brukligt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ja det anser jag till 100%, alltid lika intressant att höra människor uttala sig om sånt de inte har en aning om i detta fall, min dator. Men lycka till med din HP.

Vadå har inte en aning om? Du skriver ju själv lite "informerande" till oss andra att du minsann inte har knaster och sprak i lurarna när du spelar. Det har INGEN haft. Det ljudproblem som gjorde denna dator till höstens största jävla blåsning återfinns i windows när man lirar musik och gör något annat samtidigt. Du informerade oss alltså om något som vi redan visste, fanns ingen anledning att skina med detta för oss.

Permalänk
Medlem

Lägg ner!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Att drivrutiner ställer till det för varandra, är ju inget nytt fenomen. Vi som håller på med spel och testar beta drivisar hela tiden vet att man bör ta bort gamla Nvidia med driver sweeper först innan man installerar den nya Nvidia drivrutinen, har installerat Nvidia drivrutiner som slagit ut mitt hela nätverk tex.
Sen är det en riktig soppa med ljud, Arcade som är en cyberlink produkt allmänt kända att förstöra andra drivrutiner,Realtek,Nvidialjud,WMP,samt att man kastar in sin favoritspelare, har någon drivrutin blivit skadad, och man ominstallerar, så ligger det skadade ändå kvar och ställer till det.

Det ända rätta är att börja om, installera ett RENT Windows7, senaste BIOS 3309 och Nvidia 195.55, och ta bort allt Acer på hårddisken, partionen med prog, samt allt annat Acer på hårddisken.

Även om man helt avsintallerar Realtek-drivrutinerna och istället kör med Windows standarddrivrutin för HD-ljud så uppstår problemet, eftersom ljudkretsen då fortfarande används. Det enda sättet att helt få bort det har för mig varit att antingen byta till HDMI-ljud (vilket ju innebär att Realtek-ljudet inte används) eller avinstallera grafikkortets drivrutiner så att Windows kör med mjukvarugrafik. Gör man det sistnämnda så fungerar Realtek-ljudet perfekt. Allt detta får mig att tro att det rör sig om en hårdvarukonflikt snarare än ett problem med drivrutiner, men vem vet.

Permalänk
Medlem

Stämmer och det är därför man skall ominstallera med ett rent Windows7,bios 3309 och nvidia 195.55 så löser sig problemen. Jag kan berätta att jag köpte Windows Vista Ultimate x64 Swe den dag det släpptes och då kan vi snacka om problem med drivrutiner, i bästa fall om det fanns några, fick man vara glad, så jag är ganska van med drivrutiner som stökar. Men visst kan du råka ha ett hårdvaruproblem, men jag skulle inte tro det, men prova installera Nvidia 195.55 och flasha Bios, och se om det hjälper, om du har tur men jag tror något är trasigt och det kommer antagligen att ligga kvar och stöka för dig. Förresten har du senaste Flash player och java uppdaterat, om det har något med ditt spel att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick tag i Machinarium och har installerat det på Acern och provspelat det, och det funkar klockrent precis som demot, så jag vet inte hur jag skall kunna övertyga dig, dock är plåtniklas inte min spel grej.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Stämmer och det är därför man skall ominstallera med ett rent Windows7,bios 3309 och nvidia 195.55 så löser sig problemen. Jag kan berätta att jag köpte Windows Vista Ultimate x64 Swe den dag det släpptes och då kan vi snacka om problem med drivrutiner, i bästa fall om det fanns några, fick man vara glad, så jag är ganska van med drivrutiner som stökar. Men visst kan du råka ha ett hårdvaruproblem, men jag skulle inte tro det, men prova installera Nvidia 195.55 och flasha Bios, och se om det hjälper, om du har tur men jag tror något är trasigt och det kommer antagligen att ligga kvar och stöka för dig. Förresten har du senaste Flash player och java uppdaterat, om det har något med ditt spel att göra.

Okej, men även om det du säger faktiskt fungerar så är det inte okej att man ska behöva ta till alternativa metoder för att få datorn att fungera ordentligt. Den ska fungera som den ska i samma sekund som man packar upp den ur lådan.

Permalänk
Medlem

Vi kanske har olika åsikt där, jag har 6 datorer och uppdaterar Bios, Nvidia drivrutiner ganska ofta för att det skall funka optimalt, så för mig är det vardag. Bios uppdateringar till moderkortet kan ju komma upp till 2 år efter det släpptes på marknaden. Så det är väl inte en alternativ metod, utan så fungerar det. Installerar man desutom en rad med spelare får man räkna med att det kan hända grejor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att mitt nätverkskort tappar kontakten med min router lite då och då, samt att den verkar ha exceptionellt dålig räckvidd, sitter jag tre m ifrån min router kopplar den "bara" ned en gång i kvarten, men c:a 5m bort eller om jag bara sitter med ryggen mot routern är det nedkopplat mest hela tiden. Har två andra datorer som inte har några problem alls.
Någon annan som upplevt detta problem med denna burk? Tips? Har testat avinstallera nätverkskortet och installera om det igen med senaste drivrutiner, men det hjälper inte.

Permalänk
Medlem

Måste man förresten spela upp bluray med acer arcade? Får inte VLC eller mediaplayer att lyckas spela upp bluray.