Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Hedersmedlem

hahah sitter me min något föråldrade E6600 @ 50C* idle
fixade egenhändigt skapade vattenblock så.. målet var att de skulle bli tryst.
65C* load på 3,2ghz. ok mina 2st 3x120mm radiatorer kyls passivt.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astros
jag gav 374:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238192

Trodde att tråden handlade om TRUE vs Noctua....Eller har du länkat till fel kylare?

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem

någon som har testat TRUE eller NH-U12P på ett Asus P35 P5K mobo?

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Medlem

Jag har Noctua NH-12P på ett Asus P5K-E WiFi och en Q6600. Jag har monterat om den typ 2-3 gånger för att vara säker på att det är gjort rätt.

Jag har har typ 30c på moderkortet och 40c på grafikkortet idle(för att ge en bild av hur varmt det är i lådan)

På min Q6600@3ghz (1.35v) med U.L.N.A resistorn som gör att fläkten körs på ~900rpm så får jag ungefär 45,45,38,38 på mina kärnor. PÅ IDLE.

Om detta är bra eller dåligt kan jag inte uttala mig om men jag får 68-71 på varmaste kärnan på load med small FFTs med prim95. Detta kan jag nog iallafall säga är horibellt och rent ut sagt farligt.

Så jag kör nu tillfälligt min Q6600@2.7ghz (~1.29v) och får då ~40c på varmaste kärna på IDLE och ~63c på LOAD.

Planerar att lägga till en fläkt på min NH-12P så det blir push-pull och fixa bättre temperatur inne i själva lådan med hjälp av en till intake fläkt. Det är svårt att föreställa sig hur jag har lagt upp det hela nu men jag har för tillfället en scythe kamabay som intake och jag har täckt över top blow hole med be-quiet ljuddämpning(dålig ljuddämpningsmaterial!) och sen kör jag en noctua på bakre exhaust och en som push på kylaren.

Finns mycket man kan göra om man vill få mer kylning i den här lådan måste jag säga.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Det är väldigt varmt! I ett P182 behöver du ingen Kama-bay för att förbättra luftcirkulationen. Testa montera om kylaren, det är inget fel på luftflödet. Antagligen är processorns/kylarens botten ojämn.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Vad är det som är varmt? mitt chassi eller bara min processor? Jag personligen hade vid 2.4 stock voltage 28-29 på mina cores när jag hade en gigabytebräda. men då hade jag ett helt nytt system... sen blev allt lite knasigt.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Din processor går väldigt varm, lika varm som stockkylaren ju!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

En fråga Ertan. Om du har en Q6600 varför kör du 7x425 istället för 9x333? Är det nån skillnad i vad du behöver ha för vcore mellan dessa två lägen? Isåfall kanske jag borde prova det.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Volten till processorn är densamme, det är hastigheten på processorn som bestämmer om volten ska ökas eller sänkas. FSB klocks sägs ju vara snabbare. Alltså ska man ha så hög FSB så möjligt. Jag har ökat volten till nordbryggan med 0.1, vet inte om det behövs men den går ju ändå så sval att jag kör så. Jag kör den så mest för det är kul. Notera att det inte är 100% att din processor/moderkort klarar det, då 425FSB är relativt mycket.

Det är MINST lika snabbt som 9x333. Kan bara vara snabbare, därför kör jag så. Kör 1.168v i CPU-Z o 1.225v i BIOS.

Annars är 8x375 en härlig klock, blir exakt 3000MHz

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Dubbelt så mycket, mark my words. Om en fläkt låter 3dB(A) mer än en annan låter den dubbelt så mycket.

#8178012

Läs där

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/graphics/LI.GIF

Nexus låter 22dB(A) vid fullfart, Noctua S12 vid fullfart låter 25dB(A). Inte bara det, utan Nexus har en mjukare karaktär som är mer konfortabel för örat och smälter in bättre i bakgrunden. Alltså låter två Nexusfläktar 25dB(A) vid fullfart, och behåller den sköna karaktären.

edit; Ja det var nog något sånt jag läste, Infa.

Dubbelt så mycket är 6dB oavsett vad din tabell visar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meltra
Dubbelt så mycket är 6dB oavsett vad din tabell visar.

Okej jag tror dig när jag tar fram en källa(vettig källa förstås). 3dB betyder att ljudstyrkan fördubblats. Meen.. vi människor är tröga så en ökning med 3 decibel är bara "märkbar" eller vad man ska kalla det.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Okej jag tror dig när jag tar fram en källa(vettig källa förstås). 3dB betyder att ljudstyrkan fördubblats. Meen.. vi människor är tröga så en ökning med 3 decibel är bara "märkbar" eller vad man ska kalla det.

Dubbelt är 6dB, 10 gånger är 20dB, märkbart är 0.5dB. Det spelar ingen roll vart du letar, det står fel i vart enda bok. det är nämligen en missuppfattning, i värkliga fallet dubleras effekten vid 3dB och ljudtrycket vid 6dB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meltra
Dubbelt är 6dB, 10 gånger är 20dB, märkbart är 0.5dB, det spelar ingen roll vart du letar. i vart enda bok står det fel. Dock så vet redan dagens aktuella forskare om detta, iaf dom som vet vad dom håller på med.

Att vi skulle kunna höra skillnad på t.ex. 20dB och 20.5dB tror jag absolut inte. Du och jag snackar om helt annorlunda saker, med 6dB menar man en fördubbling i ljudtrycket. Med 3dB "teorin" menar man antingen ljudeffekten eller ljudintensiteten. Som exempel kan jag ta mina fläktar. Slipstream M låter 28dB@12v. Nexus@12v låter 22dB. När jag jämför dessa fläktar vid maximal rotationshastighet så är Nexusen totalt ohörbar vid sidan om Slipstream M. Jag kan t.o.m. våga påstå att 3-4, om inte 5 Nexusfläktar@12v låter lika mycket som en ensam Slipstream M. Då kan 6dB teorin knappast stämma:rolleyes:

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AckeDman
Jag har Noctua NH-12P på ett Asus P5K-E WiFi och en Q6600. Jag har monterat om den typ 2-3 gånger för att vara säker på att det är gjort rätt.

Jag har har typ 30c på moderkortet och 40c på grafikkortet idle(för att ge en bild av hur varmt det är i lådan)

På min Q6600@3ghz (1.35v) med U.L.N.A resistorn som gör att fläkten körs på ~900rpm så får jag ungefär 45,45,38,38 på mina kärnor. PÅ IDLE.

Om detta är bra eller dåligt kan jag inte uttala mig om men jag får 68-71 på varmaste kärnan på load med small FFTs med prim95. Detta kan jag nog iallafall säga är horibellt och rent ut sagt farligt.

Så jag kör nu tillfälligt min Q6600@2.7ghz (~1.29v) och får då ~40c på varmaste kärna på IDLE och ~63c på LOAD.

Planerar att lägga till en fläkt på min NH-12P så det blir push-pull och fixa bättre temperatur inne i själva lådan med hjälp av en till intake fläkt. Det är svårt att föreställa sig hur jag har lagt upp det hela nu men jag har för tillfället en scythe kamabay som intake och jag har täckt över top blow hole med be-quiet ljuddämpning(dålig ljuddämpningsmaterial!) och sen kör jag en noctua på bakre exhaust och en som push på kylaren.

Finns mycket man kan göra om man vill få mer kylning i den här lådan måste jag säga.

Om du ska klocka en quad räcker det inte med 900rpm testa utan U.L.N.A resistorn.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du är lite väl hård mot Noctuan Ertan. Jag vet nog att du är en trogen spcr läsare och då borde du också veta att den ligger nr2 på deras "Recommended heatsinks". Den presterar t.ex bättre än TRUE på lågt luftflöde (vilket bl.a du föreslår med dina nexusar?).

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Lågvarvsfläktar/fläktlöst? Ninja är MYCKET bättre då. Så där är ni igen, väljer något mittimellan. Alltså; Något som inte är bäst, men kostar mest. [/B]

http://www.dragonsteelmods.com/Images/reviews2/c2q-roundup/re...

Om du kollar länken så är det inte nån större skillnad mellan Noctuan och Ninjan så jag fattar inte hur du har fått det till att Ninjan är så MYCKET bättre fläktlöst.

edit:Och ja testet är gjort med samma förutsättningar för alla kylare.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Att vi skulle kunna höra skillnad på t.ex. 20dB och 20.5dB tror jag absolut inte. Du och jag snackar om helt annorlunda saker, med 6dB menar man en fördubbling i ljudtrycket. Med 3dB "teorin" menar man antingen ljudeffekten eller ljudintensiteten. Som exempel kan jag ta mina fläktar. Slipstream M låter 28dB@12v. Nexus@12v låter 22dB. När jag jämför dessa fläktar vid maximal rotationshastighet så är Nexusen totalt ohörbar vid sidan om Slipstream M. Jag kan t.o.m. våga påstå att 3-4, om inte 5 Nexusfläktar@12v låter lika mycket som en ensam Slipstream M. Då kan 6dB teorin knappast stämma:rolleyes:

Min vän jag är utbildad i ljudteknik så jag har en aning om vad jag snackar om. Dessutom är hela ämnet kring dB på dom fläktarna rena tramset. Enbart ett dB värde kan inte säga nånting om hur mycket en fläkt låter, utan man måste åtminståne ange mätavstånd tillsammans med hur mycket dB som har mätts. Konsumenter har alldeles för mycket förtroende för tillverkarna och inser inte att det är snarare inkompetenta marknadsförare som hittar på dessa specifikationer. Jag har svårt att tro att ens 9 av 10 fläkttillverkare skickar varenda fläktmodell till ett ecofritt studiorum för en professionell mätning.

För övrigt så är din så kallade "3dB teori" fel, det ungefärliga upplevda dubblingen av ljudtryck för en människa är 10dB (1 Bel).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Var glad över ditt köp då

Fan, jobbar du på TRUE...

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Visa signatur

Värdelöst, overdeligt, vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Enligt Sweclockers senaste test så är NH-U12P bättre än Ultra-120 Extreme på 1366.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Avstängd

Om man envisas med kylning så som ni gör antar jag att ni är enthusiaster och lappar prollen och kylaren. Isåfall om ni gör det är TRUE bättre. Såklart ska man ha TRUE med push and pull fläktar. TRUE all the way :).

För övrigt är OCZ Vendetta 2 också bra för priset. Men å andra sidan, man kan inte gämföra budgetkylare med high end. Sen vad ska man lita på, Coretemp eller en sån LCD poster som man har på Asus ROG moderkort? Min lcd anger i regel 3 grader mindre än core temp :/.

Permalänk
Medlem

Inte fan ska man väl behöva planslipa en kylare direkt från fabrik, då tar jag hellre Noctua.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Är det något större skillnad på Noctua NH-U12P SE2 ( http://www.dustinhome.se/pd_5010332532.aspx ) och Noctua NH-U12P SE ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=407477 ) annat än att SE2 verkar passa till fler sockets än vad SE gör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kruss
Är det något större skillnad på Noctua NH-U12P SE2 ( http://www.dustinhome.se/pd_5010332532.aspx ) och Noctua NH-U12P SE ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=407477 ) annat än att SE2 verkar passa till fler socklar än vad SE gör?

Jag tror det är enda skillnaden. Har själv SE2, men tänkte först beställa SE, eftersom de skickar nya fästen gratis.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Jag tror det är enda skillnaden. Har själv SE2, men tänkte först beställa SE, eftersom de skickar nya fästen gratis.

Men det följer väll med fästen med SE2 också ? Hade tänkt beställa den till mitt Gigabyte GA-EX58-UD3R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kruss
Men det följer väll med fästen med SE2 också ? Hade tänkt beställa den till mitt Gigabyte GA-EX58-UD3R

Ja, SE2 = SE + 1156-fästen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Ja, SE2 = SE + 1156-fästen.

Bra, så man inte behöver beställa extra fästen för 1366 (som följde med SE2 om jag förstog dig rätt?). Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Thermalright Ultra är nog lite bättre men då får man inga fläktar med och kontaktytan är ojämn så jag valde noctua istället.

Tar länge att lappa